Netbook start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25
Hoi allen,

Ik zit met een Netbook (Asus EEE 1000HE) die niet meer opstart. Hierbij zal ik even het verhaal zo kort mogelijk samenvatten hoe dit gekomen is:

Op deze Netbook staat normaal Windows XP. Hier heb ik ongeveer een jaar geleden Ubuntu op geïnstalleerd. Ik heb gekozen voor een volle installatie, dus ik heb alleen Ubuntu erop staan, geen dual boot voor Windows.

Mijn zus zat er laatst achter en Ubuntu kwam met verschillende updates. Zij heeft deze, zoals iedereen zou doen, aangevinkt om te beginnen met updaten. Deze updates waren blijkbaar niet de allerkleinste en nam al snel een half uur in beslag. Zij zag de knop Pauze, drukte hier op en sloot mijn netbook af.

De volgende dag star ik hem op en wordt ik gegooid in een soort BIOS scherm om te kiezen wat ik wil doen. Van dit scherm ben ik even de naam kwijt, maar het is hetzelfde scherm als dat je zou kiezen wanneer je een dual boot bezit.

Wat kan hier fout gegaan zijn? Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb geen bezwaar om mijn netbook te formatteren, omdat ik van plan ben om FreeBSD erop te plaatsen.

Mijn dank is gróót wanneer iemand een oplossing heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat scherm om te kiezen is de "Grub" boot-manager.

Daar kun verschillende dingen doen.
Kun je daar gewoon opstarten ?
Als je iets wilt instellen voor dat scherm, kun je de Opstart-Manager (startupmanager) installeren.

Als je in een terminal kunt inloggen, dan kun je via apt-get het meeste repareren.
Eventueel kun je opstarten vanaf een 'alternate' ubuntu cd, en dan een root shell starten op jouw partitie.
Zo zijn er nog meer manieren om het te herstellen.

Om Ubuntu te repareren zijn er verschillende mogelijkheden, maar dat is algemene Ubuntu kennis, die misschien op een ubuntu-forum beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Bevindt mijzelf momenteel op stage, maar kan het wel uitleggen denk ik;

Ik kan in de Grub boot-manager (Hey, wat geleerd!) ongeveer uit 6 opties kiezen;
3 Hiervan zijn Ubuntu-Versie XXXXX (kernel iets)
3 Hiervan zijn Ubuntu-Versie XXXXX (recovery mode)

Hiervan heb ik de normale geprobeerd te selecteren en de recovery mode. Helaas doen beide niet meer dan een lap tekst vertonen in DOS-style en uiteindelijk uitkomen op een zin;
"can't execute...."

Ik ben dus totaal niet in staat om ook maar in Ubuntu desktop terecht te komen.

Gisteravond heb ik inderdaad geprobeerd om Ubuntu vanaf een Bootable USB te starten, maar hij ziet deze niet of hij geeft de Grub boot-manager voorrang.
(Ja, ik heb USB gekozen in mijn BIOS als 1ste om op te starten)

Ik zal deze post editen wanneer ik thuis ben om de foutmelding iets specifieker te vermelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Noq op 13-10-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ook de recovery het niet doet, dan is het Ubuntu systeem niet goed.
Dan zul je van buitenaf moeten repareren. En dan zul je toch vanaf USB moeten booten. Je kunt je USB stickje even in een andere computer proberen. Als hij daar boot, dan moet hij ook op je netbook booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Ok, ik zal thuis eens een volle installatie opnieuw proberen van Ubuntu.

Is het mogelijk om de installatie af te sluiten nadat ik heb geformatteerd? Zo bespaar ik wellicht wat tijd, zodat ik mijn gewenste OS erop kan plaatsen.