Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik vroeg mij af wanneer ik beter een passieve koeler op de videokaart kan zetten en wanneer een actieve koeler. Ook heb ik gezien dat de koeler soms in het midden, links of rechts op de videokaart zit. Dit heeft waarschijnlijk met de plaats van de GPU te maken maar kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Zit bij nieuwere kaarten de gpu in het midden? want dit dacht ik gezien te hebben bij de 6950. Ook wil ik weten of het bij nieuwere kaarten wel nodig is om de koeler te vervangen bij overclocking. Zijn deze koelers goed genoeg voor wat redelijke overclocking? en werken de aftermarket koelers echt zoveel beter?

Graag zou ik wat kennisrijker willen worden,
Dank aan diegene die mij wat info hierover kan geven =)

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-01 18:39
-Passief: Zonder fan, dus zeer stil, maar slechte warmteafvoer. Niet woor elke kaart/doeleind, bv voor HTPC.
-Actief: Met fan dus luchtstroom voor snelle warmteafvoer. Bv voor gaming.

-Plaats van GPU wil weleens verschillen, maar tegenwoordig is dit vooral links van het midden. Sommige kaarten hebben er zelfs 2.

-Met stock koelers is overclocken tot een bepaald niveau mogelijk. Er zijn ook kaarten met standaard betere koeling. Kijk bijvoorbeeld naar de TwinFrozr kaarten. Als je echt een stapje verder wilt is een alternatieve koeler of misschien waterkoeling zeker aangeraden.

-Aftermarket koelers werken in vele gevallen een stuk beter Daarbij produceren de meeste minder geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door mouzetc op 12-10-2011 22:47 ]

Signature

Verwijderd

een ventilator werkt altijd koeler en houd de kaart dus langer in leven, passieve kaarten zijn meestal niet geschikt voor games en gaan in een iets te warme ruimte vrij snel stuk. Waar de chip presies zit kan van kaart tot kaart verschillen sommige 'after market' koelers hebben de fan op een andere plaats maar de heatsink zal altijd op de chip aangesloten zijn omdat daar de meeste warme vandaan komt en ook worden de omliggende geheugen chips / DAC's mee gekoeld. Met een standaard koeler kan je in een goed gekoeld systeem je kaart ong 15% overklokken zonder dat je problemen zou moeten krijgen. Echter kan je voor een aftermarket kiesen als je verder wil tot aan stikstof koeling toe (voor de record breakers). Het is dus niet noodakelijk en normaal vervang je de koeler alleen als je stiller koeler of een defect hebt

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik gekeken en ondervonden dat er ook enorm dure passieve koelers tussen zitten:
http://www.cdromland.nl/p...T-SPITFIRE-VGA-COOLER.JPG
http://www.cdromland.nl/p...13-MULTI-VGA-COOLER-2.JPG

Dus dit soort passieve koelers worden voor het leeuwendeel gebruikt voor HTPC's? Ik kan mij dit namelijk haast niet voorstellen. De passieve koelers op de genoemde site zijn aardig prijzig, misschien gemiddeld nog wel duurder dan de actieve. Zulke bedragen geven alleen overclockers uit aan een koeler naar mijn idee. Ook denk ik dat het koelblok zelf bij een passieve koeler een stuk groter is dan die van een actieve koeler (koelblok onder de ventilatoren). Werkt een groot passief koelblok met door jezelf opgezette ventilator niet beter voor overclocking?

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Wat zijn precies je vragen, ze zijn nogal aspecifiek. Kort door de bocht gezegd:

- er zijn momenteel zeer goede actieve koelers op de markt
- waarbij het soms zinvol is (of gewenst, bijvoorbeeld voor het geluid of de ledjes) om er een andere fan op te zetten voor de temperatuur
- sommige passieve koelers kun je actief maken (maar dat hoeft niet altijd beter te zijn dan een directe actieve)
- waterkoeling komt volgens mij steeds meer in trek, is vrij duur (zeker een custom loop) maar le om te bouwen, effectiever, ziet er cooler uit en is het ook :-)

Overigens ben ik niet echt een overclocker en heb wel 1200 euro waterkoeling in mijn pc hangen, en in mijn htpc: dat mag ook wat kosten...

[ Voor 11% gewijzigd door Boefmans op 13-10-2011 13:58 ]

mixing a drink and music

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

over de ventilatoren:

als de ventilator helemaal rechts van de kaart zit, zuigt hij op die plek uit de kast de lucht en blaast hij die aan de achterkant er weer uit. deze zijn meestal radiale fans, en deze lay-out word vaak gebruikt bij standaard high end kaarten. deze koeling word dus standaard aangeraden door amd voor een gewone koeler.

met een 'normale' ventilator in het midden hebben de kaarten meestal alleen 1 koelblok van aluminium/koper op de gpu zitten. deze is meer voor de midrange kaarten. Soms zie je hier en daar nog wel eens een heatpipe om een groter koelblok te kunnen gebruiken.

met meerdere fans, of een fan niet rechtstreeks op de gpu, heb je te maken met heatpipe koeling. de heatpipes brengen de warmte over op koeltorens die plat op de kaart liggen. deze koelers zie je het meest bij aftermarket koelers, of koelers die worden meegeleverd door de fabricant (meestal bij standaard overgeklokte kaarten (kijk maar naar de MSI Hawk of MSI Twin Frozr series). dit izjn dus meer de high performance koelers.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 13-10-2011 15:23 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:00:
Nu heb ik gekeken en ondervonden dat er ook enorm dure passieve koelers tussen zitten:
Die Thermalright heatsinks zijn bij verkoop inderdaad passive, maar eigenlijk bedoeld als high end cooling solution, waar je je eigen voorkeur aan fan(s) opzet. Dit maakt ze natuurlijk nog duurder, aangezien je deze nog apart erbij moet aanschaffen.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 03:26
Guiding schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:39:
[...]
Die Thermalright heatsinks zijn bij verkoop inderdaad passive, maar eigenlijk bedoeld als high end cooling solution, waar je je eigen voorkeur aan fan(s) opzet. Dit maakt ze natuurlijk nog duurder, aangezien je deze nog apart erbij moet aanschaffen.
Duurder inderdaad en opeens heb je daar een kaart hangen incl. koeler die 4 sloten in beslag neemt, waarmee vaak ook nog de garantie van de kaart af is als je de originele koeler eraf hebt gehaald. (terugzetten kan altijd, maar in theorie heb je vaak geen garantie meer)

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2025
-knip- snap nog steeds niet dat ik mijn eigen post niet kan deleten -knip-

[ Voor 81% gewijzigd door Guiding op 21-10-2011 05:19 ]

Pagina: 1