[Gezocht: Stereo-versterker] Prijsklasse €200-400

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een setje boekenplank model speakers op het oog.
En daar zoek ik een passende versterker bij.

Ik besef dat luisteren het medicijn is, maar ik ga liever met wat meer zelfvertrouwen een zaak binnen.
Vandaar vraag ik mij af welke merken/ modellen ik moet aflopen, of welke ik zowieso moet skippen.

De specificaties van de speakers zijn:
8 ohms
86 dB/W/m
55hz-20hz
75watts
crossover freq. 2kHz
(merk laat ik achterwege voorlopig, lijkt me verder niet leidend).

De set gaat voornamelijk de volgende rolverdeling krijgen:
60% tv kijken
20% muziek
10% film

bron is UPC mediabox, of mediaspeler(netgear neotv 550)

Surround vind ik minder belangrijk, en ondergeschikt aan kwaliteit.

Een kennis van me raadt Arcam aan, en een ander NAD.
Ikzelf ken alleen HK, Marantz, Onkyo.
Maar ik lees wel dat deze speakers een 'sterke' versterker nodig heeft om ze aan te sturen.

Kortom heb ik geen idee waarop te letten.
Qua audio-ingangen kan ik kiezen voor optisch maar ook coaxiaal. En heb ik slechts 2 bronnen.

Gescheiden versterkers lijkt mij qua prijsklasse niet haalbaar.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:05

FeaR

In GoT we trust

Merk van de speakers kan soms handig zijn om te weten, want specificaties zeggen niet alles namelijk. Zo zijn de B&W CM1, CM5, CM7 en CM9 op papier geen lastige speakers maar in het echt hebben ze toch wel wat vermogen nodig. De CM8 dan weer niet.

Maar puur op de specificaties kan het wel kloppen dat je een wat zwaardere versterker zoekt, want een rendement van 86 dB is niet extreem hoog. Zeker in de huidige tijden waar speakers een rendement van ruim boven de 90 dB halen. Persoonlijk is 85 dB voor mij een punt om speakers "lastiger aanstuurbaar" te maken. Die 8 Ohm is wel een waarde die makkelijk te hallen is voor elke versterker, maar ook hier geldt weer het punt dat de nominame impedantie niets zegt. Mijn speakers zijn ook 8 Ohm nominaal, maar duiken ook onder de 3 Ohm. En dat laatste kan lastig zijn voor sommige versterkers.

Qua merken zou je ook nog kunnen denken aan Rotel, Denon, Pioneer, et cetera. Er is meer dan genoeg te vinden. Vooral tweedehands kan je leuk slagen voor dergelijke bedragen. Moet wel zeggen dat een budget van 200 - 400 erg ruim is. Een verschil van 100% tussen de twee waarden vind ik altijd wat ruim. Dus is het je echt 400 euro waard of wil je het liever meer naar de 200 euro houden? Ook hier geld weer een beetje dat de prijsklasse van je speaker wat kan zeggen. Persoonlijk zou ik geen versterker van 400 euro op een speaker van 200 euro hangen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HyperTrophy
  • Niet online
Speakers kosten 400 euro, Usher s520
Budget is wat lastig idd
als het echt een goede 'levenslange' versterker is, dan zou die het waard kunnen zijn, in de zin van uitbreidbaar.

[ Voor 66% gewijzigd door HyperTrophy op 11-10-2011 15:35 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Eigenlijk loop ik gewoon tegen het probleem aan, dat ik niet weet waarnaar ik moet kijken behalve looks en merk, voordat ik kan zeggen naar welke ik wil gaan luisteren.

zijn er niet bep. specificaties waarop ik moet letten bij een versterker?

Ik zie sommige modellen die zijn best klein, terwijl andere 4x zo hoog zijn als een doorsnee dvd speler :S

de een heeft 1 draai knop en verder amper wat instelmogelijkheden, terwijl de ander 'doodgegooid' zijn met knopjes en instelmogelijkheden, terwijl ik zoiets heb van, het zou toch met 1 instelling toch al goed moeten wezen? al kan dit natuurlijk van de ruimte afhankelijk zijn, en de speakers natuurlijk

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
HyperTrophy schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:38:
Eigenlijk loop ik gewoon tegen het probleem aan, dat ik niet weet waarnaar ik moet kijken behalve looks en merk, voordat ik kan zeggen naar welke ik wil gaan luisteren.

zijn er niet bep. specificaties waarop ik moet letten bij een versterker?

Ik zie sommige modellen die zijn best klein, terwijl andere 4x zo hoog zijn als een doorsnee dvd speler :S

de een heeft 1 draai knop en verder amper wat instelmogelijkheden, terwijl de ander 'doodgegooid' zijn met knopjes en instelmogelijkheden, terwijl ik zoiets heb van, het zou toch met 1 instelling toch al goed moeten wezen? al kan dit natuurlijk van de ruimte afhankelijk zijn, en de speakers natuurlijk
Dat is helemaal aan je zelf , wil je veel toeters en bellen of wil je een versterker die gewoon geluid versterkt zonder veel uiterlijke poeha.
Smaken verschillen nu eenmaal.

Denon maakt mooie versterkers met een stevige stabiele en vooral goede opbouw van binnen, een goede voeding die goed overweg kan met hoge pieken in vermogen en laag ohmige belastingen.

Mijn ervaring is dat deze versterkers het jaren volhouden bij normaal gebruik en een prachtig geluid geven.

Succes met zoeken!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Yamaha heeft betaalbare stereoversterkers in het assortiment, bijvoorbeeld de A-S500. Deze versterker (en andere versterkers uit die lijn) krijgt overwegend positieve reviews (zie bijvoorbeeld hier), alleen je moet wel van de retro look houden. Dat in combinatie met dat de knoppen van plastic zijn en dat de versterker op sommige plekken als 'bright' omschreven wordt is voor mij een reden om hem niet te kopen (misschien maakt het ook uit wat voor speakers je er op aansluit natuurlijk, maar goed).

Het is natuurlijk maar net wat je eisen en voorkeuren zijn. Zelf heb ik momenteel een Sony ES versterker die qua look en feel oerdegelijk is. Deze begint echter wat oud te worden (te kraken enzo) en heeft geen afstandsbediening. Ik wil hem wel vervangen, maar dan liefst wel door een product wat ook die kwaliteit uitstraalt. Maarja, dat kan weleens lastig worden vermoed ik, tenzij ik een kapitaal uit wil geven misschien.
Pagina: 1