Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik draai 2 keer GTX460 in SLI. De bovenste kaart wordt echter een stuk heter als de onderste.

Ik had eerst mijn beeldscherm aan de bovenste kaart aangesloten, dit heb ik toen omgewisseld maar dat maakt geen verschil.

Temperaturen:
IDLE:
Boven: 38
Onder: 30

LOAD (Furmark):
Boven: Blijft doorlopen, op 95 ben ik maar gestopt
Onder: Blijft hangen op 71-72

Kan het zijn omdat mijn cpu koeler te dicht op mijn bovenste kaart zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, en de onderste kaart stuurt warmte omhoog (warme lucht stijgt op). Door zowel radiatie, als door de intake vanuit de buitenkant van de kast (kaart zuigt van buiten aan en blaast van buiten uit, en ontvangt dus warmte die opstijgt uit de andere).

Je kunt de algemene airflow van je kast misschien beter verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Hier een afbeelding van hoe dicht mijn cpu koeler op mijn GPU zit:
http://i56.tinypic.com/21n4gok.jpg

Het probleem is dat deze eigenlijk niet te draaien is omdat deze dan tegen die blokjes om de CPU heen komt. Het koelblok ligt er dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat zou niet heel veel uit moeten maken, immers: warme lucht stijgt op, en daarnaast: de fins van je CPU koeler wijzen naar links en rechts. Daarnaast: wat is de temp van je CPU?

Ik denk nog steeds dat de bovenste kaart last heeft van de onderste.

En daar zit hem de vork in de steel: je kast circulatie!: je GPU koelers zijn namelijk geen gesloten systeem maar nogal afhankelijk van je kast!

[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 11-10-2011 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Umbrah schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:40:
Dat zou niet heel veel uit moeten maken, immers: warme lucht stijgt op, en daarnaast: de fins van je CPU koeler wijzen naar links en rechts. Daarnaast: wat is de temp van je CPU?

Ik denk nog steeds dat de bovenste kaart last heeft van de onderste.

En daar zit hem de vork in de steel: je kast circulatie!: je GPU koelers zijn namelijk geen gesloten systeem maar nogal afhankelijk van je kast!
CPU Temp is idle 33-37 en load tot ongeveer 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik denk eerder aan een airflow probleem. Verder doet convectie niet zo heel veel. Het is niet verstandig er tegenin te werken, maar een ventilator heeft nog altijd 50x? zoveel airflow als "stijgende warme lucht"

Ik denk dat je bovenste videokaart zijn warme lucht uit een air pocket trekt. De bovenste kaart krijgt dus niet voldoende frisse lucht aangeleverd.

Als je een fancontroller met thermometer hebt, zou je die eens tussen de videokaarten kunnen monteren. Kast dicht en meten.
Of anders de onderste videokaart er eens uithalen. Dan kun je in ieder geval een slecht gemonteerde koeler uitsluiten.

Ow ja, voordat ik het vergeet. De processorkoeler heeft er niets mee te maken. De videokaart wordt aan de onderkant gekoeld door heatpipes en heatspreaders in combo met airflow van de videokaart ventilator. Bovendien is lucht een prima isolator (hand 2 mm boven pan op vuur doet je hand niet verbranden). Overdracht van warmte tussen je processor koelblok en de videokaart zal dus nauwelijks van invloed zijn op de temperatuur van de videochip.

Weet je trouwens zeker dat je de juiste temperaturen aan het meten bent? Dat het niet stiekem de VRM temperatuur is?

Edit 3 inmiddels: Hoe snel stijgt de temperatuur van de bovenste kaart? Ik had laatst een los schroefje op mijn videokaart. Toen zat het koelblok scheef en was de HD5850 binnen 5 seconden op 85 graden. Als dat bij jouw ook het geval is, hermonteer je koeler eens :D

[ Voor 41% gewijzigd door M2M op 11-10-2011 00:48 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Temperatuur stijgt best rap, hij is binnen 2 minuten wel bij de 95 graden met Furmark. Met de andere tips ga ik morgen even aan de slag.

[ Voor 22% gewijzigd door Preau op 11-10-2011 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Check dan de dingen even die ik in de vorige post getyped heb. Een van de mogelijkheden moet het zijn. Mocht het allemaal niets doen, draai de kaarten even om (bovenste onder, en onderste naar boven). Dan weet je of een van je kaarten een brakke temperatuursensor heeft.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
furmark moet je sowieso niet te lang draaien, zeker niet met nvidia kaarten.
wat doen ze ingame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
M2M schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:44:
ik denk eerder aan een airflow probleem. Verder doet convectie niet zo heel veel. Het is niet verstandig er tegenin te werken, maar een ventilator heeft nog altijd 50x? zoveel airflow als "stijgende warme lucht"

Ik denk dat je bovenste videokaart zijn warme lucht uit een air pocket trekt. De bovenste kaart krijgt dus niet voldoende frisse lucht aangeleverd.

Als je een fancontroller met thermometer hebt, zou je die eens tussen de videokaarten kunnen monteren. Kast dicht en meten.
Of anders de onderste videokaart er eens uithalen. Dan kun je in ieder geval een slecht gemonteerde koeler uitsluiten.

Ow ja, voordat ik het vergeet. De processorkoeler heeft er niets mee te maken. De videokaart wordt aan de onderkant gekoeld door heatpipes en heatspreaders in combo met airflow van de videokaart ventilator. Bovendien is lucht een prima isolator (hand 2 mm boven pan op vuur doet je hand niet verbranden). Overdracht van warmte tussen je processor koelblok en de videokaart zal dus nauwelijks van invloed zijn op de temperatuur van de videochip.

Weet je trouwens zeker dat je de juiste temperaturen aan het meten bent? Dat het niet stiekem de VRM temperatuur is?

Edit 3 inmiddels: Hoe snel stijgt de temperatuur van de bovenste kaart? Ik had laatst een los schroefje op mijn videokaart. Toen zat het koelblok scheef en was de HD5850 binnen 5 seconden op 85 graden. Als dat bij jouw ook het geval is, hermonteer je koeler eens :D
Als ik de onderste kaart eruit haal wordt het niet zo heet. Idle 27-29 graden.

Ik heb helaas geen fancontroller en ook weet ik niet of ik de juiste temperatuur aan het meten ben. Ik doe dit met HWMonitor.

Wat ik gedaan heb is de harde schijven die voor de front fan (intake) zaten naar onder gezet zodat deze lucht makkelijker bij de videokaarten kan komen. Het lijkt daardoor wel wat verbeterd, maar nog niet erg veel.

Huidige situatie: http://i54.tinypic.com/1zgu98o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:58:
furmark moet je sowieso niet te lang draaien, zeker niet met nvidia kaarten.
wat doen ze ingame?
Furmark is toch juist een goed iets om welke kaart dan ook mee te testen, waar zn temperatuur constant word, en of hij stabiel is. Als je dit snel wil weten dan is Furmark een goede tester, anders word 3DMark aangeraden, maar dat is ook meer voor benchen.

@hierboven: probeer eens een fan op het zijpaneel, recht voor je videokaarten te monteren, ik heb precies dezelfde kast, en dat werkt bij mij ook beter, misschien is het ook goed om voor de zekerheid eventjes te checken of alles wel echt naar binnen en buiten blaast (heb zelf eens gehad dat ik ze per ongeluk verkeerd gemonteerd had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Is het dan een idee om de front fan te verplaatsen naar de zijkant? Of krijgt de CPU dan weer te weinig koeling.

Ook mis ik dan de stoffilter. Ik heb op dit moment damelijk geen extra fans liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan de slotplaatjes tussen de 2 videokaarten in eens verwijderen. De warme opstijgende lucht kan dan daarlangs ook naar buiten.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-09 09:47
Heb je die kaarten al eens om gewisselt ?
Heb dit ook is mee gemaakt met 2 560's.
Uiteindelijk heb ik er 1 retour gedaan.
Als je de hete kaart nu in het onderste slot steekt en het is hetzelfde dan is het niet je airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:18
Zoals op dat plaatje te zien is, hangt de onderste videokaart midden in de luchtstroom van de ventilator voorin de kast, de bovenste kaart niet, die mist zo een hoop frisse lucht.

Plaats eens een extra fan in 't zijpaneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
redfoxert schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:23:
Je kan de slotplaatjes tussen de 2 videokaarten in eens verwijderen. De warme opstijgende lucht kan dan daarlangs ook naar buiten.
Of zo'n PCI-slot koeler plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://img.weiku.com/IMG/2011/1/6/10/product/Computer_Pci_cooler_Fan34182_s.jpg
http://www.titan-cd.com/p...classtype=SystemBlowerFan

[ Voor 9% gewijzigd door 3dfx op 11-10-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 20:24

BHR

Ik heb ook 2x gtx460 (msi) en ik had hetzelfde probleem. De warme lucht van de bovenste kaart kan niet effectief worden afgevoerd, omdat er vanaf die plek geen "trekkracht" is naar buiten.

Ik heb het zelf "opgelost" met een creatieve mod door een losse fan aan de achterkant van mijn kast te plaatsen, die de warme lucht door de videokaartrooster en het ongebruikte pci-slot naar buiten trekt. Het ziet er niet uit, maar de bovenste kaart is nu weer even warm als de onderste (rond de 60 graden).

De volgende keer neem ik weer een gfx die zelf naar buiten blaast.

[ Voor 15% gewijzigd door BHR op 11-10-2011 09:37 ]

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Oke ik heb zojuist het tussenliggende slotplaatje eruit gehaald en de kaarten omgewisseld.
Ik weet niet welke van de twee het heeft gedaan maar mijn kaarten lopen nu in Furmark gelijk op tot ongeveer 83 graden na een kwartiertje runnen.

Aangezien games nooit de stress van furmark zullen hebben ben ik hier tevreden mee. Bedankt iedereen voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
http://www.anandtech.com/bench/Product/313?vs=314
Zoals je kunt zien belast Furmark de gpu een stuk meer dan een spelletje, scheelt zo 10 graden.

Zou dus goed moeten komen nu.
Pagina: 1