Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Topicstarter
Sinds kort maak ik foto's van gerechten. Voorheen altijd met flits - duurde echter niet lang om te beseffen dat gerechten dan niet het beste uitkomen. Als ik overdag (zonder flits) met voldoende verlichting foto's schiet, dan krijg ik prachtige plaatjes.

Het probleem doet zich echter voor wanneer er niet voldoende verlichting is (bijvoorbeeld 's avonds). Onze keuken heeft slechts één spaarlamp, en de muren zijn ook nog eens lichtgeel gekleurd, waardoor foto's er nogal gelig uitzien als ik geen flits gebruik. Tevens is er altijd wel een slagschaduw aanwezig.

Ik zat nu te denken om 2 à 3 studiolampen aan te schaffen en hiermee de gerechten van dichtbij te verlichten, maar deze zijn mij te duur, zijn er wellicht goedkopere alternatieven voor dit soort (budget-)fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

Anoniem: 174744 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:57:
Sinds kort maak ik foto's van gerechten. Voorheen altijd met flits - duurde echter niet lang om te beseffen dat gerechten dan niet het beste uitkomen. Als ik overdag (zonder flits) met voldoende verlichting foto's schiet, dan krijg ik prachtige plaatjes.

Het probleem doet zich echter voor wanneer er niet voldoende verlichting is (bijvoorbeeld 's avonds). Onze keuken heeft slechts één spaarlamp, en de muren zijn ook nog eens lichtgeel gekleurd, waardoor foto's er nogal gelig uitzien als ik geen flits gebruik. Tevens is er altijd wel een slagschaduw aanwezig.

Ik zat nu te denken om 2 à 3 studiolampen aan te schaffen en hiermee de gerechten van dichtbij te verlichten, maar deze zijn mij te duur, zijn er wellicht goedkopere alternatieven voor dit soort (budget-)fotografie?
Een goede vriendin van me heeft bij de bouwmarkt twee 150W "bouwlampen" gekocht, die op een goedkoop statief gezet en hoppa; prima licht. Ze gebruikt die lampen natuurlijk niet direct op het onderwerp gericht.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pixeltje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:00:
[...]

Een goede vriendin van me heeft bij de bouwmarkt twee 150W "bouwlampen" gekocht, die op een goedkoop statief gezet en hoppa; prima licht. Ze gebruikt die lampen natuurlijk niet direct op het onderwerp gericht.
Hmm, daar had ik niet aan gedacht. Enig idee wat dat mag kosten?

Geven bouwlampen overigens wit licht of geel licht? (beetje vreemde vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

De kleur van het licht is niet zozeer het probleem, daar je de witbalans kunt aanpassen. wel is handig om al het licht van één kleur te gebruiken. indirect of via bijv. een wit laken zorgt voor een egale(re) belichting.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Houd er rekening mee dat je niet de hele keuken hoeft te verlichten. Verlicht alleen de delen die ook daadwerkelijk op de foto komen. Wat voor kleur plafond en muren zit er in de keuken? Als het wit is, kun je bouncen en de muren/plafond als lichtbron gebruiken. Met 2-3 reportageflitsers en 1-2 modifiers moet je ver kunnen komen :)

Om dat gelige weg te krijgen kun je werken met kleurfilters op je flitser en de juiste witbalans op je camera (of post-processing).

[ Voor 18% gewijzigd door Nordlys op 12-10-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 12:53
Weet niet wat je voor achtergrond wilt, maar je kunt ook een soort "ministudiootje" proberen te bouwen met vier witte wanden en een lamp bovenin / aan de zijkanten. Die hoeven niet groot te zijn en door de witte wanden heb je vaak een mooi egale belichting. Zie voor voorbeelden:

http://www.google.nl/sear...N&tab=wi&biw=1920&bih=976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, vertel mij wat 8)7 Niettemin probeer ik de gerechten zo origineel mogelijk te houden in de hoop dat dat mensen uitnodigt.
Morrar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:16:
Weet niet wat je voor achtergrond wilt, maar je kunt ook een soort "ministudiootje" proberen te bouwen met vier witte wanden en een lamp bovenin / aan de zijkanten. Die hoeven niet groot te zijn en door de witte wanden heb je vaak een mooi egale belichting. Zie voor voorbeelden:

http://www.google.nl/sear...N&tab=wi&biw=1920&bih=976
Ook hier heb ik aan gedacht, maar wat mij nou juist zo interesseert zijn de soorten lampen die in dit soort studio's worden gebruikt.
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:10:
De kleur van het licht is niet zozeer het probleem, daar je de witbalans kunt aanpassen. wel is handig om al het licht van één kleur te gebruiken. indirect of via bijv. een wit laken zorgt voor een egale(re) belichting.
jvdgeest schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:10:
Houd er rekening mee dat je niet de hele keuken hoeft te verlichten. Verlicht alleen de delen die ook daadwerkelijk op de foto komen. Wat voor kleur plafond en muren zit er in de keuken? Als het wit is, kun je bouncen en de muren/plafond als lichtbron gebruiken. Met 2-3 reportageflitsers en 1-2 modifiers moet je ver kunnen komen :)

Om dat gelige weg te krijgen kun je werken met kleurfilters op je flitser en de juiste witbalans op je camera (of post-processing).
Hmm, aan het spelen met de witbalans had ik nog niet aan gedacht, ik zal er eens naar kijken. Het plafond is overigens wit, alleen de muren zijn (licht)geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 12:53
Anoniem: 174744 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:25:
Ook hier heb ik aan gedacht, maar wat mij nou juist zo interesseert zijn de soorten lampen die in dit soort studio's worden gebruikt.
Dat maakt dus eigenlijk niet zo veel uit, van belang zijn a) de sterkte van de lichtbron b) de grootte / oppervlakte van de lichtbron c) de kleur van de lichtbron.

a) De sterkte bepaalt natuurlijk hoeveel licht de lichtbron geeft en heeft direct impact op je belichting. Te weinig licht en je moet inleveren op sluitertijd en / of diafragma of je ISO omhoog schroeven. Eventueel kun je natuurlijk een combinatie maken van daglicht en artificieel licht, maar dan is het wel lastiger om de kleur onder controle te houden (zie c).

b) De grootte / oppervlakte van de lichtbron bepaald de vorm / hardheid van de schaduwen. Een grotere lichtbron geeft zachtere schaduwen dan een puntlichtbron. Daarom laten ze lampen vaak door een groot wit doek schijnen (bijvoorbeeld bij een softbox) of laten ze het licht eerst weerkaatsen via een wand of paraplu. Op die manier "vergroot" je de lichtbron omdat het licht dan niet meer uit een klein punt komt.

c) Daarnaast is er nog de kleur van het licht. Zoals je al ontdekt hebt, hant de kleur af van de lichtbron of het oppervlak waarvan het weerkaatst. Gele muren betekent dat relatief veel geel licht wordt weerkaatst en de foto dus geeler zal worden. Verder is het licht 's avonds en 's ochtends ook warmer (dus rooder / geeler) dan midden overdag. De kleur kun je heel gemakkelijk corrigeren met de white balans van je camera. Met RAW kan dat zelfs achteraf zonder kwaliteitsverlies.

Tot slot kun je nog kiezen tussen flitsers of bouwlampen. Flitsers kunnen als nadeel hebben dat je het licht niet makkelijk kunt checken; het licht is er immers pas als de flits afgaat. Met een studioflitser met instellicht of een bouwlamp kun je wel (ongeveer) zien / inschatten hoe het licht op de foto zal zijn. Nadeel is dat bouwlampen warm kunnen worden, meer stroom vragen en waarschijnlijk uiteindelijk minder lichtopbrengst (sterkte) kunnen opbrengen dan een stevige flitser.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is en dat ik niets vergeten ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik maak uit je verhaal op dat je gebruik maakt van je interne flitser. Is een externe flitser misschien een idee? Mobieler dan studio-/bouwmarktlampen. Afhankelijk van nieuw/tweedehands ook betaalbaar, en meervoudig inzetbaar.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-07 23:13

Aight!

'A toy robot...'

Ik sta ook vaak in de keuken te koken als kok en tussen door dan probeer ik even snel een foto te schieten.

Niet altijd de ideale omstandigheden, twee fliters indirect zou zeer fijn zijn. Als ik tijd had zocht ik het mooiste plekje op, anders snel tussen door.

Heb er een paar hier staan, allemaal met TL verlichting geschoten:

http://www.mikallefevre.c...s/restaurant-valuas-food/

Voornamelijk improviseren, tussen het meegeven van gerechten en je eigen mise en place door een foto maken!!

Al heb ik laatst alleen gefotografeerd, is het toch een stuk prettiger, dan en koken en ook nog eens mooie foto's willen maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Aangezien het meer workflow is verplaats ik hem even

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1