Pc crashed/shutdown tijdens gamen in crossfire

Pagina: 1
Acties:

• in2duhCore
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03-2025
Sinds kort heb ik een crossfire opstelling (2 x 6950) en tijdens het gamen, voornamelijk BFBC2 en Metro2033 , crashed mijn hele systeem al na enkele minuten en soms al seconden, alsof iemand de powercable uit de pc heeft getrokken waarna deze ook weer automatisch reboot.
De kaarten worden niet warmer dan 75 graden in full load (gemeten met MSI afterburner) en ook de cpu blijft netjes onder de 60 graden.

Mijn Specs zijn:

Asus Rampage 2 Extreme
3 x 2 GB Corsair Dominator
2 x MSI 6950 Frozr III
700 Watt OZC GameXtreme PSU
I7 920 @ 3.2 ghz

Ik heb zowel met de Catalyst drivers 11.9 en 11.10 getest en deze hebben beide het probleem, de beta van BF3 kon ik echter afgelopen weekend zonder problemen spelen!
Wat mij wel opvalt is dat ik in Metro 2033 56 FPS krijg op de hoogste settings en nadat ik het trapje ben opgeklommen in de intro van het spel mijn pc onmiddelijk uit gaat en opnieuw opstart. Het vreemde is dat dit altijd lijkt te gebeuren op het moment dat ik bovenaan het trapje sta.

Is mijn voeding aan vervanging toe? deze is namelijk 4 jaar oud...
Of is het de northbridge die misschien te heet wordt en een shutdown geeft, maar daar zou ik toch een Bios melding van moeten krijgen tijdens het booten?

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit:
Misschien niet geheel onbelangrijk..
Sinds korte tijd, ongeveer een maand ofzo, start mijn pc soms niet helemaal goed op. De fans van mijn videokaarten, systeemfans gaan voluit blazen maar de pc start/boot verder helemaal niet. Meestal zet ik de pc daarop weer uit en daarna weer aan, waarop deze wel weer gewoon start.
Maar dat probleem had ik al voordat ik deze 2 kaarten in mijn systeem had zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door in2duhCore op 11-10-2011 00:55 ]

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Vriend van mij heeft ook die kaarten het zou niet moeten mogen maar zijn msi afterburner crashed en dan stoppen zijn fans met draaien met als gevolg een crash binnen seconden. (als msi afterburner bij jou ook crashed blijft die temp staan). Probeer eens met een ander programma temps te meten.

[ Voor 25% gewijzigd door siren op 11-10-2011 00:47 ]

• in2duhCore
siren schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:44:
Vriend van mij heeft ook die kaarten het zou niet moeten mogen maar zijn msi afterburner crashed en dan stoppen zijn fans met draaien met als gevolg een crash binnen seconden. (als msi afterburner bij jou ook crashed blijft die temp staan). Probeer eens met een ander programma temps te meten.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn temps wel goed zijn, de airflow in mijn kast is optimaal. Ook zie ik bijvoorbeeld in BF3 beta dat mijn temps van de kaarten niet boven de 75 graden komen na een uur spelen, zowel in afterburner als in GPU-Z. Dus dat kan het niet zijn lijkt mij.

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 09:31

Xtinction

el cheapo gamer

Geen blauw scherm dat weer heel vlug weg is? (control panel/system/advanced/startup and recovery/uitvinken reboot)

Ik zet 1 euro in op een voeding die het niet meer ziet zitten. Als je een blauw scherm ziet zet ik mijn euro in op een driverissue, maar dan niet met je videokaart maar audio/mobo oid.

• in2duhCore
Xtinction schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:57:
Geen blauw scherm dat weer heel vlug weg is? (control panel/system/advanced/startup and recovery/uitvinken reboot)

Ik zet 1 euro in op een voeding die het niet meer ziet zitten. Als je een blauw scherm ziet zet ik mijn euro in op een driverissue, maar dan niet met je videokaart maar audio/mobo oid.
Nope, geen blauw scherm. Het is alsof de bliksem inslaat, echt in 1 keer op zwart zonder enige waarschuwing.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Probeer anders nog even een ander soort stresstest ipv een game.

Als je crossfire hebt: haal er even 1 kaart uit, kijken wat dat doet...

Verwijderd

in2duhCore schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:00:
[...]

Nope, geen blauw scherm. Het is alsof de bliksem inslaat, echt in 1 keer op zwart zonder enige waarschuwing.
Vinkje staat ook uit? Want soms zie het de BSOD niet eens voorbijkomen zo snel gaat die dan weer weg.

Als dat zo is zul je het in je niet al te beste voeding moeten zoeken, goede 650W voeding zal het waarschijnlijk wel oplossen. Zal wel komen door de slechte implementatie van de OCP's i.s.m. maar twee 6 pins PCI-e stekkers waardoor verloopjes nodig zijn.

• in2duhCore
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:33:
[...]

Vinkje staat ook uit? Want soms zie het de BSOD niet eens voorbijkomen zo snel gaat die dan weer weg.

Als dat zo is zul je het in je niet al te beste voeding moeten zoeken, goede 650W voeding zal het waarschijnlijk wel oplossen. Zal wel komen door de slechte implementatie van de OCP's i.s.m. maar twee 6 pins PCI-e stekkers waardoor verloopjes nodig zijn.
Ik heb inderdaad 2 verloop stekkertjes nodig om de extra kaart te voeden, ik begin inderdaad zelf ook te vermoeden dat het de Voeding is. Ik weet zeker dat ik geen BSOD krijg, het is echt "poof" en de pc is uit, als ik 1 beide kaarten apart aansluit (om een defect van 1 kaart uit te sluiten) krijg ik het probleem tijdens het gamen niet. Ik denk dat mijn Voeding het gewoon niet meer trekt, iemand nog een goeie tip voor een goede voeding?
Liefst Modulair en geschikt voor een Crossfire opstelling...tips zijn welkom ;)

Verwijderd

in2duhCore schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:24:
[...]

het is echt "poof" en de pc is uit
Maar heb je het vinkje nu wel of niet weggehaald?
Liefst Modulair en geschikt voor een Crossfire opstelling...tips zijn welkom ;)
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Als zijn PC echt uitgaat ipv reboot dan weten we eigenlijk al dat het niet aan het vinkje ligt toch?

• in2duhCore
Xtinction schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:50:
Als zijn PC echt uitgaat ipv reboot dan weten we eigenlijk al dat het niet aan het vinkje ligt toch?
Inderdaad het ligt niet aan het vinkje, ik weet nu haast wel zeker dat de voeding zijn beste tijd heeft gehad, ik zal de link even checken, bedankt!

Verwijderd

Xtinction schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:50:
in2duhCore schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:39:
waarna deze ook weer automatisch reboot.
Hij zal niet de eerste zijn die denkt dat zijn PC reboot zonder BSOD terwijl dit niet zo is.

Dus nogmaals vinkje wel of niet? Zo'n moeilijke vraag is dat toch niet om te beantwoorden? -O-

• in2duhCore
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:38:
[...]

[...]

Hij zal niet de eerste zijn die denkt dat zijn PC reboot zonder BSOD terwijl dit niet zo is.

Dus nogmaals vinkje wel of niet? Zo'n moeilijke vraag is dat toch niet om te beantwoorden? -O-
niet zo moeilijk maar ik zit nu niet achter mijn pc, ik kijk vanavond even. Maar ik kan je op een briefje geven dat het geen BSOD is, blue screens zijn mijn niet geheel onbekend en ik weet zeker dat dit het niet is.

edit:

vinkje staat wel aan maar zoals hierboven als is aangeven verwacht ik niet dat het een BSOD is, dat ga ik vanavond nogmaals proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door in2duhCore op 11-10-2011 17:27 ]

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Ben je er al achter wat het was?

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

Zet beide kaarten als geluidskaart uit, dat is een mogelijke fix. (dat kan gewoon in je afspeelapparaten lijst)
En als je Overclock software hebt kan dat in de clinche liggen met je BFBC2, daar is een fix voor maar die weet ik niet (ik wist dat toen nog niet dus ik heb een clean instal gedaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MiliaanR op 15-10-2011 14:29 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het zou inderdaad de voeding nog kunnen zijn. Ik heb hetzelfde gehad maar dan met Farcry 2, menu scherm boem pc reboot.
Andere spellen werkten wel gewoon maar als beide videokaarten volledig belast waren dan knalde mijn voeding eruit en resette de pc :P.

Nieuwe voeding loste het op voor mij. Ik zou dus als je geen andere oplossing hebt gevonden er een andere voeding in doen om te testen. Ik weet niet of je met crossfire de kaarten nog individueel kan overclocken/downclocken, als dit wel kan zou je kunnen proberen het voltage en de clocks naar beneden te brengen en dan kijken of hij nog steeds reset.

Mijn opstelling was destijds een q6600 op 3.2 met een HD4870x2 die niet bepaald zuinig is (jouw kaarten samen gebruiken denk ik iets meer).
De voeding was een 600 watts bequiet.
Pagina: 1