Toon posts:

Koeling voor ati 5850 CF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik ben van plan een 5850 1gb in CF te gaan plaatsen en beide kaarten naar ongeveer 770mhz over
te klokken. Nu de vraag. Wat is de beste actieve GPU koeler voor het minste geld? en moet ik er dan op elk 1 of gewoon op 1 van de 2 videokaarten, 1 koeler plaatsen?
Of kan ik beter een passieve koelers erop zetten en 1 grote koeler op de CPU die de videokaart ook koelt.
Thx O-)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Lekkere fipo met inhoud zeg..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

wat heb je zelf al gevonden? En wat bedoel je met 1 grote koeler op CPU die videokaart ook koelt? En je HD5850 produceert veel te veel warmte om gekoeld te worden zonder actieve airflow...

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:53:
wat heb je zelf al gevonden? En wat bedoel je met 1 grote koeler op CPU die videokaart ook koelt? En je HD5850 produceert veel te veel warmte om gekoeld te worden zonder actieve airflow...
Cooler Arctic Cooling Accelero L2 Pro . Het moet overigens niet zo'n duur ding zijn omdat ik als de 7970 uit is daarop overga.

'En wat bedoel je met 1 grote koeler op CPU die videokaart ook koelt' ik dacht dat als je een goede grote CPU koeler hebt dat die met zijn ventilatoren ook de videokaarten wel koel houd als de videokaarten passieve koeling hebben.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
first post.

maar OT: hoeveel plek heb je? zijn de 2 gpu's zeer dicht bij elkaar of kan je kaart beedje uitdijen (dus 3 pci sloten gebruiken)

- geef meer specs over je pc; het liefste van je mobo...

Verwijderd

Topicstarter
denk een Asus Moederbord P8P67 LE B3,s1155 te gaan halen en die heeft 2 pci e sloten

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Die is door de 16x/4x opstelling van de 2 PCI-e 16x sloten sowieso niet echt ideaal voor CF, beter zoek je een bord met 8x/8x.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:04:
Die is door de 16x/4x opstelling van de 2 PCI-e 16x sloten sowieso niet echt ideaal voor CF, beter zoek je een bord met 8x/8x.
waar kan ik wat vinden over verschillende moederbord opstellingen want 16x/4x en 8x 8x zegt mij echt helemaal niks : $

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:40:
[...]

waar kan ik wat vinden over verschillende moederbord opstellingen want 16x/4x en 8x 8x zegt mij echt helemaal niks : $
dan zou ik als ik jou was ook niet al teveel kloten met de gpu's :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 11-10-2011 20:03 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:03:
[...]

dan zou ik als ik jou was ook niet al teveel kloten met de gpu's :)
Ik moet toch ergens beginnen =P
maar niemand die mij dit nader kan toelichten of een site weet waarop dit wordt uitgelegd?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:04:
Alleen de 5850 niet ideaal voor de CF opstelling of ook 6950 bijvoorbeeld niet ideaal voor 16x/4x?

Zou je het verschil tussen beide opstellingen uit kunnen leggen =)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
De SB cpu heeft 16 PCI-e lanes beschikbaar voor je PCI-e 16x videokaart slot. Heeft je mainboard meerdere 16x sloten dan moeten er ergens extra lanes vandaan gehaald worden. Mooiste optie is dan om de 16 lanes te splitsen in tweemaal 8. Met 8 2.0 lanes krijgen de meeste videokaarten nog meer dan genoeg bandbreedte, deze oplossing kost echter een paar euro aan PCI-e switches. Op de allergoedkoopste budgetbordjes met meerdere 16x sloten worden deze daarom weggelaten en gaan de 16 lanes van de cpu rechtstreeks naar het ene slot, en wordt het tweede slot aangesloten op de chipset, die ook nog 4 lanes kan leveren. Dit zorgt voor minder bandbreedte voor de ene kaart, maar dat is niet zo dramatisch. Door de omweg via de chipset krijg je ook een hogere latency, wat vooral bij CF en SLI niet handig is omdat de ene kaart op de ander moet wachten. Nvidia ondersteunt oa hierom SLI niet op 16/4 systemen. Als je al weet dat je CF of SLI gaat draaien kun je daarom net zo goed voor 'n paar euro meer een 8/8 bord halen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

En waar je je informatie kunt vinden? Wikipedia is handig... Ram de termen uit dit topic eens in wikipedia en lees je in. Dat hebben wij ook gedaan ;) en is dus een prima plek om te beginnen.

-_-

Pagina: 1