SOE gehacked en accounts geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Leuk emailtje van SOE gekregen (al had ik volgens mij al na de vorige hack mijn credentials gewijzigd):
We are writing to let you know that we have detected an unauthorized attempt to verify the validity of your Sony Online Entertainment ("SOE") Station Account name and password. We believe there was an attempt to use a scripted application of a large set of sign-in IDs and passwords against our network database. This attempt appears to include a large amount of data obtained from one or more compromised ID and password lists obtained from other companies, sites or other sources.

To protect you, we have locked your xxxxxxxxxx Station Account. To reopen the account, please contact SOE customer service at 1 (858) 537-0898 to verify your identity. We will walk you through the password reset process then.

Please note that your credit card number is NOT at risk. As a precaution, please review your account for unusual activity and please contact us at 1 (858) 537-0898; we will work with any users with whom we confirm have had unauthorized purchases with account wallet funds, and restore those funds.
We want to take this opportunity to remind our consumers about the increasingly common threat of account theft, as well as the importance of having a strong password and having a username/password combination that is not associated with other online services or sites. We advise you to create a new password that is strong, consisting of a combination of numbers, letters and special characters or symbols.

Thank you,

Sony Online Entertainment
Of je even naar de US wil bellen (ergens s'avonds/s'nachts) om te bewijzen dat jij de eigenaar van het desbetreffende account bent, en geen mogelijkheid om zelf je credentials (opnieuw) te resetten of een andere mogelijkheid bieden aan non-US gebruikers om te bewijzen dat jij de eigenaar van het account bent.

Ze kunnen wat mij betreft voorlopig de boom in. Dan maar geen DC Universe Online of andere Sony MMOs meer (for now).

Die gasten snappen blijkbaar echt niet dat er meer mensen op SOE actief zijn dan gebruikers uit de US. Geweldige customer support hoor, Sony; not.

/rant

PS: Als er een t.net redacteur langskomt met contacten binnen Sony die even kan informeren of dit eventueel ook op een andere manier opgelost kan worden voor benadeelde Nederlandse/Europese gebruikers dan een lang, duur nachtelijk gesprek richting de US (wat ik zowiezo zeker niet ga doen tenzij dit uiteindelijk écht niet anders kan) dan hoor ik dat graag.

[ Voor 7% gewijzigd door mindcrash op 12-10-2011 18:55 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
nieuws: Kwaadwillenden kraken wachtwoorden 93.000 PSN-accounts

Je bent dus gehacked omdat je hetzelfde username+pasword ergens anders gebruikt hebt, en die database was gehacked.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
RocketKoen schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:54:
nieuws: Kwaadwillenden kraken wachtwoorden 93.000 PSN-accounts

Je bent dus gehacked omdat je hetzelfde username+pasword ergens anders gebruikt hebt, en die database was gehacked.
Dan ben ik erg benieuwd waar ze mijn SOE username + pass combo te pakken hebben gekregen, want de combo die ik gebruik is vrij uniek.

Ik denk eerder dat ze bij de eerdere hack mijn gegevens te pakken hebben gekregen en dat ze daarmee hebben geprobeerd om in te loggen.

Bovendien heb ik na de activiteiten van Lulzsec and friends gechecked of mijn accounts gecompromised waren, en dat was dus niet het geval.

Overigens gaat het er niet zozeer om dat mijn account is geblokkeerd, prima, maar zorg dan voor fatsoenlijke Customer Support voor Europese gebruikers. Geen probleem dat ze vanwege security mijn account hebben geblokkeerd, maar ik vind het nogal bullshit om helemaal naar de US te moeten bellen om de boel weer te deblokkeren.

Geef ons dan een nummer in de UK dan ofzo, of nog liever de mogelijkheid om het online te doen (via een Live Chat sessie)

PS: Het gaat hier over SOE (de MMO tak), niet PSN (de PlayStation tak) dat zijn twee losse systemen, beide zijn al eerder gehacked en nu dus min of meer opnieuw.

[ Voor 33% gewijzigd door mindcrash op 12-10-2011 19:28 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 13:46
Volgens mij ben ik ook gehacked, want ik kan niet meer inloggen op mijn PSN account. Echter, nog geen e-mail ontvangen van Sony. Of is PSN down ofzo?

"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Jamoru schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:20:
Volgens mij ben ik ook gehacked, want ik kan niet meer inloggen op mijn PSN account. Echter, nog geen e-mail ontvangen van Sony. Of is PSN down ofzo?
Ik denk dat je account is geblokkeerd. PSN is nog steeds online (in ieder geval op het web) en ik kan met mijn PSN account (gelukkig) nog inloggen.

Update: Ik heb net geprobeerd om per email contact te zoeken met SOE met de vraag hoe het zit met slachtoffers in Europa. Zodra ik daar hopelijk iets positiefs over terug hoor zal ik dat hier terugkoppelen.

Overigens kunnen zij niets doen voor slachtoffers op PSN (dat is een geheel andere afdeling), dus als je account (opnieuw) gehacked is op PSN zul je zelf even op zoek moeten gaan naar een emailadres of andere wijze om contact op te nemen met de Customer Support van PSN. Mocht je van daaruit tips hebben voor andere slachtoffers op GoT waarvan het PSN account is gehacked, voel je dan vrij om ze bijvoorbeeld in deze thread te publiceren (bijvoorbeeld met wie contact te zoeken om je account te deblokkeren)

[ Voor 46% gewijzigd door mindcrash op 12-10-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
Daar lijkt het op, want PSN is inderdaad gewoon online. Heb inmiddels maar een e-mail gestuurd naar Sony Customer Support voor meer duidelijkheid. Hopelijk kunnen ze mij verder helpen.

En bedankt mindcrash voor je update! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Als je account bij SOE (dus niet PSN) is geblokkeerd moet je het volgende doen (blijkbaar, want ik ben zelf nog aan het wachten tot mijn ticket verder wordt opgepakt):

Stuur een email naar: soesupport@soe.sony.com met daarin een duidelijke omschrijving van je probleem ("Due to the recent security incident my account was compromised and blocked. Please help me to unblock it" bijvoorbeeld)

Stuur daarnaast de volgende gegevens mee:

1. De key van één van de games die je geregistreerd hebt. In mijn geval DC Universe Online. Heb je geen key bij de hand dan ben je SOL, want dit is één van de kenmerken die ze gebruiken om te valideren of jij inderdaad jij bent (en geen hacker)
2. Je volledige echte naam (zoals deze bekend is bij SOE)
3. Je email adres (zoals bekend bij SOE)
4. Je Station gebruikersnaam
5. Je geboortedatum

En dan ook in deze volgorde. Neem dus onderstaande blokje over en vul deze verder aan en in:
- Account / Registration Key (usually found on the back of your CD case or on the instruction manual):
- Real Name:
- E-mail Address:
- Station Username:
- Birthdate:
Doe je dit niet exact zoals aangegeven staat dan wordt je ticket waarschijnlijk niet in behandeling genomen

En vervolgens is het wachten (zoals ik nu doe) totdat er iemand bij SOE op een knopje klikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is natuurlijk weinig elegant dat men van Nederlandse klanten domweg vraagt even naar de VS te bellen en daar geen Nederlands telefoonnummer voor regelt. Het zegt mij wel iets over hun ICT vaardigheden/kennis want een Nederlands nummer 'intern' naar de VS doorsluizen is echt zo moeilijk niet maar het past natuurlijk wel bij het feit dat ze ook gehackt zijn.

Ik weet niet hoe jij je telefonie geregeld hebt maar ik bel momenteel gratis (geen gesprekskosten) naar de VS. Voor nog geen 18 euri kun je als je een modem met VOIP ondersteuning hebt een jaar lang bellen met heel West Europa en de VS en nog wat landen zonder verdere gesprekskosten.

Snel te regelen bij www.voipbusterpro.com .

Als je dat dus evt. toch goed zou kunnen gebruiken zou dit wellicht een goed moment zijn om dat even te doen.

Gewoon maar even pragmatisch zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Mijn account is nu bijna weer actief gemaakt, vanmorgen kreeg ik de vraag per email welke Security Question / Answer combinatie ik graag zou willen hebben.

Ik denk dat het volgende mailtje aangeeft dat ze alles hebben geregeld en ik een nieuw wachtwoord naar mezelf toe kan sturen (ofzoiets :) )

Moet wel zeggen dat de klantenservice van Sony best goed en vlot is, zeker aangezien het unblocken van ruim 32999 anderen (naast de gebruikelijke issues die je met MMO games kunt hebben) ook nog eens moet worden afgehandeld..

[ Voor 27% gewijzigd door mindcrash op 13-10-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
Nu wel een e-mailtje in mijn mailbox ontvangen.
Via dit schrijven willen we je op de hoogte stellen van het feit dat we een ongeoorloofde poging hebben gedetecteerd om de geldigheid te controleren van je aanmeldings-id en wachtwoord voor je Sony Entertainment Network- of PlayStation Network (de netwerken)-account . We denken dat er een poging is ondernomen om een gescripte toepassing met een groot aantal aanmeldings-id's en wachtwoorden te vergelijken met onze netwerkdatabase. Het lijkt te gaan om een groot aantal gegevens dat is verkregen uit één of meerdere lijsten met gekraakte id's en wachtwoorden van andere bedrijven, sites of bronnen. We schatten dat het aantal overeenkomende aanmeldings-id's en wachtwoorden lager ligt dan 0,1 procent van de Sony Entertainment Network- en PlayStation Network-accounts. Jouw aanmeldingsgegevens behoren tot de overeenkomende gegevens en daarom hebben we uit veiligheidsoverwegingen je account vergrendeld. Je moet je wachtwoord opnieuw instellen om je account te ontgrendelen en de PSN-/SEN-services te kunnen blijven gebruiken.

Mocht er een creditcard aan je account zijn gekoppeld, dan hoef je je geen zorgen te maken, want je creditcardnummer loopt geen gevaar. Uit voorzorg willen we je vragen uit te kijken naar ongebruikelijke activiteiten op je account. In geval van gebruikers voor wie we bevestigen dat er onbevoegde aankopen zijn gedaan, zullen we het betreffende bedrag terugstorten naar hun PSN-/SEN-portemonnee.

Gezien het feit dat de ten opzichte van ons netwerk geteste gegevens bestonden uit paren aanmeldings-id's en wachtwoorden en dat het overgrote deel van deze paren geen overeenkomsten opleverde, denken we in dit geval dat de gegevens afkomstig zijn van een andere bron en niet van onze netwerken. We willen van deze gelegenheid gebruik maken om onze klanten eraan te herinneren dat online fraude steeds vaker voorkomt en hoe belangrijk het is om een sterk wachtwoord te hebben en om een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord te gebruiken die niet kan worden geassocieerd met andere online services of sites. We raden je aan een krachtig nieuw wachtwoord aan te maken dat uit een combinatie van cijfers, letters en speciale tekens of symbolen bestaat. Je kunt je wachtwoord ook wijzigen via accountbeheer op je systeem.

Vraag je lokale klantenservice om hulp als je problemen ondervindt bij het opnieuw instellen van je wachtwoord. Klik op deze link voor meer informatie: faq.en.playstation.com/app/answers/detail/a_id/842

We raden je aan moeilijk te raden wachtwoorden te kiezen voor andere services en altijd op je hoede te zijn voor ongebruikelijke activiteiten op je account. Hou er ook rekening mee dat wij je nooit via een e-mail om je wachtwoord vragen.

Sony Network Entertainment Europe Limited (voorheen bekend als PlayStation Network Europe Limited) is een dochterbedrijf van Sony Computer Entertainment Europe Limited, de houder van persoonsgegevens op PlayStation Network en Sony Entertainment Network.
Inmiddels een nieuw wachtwoord ingesteld en de boel werkt weer. En ja, ik heb nu een wachtwoord die ik ook alleen voor PSN ga gebruiken en niets anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Na het beantwoorden van wat followup vragen heb ik net te horen gekregen dat mijn account is gedeblokkeerd en ik een nieuw wachtwoord kan aanvragen via de password reset functionaliteit.

Ik moet zeggen dat de snelheid en kwaliteit van de klantenservice me niet bepaald tegenviel; daar kunnen een aantal andere concurrenten (*kuch* EA *kuch*) zeker nog wat van leren...

Anyhow, ik ben in ieder geval blij dat ik mijn account weer terug heb zonder al te veel gedoe en kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mindcrash schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:15:
Na het beantwoorden van wat followup vragen heb ik net te horen gekregen dat mijn account is gedeblokkeerd en ik een nieuw wachtwoord kan aanvragen via de password reset functionaliteit.

Ik moet zeggen dat de snelheid en kwaliteit van de klantenservice me niet bepaald tegenviel; daar kunnen een aantal andere concurrenten (*kuch* EA *kuch*) zeker nog wat van leren...

Anyhow, ik ben in ieder geval blij dat ik mijn account weer terug heb zonder al te veel gedoe en kosten :)
Is het bovenstaande misschien een goede reden om de eerste post aan te passen?
mindcrash schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:51:
Leuk emailtje van SOE gekregen (al had ik volgens mij al na de vorige hack mijn credentials gewijzigd):
Je weet/wist dit niet eens zeker? En toch wees je Sony al meteen aan als schuldige? Erg makkelijk. ;)
Ze kunnen wat mij betreft voorlopig de boom in. Dan maar geen DC Universe Online of andere Sony MMOs meer (for now).
Voorbarige conclusie.
Die gasten snappen blijkbaar echt niet dat er meer mensen op SOE actief zijn dan gebruikers uit de US. Geweldige customer support hoor, Sony; not.
Achteraf blijkt dit mee te vallen.

Ben je nu achteraf toch blij dat ze het geblokkeerd hebben en wellicht voorkomen dat er misbruik gemaakt kon worden van jou en/of jouw account?

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

Pagina: 1