• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 21:42
Zojuist las ik een artikel over een student ruimtevaartkunde die het mogelijk wil maken om consumenten (mini) satellieten de ruimte in te laten sturen.
AMSTERDAM - De Amerikaanse student ruimtevaartbouwkunde Zac Manchester wil door middel van crowdfunding de ruimte openbaar maken. Wanneer consumenten genoeg geld voor zijn idee doneren, kunnen zij een eigen satellietje de ruimte insturen.

Manchester vraagt aandacht voor zijn idee KickSat op Kickstarter, een website waar iedereen geld kan doneren om een idee of product werkelijkheid te maken.

Het gaat om kleine satellieten ter grootte van een chip. Deze zullen onder andere kleine antennes, zonnecellen en een radio bevatten. Manchester benadrukt dat de chip door zijn grootte slechts in staat is zijn naam en een paar bits aan data te versturen naar de aarde. Het project dient dan ook als een grote test om uiteindelijk satellieten voor consumenten, bedrijven en scholen te ontwikkelen met meer functies, zoals thermometers en camera's.

Gratis lancering

Manchester gaat uit van een gratis lancering via een speciaal programma van ruimtevaartorganisatie NASA. De chips zullen via een zogenaamde CubeSat, een satelliet met een volume van een liter, in de ruimte worden losgelaten. Dit zal dan gebeuren in 2013. Mochten er meer mensen geld doneren dan verwacht, dan wil de student de chips via commerciële ruimtevaart lanceren om zo sneller de ruimte in te gaan.

De student wil uiteindelijk 30.000 dollar ophalen, waarvoor honderd donaties van driehonderd dollar nodig zijn. Andere donaties zijn ook mogelijk. Met een bedrag van driehonderd dollar is de consument echter gegarandeerd van zijn eigen kleine satelliet in de ruimte.

Bron: http://www.nuzakelijk.nl/...l-satelliet-iedereen.html
Plots kwam het idee in me op: een GOT satelliet. :D Ik weet niet of het haalbaar is en of er interesse zou zijn hier binnen de community, maar er is hier natuurlijk wel diverse kennis op allerlei gebieden aanwezig.

Ik heb echter géén idee wat precies en waarom we iets de ruimte in moeten sturen, maar misschien dat mensen interessante ideeën hebben. Ergens lijkt het me wel een gaaf idee. :o

Meer info: http://www.kickstarter.co...sonal-spacecraft-in-space

Nu vraag ik me eigenlijk af of ik het wel goed begrepen heb want nu ik het nog eens goed doorlees lijkt het alsof je niet je eigen printje de ruimte in mag sturen.. :F..

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 12-10-2011 15:50 ]

_@/'

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 09:08
Moeten de Gotters van EL eerst even een Deathstar maken die we dan kunnen lanceren!~

[ontopic]
Idee is wel gaaf, maar aan de andere kant vind ik het op het moment een beetje nutteloos om een chip de ruimte in te trappen die alleen zijn naam en een paar bits kan versturen. Er is volgens mij al genoeg ruimte afval. Mocht men met een goed idee komen dan ben ik zeker wel voor!

• Steephh
Er staat op de pagina van hem zelf wel dat de sprites binnen enkele dagen tot weken zichzelf de dampkring in werpen alwaar ze volledig vernietigd zullen worden.. :P Dan is natuurlijk de vraag: is het zinvol om enkele bits de ruimte in te sturen voor zo een korte tijd.. :-(

_@/'

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Interessant project, maar het komt er eigenlijk op neer dat Steephh onbedoeld zit te "spammen" voor dat project. :) Ik neem het hem niet kwalijk. Ik wilde het topic eigenlijk op slot doen maar dacht toen, er kan best wel gediscussieerd worden over het nut (of niet) van dit soort projecten... Als die discussie van de grond komt dan kan het topic wat mij betreft open blijven.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Steephh
Dat was mijn twijfelpunt ook al bij het openen van dit topic. Afijn, ik ben zelf nu ook verder aan het nadenken over of het uberhaupt ook op andere manieren mogelijk zou moeten zijn een satelliet de ruimte in te sturen (zonder dit project).. :P

_@/'

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In goed overleg met Steephh toch een slotje.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.