Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10-2024
Binnenkort ga ik verhuizen en kom ik in een nieuw studentenhuis.
In totaal wonen er 7 mensen, maar het huidige internet is een zooitje.

Er staat een oude Zyxel router vanwaar allerlei bedrading met splitters door het huis heen ligt. Ik hoorde al verhalen dat het draadloze internet er om de haverklap uit ligt, dus ik ben van plan de hele zooi opnieuw te regelen.
Gezien ik wel een normaal netwerkje aan kan leggen (ik studeer Informatiekunde) heb ik aangeboden wat dingen aan te schaffen (gedeeld) en alles netjes opnieuw erin te leggen.
Ik stel zelf hoge eisen aan mijn netwerkverbinding, download en game veel en stream vaak (full)HD films. Dit moet in ieder geval mogelijk zijn.

Als internet abbo dacht ik in eerste instantie aan het snelste Alles in één pakket van Ziggo, maar aangezien wij allen beschikken over mobieltjes hoef ik eigenlijk alleen internet & digitale tv.
Hier heb ik mij eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept, maar in principe is een 50Mbit/s verbinding bij elke provider gelijk toch?

Waar ik rekening mee moet houden:
- Bijna iedereen wil draadloos op internet kunnen, dit moet dus snel en stabiel draaien.
- Minimaal 7 bekabelde verbindingen (ieder minimaal één, sommige waaronder ikzelf mogelijk meer).
- Internet komt binnen op begane grond, hier wonen 3 mensen.
- Bovenverdieping wonen 4 mensen.

Er moet dus een goede draadloze N-router komen welke overal in het huis goede ontvangst moet hebben.
Is het dan verstandig om naast de router nog een repeater/range-extender op bijvoorbeeld de bovenverdieping te zetten?

Daarnaast heeft één router niet genoeg ethernet uitgangen.
Als ik per uitgang een simpele splitter erachter plak, het lijkt mij dat dit een zeer negatief effect op de verbinding heeft?
Is het dan beter om een netwerk-switch erachter te plakken, of nog een extra router?

Dus:
Internet> modem> router > ...