hoe werkt ' leave a copy on the server' met POP3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 14:39
ben al dagen aan het zoeken op het internet, heb de rfc's betreffende POP3 en the search doorgewerkt maar kom er niet uit. moet de oorzaak van een storing zien te achterhalen waarom alle mail incidenteel meerdere malen door clients van de server wordt gehaald.

situatie outlook 2003 mailclients halen met POP3 protocol mail van de server van een registrar. 'leave a copy on the server' aangevinkt.

nu had ik verwacht dat die laatste functie een flag zet bij de mail die reeds opgehaald is zodat bij een volgende synchronisatie die mail niet nogmaals opgehaald wordt, wat hier dus incidenteel gebeurt. maar het POP3 protocol lijkt die functionaliteit helemaal niet te hebben. eigenlijk wel logisch, omdat die flag ook aan de client gekoppeld zou moeten zijn om er wat aan te hebben.

maar goed hoe werkt die functie ' leave a copy on the server' dan? een mogelijkheid is dat microsoft de reeds opgehaalde mail die op de server staat lokaal laat herkennen en niet opnieuw ophaalt, maar die mogelijkheid lijkt POP3 ook niet te bieden.

wie o wie weet wat hier onder de motorkap gebeurt of zou mij een duw in goede richting kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:36
Volgens mij is het inderdaad het geval dat er een kopie van de mail op de server blijft staan. Bij het syncen vergelijkt het systeem de inhoud van het eigen geheugen met de mails op de server, let hierbij dus niet op wel/niet gelezen, en haalt alle mails die niet op het systeem aanwezig zijn. Of dit ook anders kan weet ik niet...

Ik gebruik zelf ook POP3 in Evolution (Ubuntu) en heb hier nooit problemen mee. Als ik in Evolution een bericht verwijder wordt dit op de server naar de map 'Gelezen' verplaatst. Aangezien ik de map 'Gelezen' niet sync krijg ik de mailtjes ook niet opnieuw binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monstertje.xyz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 12:07
Zover ik weet ondersteund het POP3 protocol geen additionele functionaliteit om dit te regelen, de vinkjes zijn client gebonden en werken daar alleen...

Je zou kunnen overstappen naar IMAP als de server dat ondersteund, deze heeft meer functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Er zijn twee commando's om mail te lezen van Pop3, de meest gebruikte is RDEL, deze leest de mails en gooit ze daarna weg. Je kan ook RETR gegruiken, deze leest ze alleen. Dus het RETR commando word gebruikd bij "leave a copy on the server".
The client opens a connection, waits for the greeting, then sends the
USER and then the PASS commands to establish authorization to access
mailboxes. The client begins a mail reading transaction with either
an RDEL (to read and delete all messages from a mailbox) or a RETR
(to simply read all messages from a mailbox).
De reden dat de meeste mail-clients RDEL gebruiken is omdat een POP3 server niet bij houd of een mail gelezen is. Dat betekend dat elke keer dat jij je mail ophaalt, je eerst een lijst van alle Messages-id's van alle Mails ophaalt. Deze worden dan gematched met een database die je mail-client op je computer zelf bij houd. Dus of een mail wel/niet gelezen of nieuw is word bijgehouden op je eigen computer en niet op de server.

Zie ook:
http://tools.ietf.org/html/rfc1081
http://www.officekb.com/U...ow-does-leave-a-copy-work

[ Voor 5% gewijzigd door djexplo op 13-10-2011 10:07 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ
monstertje.xyz schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 09:53:
Zover ik weet ondersteund het POP3 protocol geen additionele functionaliteit om dit te regelen, de vinkjes zijn client gebonden en werken daar alleen...

Je zou kunnen overstappen naar IMAP als de server dat ondersteund, deze heeft meer functionaliteit
ja IMAP is een optie om het op te lossen, maar dan lig ik nog wakker omdat ik niet begrijp hoe het werkt. de vinkjes zijn clientgebonden zeg je, en je onderschrijft mijn indruk dat POP3 geen commando's heeft voor die functionaliteit. Zou het dan zo zijn dat door dat vinkje te zetten de client aan het eind van een mailsyncsessie niet het ACK DELE request verstuurd, zodat dus alles op de server blijft staan wat er stond, dat bij een volgende mailsync dus weer alle mail opgehaald wordt, outlook herkent wat er reeds binnen is en die mails lokaal wegdondert voordat ze in een map geplaatst worden? Zo werkt het volgens mij ook niet omdat ik op mijn netwerkmonitor kan zien dat er geen mails binnengehaald worden op de synctijdstippen als er geen nieuwe mail op de server is binnengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik neem aan dat je wel een hele lijst ID's langs ziet komen (het resultaat van het LIST commando). Vervolgens wordt er met RETR alleen mail opgehaald met ID's die je niet al eerder hebt ontvangen.

Tenminste, dat is hoe ik het heb onthouden :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ
[quote]djexplo schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:04:
Er zijn twee commando's om mail te lezen van Pop3, de meest gebruikte is RDEL, deze leest de mails en gooit ze daarna weg. Je kan ook RETR gegruiken, deze leest ze alleen. Dus het RETR commando word gebruikd bij "leave a copy on the server".

[...]

dit is nieuwe info, hier ga ik na de middag mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ
F_J_K schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:16:
Ik neem aan dat je wel een hele lijst ID's langs ziet komen (het resultaat van het LIST commando). Vervolgens wordt er met RETR alleen mail opgehaald met ID's die je niet al eerder hebt ontvangen.

Tenminste, dat is hoe ik het heb onthouden :P
resultaat van LIST ga ik ook naar op zoek, ik denk dat we eruit gaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

'leave a copy on the server' is functionaliteit die voor 100% in de mailclient zit verwerkt. Het POP3 protocol heeft daar geen voorzieningen voor.

Hang een netwerk sniffer op één van de clients en kijk mee hoe de communicatie tussen client en POP3 server gaat.
Ik heb dat lang geleden al eens gedaan en als ik het me goed herinner wordt met LIST, en RETR of TOP de mail 'bekeken'.
Elke mail heeft wel ergens een unieke identifier.
Ik denk dat POP3 clients kijken naar deze tag in de body:
Message-ID: <1E561ABCD.0000001@blabla.nl>

Die ID wordt onthouden als de mail al is opgehaald en daarmee een volgende keer niet.
Als, zoals bij jouw, een mailclient ineens alle mail weer gaat downloaden, dan zou je dus kunnen stellen dat de mailclient zijn history geheel kwijt is geraakt en dus (terecht) alle mail weer ophaald van de POP3 server.

Desalniettemin denk ik dat zo'n opstelling alleen leuk is voor thuis. Zakelijk moet je dit gewoon onderbrengen in een IMAP vorm en POP3 meteen vergeten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roady81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09-2018
Gebruik je toevallig een virus scanner welke zichzelf integreert met Outlook?
Deze veroorzaken vaak dit soort problemen wanneer ze de verzenden/ontvangen sessie niet goed afsluiten waardoor Outlook niet weg kan schrijven welke mails er al zijn opgehaald.

Schakel deze integratie van je virus scanner uit en controlleer of het probleem nu weg blijft.
Zie ook; http://www.msoutlook.info/question/20

HowTo-Outlook | MSOutlook.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ
Heren,

met de informatie van o.a. djexplo is het mij nu duidelijk wat het vinkje doet en waar ik de oorzaak van mijn probleem moet zoeken. met de tip van F_J_K zie ik dat RETR inderdaad om oude mails vraagt en roady81 draagt zelfs een mogelijke oorzaak daarvan aan. mag ik u allen danken, ik kan weer slapen.

edit: ik ga niet verder klooien maar ga over op IMAP, dat had ik al besloten maar ik moest hoe dan ook begrijpen wat er nou misging. nogmaals dank.

[ Voor 19% gewijzigd door AJ op 14-10-2011 12:05 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Pagina: 1