Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel foto's door elkaar met gelijke namen, hoe sorteren? *

Pagina: 1
Acties:

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:19
Beste Tweakers,

Ik heb van een kennis een mapje met +-3000 foto's gekregen welke allemaal genomen zijn met dezelfde digitale camera. Het probleem is dat deze kennis alle foto's in 1 map gezet heeft zonder er bij na te denken dat alle foto's dezelfde naam hebben. Nu krijg je dus bijv. IMG123(1) IMG123(2) IMG123(3) etc.

Elke versie van een foto bijv. IMG123(2) is in een andere periode genomen. Nu ben ik opzoek naar een programma dat om de een of andere manier de bijbehorende foto's kan sorteren want handmatig gaat dit wel wat weekjes duren.

Ik heb wat gezocht maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Heeft iemand een tip qua software welke dit voor mij kan doen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sorteren op date created ?

Iperf

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59

DarkSide

theres no place like ::1

De meeste foto programmas hebben wel een soort van timeline mode waar op je idd op datum kunt selecteren.
Volgens mij heeft picasa dat bv ook.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:19
Ik heb geprobeerd op datum maar dat werkt niet bij alle foto's. Sommige foto's komen dan idd bij elkaar te staan maar het grootste deel blijft door elkaar staan.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

EXIF-informatie?
Met een beetje mazzel en een semi-redelijke imageviewer kom je al een heel end.
Ik zie bijvoorbeeld in Picasa een optie "sort by creation date", en ik neem maar even aan dat hier de creation date die de camera meegegeven heeft bedoelt wordt ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Jester-NL schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 09:55:
EXIF-informatie?
Met een beetje mazzel en een semi-redelijke imageviewer kom je al een heel end.
Ik zie bijvoorbeeld in Picasa een optie "sort by creation date", en ik neem maar even aan dat hier de creation date die de camera meegegeven heeft bedoelt wordt ;)
Maar dan ben je alsnog afhankelijk van de instellingen van de camera... Ik ken genoeg mensen die niet de moeite nemen om de datum in te stellen als het toestel een tijdje niet gebruikt is.

Desktop | Server | Laptop

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

VulcanRaven schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:38:
Ik heb geprobeerd op datum maar dat werkt niet bij alle foto's. Sommige foto's komen dan idd bij elkaar te staan maar het grootste deel blijft door elkaar staan.
Let op het verschil tussen gewijzigd en genomen op. Die laatste moet je nemen. Voeg dus bijv in de Win7 verkenner een extra kolom toe (of gebruik een andere applicatie die de EXIF info uitleest).

Edit: maar inderdaad, dan moet de camera wel fatsoenlijk zijn ingesteld...

Makkelijkste is dan terug te gaan naar de bron en/of met de hand identificeren.

Je hebt natuurlijk al veel aan de (1), (2), etc. Kijk bijv. waar de laatste (10) is en dan zal de (9) er na wel eens van dezelfde serie kunnen zijn. Veel handwerk, maar eigen schult dikke bult muisarm.

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 13-10-2011 10:11 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.pcmech.com/art...formatting-in-file-names/

Afbeeldingslocatie: http://pcmech.pcmediainc.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2009/09/image73.png
F_J_K schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:08:
[...]

Veel handwerk, maar eigen schult dikke bult muisarm.
Resulteert ook in een bult hoor maar dan in je schouder/nek

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 13-10-2011 10:33 ]

Iperf

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nee, je wilt niet naar date created kijken. Dat wordt immers de datum van vandaag als je de foto een keer zou hebben bewerkt (opslaan als). Neem de 'Genomen op' datum of de Engelse variant daarvan.
offtopic:
Trouwens nog even een aanpassing van de topictitel. Foto Sorteer Software is in het Nederlands Fotosorteersoftware, maar dat maakt het er niet duidelijker op :+ Dus maak ik er even wat anders van. Mooiere suggesties zijn zoals altijd welkom via Topicreport (handje linksboven).

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 13-10-2011 11:01 . Reden: suggesteis ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon proberen als ze bewerkt zijn en anders opgeslagen heb je pech

Iperf

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

fish schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:04:
gewoon proberen als ze bewerkt zijn en anders opgeslagen heb je pech
Mijn punt was: klik in het menu op jouw screenshot op 'more' en je hebt de datum die op het moment van nemen vd foto in de camera stond. Maar je hebt gelijk, beide datums aanvinken en gebruiken is zeker beter en al dat niet voldoet is het pech hebben en er van leren :)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:00
Windows photo gallery is erg handig in dit soort situaties.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Rupie schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:06:
[...]

Maar dan ben je alsnog afhankelijk van de instellingen van de camera... Ik ken genoeg mensen die niet de moeite nemen om de datum in te stellen als het toestel een tijdje niet gebruikt is.
Tja...
Zou je er alleen het volgende nog even bij moeten zeggen:
Als dat het geval is (of was) is er ook niet heel veel kans dat software je probleem gaat oplossen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1