Externe harde schijf kapot?!

Pagina: 1
Acties:

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb hier een externe harde schijf liggen van Toshiba 500GB maar deze werkt niet meer zoals die hoort :(

Wanneer ik de harde schijf aansluit op de computer m.b.v. de USB kabel dan beginnen de LED lampjes te knipperen (ene keer rood, andere blauw of gecombineerd). Het rode lijkt me al geen goed teken helaas :(.
De harde schijf maakt verder geen rare geluiden zoals tikken of constant opspinnen (voor zover mijn gehoor reikend is).

Ik heb besloten om de schijf te ontkoppelen van de behuizing en deze direct aan te sluiten op de computer met de Sata-kabel. Zoals te zien is in de BIOS, BIOS2 dan vind de computer de harde schijf wel

Wanneer ik hem nu door wil starten blijft hij hangen op "Windows starten" en er gebeurd verder niks.

Ik heb geprobeerd om de schijf te benaderen met een Ubuntu Live CD 10.04, maar deze hielp niets helaas.

Kan ik concluderen dat de schijf overleden is en de data verdwenen of is er nog hoop omdat de BIOS hem wel herkend?

Stats

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je BIOS op AHCI staat ingesteld, dan zou je kunnen proberen om de SATA kabel van je dooie HDD pas aan te sluiten als je Windows al is opgestart. Misschien dat hij dan wel gedetecteerd wordt.

Hier stond een dode link.

• Vincitore
Wanneer ik de BIOS instel op AHCI kan mijn computer niet opstarten, ik kom dan uit in "Herstel uitvoeren".

Stats

Verwijderd

Ik heb geprobeerd om de schijf te benaderen met een Ubuntu Live CD 10.04, maar deze hielp niets helaas.
Vertel daar eens wat meer over; wat werkte precies niet? Kon je de schijf zien in Disk Utility? Zo ja, kun je de SMART gegevens uitlezen en in het bijzonder de raw value van:
- Current Pending Sector
- UDMA CRC Error Count

Die twee zijn cruciaal namelijk.

• Vincitore
Heb ze net opgezocht en moet zeggen dat het er niet echt hoopvol uitziet! :(

- Current Pending Sector

Staat duidelijk: "Warning"!
Normalized: 184
Worst: 183
Value: 1333 sectors :O
Treshold: 0

Type: Failure is a sign of old-age

- UDMA CRC Error Count

Normalized: 200
Worst: 200
Value: 6
Treshold: 0

Nog wat screens:
http://imageshack.us/photo/my-images/190/smartdata.png/

Stats

• Vincitore
*BUmp* :+
Heeft iemand hier toevallig nog een antwoord op?

Stats

• Sniffert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-02 12:14
Hoi je kunt kijken of de schijf met ddrescue nog te redden is. Deze maakt een 1 op 1 kopie van je harde schijf en negeert lees/schrijffouten. Vervolgens kun je met het output bestand analyseren en hopen dat je nog wat kan recoveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Sniffert op 17-10-2011 14:22 ]

• Vincitore
Sniffert schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:21:
Hoi je kunt kijken of de schijf met ddrescue nog te redden is. Deze maakt een 1 op 1 kopie van je harde schijf en negeert lees/schrijffouten. Vervolgens kun je met het output bestand analyseren en hopen dat je nog wat kan recoveren.
Na een paar drukke/hectische weken nu eigenlijk er pas echt weer tijd voor gehad :$ Als ik ddrescue probeer dan weet ik niet hoe ik dat programma op moet starten in Ubuntu. Aangezien er geen .exe is (iig hier niet) en ik kan geen 'uitvoeren' of iets dergelijks vinden.

Stats

Verwijderd

1333 actieve bad sectors is enorm hoog; deze schijf moet/kun je niet meer gebruiken. Backup je gegevens bijvoorbeeld met ddrescue. Eventueel kun je spinrite gebruiken om wat bad sectors toch proberen te repareren. Maar de schijf zelf moet je afschrijven.

• Vincitore
@CiPHER: Ja de schijf heb ik al afgeschreven want heb vandaag een nieuwe externe gekocht, een 2.5". Daarnaast wil ik de schijf wel backuppen met Ddrescue alleen hoe gebruik ik dat.

Als ik die files download dan komt er geen .exe uit. Nu had ik via Google een site gevonden waar ik een command moest uitvoeren. Sudo APT-get install ddrescue bijv. .. Alleen waar doe ik dat? :S

Stats

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:48
in de command prompt van Linux ;)
Pagina: 1