Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10-2024
Binnenkort ga ik verhuizen en kom ik in een nieuw studentenhuis.
In totaal wonen er 7 mensen, maar het huidige internet is een zooitje.

Er staat een oude Zyxel router vanwaar allerlei bedrading met splitters door het huis heen ligt. Ik hoorde al verhalen dat het draadloze internet er om de haverklap uit ligt, dus ik ben van plan de hele zooi opnieuw te regelen.
Gezien ik wel een normaal netwerkje aan kan leggen (ik studeer Informatiekunde) heb ik aangeboden wat dingen aan te schaffen (gedeeld) en alles netjes opnieuw erin te leggen.
Ik stel zelf hoge eisen aan mijn netwerkverbinding, download en game veel en stream vaak (full)HD films. Dit moet in ieder geval mogelijk zijn.

Als internet abbo dacht ik in eerste instantie aan het snelste Alles in één pakket van Ziggo, maar aangezien wij allen beschikken over mobieltjes hoef ik eigenlijk alleen internet & digitale tv.
Hier heb ik mij eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept, maar in principe is een 50Mbit/s verbinding bij elke provider gelijk toch?

Waar ik rekening mee moet houden:
- Bijna iedereen wil draadloos op internet kunnen, dit moet dus snel en stabiel draaien.
- Minimaal 7 bekabelde verbindingen (ieder minimaal één, sommige waaronder ikzelf mogelijk meer).
- Internet komt binnen op begane grond, hier wonen 3 mensen.
- Bovenverdieping wonen 4 mensen.

Er moet dus een goede draadloze N-router komen welke overal in het huis goede ontvangst moet hebben.
Is het dan verstandig om naast de router nog een repeater/range-extender op bijvoorbeeld de bovenverdieping te zetten?

Daarnaast heeft één router niet genoeg ethernet uitgangen.
Als ik per uitgang een simpele splitter erachter plak, het lijkt mij dat dit een zeer negatief effect op de verbinding heeft?
Is het dan beter om een netwerk-switch erachter te plakken, of nog een extra router?

Dus:
Internet> modem> router > ...
Dan moet het signaal sterk genoeg zijn voor 8 draadloze verbindingen, en 8-10 ethernet verbindingen.

Stel de router heeft 4 ethernet uitgangen.
Drie hiervan trek ik rechtstreeks naar de benedenverdieping.
De vierde loopt naar een switch, vanwaar weer vier aparte naar de bovenverdieping gaan.
Is het dan zo dat de verbinding van die drie (vanuit de eerste router) veel stabieler/sneller is dan de verbinding van die overige vier?

Ik ben een beetje angstig om iedereen op alleen draadloos te zetten.. Als er dan daar wat mis mee is heeft gelijk niemand internet meer, daarom minimaal 1 kabel per kamer. Ikzelf en een andere huisgenoot gamen online, hiervoor willen wij ook een bekabelde verbinding hebben.
Het liefst koop ik de router en switch/repeater van één merk, zodat ze in ieder geval compatibel zijn (Sitecom, D-Link of Netgear).
Belangrijk feitje is nog dat de router dus goed met Xbox en PS3's samen moet gaan, geen vervelende NAT-moeilijkheden etc.

Hopelijk is het verhaal een beetje begrijpelijk en heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Ik ben niet lui. Ik bespaar energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Hier Ziggo in een studentenhuis (5 man), wij hebben een Z2 abonnement. Zit een vrij fijne Cisco router/modem combi bij, hierop ook 3 aangesloten beneden, en naar een switch boven. Nooit ergens problemen mee gehad. Echter, aan het WiFi hangt alleen mijn telefoon, dus kan daar niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

We zitten hier in een studentenhuis met elf studenten op een 20 mbit lijntje van xs4all, met een eenvoudige Linksys router (de meesten via wireless) en een of andere cheap ass enorme switch.

Ik zou me meer zorgen maken over traffic shaping. Het gebeurt hier regelmatig dat een of twee bittorrenters de verbinding ruïneren. Als je online FPSs speelt is dat heel irritant.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Ik heb ook in een studentenhuis met 6 man gezeten.
Wat ik daar heb gedaan is gewoon de Zyxel router van de ADSL de we daar hadden (oftewel de modem die jij van de provider krijgt) in modem-only gezet (hoe dat precies weet geen idee, hij speelt dan iig niet voor router maar alleen maar modem), daarachter een draadloze N router (netgear Netgear WNR3500).
Dat was een redelijk oud huis en daarom dunne muren, ging prima met bereik.
Daarnaast zat iedere pc met kabel vast.

Dat die Zyxel er snel uitlegt verbaast me niks, zodra meer dan 1 iemand torrents aan heeft is dat ding dood.
Wat je ook neemt, voor je draadloos zou ik sowiso even bij iedereen langsgaan en als ze met torrents downloaden goed nakijken hoeveel verbindingen ze maximaal hebben.
Dat omlaag schroeven is belangrijk zeker als je draadloos only hebt.

Waar je je router neer wilt gaan zetten kan ik niet zo zeggen, ligt volledig aan je huis.
Kleine notitie, een N router hoeft niet per definitie meer bereik te hebben dan een G router. Bij mijn ouders thuis deed de N router het even slecht als de G router door 2 betonnen vloeren heen (allebei net wel/net geen bereik).

Edit: dat was trouwens met 6 man op een 4 mbit lijntje. Wat voor switch je erachter zet maakt niet zo gek veel uit, al is het wel handig dat het een gbit switch is als je snel onderling contact wil hebben (streamen van HD dus)

[ Voor 9% gewijzigd door Gtoniser op 10-10-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik neem aan dat je overal gbit aan gaat leggen. Dan moet een enkele kabel naar een switch boven geen probleem geven voor de snelheid van internet. Als je ook nog veel onderling gaat zitten uitwisselen kan het anders liggen. maar zelfs dan zal een gbit lijntje dat wel prima doen. Mijn ervaringen met wifi zijn erg wisselend, hangt echt sterk van van de buurt en het (materiaal van het) huis. Maar als iedereen er gebruik van gaat maken zijn twee accespoints geen overbodige luxe denk ik. Verder kan je de router alleen als router gebruiken en de rest voorzien van (gbit) switches. Dus modem/router -> switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ze bij een kennis van me hebben, gewoon 16 poorts gigabit switch, met 1 kabel per persoon, en dan mag diegene lekker zelf kiezen of er een wlan routertje aan wordt gehangen, tegenwoordig heb je die toch al voor 20 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:32:
Wat ze bij een kennis van me hebben, gewoon 16 poorts gigabit switch, met 1 kabel per persoon, en dan mag diegene lekker zelf kiezen of er een wlan routertje aan wordt gehangen, tegenwoordig heb je die toch al voor 20 euro ofzo.
Als je een vrijstaand huis op het platteland hebt werkt dat misschien maar je wilt in de stad liever geen 5 draadloze routers in een huis. Is vaak al lastig zat om een vrij kanaal te zoeken.
Je kunt beter 1 goede router na je modem zetten, kun je evt ook wat met QoS rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
ShitHappens schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:24:
Hier Ziggo in een studentenhuis (5 man), wij hebben een Z2 abonnement. Zit een vrij fijne Cisco router/modem combi bij, hierop ook 3 aangesloten beneden, en naar een switch boven. Nooit ergens problemen mee gehad. Echter, aan het WiFi hangt alleen mijn telefoon, dus kan daar niets over zeggen.
Ik ben zelf dus totaal geen fan van deze (veelal) gratis meegeleverde router/modem combinaties. Ervaar hier veel problemen mee bij game-verbindingen en dergelijke, waarbij vooral Wifi moeilijk functioneert. Vandaar de keuze om sowieso een goede router achter het modem te plempen.
Bozozo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:26:
(...)
Ik zou me meer zorgen maken over traffic shaping. Het gebeurt hier regelmatig dat een of twee bittorrenters de verbinding ruïneren. Als je online FPSs speelt is dat heel irritant.
Dat lijkt me inderdaad ook een erg kleine bandwith voor zoveel mensen. Zelf wil ik wel ergens rond de 30-50Mbit/sec abbonementje nemen. Bijvoorbeeld de Z3 van Ziggo, kost dan 6.85 per persoon per maand aan internet, dan heb je wel een 50Mbit/sec verbinding.

Qua "bittorrenters" zal ik zelf denk ik de grootverbruiker zijn, waarnaast nog één huisgenoot. Overige huisgenoten zijn vijf meiden, waarvan ik eerlijk gezegd denk dat deze het wel waarderen als YouTube altijd snel buffered maar waarvan ik denk dat ze niet veel zullen downloaden.
FPS zijn júist de games die ik speel, vandaar ook dat ik sowieso snel en betrouwbaar internet wil hebben ;)
Gtoniser schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:26:
Ik heb ook in een studentenhuis met 6 man gezeten.
Wat ik daar heb gedaan is gewoon de Zyxel router van de ADSL de we daar hadden (oftewel de modem die jij van de provider krijgt) in modem-only gezet (hoe dat precies weet geen idee, hij speelt dan iig niet voor router maar alleen maar modem), daarachter een draadloze N router (netgear Netgear WNR3500).
(...)
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Tegenwoordig krijg je van Ziggo dacht ik zo'n Cisco modem waarachter ik dan een goede router zou kunnen zetten. Dan blijft het probleem van te weinig ethernet uitgangen en mogelijk onstabiele Wifi vanwege hoge aantal verbindingen..
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:28:
Ik neem aan dat je overal gbit aan gaat leggen. Dan moet een enkele kabel naar een switch boven geen probleem geven voor de snelheid van internet. Als je ook nog veel onderling gaat zitten uitwisselen kan het anders liggen. maar zelfs dan zal een gbit lijntje dat wel prima doen. Mijn ervaringen met wifi zijn erg wisselend, hangt echt sterk van van de buurt en het (materiaal van het) huis. Maar als iedereen er gebruik van gaat maken zijn twee accespoints geen overbodige luxe denk ik. Verder kan je de router alleen als router gebruiken en de rest voorzien van (gbit) switches. Dus modem/router -> switch
Is er ook nog veel verschil qua switches dan? Of kan ik gewoon een snelle Gbit switch nemen en dan zou het wel moeten lukken? Mij lijkt dat de verbindingen direct vanuit de eerste router altijd het snelst blijven?
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:32:
Dit opperde een maat van mij ook. Alleen lijkt mij dit niet een geheel handige oplossing. Dan krijg je een verlept routertje, daar waar we ook één goede konden delen. Verder maakt dit het lastiger om mogelijk in de toekomst via het netwerk media te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hoe professioneel wil je het aanpakken? Patchkast en patchpanel of gaat dat er een beetje over? :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
Haha nee dat gaat allemaal wat te ver, het blijft wel een studentenwoning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 16:49

Nikeo

Jawelles

Bittorrentverkeer is je grootste vijand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 16:52
met een fatsoenlijke router en wat gigabit switches kom je al erg ver, kun je eerst testen of je boven genoeg wifi hebt, en anders een extender.repeater erbij gooien. (in principe is voor normaal gebruik met zijn 4e een enkele kabel zat, tenzij je ook een nas gaat toevoegen enzo)

-edit-
neem er een usenet account bij, bittorrent maakt er altijd een zooitje van

[ Voor 13% gewijzigd door sjaakwortel op 10-10-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:34
Zorg gewoon voor een router die open-wrt/dd-wrt/tomato ondersteund (of neem een oude P3 bak of whatever als server). Stel daar de QoS goed op in, dusdanig dat er max 70% van je download speed gebruikt kan worden voor bulk verkeer. Tevens wel netjes om daar wat load balancing te doen, dat iedereen bijvoorbeeld minimaal 5Mbit tot zijn beschikking heeft, en pas bij geen gebruik daarvan dat andere users het op beginnen te snoepen.

Ik heb tijden lang 6 man op een 8Mbit verbinding gehad en nooit problemen. P3 1GHz servertje met Crux linux erop met een net QoS script. Kon 6 man torrenten en gamen tegelijk zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
zo, das netjes geregeld, dat wil ik ook. Als ik op mijn standaard ziggo router bittorrent open zit de rest van het huis zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

sjaakwortel, dan moet je je bittorrent client eens goed instellen.
Aantal connecties verminderen, en ook de upload beperken en het werkt probleemloos (ook met het standaard ziggo modem). Als je je upload vol gooit ligt het hele netwerk plat.. en aangezien bijna alle consumenten lijntje asymetrisch zijn is er niet zoveel upload voorhanden.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 10-10-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
heb ik allemaal al gedaan, maar op sommige momenten maakt het niks uit. (heb wel gasten hier die beginnen te klagen als hun ping over de 100 heen gaat maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Kun je, als student informatiekunde, niet met een voorstel komen, waar ze er hier dan op kunnen schieten ?

Dit moet toch gewoon basiskennis zijn ?

Je uitgebreide TS geeft nog niet echt veel vertrouwen in je "plan de hele zooi opnieuw te regelen".
Beetje "help wat moet ik doen" topic voor zover imho.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Volgens mij kom je een heel eind als je een stuk of drie high-end routers uit de pricewatch koopt waarvan je er één instelt als router, één gebruikt als extra access point/switch en één houdt als spare. Iets zoals de WNDR3700 (Netgear) bijvoorbeeld, met DD-WRT heb je een breed scala aan mogelijkheden (onder meer met betrekking tot QoS), goede draadloze dekking (al hangt dat natuurlijk van de juiste situatie af) en kan je zowel bekabeld als draadloos redelijke hoeveelheden data overzetten (Gigabit ethernet en dual-band Wireless-N). In combinatie met een 16 poorts (unmanaged) gigabit switch kom je dan rond de ~ €300 uit.

Het kan ook goedkoper. Met de TP-Link WR1043ND moet je de 5GHz band missen, maar heb je nog steeds drie prima routers met DD-WRT support en een tp-link gigabit switch voor rond de ~ €200. Als je de spare weglaat blijft er nog zo'n €150 over.

Iets waarop je pfSense (of eender welke andere Linux-distributie) kan draaien is vanuit tweaker-oogpunt heel verleidelijk, maar iets zegt me dat een aantal stevige routers in een studentenhuis meer kans op overleven heeft (iets met gemakkelijker vervangbaar) :)

Ohja, kabels en gereedschap om modem, router, access point, switch en clients met elkaar te verbinden zal je zelf nog even moeten regelen, maar met wat UTP-kabel en een tang kan je veel regelen (en als je er niet uitkomt bestaan er nog voorgeknepen patchkabeltjes :Y) ). Ik hoop dat je er iets aan hebt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Petervanakelyen op 10-10-2011 23:58 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
theRedDevilNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:19:
Als internet abbo dacht ik in eerste instantie aan het snelste Alles in één pakket van Ziggo, maar aangezien wij allen beschikken over mobieltjes hoef ik eigenlijk alleen internet & digitale tv.
Hier heb ik mij eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept, maar in principe is een 50Mbit/s verbinding bij elke provider gelijk toch?
Internet + TV en je geeft aan te denken over Z3, dat is dan 47.95 + 16.95 (TV) = € 64.9 per maand? Die € 2.1 meer per maand voor Alles-in-1 Extra en dan wel 70Mbps meer lijkt mij niet echt slecht dan... Maar wel noodzakelijk voor verdere aanleg van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 21:33
zelfs met een simpele DD-WRT linksys WRT54-GL router gaat het hier als een banaan. Deze doet lekker in G modus netwerk voorzien. Verder staat er bij de spelcomputers (studenten he :-)) nog een Dlink-DIR600 met ook DD-WRT. Deze knutselt van ons draadloos weer keurig 4 internet poortjes waar de playstation en alles meer in hangt.
Zitten hier met ~8 man, plus nog een zelfde aantal met mobiele apparaten.

Je kunt dus niet veel verprutsen, zorg voor goede kabels (CAT6E) en kies je routers zorgvuldig. Range extenders zijn in studenten huizen gewoon overbodig. Toch dunne wandjes :-)
Beter nu alles eruit kiepen en goed vervangen dan half half doen.

[ Voor 6% gewijzigd door significant op 11-10-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

@Petervanakelyen
Nogal onzin om er 3 aan te schaffen imho.

1 goede w-lan router en een switch erachter moet meer dan genoeg zijn. Je kan naar elke kamer kabels gaan trekken maar ik zou de dat alleen doen naar de mensen die het daadwerkelijk ook boeit en de rest lekker op draadloos laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

significant schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:19:
zelfs met een simpele DD-WRT linksys WRT54-GL router gaat het hier als een banaan.
Leuk ding die GL (ik heb er een paar) maar een GL adviseren voor een 50MBit internet verbinding is niet zo slim. De wan-lan throughput is te laag om die 50Mbit te kunnen halen, om maar niet te spreken over wireless-G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
Oke thanks voor al het advies.

Waarschijnlijk koop ik dan een goeie router (á 100-130eu, iets als Netgear WNDR4000 of Linksys E4200) en een switch naar 8 gigabit poorten. Waarschijnlijk moet alle bekabeling sowieso opnieuw, want dat ziet er niet echt best meer uit.
Ziggo abbonementje moet ik even kijken, misschien is die Alles in één extra wel de beste optie.
Eerst even aankijken hoe dat allemaal gaat, als het nog problemen oplevert horen jullie het wel :)

Pagina: 1