Toon posts:

Geluidskaart valt na een tijd uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een jaar geleden heb ik mijn eigen pc gebouwd welke ik vooral gebruik voor webbrowsing en muziek afspelen. Een jaar lang heeft hij het perfect gedaan, tot nu. Op dit moment geeft hij een vreemd defect: de geluidskaart wordt opeens niet meer herkend.

Ik heb de drivers van de kaart opnieuw geïnstalleerd en toen deed hij het weer een weekje. Daarna werd hij bij het opstarten van Windows niet meer gevonden door de drivers van de geluidskaart. Vervolgens heb ik hem in de PCI-e slot van de videokaart gestopt en daar deed hij het wel weer even. Toen ik hem daarna weer terug stopte in de PCI-e waar hij oorspronkelijk in zat werkte hij ook weer tijdelijk.
Toen hij het vervolgens weer niet deed heb ik hem omgeruild in de winkel, alle drivers gedeïnstalleerd, in apparaat beheer in windows de kaart verwijderd om hem vervolgens opnieuw te plaatsen en de drivers opnieuw te installeren. Dit werkte, maar opnieuw tijdelijk.

Ik zit er nu over te denken om het moederbord te vervangen omdat ik vermoed dat ik te maken heb met een happerend PCI-e slot. Een collega vermoed echter dat het ook een softwarematig conflict kan zijn welke is op te lossen met een windowsherinstallatie.

Ik zit dus erg in dubio wat de handigste stap is om nu te nemen en hoop dan ook goed advies te krijgen. Hieronder volgen de specs van mijn pc:

Moederbord: Asus M4A78LT-M LE
CPU: AMD Athlon II X2 250
Geluidskaart: Creative Labs Soundblaster X-Fi Titanium (PCI-e)
RAM: 4GB DDR2
HDD: OCZ Vertex 2 120GB +WD20EARS +Samsung 320GB
Voeding: Corsair 450watt
Grafische kaart: Asus GeForce EN9500GT

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
Twee verschillende kaarten in twee verschillende sloten, dat lijkt het mobo en de geluidskaart uit te sluiten.

Geen problemen in het apparaatbeheer op het moment dat de kaart werkt?
onboard geluid in het bios uitgeschakeld?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
In apparaatbeheer wordt hij gezien, ook wanneer hij niet meer werkt. Windows zegt dat de kaart dan perfect werkt, ik kan dan echter niet meer het volume instellen en winamp verwerkt dan geen muziek meer. Wanneer ik de geluidskaart wil benaderen met de software van Creative geeft hij echter de foutmelding dat de hardware (geluidskaart) niet aangesloten is. De geluidskaart van het mobo doet het dan wel.

In de BIOS kon ik echter geen instellingen vinden voor de onboard geluidskaart.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30
Heb je een moederbord met Nforce chipset? (niet dus, AMD chipset)
Ik heb dit zelf met een PCI X-fi kaart.
Met PAX drivers heb ik eigenlijk nooit problemen met de geluidskaart.
Geen idee of dit nog steeds een issue is overigens.

De PAX drivers zou ook nog een oplossing kunnen zijn hoe dan ook.

Verwijderd

zelfde probleem hier met de pci versie. zal wel een X-Fi euvel zijn. Enige oplossing is om de geluidskaart uit apparaatbeheer te verwijderen en opnieuw op te starten. Dit is met onboard geluidskaart uitgeschakeld in de bios.
Ik heb ook de speciaal gemodde drivers(PAX) geprobeerd voor de X-Fi maar dat maakte ook niet uit. Zal wel een compatiblity issue zijn. Het is niet echt een probleem voor mij, aangezien mijn computer binnen een paar seconden weer opnieuw opgestart is met mijn SSD. Al zou het ook door mijn SSD kunnen komen, aangezien ik het issue pas kreeg toen ik deze erin had gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Een andere collega zei dat dit ook kan komen door een dominante windows-update die de voorkeur geeft aan de (verkeerde) Windowsdriver en de Creativedriver daarmee overruled. Zou dit kunnen?

@Knight: ook ik heb een ssd en ook bij mij speelt dit pas na de installatie hiervan, maar een echte link hiertussen zou ik niet kunnen plaatsen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:55
Windows (7) vind bij mij bij Windows Update gewoon de juiste Creative driver. Dus dat zal het probleem niet hoeven te zijn.

Het kan echter wel zo zijn dat je PCIe kaart in 'slaapstand' gaat om energie te besparen. Je zou kunnen proberen om 'Link State Power Management' uit te schakelen in Energiebeheer (De schema instellingen wijzigen > Geavanceerde energie instellingen wijzigen > PCI Express).

Verwijderd

Topicstarter
@Alex: Geldt dat ook wanneer de geluidskaart niet uitvalt tijdens het gebruik, maar het niet meer doet als ik de pc aanzet?

@Knight: Ik heb je tip opgevolgd en hem via apparaatbeheer verwijderd en de pc opnieuw opgestart en inderdaad hij geeft weer geluid. De software van Creative vind hem echter weer niet, en dat is best ruk omdat ik nu niet bij bepaalde instellingen kan.

*Edit* Hij gaf nu weer dezelfde klacht. Ik heb inmiddels in de BIOS de onboard geluidskaart uitgezet en alle software opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik de auto updates uitgezet van windows, dus nu is het even wachten wat hij de komende weken doet.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 18:24 ]

Pagina: 1