Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik wil me pc die ik voor video bewerking gebruik opnieuw installeren en beschik over de volgende harde schijven:

4x WD Caviar Green
750GB SATA300 / 7200RPM / 64mb

1x Samsung HD103UJ
1000GB SATA300/7200RPM / 32mb

Nou weet ik niet precies hoe ik het beste de partities kan verdelen om de maximale snelheid te kunnen gebruiken tijdens het video editen wat de harde schijven betreft. Zelf dacht ik aan C: (besturingssysteem en montage software) D: (media cache files) E: (renders/previews) F: (data) E: (data backup)

Heeft iemand hier ervaring mee en kan die me op weg helpen?

GrtZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan je niet beter een raid setup daarvan maken ipv elke schijf afzonderlijk voor iets aan te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en aan welke raid configuratie zat je aan te denken?

raid 0? raid 1? ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en is raid ook sneller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: sorry je startpost niet goed gelezen. :X

Voor het schrijven van grote bestanden wil je wellicht 5400rpm in plaats van 7200rpm. Je wilt echter geen oudere schijf van de vorige generatie.

Dan kom je bijna automatisch op:
Samsung F4EG 2TB (666GB platters @ 5400rpm)
Hitachi 7K1000.D (1TB platter @ 7200rpm)
Hitachi 5K1000.B (1TB platter @ 5400rpm)

Laatstgenoemde schijven zijn gloednieuw en nog niet/moeilijk te krijgen, maar wellicht kun je hem binnenkort al wel krijgen. De snelheden van deze schijven ligt rond de 200MB/s en dus flink sneller dan het huidige aanbod.

Overigens noem je WD Green en 7200rpm; dat is een contradictie in terminus, want green impliceert dat je 5400rpm-class draait. De hoeveelheid cache is overigens irrelevant.

In jouw geval lijkt me RAID0 met Intel en Volume Write-back Cache enabled een goede setup, waarbij je 2TB green schijven gebruikt als backup. Wil je maximale zekerheid kun je ook kijken naar een ZFS NAS voor je backup, terwijl je de snelle RAID0 setup lokaal houdt.

Overigens zijn meerdere arrays wel aan te raden, als je bijvoorbeeld een bron en doelschijf hebt bij videobewerken. Hardeschijven willen namelijk maar één ding tegelijk doen, ga je verschillende dingen tegelijk doen dan keldert de snelheid flink naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 15:55
edit: ik heb ook niet goed gelezen :)

met 1x 1TB en 4xWD green heb je niet erg veel keuze. tenzij je andere schijven wil hebben.

ik zou de 1TB gebruiken voor je OS en je software, simpel genoeg omdat deze het snelste is.
Heb je een onboard raidcontroller? zo ja kijk even of die raid-5 aankan of raid-10

Beide zijn sneller als een losse schijf, hoewel de raid 10 vooral met lezen het snelst is.

Ervanuitgaande dat je geen extra schijven wilt kopen zou ik voor een raid-5 van 3 schijven gaan, of een mirrored raid voor je data, renders en cache, en de overige disken gebruiken voor backup
Pagina: 1