Toon posts:

Gedeelde mappen authenticatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey. Ik wil graag mappen delen met medegebruikers maar wil dat ze zich daarvoor moeten authentificeren zodra ze een map openen, hoe kan ik dit bewerkstelligen?

Heb een aantal uurtjes mee gekloot maar krijg het maar niet voor elkaar =(

Alvast bedankt!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Besturingssysteem is misschien al handig om te vermelden? In het netwerk, op de computer zelf,...?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Eigenlijk stelt dat niet veel voor.
Wat heb je dan precies gedaan/gevonden aan info in die uren?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry vergeten bij te vermelden; windows xp pro en op computer zelf, niet persé in verband met een netwerk.

Paar uur van mijn leven verpest denk ik haha

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Ze hangen niet altijd samen in een netwerk??? Ik snap je probleem niet echt, maar als je gewoon altijd een map wil delen (waar de mensen ook zijn) dan is misschien dropbox een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij vroeg of ik het kon doen, het gaat om een simpel kantoornetwerkje, waarbij een tweede pc volledige access heeft maar die andere gebruikers hebben beperkte rechten dus de ene map mogen map mag collega 1 wel in werken maar collega 2 niet etc, dat werkt allemaal prima alleen krijg het niet voor elkaar dat ze vanwege veiligheid opnieuw een prompt krijgen om aan te melden om een map te kunnen openen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Users aanmaken op de XP pc met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als die andere computers hebben. Dan verder werken op basis van NTFS rechten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:51:
Users aanmaken op de XP pc met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als die andere computers hebben. Dan verder werken op basis van NTFS rechten.
Maar dan heb je 2 computers met dezelfde users terwijl ze alleen op PC1 mogen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Om het samen te vatten

Windows XP pro op beide pc's.
PC1: 3 gebruikers / gedeelde mappen met ACL ingesteld
PC2: Directie

PC1-gebruikers moeten een prompt krijgen zelfs al zijn ze ingelogd om die mappen te kunnen openen(lezen/.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:53:
[...]

Maar dan heb je 2 computers met dezelfde users terwijl ze alleen op PC1 mogen werken.
Dat zal je sowieso moeten hebben, authenticatie moet plaats vinden dus hoe dan ook moeten dezelfde users op twee systemen staan. Normaliter gaat zoiets gewoon via AD, dat is daarvoor gemaakt. Nu wil je serverfunctionaliteit in een desktop OS. Dat gaat niet ideaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Tsurany = correct.

Op het moment dat je rechten wilt onderscheiden moet de PC waarop je de map hebt staan die je deelt, ergens aan kunnen zien wie de map probeert te bereiken.

In een werkgroep-omgeving kijkt een PC alleen naar de users op zijn eigen machine. Als dus op PC1 de users Pietje en Marietje staan, en op PC2 staat Henk, en Henk probeert via het netwerk een map op PC1 te bereiken, dan zal PC1 kijken of hij de user Henk kent. Kent hij deze niet, dan zal hij hem als 'guest'-user beschouwen, en zodoende heeft Henk 'guest'-rechten op die map.
Wil PC1 Henk wel kennen, dan moet die dus aanwezig zijn als user op PC1 zelf, of je moet gebruik gaan maken van een domeinomgeving waarbij alle users op de Active Directory van een server staan.

Edit: Wat je kan proberen is, zodra je vanaf PC1 verbinding maakt met PC2, en PC2 vraagt om gebruikersnaam en wachtwoord, dat je dan \\ [computernaam van PC2] \ [gebruikersnaam] intypt, en dan het bijbehorende wachtwoord. In mijn voorbeeld, als Henk een map wil benaderen op PC2 waar alleen Marietje rechten op heeft, dan vul je dus in \\PC2\Marietje, met Marietje's wachtwoord.

Dit is echter zeker geen solide oplossing want het kent nogal problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Daffie op 12-10-2011 16:42 ]

https://freight.associates

• rosielle
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10-2011
zitten de pc's wel in de goeie werkgroep om elkaar te kunnen zien??

Dit kan je zien door rechter muisknop op deze computer te klikken en te kiezen voor eigenschappen.
Allebij de pc's moeten in dezelfde groep zitten.
Dan kan je pas gaan delen met mappen daarna zijn deze mappen gewoon te zien op allebij de pc's
Zorg er wel voor dat je bij het delen de juiste machtegingen goed staan.
Wie wat mag.
Pagina: 1