Verzoek extra filter headsets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-09 19:40
Is het mogelijk om een extra filter aan te maken bij audiotoebehoren/headsets? Ik ben op zoek naar een headset die echt surround geluid weergeeft. Je kunt echter niet selecteren op stereo of surround (5.1. / 7.1). Nu moet ik elke headset afzonderlijk bekijken omdat ik dus niet kan filteren. Misschien is het dan ook mogelijk om nog een derde optie "geëmuleerde surround" erbij te zetten. Hoewel ik dat weinig beter vind dan stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Echt surround op een koptelefoon? Hoe moet ik me dat voorstellen?

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Kraan schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:45:
Echt surround op een koptelefoon? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Ik denk dat de TS er dus op doelt dat er per kant meerdere drivers aanwezig zijn om een echte 5.1 of 7.1 ervaring af te leveren. Daarnaast sluit je deze headsets aan met minimaal 3 connectoren IPV een enkele 3.5mm connector.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Maar dan is er toch niets 'real 5.1' aan? Ten eerste zit er geen subwoofer in. En de center speaker kan alleen gesimuleerd worden door twee (front-)drivers een gelijk mono signaal door te geven.

Dus bij mijn weten zijn er twee manieren om surround te krijgen; een elektronische manier waarbij je frequenties anders gaat verdelen over het stereosignaal (wat je ook vaak in tv's ziet) of met meerdere drivers in de oorschelpen, waarbij de subwoofer en de center speaker alsnog gesimuleerd moeten worden.

Dus op zich is het toevoegen van surroundfunctionaliteiten bij de headsets absoluut de moeite, maar moeten dit wel "echte" specificaties en geen marketingonzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-09 19:40
Uiteraard is zo'n headset geen draagstel voor een complete 5.1 set rondom je hoofd maar het effect is hetzelfde. In de schelp zijn de drivers dus gepositioneerd zodat je daadwerkelijk geluid van voor en achter kunt onderscheiden. Geen marketing onzin dus i.t.t. de geëmuleerde surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Okee, in feite heb je dus wel degelijk een soort van 'echt' surround-geluid, hoewel het natuurlijk geen echt 5.1 is. Het verschil daartussen is dusdanig wazig, dat het marketingtechnisch bepaald niet nadelig voor de bedrijven werkt. Aan de andere kant zou ik ook geen andere (al dan niet aantrekkelijke) term ervoor weten, wat het hele verhaal dus een beetje discutabel houdt.

Om toch een zo objectief mogelijke terminologie aan te houden stel ik het volgende voor:

Audioweergave
◊ Mono
◊ Stereo
◊ Surround
◊ Virtueel surround

Op deze manier wordt het verschil tussen virtueel surround en gewoon surround geduid, zonder dat het ook maar ergens de indruk wekt dat het volledig surround, 5.1 of iets dergelijks is.

Kom maar op met de feedback! :)

Pagina: 1