2.0 Geluid maar wil 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 17:50
Goeden avond mede Tweakers,

Vandaag op 3 jarige leeftijd heeft mijn geluidskaart Creative ons verlaten.
Hij was al een tijd lang niet lekker, maar vandaag rond 20:15 kon hij niks anders meer produceren dan onzin.
Hij zal een pracht van een begrafenis krijgen namelijk: de prullenbak. ;w

Afbeeldingslocatie: http://oi52.tinypic.com/2d1ut8j.jpg

Ik heb mijn z 5500 speaker set van Logitech nu direct aangesloten op mijn moederbord.
Toen kwam ik er achter dat mijn geluid niet meer werkte.
Ik heb direct de drivers van mijn on-board geluidskaart up-to-date gemaakt.
Op het moment heb ik dus geluid, maar dit is helaas wel in 2.0. (alleen de front speakers)

Ik heb in config scherm > geluid > speakers > configure al gedaan, en het staat op 5.1... ( bij het testen doen alle speakers het)
Bij properties > Enhancements heb ik speaker fill al geprobeerd.
Bij Advanced heb ik Default Format staan op 24 bit, 192000 Hz (Studio Quality)

Ik gebruik Windows 7 Professional 64 bit, en dat draait op de volgende specs:

Een Dell XPS 630i
Afbeeldingslocatie: http://cdn.ubergizmo.com/photos/2008/2/dell-xps-630.jpg
Standaard mee geleverde Dell mobo
Intel Core 2 Quad Extreme Q6850 @3.00 GHz
Nvidia 295 GTX
4 GB RAM
En dus die z5500 speakers.

Ik hoop dat iemand nog een oplossing heeft (wat wel zal moeten want het lijkt me sterk dat 5.1 geluid niet mogelijk is)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geluid is bij alle programma's enkel je front? Heb je ook bij je realtek instellingen alles omgezet naar 5.1?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Ja, bij alle programma's. Games, muziek alles is in 2.0

En waar kan ik de realtek instellingen vinden?:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Realtek driver. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De realtek drivers hebben standaard een functie aan staan dat als je er een jackplug in een output stopt, dat dat scherm naar boven komt, en dat ie vraagt wat je aangesloten hebt.

Trek de jackplug er uit, en stop hem er in, en dan krijg je die instellingen op je scherm (moet je pc wel aanstaan, en die instelling niet zijn uitgezet).

Anders moet je het kunnen vinden in je configuratie scherm bij: Realtek HD Sound Effect Manager (zo staat het bij mij in XP Pro).

Edit:
Misschien heb je downmix filters aan staan, ac3filter bijvoorbeeld, of van een codec-pack als Kazaa-lite of CCCP. Daar ook al eens tegen aangelopen. Zat ik in de verkeerde filter te zoeken, want ik had er blijkbaar 2 draaien 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 12-10-2011 23:06 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Hmm geen schermpje als ik de 3 kabeltjes er in en er uit haal.

en ik kan in config scherm niks vinden van realtek, even door zoeken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt dus een annaloge aansluiting. De Creative software heeft CMSS-3D en deze mixt het geluid over alle speakers voor je echter doen de onboard kaarten zover ik weet dit niet zelf. Geluid is altijd stereo (R+L) maar je zou wel bv een 5.1 DVDfilm moeten kunnen kijken of 5.1 surround moeten kunnen gamen? Waarmee heb je het allemaal al getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is de realtek software dan uberhaupt wel geinstalleerd? Windows herkent dat ding standaard, en die driver is dus eigenlijk niet nodig. Je kan de software vast wel downloaden, en dan weet je zeker dat je het hebt.

Hier kan je de driver downloaden, zit die HD Manager ook bij als ik het goed heb: klik

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:17:
je hebt dus een annaloge aansluiting. De Creative software heeft CMSS-3D en deze mixt het geluid over alle speakers voor je echter doen de onboard kaarten zover ik weet dit niet zelf. Geluid is altijd stereo (R+L) maar je zou wel bv een 5.1 DVDfilm moeten kunnen kijken of 5.1 surround moeten kunnen gamen? Waarmee heb je het allemaal al getest ?
Ook de realtek heeft CMS-3D functie (nouja.. een 2.0 -> 5.1 upmix :P), het heet daar afaik alleen anders. Tijdje dat ik zonder mijn X-fi heb gedraaid, werkte de 5.1 met stereo muziek wel gewoon.

Maar dat zou al direct moeten werken als je 'speaker fill' ingeschakeld hebt en je realtek op 5.1 hebt gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 13-10-2011 00:05 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Ok bedankt allemaal, ik zit nu op stage, moet daarna naar school en daarna werken dus ik zal dit pas 's avonds kunnen testen. Ik zal dan wel een berichtje posten of het gelukt is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Oke...
Ik ben er gister niet meer aan toe gekomen, dus heb ik vandaag pas mijn PC weer aan gedaan.
En het is gefixt, wat heb ik gedaan?

Mijn pc aangezet, en toen was er 5.1 geluid!

Ik dank dat na het instellen van mijn geluid dat ik mijn pc moest herstarten?
Eigenlijk best dom van me, maar goed het is opgelost.
Bedankt voor de reacties allemaal.

ps.
Ik merk wel dat onboard geluid een stuk minder goed is dan met geluidskaart.
Waarschijnlijk koop ik een nieuwe als ik in begin 2012 mijn PC ga updaten met een nieuwe mobo, CPU, videokaart, SSD en dan blijkbaar nu ook dus een geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tja, X-fi blijft per saldo beter klinken dan een onboard, of het nu een oude 97 is of een HD :P

Pagina: 1