Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 17:47
Ik ben dit topic gestart omdat ik na onderzoek, op internet veel tegenstrijdige adviezen tegenkom!

Wat is mijn probleem:?
Als vriendengroep gaan wij vaker naar oldtimertreffen, diverse festivals, optochten en nog meer dingen waar gewoon gezelligheid is en waar je lekker bier kunt drinken ;) We hebben nu zelf een feestwagen gebouwd zodat in dien nodig op locatie overnacht en ge-afterpartyed kan worden. Op deze wagen wil ik een pc zetten de wagen beschikt over een aggregaat van 3500 Watt, maar is dit veilig en beschadigd de pc niet door eventuele spannings-dippen en -pieken bij wisselende belasting.

Op het aggregaat is verder aangesloten:
6 halogeen lampen (continue 300 watt)
4 discolampen ( wisselende belsting 600 watt)
Versterker 2000 watt maar draait op kwart vermogen (???)

Opties die ik zelf bedacht heb:
1 Laptop gebruiken. Nadeel die heb ik niet plus ik kan niet makkelijk de hardeschijf eruithalen om nieuw muziek te kopieren. In huidige pc heb ik hotswap bracket zitten en thuis ook een zelfde hotswapbracket.

2 UPS gebruiken. Ik beschik over een UPS, type MGE ups systems ellipse 500. Maar ik kan niet eenduidig vinden of deze beschermt tegen overspanning en onderspanning?

Wat raden jullie mij aan om te doen om te zorgen dat de pc zo een zo veilig mogelijk spanningsbron heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi,

Ik weet niet welke voeding er in je pc zit, maar volgens mij hebben tegenwoordig veel voedingen een beveiliging tegen pieken.

Ik kopieer even uit mij voeding specs

Over current protection (OCP) - Over voltage protection (OVP) - Short circuit protection (SCP) - Over power protection (OPP) - Over temperature protection (OTP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je aggegraat heeft dan wel een inverter nodig.

Kwaliteit stroom

De KIPOR IG - serie generatoren is een van de opmerkelijkste onder de KIPOR digitale aggregaten. Het belangrijkste deel van de IG - generatorreeks is de omschakelaar: INVERTER. De INVERTER "zuivert" de aanvankelijke wisselstroom, keert het om naar gelijkstroom en vermindert de vervorming van de voltagegolf tot de laagste grens. En uiteindelijk is de gelijkstroom omgekeerd naar schone en vlotte wisselstroom. De krachtgolf van de IG generatorreeks is de perfecte sinusgolf, daardoor is de IG - serie zeer geschikt voor nauwkeurige en gevoelige apparaten en instrumenten welke gevoelig zijn voor de voltageschommeling, zoals PC, TV, Magnetron, Flatscreen, Wasmachine, enz.

[ Voor 88% gewijzigd door Navi op 10-10-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
De pc zit een standaard voeding in kan zo geen typenummer of merk vinden heb de pc zo gekocht. Op internet wordt veel geschreven dat het inderdaad geen probleem is en de voeding van de pc het opvangt. Maar er je komt ook mensen tegen die zeggen dat de pc kapot is en ze denken dat het komt door de wisselende spanning :S

Het gaat om een standaar aggregaat dat niet elektronisch geregeld is, aangezien het aggregaat dat jij aanraad (met vereiste vermogen) over de 1000 euro kost is dit voor mij helaas ook geen optie.

Zelf heb ik het meeste geloof in de UPS misschien icm met een overspanningsbeveiliging als dit pricewatch: Belkin SurgeMaster Home 4 contactdozen ? Ik kan helaas nergens een datasheet vinden van de UPS dus ik hoopte dat er mensen waren die weten of een dergelijke UPS beschermd tegen onder en overspanning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Wat je ook mag doen is wat er uit je aggregaat komt gelijkrichten en afvlakken met een grote elco.
Die gelijkspanning bied je dan aan op je PC voeding. Dat werkt net zo goed als AC, met als bijkomend voordeel dat de elco je beschermt tegen spanningsklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je de juiste laptop neemt is de harde schijf ook makkelijk te verwijderen.

sterker nog. ik kan de hd uit mijn laptop makkelijker verwijderen als die uit mijn desktop en server.
voor die eerste moeten er 2 schroefjes los waarmee een klepje vastzit. dan 1 schroefje van een klemmetje en dan til ik de schijf er zo uit.

bij mijn desktop moet eerst het zijpaneel eruit, dan de schijfkooi losklikken en dan de schijf eruit schroeven en de kabels loshalen.

maar goed, dat is afhankelijk van het systeem.

het voordeel van de laptop is wel dat hij een ingebouwde 'ups' heeft. als je generator uit gaat, of nog niet aan staat is de computer wel al te gebruiken. die kun je dus ook even tussendoor pakken zonder die hele generator op te starten.

de meeste upsen zijn overigens wel beschermd tegen over en onderspanning, maar daar kun je natuurlijk niet van uitgaan.
ik heb hier een oude apc smart ups 1400 staan. die heeft allerlei beschermingen en kon ik gewoon gratis ophalen hier in de buurt. Veel bedrijven doen ze weg als de accu's op zijn, dan zijn ze vaak voor een klein prijsje op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vlotte wisselstroom
Sowieso is dat stukje product omschrijving om te huilen, maar dit is toch wel de interessantste omschrijving zeg, wtf is een 'vlotte' wisselstroom?

Anyway ik weet uiteraard niet hoe goed jullie agregaat precies is, in principe zal het die voeding weinig uitmaken hoeveel spanning er precies op staat, of dat nu 100V of 250V is, zal wel werken, en ik neem toch aan dat er geen 400V op komt te staan. De golfvorm zal wat meer uitmaken, iig ik heb mijn twijfels of alle voedingen er erg blij mee zijn als er een blokgolf op wordt gezet, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk (niet dat ik gehinderd wordt door enige kennis van aggregaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

PeterThePirate schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:10:
Ik kopieer even uit mij voeding specs

Over current protection (OCP) - Over voltage protection (OVP) - Short circuit protection (SCP) - Over power protection (OPP) - Over temperature protection (OTP)
Dat gaat helaas vaak over de uitgangen, de ingang heeft vaak geen extra beveiliging. Gelukkig zijn PC-voedingen schakelend, die hebben vanzichzelf al een redelijke spanningswisselingsongevoeligheid.
XTerm schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:01:
Wat je ook mag doen is wat er uit je aggregaat komt gelijkrichten en afvlakken met een grote elco.
Die gelijkspanning bied je dan aan op je PC voeding. Dat werkt net zo goed als AC, met als bijkomend voordeel dat de elco je beschermt tegen spanningsklappen.
Lijkt me niet perse nuttig: dit is namelijk het eerste wat de PC-voeding zelf ook al doet, en je moet goed je best doen om wat meer dan alleen inductieklappen op te vangen.

Mocht je ergens goedkoop een UPS vandaan kunnen trekken, desnoods met stukke batterijen, kan je die ertussen zetten, die zal iig je PC beschermen. Optie 2 is het gewoon uit te proberen en er niet je net-nieuwe gaming rig achter te hangen maar een antieke P4 ofzo waarbij het toch niet boeit als 'ie stuk gaat, en dan gewoon kijken hoelang het draait.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
Sprite_tm schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:26:
Mocht je ergens goedkoop een UPS vandaan kunnen trekken, desnoods met stukke batterijen, kan je die ertussen zetten, die zal iig je PC beschermen. Optie 2 is het gewoon uit te proberen en er niet je net-nieuwe gaming rig achter te hangen maar een antieke P4 ofzo waarbij het toch niet boeit als 'ie stuk gaat, en dan gewoon kijken hoelang het draait.
Heb een werkende UPS met batterij dus zet die er tussen en er komt sowieso een oude pc aan te hangen, ga zelf wel wat testen met multimeter scope, UPS en frietenpan ofzo (A)

Laat wel weten wat ik meet aan de uitgang van het aggregaat, de uitgang van de UPS en in de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Is het niet veel gemakkelijker om via esata een disk aan te sluiten op een laptop? Dan kun je ook snel nieuwe muziek erop zetten vanaf je pc, of kun je gewoon alle muziek op die disk zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
schakelende voedingen zijn aardig vergevingsgezind qua ingang.

het beste qua beveiliging zou zijn een online ups. maar die zijn relatief duur, lomp en onzuinig.
'normale' upssen houden de spanningen gewoon in de gaten en schakelen over op batterijspanning zodra de spanning buiten een venster valt (vaak in te stellen). Dat zal vaak iets in de trant van 200-250v zijn.

die frietenpan is een zware aardig ohmse last. daarmee kun je op zich de traagheid van de generator testen.
als de pan aanschiet zal de generator even terugvallen in toerental en spanning tot hij heeft bijgestuurd. als hij afschakelt zal de generator even wat oversturen.

je zou het ook even kunnen proberen met een flinke inductieve of capacitieve last als je het extra wilt testen.
voor die eerste kun je bijvoorbeeld een elektromotor gebruiken (stofzuiger oid).
Pagina: 1