Wat is je systeem, budget en wat wil je ermee, vraag ik me af. Een snelle schijf is een SSD, mja, die kost een behoorlijke duit

.
Een SATA 6Gbps schijf hoeft nu niet perse nuttig te zijn, als je systeem nu geen SATA 6Gbps poort heeft, al zal deze wel een wat hogere schrijf/leessnelheid halen dan een zelfde klasse SATA 3Gbps schijf op dezelfde poort op je moederbord. Koop je gewoon een 3Gbps schijf voor nu is dat ook prima, al weet ik niet of je wellicht binnen een jaar gaat upgraden met een mobo met wel SATA 6Gbps, want dan zit je daar met je 3 Gbps schijfje.
Daarbij komt dat puur voor slechts data-opslag een greenschijf waarschijnlijk ook voldoende is: stukken goedkoper, stiller, zuiniger en koeler.
Wat zijn je voorkeuren (merk, cache, rotatiesnelheid, stilte, warmte, plattergrootte en aantal platters) en waarin wordt ie gebruikt (niet alle schijven gaan even goed in een NAS bijvoorbeeld)?
Dat zijn wellicht punten om over na te denken, dan alleen over snelheid te praten.
@ Swordlord hieronder:
Ja wellicht, maar misschien is het gebaseerd op puur kijken naar de SATA 6 connector en 7200rpm, zonder over de andere dingen na te denken. Het is nooit verkeerd om er over te denken en het aan te dragen, lijkt mij.
Daarbij doet de plattergrootte en het aantal platters ook vrij veel. Een veel stillere en zuiniger 3 platter schijf van 3x667GB op 5400rpm kan net zo snel zijn als een 4 platter schijf van 4x500GB op 7200rpm.
[
Voor 33% gewijzigd door
Aardwolf op 12-10-2011 16:28
]