word het een mo-ra3 4x180 of 9x120

Pagina: 1
Acties:

• Astudillo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi Allemaal, Ik laat een tv & computer meubel maken. En heel toevallig past daar een Mo-ra3 Radiator in. Nu zit ik alleen in twijfelen tussen een 9x120 of een 4x180.

Ik las dat statische druk erg belangrijk is bij het koelen van een radiator. Nu zijn er niet gek veel 180mm fans op de markt, en de Silverstone 180mm Air Penetrator leek mij het beste op dit moment, met een statische druk van max 2.45mm H2O. Maar als ik kijk naar een aantal 120mm fans, en de airflow bij elkaar optel. Scheelt het niet zo veel met 4x180mm. Alleen dus wel in statische druk en dB(A) .

Ik wil graag een zo stil mogelijk system (dus geen dikke delta’s) en je zou in eerste instantie denken dat 4 fans minder herrie maken dan 9, al ben ik daar toch niet helemaal zeker van. Dus zou ik graag jullie mening en advies hier over willen. _/-\o_

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:16
Over het algemeen maken grote fans met lagere rpm minder lawaai dan kleinere fans met hogere snelheden.
Dus ja, 4 fans gaan stiller zijn dan 9 ;)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik zou inderdaad 4x 180mm aanraden als stilte gewenst is. Grotere fans maken gewoon minder herrie en wanneer je zo debiel veel radiatoroppervlak hebt als met zo'n Mo-Ra maakt het geen drol uit als de fans iets minder presteren. De beperkende factor in je loop zal eerder de snelheid zijn waarop je waterblocks hitte van de componenten kunnen opnemen dan het koeloppervlak.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Singular1ty schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:05:
De beperkende factor in je loop zal eerder de snelheid zijn waarop je waterblocks hitte van de componenten kunnen opnemen dan het koeloppervlak.
So true, die radiatoren zijn echt nice!

Maar ik zou ook voor de 4x180 gaan. Scheelt ook weer 5 extra fans en bekabeling en belasting voor je voeding, fancontroller etc..

EDIT: Als je klaar bent, dump een pic in het WC topic ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ingmaronline op 11-10-2011 17:41 ]

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Astudillo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06-2024
ingmaronline schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:40:
[...]

So true, die radiatoren zijn echt nice!

Maar ik zou ook voor de 4x180 gaan. Scheelt ook weer 5 extra fans en bekabeling en belasting voor je voeding, fancontroller etc..

EDIT: Als je klaar bent, dump een pic in het WC topic ;)
Bedankt voor jullie advies, en uiteraard zal er mooi fotoverslag van gemaakt worden!

Verwijderd

statische druk en temps hoef je je geen zorgen over te maken idd :)

Ik zou bij de keuze tussen die 2 gaan voor de variant waar je de beste kwaliteit (qua geluid dan he) fans voor kan vinden. En aangezien ik persoonlijk erg tevreden ben over mijn drie NB-BlackSilentPro PL1 120mm fans zou ik dus de 9*120 nemen. (heb geen ervaring met 180 mm fans, maar heb ook het idee dat het aanbod qua 180 mm fans wat beperkt is ;) ).

9 Noiseblockers zijn alleen wel nogal prijzig :+ op mijn MO-RA 9*140 heb ik daarom maar Yate-Loon 140ers ... redelijk stil gelukkig zonder irritante geluiden, ook op lage toerentallen. Yate-Loon 120 (S) moet ik je afraden, het geratel overstemde de airflow op lagere toerentallen (wat undervolten dus zinloos maakt)

http://martinsliquidlab.o...radiator-round-6-summary/

hier vind je aardig wat 120mm fans die getest zijn op een radiator (geeft ander geluid als in open lucht he)

verder kan je misschien nog wat rond googlen/kijken op Duitse fora zoals Hardwareluxx aangezien daar aardig wat MO-RA users zitten :)
Pagina: 1