Versterker voor Jamo 606 HCS

Pagina: 1
Acties:

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:28
Ben op zoek naar een nieuwe homecinema set om het brakke geluid van mijn Philips 32PFL5604 te vervangen.

Wat er op moet worden aangesloten:
-TV Philips 32PFL5604 (HDMI/SPDIF)
-PC (HDMI/SPDIF)
-Wii (Scart :F)
-PS3 (HDMI)

Kamerindeling:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70218109/
Open wandkast van ca. 2m breed en 2m hoog met aan weerszijde ruimte voor de staande Jamo speakers, de overige speakers van de set wil ik in de kast kwijt. Ik heb dus geen ruimte voor speakers op een andere plaats, alles moet in/naast de kast.

De speakers die ik op het oog heb:
pricewatch: Jamo S 606 HCS 3 5.0 Zwart

Mijn vraag is:
Welke losse receiver kan ik het beste hiervoor aanschaffen?

Subvraag:
Kan ik met de juiste versterker gewoon alles aansluiten met HMDI of heb ik SPDIF ook nodig? Mijn TV-signaal gaat via een CI+ module direct in de TV.

Aandachtspunten:
-Genoeg HMDI aansluitingen voor evt. meer apparaten (bluray, laptop, etc.)
-Max prijs ca. 400 euro

Wat betreft de speakers ben ik er via dit forum wel uitgekomen, heb alleen echt geen benul van versterkers/receivers..

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Het komt op mij over dat je alle 5 de speaker in/naast de kast wilt hebben?
Je moet net in de 'surround bubble' zitten, dus 3 speakers voor je en 2 achter. Wil je ze perse in de kast hebben koop dat een kwaliteits stereo-set, dus 2 speakers, kun je betere speakers dan de Jamo's kopen.

Edit:
Een Onkyo is altijd een zeer mooie receiver om mee te beginnen. Persoonlijk zou ik hem niet nieuw kopen aangezien de prijzen heel hard kelderen. Tweedehands kun je een veel betere receiver kopen voor 400 euro dan een nieuwe. Wil je perse nieuw kijk dan eens naar een TX-NR609 of iets dergelijks.

[ Voor 34% gewijzigd door Painore op 13-10-2011 11:52 ]

• Grimmie187
Thanks voor de tip. Het klopt idd dat ik alle speakers in/naast de kast wil hebben, realiseer me nu dat dat weinig nut heeft. Zit me nu af te vragen of ik dan voor 2 speakers + sub zal gaan of de hele indeling van mn kamer ga veranderen.. :P

p.s. Als ik voor twee speakers ga, wat is dan beter dan de Jamo's? Ik wil wel graag zuilen hebben en dan is de keus klein(er).

[ Voor 21% gewijzigd door Grimmie187 op 13-10-2011 12:25 ]

• Painore
Grimmie187 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:09:
Thanks voor de tip. Het klopt idd dat ik alle speakers in/naast de kast wil hebben, realiseer me nu dat dat weinig nut heeft. Zit me nu af te vragen of ik dan voor 2 speakers + sub zal gaan of de hele indeling van mn kamer ga veranderen.. :P

p.s. Als ik voor twee speakers ga, wat is dan beter dan de Jamo's? Ik wil wel graag zuilen hebben en dan is de keus klein(er).
Waarvoor zou je graag de speakers gebruiken? Indien je meerendeels films kijkt zou ik zeker voor surround kiezen. Als je voornamelijk muziek luistert dan klinkt een goede stereo set zoveel mooier.

Edit:
Er zijn ontsettend veel zuilen! Wat is je budget dan zal ik je wat leuke linkjes geven!

[ Voor 6% gewijzigd door Painore op 13-10-2011 12:29 ]

• Grimmie187
Toch vooral video (films, series) en games. Heb even zitten tekenen en kan 4 van de 5 speakers nog wel kwijt maar de 5e wordt echt lastig i.v.m. looproute door de kamer en draden over de vloer..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Grimmie187 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:33:
Aandachtspunten:
-Genoeg HMDI aansluitingen voor evt. meer apparaten (bluray, laptop, etc.)
-Max prijs ca. 400 euro
En wat heb je zelf al gevonden? Want op dit moment is dit topic een boodschappenlijstje met één wens en een budget. Verdiep je zelf eerst eens in receivers en wat ze kunnen, want nu is er gewoon niets zinnigs over te zeggen. Wil je bijvoorbeeld dat de receiver HD Audio aan kan (al kunnen 99% van de receivers dat nu wel), moet de receiver van analoog naar digitaal kunnen converten (in verband met je Wii), wil je netwerk op de receiver of is dat niet nodig, et cetera.

Wat eigen inzet ontbreekt namelijk in dit topic en dat verwachten we toch wel.

Overigens heeft een 5.1 of 5.0 set echt nul komma nul nut als je alles naast elkaar gaat zetten. Geef dan je geld uit aan twee goede speakers zodat je een 2.0 set-up maakt, daar heb je veel meer aan dan een misplaatste surround. Let ook op de plaatsing van de speakers, want speakers strak naast een kast zetten is niet de beste plek. Speakers hebben ruimte nodig, dus zet ze wat van wanden en kasten af. Hoe ver hangt van de speakers af, sommige speakers hebben aan enkele tientallen centimeters genoeg maar er zijn er ook die letterlijk meters van af moeten staan.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 13-10-2011 13:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Grimmie187
FeaR schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:21:
[...]

En wat heb je zelf al gevonden? Want op dit moment is dit topic een boodschappenlijstje met één wens en een budget. Verdiep je zelf eerst eens in receivers en wat ze kunnen, want nu is er gewoon niets zinnigs over te zeggen. Wil je bijvoorbeeld dat de receiver HD Audio aan kan (al kunnen 99% van de receivers dat nu wel), moet de receiver van analoog naar digitaal kunnen converten (in verband met je Wii), wil je netwerk op de receiver of is dat niet nodig, et cetera.

Wat eigen inzet ontbreekt namelijk in dit topic en dat verwachten we toch wel.

Overigens heeft een 5.1 of 5.0 set echt nul komma nul nut als je alles naast elkaar gaat zetten. Geef dan je geld uit aan twee goede speakers zodat je een 2.0 set-up maakt, daar heb je veel meer aan dan een misplaatste surround. Let ook op de plaatsing van de speakers, want speakers strak naast een kast zetten is niet de beste plek. Speakers hebben ruimte nodig, dus zet ze wat van wanden en kasten af. Hoe ver hangt van de speakers af, sommige speakers hebben aan enkele tientallen centimeters genoeg maar er zijn er ook die letterlijk meters van af moeten staan.
Bedankt voor de tips betreft indeling e.d. Verder snap ik je kritiek over eigen inzet op zich wel maar wat betreft de versterker gaf ik in de eerste post al aan dat mijn kennis hierover gewoon zeer beperkt is, vandaar mijn vraag. Ik heb nu echter wel een aantal randvoorwaarden om verder mee te zoeken.

Mijn eisen aan de versterker zijn verder vrij beperkt:
- Ik heb er vooral een nodig om al mijn apparaten aan te sluiten.
- Analoog naar digitaal heb ik volgens mij ook niet nodig (CI+ tv signaal is digitaal en de audio van mijn Wii vind ik geen belangrijk punt.
- Netwerk op de receiver is ook niet nodig.
- 5.1 is meer dan voldoende
- Qua wattage van de versterker weet ik eigenlijk niet wat ik nodig heb, ik neem aan dat dit gelijk of meer moet zijn dan het totale wattage van mijn speakers?

Na wat speurwerk zat ik zelf aan iets als dit te denken:
Onkyo NR509, of misschien zelfs de SR309 (afhankelijk van hoeveel watt ik nodig heb)

Mijn totale budget voor speakers + versterker is 1000 euro, en gekeken naar mijn beperkte eisen vind ik 300 voor de versterker eigenlijk de max.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Grimmie187 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:49:
[...]
Verder snap ik je kritiek over eigen inzet op zich wel maar wat betreft de versterker gaf ik in de eerste post al aan dat mijn kennis hierover gewoon zeer beperkt is, vandaar mijn vraag.
Je had op zich al wat receivers van binnen je budget kunnen zoeken en naast elkaar kunnen zetten qua opties. Mochten er dan - onduidelijke - verschillen zijn dan kan je altijd navragen waar die opties voor zijn en hoe ze werken. De manier hoe jij je vraag stelt is gewoon niet de opzet van GoT, vandaar dat ik het aanhaal.
Grimmie187 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:49:.
- Analoog naar digitaal heb ik volgens mij ook niet nodig (CI+ tv signaal is digitaal en de audio van mijn Wii vind ik geen belangrijk punt.
Analoog naar digitaal gaat niet over het geluid. In principe sluit je alles op de receiver aan qua beeld én geluid. Vanaf de receiver leg je dan weer de verbindingen naar de TV (en de speakers natuurlijk). Echter sluit je je Wii analoog aan (SCART of Component). Er zijn receivers die van dit analoge signaal een digitaal signaal kunnen maken zodat je met maar één HDMI-kabel naar de TV gaat. Als de receiver dit niet ondersteunt dan moet je van elk type aangesloten kabel eentje naar de TV trekken. Dus met de optie van analoog naar digitaal heb je eigenlijk maar één HDMI kabel naar de TV, receivers die dat niet kunnen meerdere kabels.
Na wat speurwerk zat ik zelf aan iets als dit te denken:
Onkyo NR509, of misschien zelfs de SR309 (afhankelijk van hoeveel watt ik nodig heb)
Vermogen hoef je niet naar te kijken. Ten eerste heb je maar een paar Watt per kanaal nodig om een ruimte met geluid te vullen. En dan is er nog het punt dat het opgegeven vermogen door de diverse merken niet op dezelfde manier wordt gemeten en je het niet één op één kan vergelijken.

Mocht je die conversie van analoog naar digitaal willen dan zit je sowieso al aan de TX-NR579.
Mijn totale budget voor speakers + versterker is 1000 euro, en gekeken naar mijn beperkte eisen vind ik 300 voor de versterker eigenlijk de max.
Met de manier van opstellen zou ik een stereoversterker neerzetten van een euro of 200 - 250 en dan de rest voor speakers. Dan haal je veel meer kwaliteit in huis dan een simpele 5.0 set die je ook nog eens niet goed op gaat stellen. Nadeel van een stereoversterker is wel dat er geen dingen als HDMI op zitten, maar dat biedt voor een stereoversterker ook geen voordelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Painore
Persoonlijk vind ik de Tannoy Revolution Signature DC6T érrug mooi! Zit momenteel een prijskaartje aan van 850 euro de set, houd je 150 euro voor een stereo-versterker over wat zeker te doen is voor een mooi tweedehands modelletje.

Voordeel aan stereo-verster is dat je niet betaald voor de verscheidende HDMI aansluit mogelijkheden en dergelijke, dus puur voor het goede geluid. Je videobeelden s luit je direct aan op de TV en je audio gaat dan naar de versterker.

Ook de DC4T is erg leuk, maar net een stapje lager, dan zit je op 650 euro per set. Houd je dus meer over voor een (zeker tweedehands) erg goede (stereo)versterker.

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden en met dit budget is zeker een hele mooie stereo-set samen te stellen. Het beste is om gewoon lekker te gaan luisteren bij je lokale hifi-boer.

Echter als je toch vooral film kijkt zou ik zeker voor Suround gaan, misschien iets minder goed geluid dan stereo met hetzelfde budget, maar het is wel echt leuker film kijken in mijn mening. Maar als je ze niet kunt plaatsen houdt het natuurlijk snel op..

• Grimmie187
Ik heb even geschoven met de bankstellen e.d :P Ik denk dat een 5.1 opstelling moet lukken! Heb het nu zo ingericht dat ik aan weerszijden van de kast nog redelijk wat ruimte heb voor de zuilen van de Jamo 606. Ook de 2 achter speakers kan ik nu mooi in een hoek wegwerken, de vraag is nog even wat ik met de kabels ga doen.

I.c.m. met de TX-NR579 receiver (vindt het toch wel makkelijk om maar 1 HMDI van TV naar receiver te gebruiken) moet dit volgens mij een mooie setup zijn. Ik ga me wel nog verder orienteren op andere 5.1 setjes (met zuilen).

*edit* hoe weet ik trouwens of een receiver analoog naar digitaal kan converten? M.a.w. welke feature is het? Ik heb de 309 en de 509 met elkaar vergeleken en die lijken identiek qua specs.

[ Voor 14% gewijzigd door Grimmie187 op 14-10-2011 13:56 ]

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 20:47
Wellicht een optie, ik kreeg de tip van een mede tweaker om in Duitsland te kijken qua prijzen.
Daar heb ik de Denon AVR 1912 besteld, voor 460 euro inclusief verzenden.
Zit alles op wat je kan verzinnen, inclusief airplay, browser controle, iphone app, HDMI aansluitingen, etc.

Dat is voor mijn S606 set een echte upgrade geweest. Hiervoor stond het geheel aangesloten op een Harman Kardon AVR 347, ook erg tevreden, maar de Denon weet de speakers een stuk meer onder controle te houden,
en klinkt daarnaast een stuk beter in mijn oren.

Ik had ook het budget van 400 euro, maar na veel vergelijken, testen en reviews nalezen was die 60 euro zo bij het budget genomen. Wat mij betreft echt een aanrader als je die paar tientjes erbij kunt neertellen :)

Daarnaast blijft de versterker zelf ook lekker koel, in mijn ogen een flink pluspunt in krappe en net weggewerkte ruimtes en kastjes!
Pagina: 1