Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geld opzij leggen voor upgrades

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben van plan om elke maand een bedrag opzij te leggen zodat ik elke X maanden/jaren een upgrade kan uitvoeren voor mijn systeem. Mijn doel is om games altijd op ultra of high settings te kunnen spelen. Mijn plan ziet er dus als volgt uit (een pijl is indicatie voor tijd): Ultra settings > High Settings > Vlak voordat ik high settings niet aankan een upgrade uitvoeren > Ultra settings > High settings > upgrade.. ect ect. Ik heb nu een HDradeon 5850, Scythe Mugen 2, DDR 4GB 1333 (denk ik? of iets beter), i5 quadcore 750 @ 2.67GHz, 750Watt corsair voeding en een goede moederbord (weet niet precies welke, was eerst aanbevolen door BBG) en scherm ect. Ik wil dus weten hoeveel ik per maand weg moet leggen om dit te ondersteunen.

Hier een paar vragen die me kunnen helpen bij het beslissen van spaarbedrag:

Als ik elke keer een high end grafische kaart (bv Radeon x8xx range) zou kopen, hoelang draaien die dan gemiddeld mee, vanaf de introductie van de grafische kaart, totdat je de graphics van de nieuwste mooie spellen naar "medium" settings? Ik ga ervan uit dat de rest van de PC ook in de high-end range zit.

Hoelang draaien processors ongeveer mee? Ik heb nu een i5 quadcore 2.67 ghz en vraag me af wanneer ik hem zou moeten upgraden naar een nieuwe high end processor als je kijkt naar de trends.

Hoesnel dalen de prijzen van grafische kaarten of processors over het algemeen? Is het beter om een grafische kaart te kopen als hij net nieuw is (en misschien overkill voor graphics) of is het acceptabel voor de game graphics om een paar maanden te wachten totdat de prijzen lager zijn?

Wat besteden jullie per jaar/jaren aan upgrades, hoevaak upgraden jullie en met wat voor doel? (budget, game systeem, high-end of best of the best?)

Lastige vragen ik weet het, dus als jullie het niet kunnen beantwoorden dan begrijp ik het.
In ieder geval bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 17:44 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:15

Aganim

I have a cunning plan..

Hoelang draaien processors ongeveer mee? Ik heb nu een i5 quadcore 2.67 ghz en vraag me af wanneer ik hem zou moeten upgraden naar een nieuwe high end processor als je kijkt naar de trends.
Ik draai inmiddels al (schatting) 4,5 jaar met een E6600. Als GPU een HD5870, destijds een high-end kaart. Deze gaat nu al bijna 2 jaar mee en ik kan nog steeds gewoon op High tot Very High settings spelen. Kanttekening is wel dat ik speel op 1680x1050, hoger gaat mijn scherm niet.

Als je het mij vraagt kan je met een high end systeem behoorlijk lang doen, in het verleden deed ik 3-4 jaar met een CPU, om de 1,5 tot 2 jaar een andere videokaart. Een soort tick-tock systeem dus, 1x volledige vervanging, halverwege een upgrade en dan weer een nieuwe bak. Daarbij kies ik dan wel voor iig medium-high-end onderdelen. Oude onderdelen/systemen schoven door naar de familie, die daar nu nog steeds mee doen.

Echter heb ik het gevoel dat mijn huidige systeem voorlopig nog even mee kan, daar het nog geen moeite heeft met wat ik hem voorschuif.

[ Voor 4% gewijzigd door Aganim op 12-10-2011 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke je kan dus blijkbaar best wel lang mee met zo een systeem. Dat is inderdaad een slim systeem ja. Gewoon elke maand wat geld opzij zetten (als je een student bent ^^) en dan om de 1.5 jaar een video kaart kopen en om de 3 jaar een CPU. Zal dat ongeveer neer komen op 350 euro voor 2 videokaarten per 3 jaar en ongeveer 250 voor een CPU per 3 jaar? Dat is dan 600 euro per 3 jaar. Plus ongeveer 100 euro per 3 jaar aan eventuele RAM of moederbord upgrades. 700 euro per 3 jaar is 20 euro per maand opzij leggen. Is dit een beetje realistisch wat ik schets?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een véél economische manier is om op High>Medium te gaan zitten. Je betaalt dan ongeveer de helft (óf je kunt vaker upgraden).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Aganim schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:02:
[...]
Ik draai inmiddels al (schatting) 4,5 jaar met een E6600. Als GPU een HD5870, destijds een high-end kaart. Deze gaat nu al bijna 2 jaar mee en ik kan nog steeds gewoon op High tot Very High settings spelen. Kanttekening is wel dat ik speel op 1680x1050, hoger gaat mijn scherm niet.
Nog een kanttekening is dat welke game je speelt nogal boeit: met die processor kun je in CPU intensieve spellen wel vertraging oplopen natuurlijk, maar er zijn zat games waar de CPU lang zo boeiend niet is.
Als je het mij vraagt kan je met een high end systeem behoorlijk lang doen, in het verleden deed ik 3-4 jaar met een CPU, om de 1,5 tot 2 jaar een andere videokaart. Een soort tick-tock systeem dus, 1x volledige vervanging, halverwege een upgrade en dan weer een nieuwe bak. Daarbij kies ik dan wel voor iig medium-high-end onderdelen. Oude onderdelen/systemen schoven door naar de familie, die daar nu nog steeds mee doen.
Dit zelfde proces liep bij mij tot afgelopen jaar ongeveer in een 18 maanden cyclus - na en mand of 9, 10 verving ik de graka en dan weer een maand of negen, tien voor de volgende upgrade/vervanging met cpu, ram, mobo en als je dan toch duur doet, de graka.
Je oude zeut op marktplaats gooien levert vooral heel veel ongewenst volk aan de deur op, dus ik heb in mijn vriendenkring altijd m'n oude onderdelen ingezet voor zachte prijsjes danwel ruilhandel tegen volle flessen.
Echter heb ik het gevoel dat mijn huidige systeem voorlopig nog even mee kan, daar het nog geen moeite heeft met wat ik hem voorschuif.
Ik moet, als ik op hoogste details wil spelen, al min of meer sinds ik een 4890 heb een upgrade ivm het spelen in 2560x1600, en bij ''en spel in 2560x1660 + 1920x1280. Maar goed, financieel heb ik even andere prioriteiten op het moment dus ik schaal óf de details omlaag (online multiplayer) óf de resolutie naar 1280x800 op max detail (S.T.A.L.K.E.R.) en dan loopt het ook prima en ziet het er stiekem nog best redelijk uit.
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:16:
Oke je kan dus blijkbaar best wel lang mee met zo een systeem. Dat is inderdaad een slim systeem ja. Gewoon elke maand wat geld opzij zetten (als je een student bent ^^) en dan om de 1.5 jaar een video kaart kopen en om de 3 jaar een CPU.
Dit fluctueert natuurlijk wel - soms komt er weinig bijzonders uit, maar bijvoorbeeld met de introductie van multicores was er elke 6 maanden wel een goeie reden voor een nieuwe CPU te bedenken.
Zal dat ongeveer neer komen op 350 euro voor 2 videokaarten per 3 jaar en ongeveer 250 voor een CPU per 3 jaar? Dat is dan 600 euro per 3 jaar. Plus ongeveer 100 euro per 3 jaar aan eventuele RAM of moederbord upgrades. 700 euro per 3 jaar is 20 euro per maand opzij leggen. Is dit een beetje realistisch wat ik schets?
Je wilt alles op z'n Highst spelen, en koopt videokaarten van 175 euro. Sorry, wat? Voor dat geld koop je nu een 4890, maar die heb ik er al veel langer inzitten. Sterker nog, als ik mij niet vergis is de mijne al zowat 18 maanden oud... en ik zit dus al minstens sinds begin dit jaar naar een nieuwe te azen. Dan kun je vele beter één nieuwe kaart kopen van die 350 euro want dan verstook je minder stroom voor meer horsepower.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
En natuurlijk oud verkopen en gebruiken voor nieuw, en tuurlijk je krijgt geen jackpot er voor terug.
Maar het helpt wel.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daarnaast hangt dat ook af van een externe factor : Wat consoles doen !!
Bijna alle spellen worden tegenwoordig ontworpen voor consoles, wat inhoud dat kwa ontwerp (denk aan lvl grootte, aantal poly's per item, en aantal item/players tegelijk in beeld,) de beperking word bepaald op consoles.
Daarna word het voor de pc wel wat opgepimpt met wat extra textures en hogere reso, maar dat maakt geen wereld van verschil.

Afhankelijk van hoelang het nog duurt tot de ps4 en xbox720 verschijnen verwacht ik dat we nog wel even rond deze stand blijven hangen :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 12-10-2011 18:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:15

Aganim

I have a cunning plan..

Nog een kanttekening is dat welke game je speelt nogal boeit: met die processor kun je in CPU intensieve spellen wel vertraging oplopen natuurlijk, maar er zijn zat games waar de CPU lang zo boeiend niet is.
Maar noem er eens een paar. Ik game veel, verschillende genres en soorten spellen, maar ik ben games waar de CPU een overduidelijk de bottleneck is nog niet tegengekomen.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 18:35
Aganim schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:30:
[...]

Maar noem er eens een paar. Ik game veel, verschillende genres en soorten spellen, maar ik ben games waar de CPU een overduidelijk de bottleneck is nog niet tegengekomen.
Voor BF3 is het anders toch wel erg fijn om een Quad-core te hebben. ;)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@Aganim

Het is wel zo dat sommige spellen gewoon meer CPU-heavy zijn (CoD: Black Ops, BFBC2) dan andere spelen (witcher 2 dacht ik). Maar daar kun je geen rekening mee houden aangezien dat echt per ontwikkelaar en spel verschilt.

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

ik deed jaren lang elke 2-3 jaar upgraden en zat altijd in het medium segment, dit jaar ben ik voor highend gegaan en hoop toch wel 4-5 jaar met deze pc te doen zodat ik intussen weer wat geld kan verzamelen voor de volgende pc

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:04
Als je elk jaar 300 euro (25 per maand) kunt investeren kun je imo wel high settings blijven draaien.

Verwijderd

Topicstarter
[b]KnetterGek schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:24:
Je wilt alles op z'n Highst spelen, en koopt videokaarten van 175 euro. Sorry, wat? Voor dat geld koop je nu een 4890, maar die heb ik er al veel langer inzitten. Sterker nog, als ik mij niet vergis is de mijne al zowat 18 maanden oud... en ik zit dus al minstens sinds begin dit jaar naar een nieuwe te azen. Dan kun je vele beter één nieuwe kaart kopen van die 350 euro want dan verstook je minder stroom voor meer horsepower.
Naja ik nam even snel een kijkje op pricewatch en zag dat de HD6850 ongeveer 165 kost.. Ik weet niet of jullie x850 onder high end verstaan, maar ik heb nu een 5850 en kan bijna alle spellen soepel op hoogste grafische settings spelen.
Ik vraag me ook af hoeveel langer een 6970 bv meegaat dan een 6850. Een 6850 heeft 775 mhz clock core en 1000 mhz memory clock en een 6970 880 mhz en 1375 mhz. Redelijk groot verschil inderdaad, maar het is natuurlijk ook twee keer zo duur. Wel iets om over na te denken.

Er bestaat natuurlijk ook de keuze om crossfire te gaan. Dat ik bijvoorbeeld 2 keer een 7850 uitgave koop in plaats van een 7970 bijvoorbeeld (wat ongeveer neer komt op dezelfde prijs). Volgens mij lever je dan stabiliteit in en sommige games zijn niet supported, maar dan kan je er volgens mij ook wel een stuk langer mee.. langer dan 3 jaar?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de HD68xx serie is niet de vervanging van de HD58xx serie.. Wat dat betreft is de HD68xx serie een beetje vreemd. Zo is een HD5970 nog altijd de snelste kaart van ATi

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo is de 5970 sneller dan de 6990?
Pagina: 1