NAS lokaal en remote benaderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb een NAS draaiende en die benader ik via AFP. Als ik thuis ben gaat dat gewoon via het netwerk hier en ik heb de poorten open gezet zodat ik bijvoorbeeld ook op school muziek en films kan streamen en bij m'n data kan.

Nou heb ik de hele tijd het gezeik dat als ik thuis kom hij nog steeds verbinding heeft via de remote weg (dus via het externe IP), maar dat is veel minder snel om wat voor reden dan ook. Als ik dan de verbinding wil verbreken in Finder moet ik eerst alle programma's die bestanden van de NAS open hebben sluiten en dan pas kan ik de verbinding verbreken. Dan moet ik weer handmatig verbinding via het lokale netwerk.

Is hier geen handigere oplossing voor binnen OSx? Ik zat zelf te denken aan een host toevoegen in /etc/hosts die één bepaalde vhost naar het lokale en het remote adres doorstuurt. Als dan de eerste host niet gepakt wordt, dan gaat het dus via de remote verbinding. Tips? Tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

De kortste klap is denk ik om een VPN oplossing te zoeken zodat je altijd "lokaal" je NAS benaderd.
Ik weet niet welke NAS je hebt, dus kan zo ook niet vertellen of je nas eventueel als vpn server ingericht kan worden.

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb zelf wat gebouwd en ik draai nou FreeNAS. Dat werkt allemaal perfect.

Ik heb geen ervaring met een VPN. Ga hier even naar kijken maar het lijkt me een omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Welke soort nas oplossing heb je staan?
Anders zou je logmein hamachi kunnen proberen werkt erg goed.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hier Webdav met SSH draaien. Extern en intern te benaderen via https. Je ziet hem in de programma's dan als lokale schijf. Als je schrijf en lees rechten goed zet kun je alles.
Eigenaar van de WebDav schijf is www-data onder Appache. GEbruiker dus toevoegen om in te kunnen loggen. Er is genoeg info over via Google.