Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 19:59
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de controller van de cooler master storm sniper (Ik heb de amd versie met rode verlichting). Ik zou namelijk 2 of 3 rode lichtbuizen in mijn kast willen zetten en deze ook bedienen met de handige knop voorop de kast. Ik heb zelf al op internet gekeken en het uit/aanzetten van de verlichting gaat via een 2 pin led connector. Ik heb ook gezien dat er bij de lichtbuizen (Revoltec Ultra Bright Cold red Light) dat er een molex connector is voor de stroomtoevoer. Mijn vraag is of er een mogelijkheid is om met mijn controller die op mijn computer zit deze lichbuizen aan en uit te zetten?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:19
Volgens de manual is dit gewoon mogelijk.

Je drie buizen parallel aan elkaar knopen en dan hop, aan de connector hangen..

https://docs.google.com/v...Sniper_NOV-25-2008_En.pdf
Pagina 13..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Dus dan moet ik de lichtbuizen aansluiten op de molex connectors? of op de 2 pin connectors want die lichtbuizen hebben volgens mij alleen maar een molex power connector, dus als ik mijn fans zachter zet word het licht gedempt? Ik vroeg me af of je een kabeltje had dat de 2pin naar molex omzet (want de leds op de fans worden geregeld door de 2 pin connector)

wel bedankt dat je hebt gereageerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Ik heb zelf even op internet gekeken en ik vroeg me af of ik zo'n kabeltje: http://www.e-itx.com/cab-pwr-m4-2p.html kon gebruiken om de lichtbuis met de 2 pin connector te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hoi TimothyPro, welkom op GoT :)
Dus dan moet ik de lichtbuizen aansluiten op de molex connectors?
Kun je doen, maar dan gaan ze tegelijk aan en uit met je pc, dus onafhankelijk van de controller.
of op de 2 pin connectors want die lichtbuizen hebben volgens mij alleen maar een molex power connector, dus als ik mijn fans zachter zet word het licht gedempt?
Ja, die 2 pins connectors zijn bedoeld om extra LED verlichting aan te hangen, maar deze werken onafhankelijk van de fan snelheid en dimmen dus niet. De enige mogelijkheden zijn aan of uit.
Ik heb zelf even op internet gekeken en ik vroeg me af of ik zo'n kabeltje: http://www.e-itx.com/cab-pwr-m4-2p.html kon gebruiken om de lichtbuis met de 2 pin connector te verbinden?
Nee, dit kabeltje is een verloop van molex naar 2 pins connector, niet van 2 pins connector naar molex. Het kabeltje wat jij zoekt zal hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. Je kunt er zelf eentje maken door de losse connectoren aan te schaffen bij een elektronicazaak of online te bestellen (conrad, farnell, dat soort winkels). Een eenvoudiger oplossing is om de bestaande kabeltjes voor de LED verlichting van de fans te splitsen naar de fans en naar je nieuwe verlichting.

P.S. Als je zelf als laatste hebt gepost in een topic en je wilt iets toevoegen of wijzigen kun je het beste je post bewerken. Door zelf nogmaals te posten schop je het topic omhoog in het overzicht van actieve topics en dat is niet de bedoeling.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Bedankt Bart voor het kijken :)

Het splitsen van de kabels lijkt mij ook gemakkelijker maar hoe zou ik dat moeten doen? Welke dingen moet ik losmaken, vast solderen? Is er geen overzichtelijk schema?

P.S. Ik zal voortaan mijn bericht te wijzigen i.p.v. dat ik een nieuw bericht toevoeg, ik ben inderdaad nieuw en het zal niet meer gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
[b]real[B]art schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:28:

[...]
Nee, dit kabeltje is een verloop van molex naar 2 pins connector, niet van 2 pins connector naar molex. Het kabeltje wat jij zoekt zal hoogstwaarschijnlijk niet bestaan.
volgens mij zal dit gewoon gaan werken hoor. MITS die controller 12v levert.zal je alleen een paar draden uit de CCFL molex moeten verplaatsen denk ik zo..

het originele knopje ertussen uithalen en die doorverbinden.krimpkousje eroverheen, klaar, weet alleen niet of je controlle paneel het aankan...

[ Voor 222% gewijzigd door [Remmes] op 15-10-2011 19:36 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Remmes_NT schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:07:
volgens mij zal dit gewoon gaan werken hoor.
De reden dat het kabeltje niet gaat werken zit hem in het feit dat de molex connector verkeerd is: aan het kabeltje zit een male connector, terwijl je een female nodig hebt.

TimothyPro schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:10:

Het splitsen van de kabels lijkt mij ook gemakkelijker maar hoe zou ik dat moeten doen? Welke dingen moet ik losmaken, vast solderen? Is er geen overzichtelijk schema?
Je neemt één van de bestaande kabeltjes waarmee de LEDs in de fans zitten aangesloten. Dat kabeltje knip je door en vervolgens zet je de eindjes weer aan elkaar, met toevoeging van een extra kabeltje naar je nieuwe verlichting.

Dit kun je doen met een kroonsteentje (meest eenvoudig, maar ook minst mooi). Als je geen gebruik maakt van ferrules loop je met kroonsteentjes wel een risico op draadbreuk en kortsluiting, je kunt dit risico verkleinen door het kroonsteentje plus een paar centimeter van de kabeltjes in te pakken in isolatietape.

Een elegantere oplossing is om de draden te solderen. Hiervoor moet je wel kunnen solderen, de beschikking hebben over een soldeerbout en je hebt een paar stukjes krimpkous nodig. Of kijk iemand in je kennisenkring of op school lief aan - draadjes aan elkaar solderen is een klusje van nog geen 10 minuten.

Met betrekking tot een 'overzichtelijk schema', die heb je niet nodig. Het bestaande kabeltje zet je net zo in elkaar als het zat, je voegt enkel een extra kabeltje toe. Om geen kabels door elkaar te halen kun je het eventueel draad voor draad doen - het kabeltje bestaat uit 2 draden die aan elkaar vast zitten. Waarschijnlijk kun je die met je nagels van elkaar los prutsen, vervolgens knip je 1 van de 2 door, maakt je splitsing, en dan door met de volgende.

Let wel op dat LEDs een + en - hebben. Als je ze verkeerd om aansluit gebeurt is er niks aan de hand, dan doen ze het gewoon niet. In dat geval, draadjes verwisselen en voilà :)

Zo, mooie lap tekst geworden, hopelijk ben je er mee geholpen :Y)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
real[B]art schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:41:
[...]

De reden dat het kabeltje niet gaat werken zit hem in het feit dat de molex connector verkeerd is: aan het kabeltje zit een male connector, terwijl je een female nodig hebt.
[...]

Je neemt één van de bestaande kabeltjes waarmee de LEDs in de fans zitten aangesloten. Dat kabeltje knip je door en vervolgens zet je de eindjes weer aan elkaar, met toevoeging van een extra kabeltje naar je nieuwe verlichting.

Dit kun je doen met een kroonsteentje (meest eenvoudig, maar ook minst mooi). Als je geen gebruik maakt van ferrules loop je met kroonsteentjes wel een risico op draadbreuk en kortsluiting, je kunt dit risico verkleinen door het kroonsteentje plus een paar centimeter van de kabeltjes in te pakken in isolatietape.

Een elegantere oplossing is om de draden te solderen. Hiervoor moet je wel kunnen solderen, de beschikking hebben over een soldeerbout en je hebt een paar stukjes krimpkous nodig. Of kijk iemand in je kennisenkring of op school lief aan - draadjes aan elkaar solderen is een klusje van nog geen 10 minuten.

Met betrekking tot een 'overzichtelijk schema', die heb je niet nodig. Het bestaande kabeltje zet je net zo in elkaar als het zat, je voegt enkel een extra kabeltje toe. Om geen kabels door elkaar te halen kun je het eventueel draad voor draad doen - het kabeltje bestaat uit 2 draden die aan elkaar vast zitten. Waarschijnlijk kun je die met je nagels van elkaar los prutsen, vervolgens knip je 1 van de 2 door, maakt je splitsing, en dan door met de volgende.

Let wel op dat LEDs een + en - hebben. Als je ze verkeerd om aansluit gebeurt is er niks aan de hand, dan doen ze het gewoon niet. In dat geval, draadjes verwisselen en voilà :)

Zo, mooie lap tekst geworden, hopelijk ben je er mee geholpen :Y)
maar mijn punt is dat zover ik weet er op een CCFL de molex doorgelust kan worden, ( zodat je er nog wat anders achter kan hangen) dan lijkt het mij dus dat er male en female kant is, en dan lijkt het mij dat dus gewoon een kwestie is van de molex draden anders aansluiten in de molex connectors

foto van google: http://img10.imageshack.us/img10/3448/spa0400t.jpg
en als je die AMP stekkers dan met elkaar verbind ( dus erafknippen, strippen, solderen..krimpkous eromheen) dan zal het toch gewoon moeten werken

punt is alleen ik weet niet of dat controlle paneel 12v levert voor de leds, en ik weet niet of de dunne 2 pin kabeltkes het aankunnen ( aangezien die inverter nog wel wat gaat trekken)

[ Voor 7% gewijzigd door [Remmes] op 16-10-2011 07:14 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Echt heel erg bedankt dat jullie nogmaals hebben gereageerd :)
Remmes_NT schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 06:44:
[...]

punt is alleen ik weet niet of dat controlle paneel 12v levert voor de leds, en ik weet niet of de dunne 2 pin kabeltkes het aankunnen ( aangezien die inverter nog wel wat gaat trekken)
Moet ik met de spanning rekening houden? Er komt toch gewoon uit de voeding 12 volt? ik heb ook even op internet gekeken en daar zie ik dat er extra kabeltjes lopen voor een aan/uit switch die je kan monteren aan de achterkant van je kast. Is het niet handig als ik de stroomvoorziening regel via de molex van de computer en het aan/uit zetten van de lichtjes met die extra kabeltjes? hier een link hoe het er uit ziet: http://content.hwigroup.n...eviews/large/000638-2.jpg het zijn volgens mij 2 keer een 2 pin kabeltje, hoe zit dit? Kan ik dit ook aansluiten of solderen op 1 van de 2 pin aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
TimothyPro schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:42:
Echt heel erg bedankt dat jullie nogmaals hebben gereageerd :)

[...]

Moet ik met de spanning rekening houden? Er komt toch gewoon uit de voeding 12 volt? ik heb ook even op internet gekeken en daar zie ik dat er extra kabeltjes lopen voor een aan/uit switch die je kan monteren aan de achterkant van je kast. Is het niet handig als ik de stroomvoorziening regel via de molex van de computer en het aan/uit zetten van de lichtjes met die extra kabeltjes? hier een link hoe het er uit ziet: http://content.hwigroup.n...eviews/large/000638-2.jpg het zijn volgens mij 2 keer een 2 pin kabeltje, hoe zit dit? Kan ik dit ook aansluiten of solderen op 1 van de 2 pin aansluitingen?
ja er komt 12v uit voeding, maar je weet niet wat het paneel ermee doet..

kan je misschien controleren de 2 pin van je controller 12 volt geeft of dat het gewoon een schakelaar is?

[ Voor 22% gewijzigd door [Remmes] op 18-10-2011 14:01 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
hoe kan ik dat controlleren? staat het op het internet? moet ik het uittesten? Als ik de 2-pin connector eruit haal dan heeft 1 fan mijn fan geen licht meer, hij blijft wel draaien. De fan heeft een Molex + een 2-pin (voor de leds) aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
TimothyPro schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:27:
hoe kan ik dat controlleren? staat het op het internet? moet ik het uittesten? Als ik de 2-pin connector eruit haal dan heeft 1 fan mijn fan geen licht meer, hij blijft wel draaien. De fan heeft een Molex + een 2-pin (voor de leds) aansluiting ;)
misschien op internet, makkelijkste is natuurlijk doormeten

wat gebeurd er als je de molex van die fan loshaalt en de leds 2 pin laat zitten, branden de leds dan ?? (lijkt me niet) ...

zo nee dan kan je CCFL's aan molex hangen en de AMP connectoren ( die op de schakelaar van originele knop zitten) aansluiten op de vrije 2 pins, maakt niets uit welke waarop komt...)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Ik heb het net getest, als ik de molex van de fan loshaalt, stopt de fan met draaien, de leds blijven nog steeds branden. Dus moet ik de CCFL toch aansluiten via de 2-pin connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
TimothyPro schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:32:
Ik heb het net getest, als ik de molex van de fan loshaalt, stopt de fan met draaien, de leds blijven nog steeds branden. Dus moet ik de CCFL toch aansluiten via de 2-pin connector?
dat betekent dus dat de 2 pin voeding geeft...

wat je dan zou moeten doen is de rode draad uit je inverter aansluiten op de + van de 2 pin
(afknippen, strippen, solderen en krimpkousje om draad)
en dan zou je met de zwarte hetzelfde moeten doen, maar dan op de - solderen

(beste zou zijn als je zelf dit kon maken:http://mybroadband.co.za/photos/data/500/2_pin1.png)

ALS je niet wilt gaan knippen en solderen etc.. dan kan je toch http://www.e-itx.com/cab-pwr-m4-2p.html kopen, dan moet je eventjes de 12volt + en - omwisselen in de female molex van de CCFL met de 5volt + en -

en dan de 2 AMP connectors met elkaar verbinden... (desnoods met het originele knopje)

[ Voor 66% gewijzigd door [Remmes] op 19-10-2011 14:06 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
Sorry dat het zo lang duurde, ik heb even verder gekeken en kwam erachter dat ik mijn CCFL's niet op de 2 pin kan aansluiten. Als ik het zou doen dan zouden er gegarandeerd dingen stukgaan, de 2-pin zijn echt alleen bedoelt voor led aansluitingen.

Ik heb nu wat anders bedacht wat wel (goed) zou kunnen werken namelijk: Ik gebruik een relais, het word wel wat solderen voor mij maar dat moet prima lukken :)

Het relais krijgt gewoon directe stroom van mijn voeding en wordt geswitcht door de 2-pin

Is dit een goed idee?

b.t.w. ik heb de lichten al binnen ik ga ze waarschijnlijk vanavond uittesten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Sorry, maar dit klinkt nogal vreemd.

Waaorm zou een schakelaar wel geschikt zijn voor leds maar niet voor ccfl's?
Waar maak je dat uit op?

En als je 'm alleen voor leds kan gebruiken, hoe wil je er dan een relais mee schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyPro
SA007 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:26:
Sorry, maar dit klinkt nogal vreemd.

Waaorm zou een schakelaar wel geschikt zijn voor leds maar niet voor ccfl's?
Waar maak je dat uit op?

En als je 'm alleen voor leds kan gebruiken, hoe wil je er dan een relais mee schakelen?
Op wikipedia staat:
Een relais wordt toegepast om met behulp van een relatief klein elektrisch vermogen een hoge spanning of een grote stroom te kunnen schakelen. Hierbij kunnen de spoel en de contacten deel van twee verschillende elektrische, onderling gescheiden circuits zijn. Dit wordt galvanische scheiding of potentiaalvrij schakelen genoemd en is in toenemende mate van belang omdat de voor het relais toegepaste besturingselektronica gevoelig kan zijn voor geïntroduceerde "vreemde" spanningen en inductie.

de CCFL gebruikt maximaal 0.25 A 24 ledjes naast erkaar ongeveer 26 mA (0,026 A)

wat mijn de tekst erboven zegt dat ik dus met een kleinere stroom (van de 2-pin) een grotere stroom kan schakelen (van de voeding)

Ik kan het ook mis hebben, ik heb 2 jaar geleden bij natuurkunde de werking van een relais gehad en ben geen elektricien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Daar heb je helemaal gelijk in, maar beantwoord mijn vraag niet.

Waarop baseer je dat de huidige aansluiting het niet zou ondersteunen om er een paar ccfl's bij te hangen.

Hij trekt misschien wel 0.25A, dat is nog heel erg weing. (4W op 12V)
De meeste simpele schakelaartjes kunnen dat meestal al prima hebben hoor.
Pagina: 1