Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

monitor+pc'tje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers',

ik zit eigenlijk met een belachelijk probleem. Ik heb al genoeg apparaten aangesloten op een monitor, een xbox, pc's etc.

Nu heb ik een nieuwe pc met een nieuwe monitor gekocht. Alles netjes aangesloten. Het is immers niet moeilijk dacht ik.

Het beeldscherm gaat echter na 4 seconden op een stand-by mode. Nu zegt een vriend van mij dat ik de driver van de monitor moet installeren, hoe kan dat nou als ik niet kan zien wat ik doe omdat elke monitor na 4 sec. op stand-by gaat. Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen.

Alvast bedankt!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:02:
Beste tweakers',

ik zit eigenlijk met een belachelijk probleem. Ik heb al genoeg apparaten aangesloten op een monitor, een xbox, pc's etc.

Nu heb ik een nieuwe pc met een nieuwe monitor gekocht. Alles netjes aangesloten. Het is immers niet moeilijk dacht ik.

Het beeldscherm gaat echter na 4 seconden op een stand-by mode. Nu zegt een vriend van mij dat ik de driver van de monitor moet installeren, hoe kan dat nou als ik niet kan zien wat ik doe omdat elke monitor na 4 sec. op stand-by gaat. Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen.

Alvast bedankt!
Driver voor een (consumenten) monitor installeren slaat nergens op. Die installeer je voor je videokaart.
Weet je zeker dat het scherm op de goede input staat? En dat het kabeltje het doet?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
Jep, heb het wel 1000 keer gecheckt. Heb het ook met een andere monitor geprobeerd. Ik koppel hem aan, dan gaat die op stand-by. Als ik hem loskoppel geeft die echter aan dat ik hem heb losgekoppeld...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Wat voor een pc is het? Toevallig niet meerdere vga-aansluitingen, bijvoorbeeld eentje onboard terwijl er ook een extra videokaart in zit?

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:38
probeer de nieuwe monitor eens op een andere pc aan te sluiten? wat doet ie dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:06:
Jep, heb het wel 1000 keer gecheckt. Heb het ook met een andere monitor geprobeerd. Ik koppel hem aan, dan gaat die op stand-by. Als ik hem loskoppel geeft die echter aan dat ik hem heb losgekoppeld...
Als je al een andere monitor hebt getest gaat er dan geen lampje branden dat er misschien iets mis is met de PC/verkeerde poort/kabel?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

Met zijn scherm lijkt niets mis. Een anders scherm heeft namelijk hetzelfde probleem.

Allereerst zul je even wat specs moeten geven. Een rijtje onderdelen (moederbord + videokaart + OS) zou volstaan :)

-_-

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Werkt je systeem inderdaad wel gewoon? Dit klinkt als een systeem dat gewoon geen signaal uitgeeft, waardoor je monitor op standby gaat.

Verwijderd

Staat je monitor op de goede input (HDMI/DVI/VGA)?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 24 inch Samsung LED monitor.

Met een DVI kabel aangesloten op een acer pc'tje uit de doos. PC draait gewoon op windows 7, er zit een Nvidea 520GT videokaart (1GB)

Ik heb ook een oudere LG monitor (19 inch) geprobeerd aan te sluiten en krijg dezelfde melding!

Verwijderd

Dan lijkt me dat je PC niet goed is, tenzij je bij beide monitoren dezelfde kabel gebruikt hebt.

Verwijderd

De kans dat je defecte DVI hebt is natuurlijk niet heel erg groot, misschien even kijken of alle pinnetjes nog recht zitten maar denk eerder dat het aan de PC ligt.

Zou kunnen dat de BIOS staat ingesteld op de onboard VGA poort en de videokaart niet word gebruikt (aanname ivm geen specs).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 15:16 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 20:22

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik gok dat de pc tijdens het opstarten keurig beeld geeft (640x480) .. maar wanneer (na 4 seconden) Windows de driver laadt hij een verkeerde resolutie en/of refresh rate doorgeeft die de monitor niet pikt, zoals 1900xnogwat .. of 1280xnogwat bij 80 Hz o.i.d.

Opstarten en dan op F8 drukken en kiezen voor VGA modus en dan een instelling nemen die wel werkt. Een veilige 1280x768 en 65 Hz zou moeten werken. Of check de native resolutie voor deze monitor. Misschien is 1680x1050 juist beter.

En zorg dat de juiste videodriver geïnstalleerd is anders kun je van alles verwachten...

Of zoals hierboven al wordt aangegeven .. hangt de monitor misschien aan de blauwe D-sub VGA poort terwijl Windows overschakelt naar de DVI poort. Als je de monitor met een verloop daar dan eens aan hangt, zou je beeld moeten krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/2f0j00leIEjJQtuRuT/D-SUB-to-DVI-Connector.jpg
  1. D-sub VGA
  2. DVI

[ Voor 24% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-10-2011 15:18 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb op F8 gedrukt, er gebeurt niets.

Als ik op de monitor op Menu druk, komt er test good.

Het kan niet aan het kabeltje liggen, want op het moment dat ik hem loskoppel dan geeft die dat aan op de monitor.

• Nielson
  • Laatst online: 23:56
Welke type pc is het precies, en zit er maar één DVI connector op de achterkant?

• Gerjannn
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:20:
Nou ik heb op F8 gedrukt, er gebeurt niets.

Als ik op de monitor op Menu druk, komt er test good.

Het kan niet aan het kabeltje liggen, want op het moment dat ik hem loskoppel dan geeft die dat aan op de monitor.
er moet wel wat gebeuren, zet de pc aan en hengst dan meteen net zolang op f8 totdat ie wat doet :D

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zit 1 DVI en 1 HDMI connector.

Nu staat er hele tijd check HDMI kabel, hoewel ik helemaal geen HDMI kabel heb aangesloten.

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:24:

Nu staat er hele tijd check HDMI kabel, hoewel ik helemaal geen HDMI kabel heb aangesloten.
Verander de input eens op je scherm....

• Gerjannn
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:24:

1 van de knopjes op je monitor kan je wisselen van output, probeer dat eens zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:15:
Ik gok dat de pc tijdens het opstarten keurig beeld geeft (640x480) .. maar wanneer (na 4 seconden) Windows de driver laadt hij een verkeerde resolutie en/of refresh rate doorgeeft die de monitor niet pikt, zoals 1900xnogwat .. of 1280xnogwat bij 80 Hz o.i.d.

Opstarten en dan op F8 drukken en kiezen voor VGA modus en dan een instelling nemen die wel werkt. Een veilige 1280x768 en 65 Hz zou moeten werken. Of check de native resolutie voor deze monitor. Misschien is 1680x1050 juist beter.

En zorg dat de juiste videodriver geïnstalleerd is anders kun je van alles verwachten...

Of zoals hierboven al wordt aangegeven .. hangt de monitor misschien aan de blauwe D-sub VGA poort terwijl Windows overschakelt naar de DVI poort. Als je de monitor met een verloop daar dan eens aan hangt, zou je beeld moeten krijgen.

[afbeelding]
  1. D-sub VGA
  2. DVI
Ik heb het inderdaad in de D-SUB (blauwe) gedaan. Maar je krijgt die kabel toch niet in de DVI (witte)??

• Lumics
  • Laatst online: 20-11 16:00
Gerjannn schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:27:
[...]

1 van de knopjes op je monitor kan je wisselen van output, probeer dat eens zou ik zeggen ;)
Je bedoelt wisselen van input (source) ;-)
Indien VGA kabel -> Source is analog
Indien D-Sub - > Source is digital

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 12-10-2011 15:33 ]

• Gerjannn
Lumics schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:32:
[...]

Okee, ben best wel een leek, maar door deze dingen leer ik ook weer, bedankt!

Het probleem is waarschijnlijk dus dat ie verkeerde input heeft of dat zn monitor de resolutie niet aankan.

• DennusB
  • Niet online
Gerjannn schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:35:
[...]

Okee, ben best wel een leek, maar door deze dingen leer ik ook weer, bedankt!

Het probleem is waarschijnlijk dus dat ie verkeerde input heeft of dat zn monitor de resolutie niet aankan.
Het probleem is gewoon dat z'n input op HDMI staat en hij een VGA kabel gebruikt...

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Lumics schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:32:
[...]

Foei, de D-SUB is alleen de connector die wordt gebruikt voor een VGA signaal, en D-Sub is dus analoog, zie ook Wikipedia: D-subminiature

Dus VGA (=D-Sub) = analoog
DVI of HDMI is digitaal

Verwijderd

Topicstarter
Aha dus die blauwe DVI kabel die ik op D-sub heb aangesloten moet ik helemaal niet hebben? Oftewel ik moet een nieuwe kabel kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me echt een noob.

Maar ik heb nog nooit zo een probleem gehad. Waarom kan ik zelfs mijn kleine monitor niet met die blauwe kabel aansluiten vraag ik me af -_-

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 19:05

BiLo

PSN: toiletcleaner

kun je de nvidia kaart niet eruit halen en vervolgens de boel onboard aansluiten? weet je gelijk of het aan je videokaart ligt..

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar had ik een D-sub kabel dus en geen DVI, morgen maar een HDMI halen of zo -_-

• maceddy2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 09:26

maceddy2004

Ik heb geen ondertiteling

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:46:
Blijkbaar had ik een D-sub kabel dus en geen DVI, morgen maar een HDMI halen of zo -_-
2,70 bij de Action :*)

• marcop23
  • Nu online
Een VGA aansluiting is MEESTAL blauw, en een DVI aansluiting is meestal wit. De connector van een VGA kabel is dan ook vaak blauw, net zo als die van DVI vaak wit is.

Het verschil is ook goed te zien aan de stekker. De stekker van een VGA kabel is kleiner dan de stekker van een DVI kabel. In een DVI kabel, zit naast de pinnen, een soort plusje of minnetje. Een VGA connector heeft 15 pinnen, een DVI connector heeft er 29. Tel het aantal pinnen maar, dan weet je het direct :)
DylanE schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:45:
kun je de nvidia kaart niet eruit halen en vervolgens de boel onboard aansluiten? weet je gelijk of het aan je videokaart ligt..
Da mag nie bij Acer

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

Analoog is redelijk uit de tijd. Tegenwoordig worden er nog weinig schermen verkocht die enkel via een analoge kabel aan te sluiten zijn. Bij sommige schermen wordt de analoge aansluiting helemaal weg gehaald.

Bovendien wordt er hierboven wat verwarring geschopt.

De blauwe aansluiting (drie rijen pinnetjes die er zo uitziet: link) is een analoge Dsub VGA aansluiting. Zie ook wiki hier.

Tegenwoordig hebben we DVI. Dat is een digitale aansluiting. Zo ziet zo'n ding er uit. Zie wiki hier.

We hebben ook nog HDMI en Displayport. Google maar als je wil weten hoe die dingen er uit zien :)

Aangezien elk plat scherm een digitaal systeem gebruikt om beeld weer te geven, is het niet verstandig een analoge aansluiting te gebruiken. Je computer zet het signaal dan om in analoog, en je scherm weer in digitaal.

edit: we hebben het over dit scherm?: pricewatch: Samsung Syncmaster S24A350H

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 12-10-2011 15:50 ]

-_-

Verwijderd

Wat is nu precies het probleem? Past de kabel die je nu hebt niet? Je had hem toch aangesloten?

Verwijderd

Dat is niet zo, en wettig ook niet geldig zover ik weet.
Analoog is redelijk uit de tijd. Tegenwoordig worden er nog weinig schermen verkocht die enkel via een analoge kabel aan te sluiten zijn. Bij sommige schermen wordt de analoge aansluiting helemaal weg gehaald.
Veel goedkope instap office PCs hebben alleen maar VGA, denk hier aan merken zoals HP en Dell.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 16:53 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 20:22

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. of misschien helpt dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.dynamods.com/images/uploads/DVI-I%20Male%20naar%20VGA.jpg

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Terw_Dan schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:09:
Werkt je systeem inderdaad wel gewoon? Dit klinkt als een systeem dat gewoon geen signaal uitgeeft, waardoor je monitor op standby gaat.
Yep, had ik gisteren ook met een nieuw systeem. Geheugenreepje niet goed aangedrukt. De monitor gaat wel aan, omdat hij "voelt" dat de kabel is aangesloten. Maar er is natuurlijk geen beeld en na een paar seconden gaat de monitor op standby.

Zeker als dit bij meerdere monitors gebeurt zou ik eerst eens kijken naar de statuslampjes op het moederbord.

• Roel1966
  • Niet online
Het probleem zit er gewoon in dat de hedendaagse monitoren standaard hdmi of dvi als bron pakken en op het moment dat je een vgakabel gebruikt moet je de source veranderen. Ook bij pc's die nog een vga aansluiting erbij hebben zitten is het veelal zo dat die als 2de aansluiting gezien word en je dit apart moet activeren.

In geval van de TS zit het probleem er denkelijk in dat zowel pc als monitor als 1ste hdmi of dvi als hoofd in en uitgang zien, echter zit de monitor via een vga aansluiting aangesloten en daarop word geen signaal uit gestuurd. Dus probleem is gemakkelijk op te lossen door een hdmi of dvi kabel aan te schaffen en deze op de pc en monitor aan te sluiten, en @ jvo en anderen, hij heeft een kant en klare pc die verzegeld is.

Verwijderd

Roel1966 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:32:
Ook bij pc's die nog een vga aansluiting erbij hebben zitten is het veelal zo dat die als 2de aansluiting gezien word en je dit apart moet activeren.
Ik moet de eerst nog tegen komen, wel mee gemaakt dat de onboard VGA poort niet meer werk na het inpluggen van een PCI-E kaart. Maar nooit dat de VGA poort niet werk als er geen andere kabels zitten aangesloten.

Maar kan het natuurlijk fout hebben...

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:33:
[...]

Ik moet de eerst nog tegen komen, wel mee gemaakt dat de onboard VGA poort niet meer werk na het inpluggen van een PCI-E kaart. Maar nooit dat de VGA poort niet werk als er geen andere kabels zitten aangesloten.

Maar kan het natuurlijk fout hebben...
Denk dat je het niet goed gelezen hebt want ik schrijf niet dat de vga poort niet werkt als er geen andere kabels aangesloten zijn maar dat de VGA poort veelal niet als 1ste poort gezien word bij de hedendaagse pc's met dvi en hdmi aansluiting.

Er word logischerwijze vanuit gegaan dat je het 1ste kiest voor de moderne digitale aansluiting en niet meer voor een achterhaalde analoge VGA aansluiting, en dit alleen nog erop zit als extra en voor mensen die nog een oudere VGA monitor staan hebben en dan toch kunnen blijven gebruiken.

Verschil is dan alleen dat je het probleem kan hebben zoals de TS dat de VGA poort niet meer als 1ste en primaire poort in de pc geconfigureerd is en als 2de poort, en je dit dan handmatig om moet zetten bij zowel pc als monitor.

Verwijderd

Ik had het goed gelezen maar nog nooit mee gemaakt zoals je het nu omschrijft.

Verwijderd

dan heeft hij toch gewoon beeld op VGA?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:55:
dan heeft hij toch gewoon beeld op VGA?
Lijkt mij ook, als je de vga kabel aansluit en deze is niet afgedopt door Acer en op je monitor de VGA input selecteert dan zou het gewoon moeten werken. Anders krijg je wel een signal out of range melding of iets dergelijks, schermen gaan doorgaans niet uit.

Verwijderd

dat adviseerde ik in de vierde post al. gezien ts niet meer reageert zal het wel werken.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:06:
Lijkt mij ook, als je de vga kabel aansluit en deze is niet afgedopt door Acer en op je monitor de VGA input selecteert dan zou het gewoon moeten werken. Anders krijg je wel een signal out of range melding of iets dergelijks, schermen gaan doorgaans niet uit.
Het scherm gaat in standby mode dus dat betekent dat ie wel iets detecteerd maar er verder geen videosignaal aangeleverd word.

Eerder was het wel zo dat je vga kaarten had met dan dvi als extra erbij en dan klopt het dat je gewoon een vga kabel aansluit en alles doet het. Tegenwoordig is dvi/hdmi de standaard en vga een optie waardoor je dit probleem kan krijgen dat je geen beeld krijgt.

Maar ja, zo lang als TS het maar werkende gekregen heeft en misschien toch wel leuk als de TS eventjes wat laat weten en ook wat er nu precies aan de hand was.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
waarom vraagt nu niemand even aan de TS om een foto van de achterkant van de pc te maken?

Dan zien wij alle aansluiting + waar hij zijn monitor op heeft aangesloten.

Ik denk namelijk dat hij op de onboard video bezig is, terwijl de monitor natuurlijk op de losse videokaart moet worden aangesloten.

Dus op de O-aansluiting, ipv opn de G of F aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://www.okepc.nl/site/images/stories/achterzijde-pc.jpg

De vga-kabel die aangesloten zit op je monitor kan je met een verloopje op de dvi-aansluiting koppelen.
Zie het bericht van ing._Buttje in dit draadje...

[ Voor 33% gewijzigd door Quacka op 13-10-2011 08:14 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Op zich heb je een punt, al kan ik me niet voorstellen dat TS niet de videokaart aansluitingen geprobeerd heeft en enkel onboard heeft aangesloten. Hij kan dan toch ook gewoon de VGA aansluiting nemen ipv een verloopje?

• Lumics
  • Laatst online: 20-11 16:00
marcop23 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:38:
[...]

Foei, de D-SUB is alleen de connector die wordt gebruikt voor een VGA signaal, en D-Sub is dus analoog, zie ook Wikipedia: D-subminiature

Dus VGA (=D-Sub) = analoog
DVI of HDMI is digitaal
Correct. D-Sub had moeten zijn DVI.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:55:
Op zich heb je een punt, al kan ik me niet voorstellen dat TS niet de videokaart aansluitingen geprobeerd heeft en enkel onboard heeft aangesloten. Hij kan dan toch ook gewoon de VGA aansluiting nemen ipv een verloopje?
Ik denk het wel. Het is een veel gemaakte fout door mensen. (we zijn niet allemaal tweakers)
Het probleem is vaak dat hun monitor nog een vga-kabel heeft, en die kunnen ze vaak op de onboard vga direct aansluiten. De losse videokaart die ook in het systeem zit heeft vaak alleen moderne aansluitingen (dvi/displayport/hdmi) en kan alleen met een verloopje aangesloten worden.
Weet je niet dat dit kan, dan denk je dat de monitor op de onboard moet.
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:02:
Het beeldscherm gaat echter na 4 seconden op een stand-by mode.omdat elke monitor na 4 sec. op stand-by gaat.
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:11:
Met een DVI kabel aangesloten op een acer pc'tje uit de doos. ... er zit een Nvidea 520GT videokaart (1GB)

Ik heb ook een oudere LG monitor (19 inch) geprobeerd aan te sluiten en krijg dezelfde melding!
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:27:
[...]
Ik heb het inderdaad in de D-SUB (blauwe) gedaan. Maar je krijgt die kabel toch niet in de DVI (witte)??
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:41:
Aha dus die blauwe DVI kabel die ik op D-sub heb aangesloten moet ik helemaal niet hebben? Oftewel ik moet een nieuwe kabel kopen?
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:46:

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Roel1966
  • Niet online
Om nog even er aan toe te voegen is dat bij de nieuwe pc's dus NIET meer gesproken kan worden van onboard video omdat de videochip niet meer onboard zit maar in de cpu zelf geintegreerd is. Daarbij werken de nieuwe Sandy Bridge moederboarden waaronder de Z68 chipset tegenwoordig via Crossfire of SLI samen met de geintegreerde videochip in de processor. Vandaar dat het in die gevallen niet meer uit maakt of je de aansluiting op het moederboard of de videokaart kiest en beiden werken en dus zoals ik al zei samenwerken met mekaar.
Pagina: 1