Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Beste,

Ik sta op het punt een nieuwe klant naar onze hosted desktop omgeving te migreren en sta voor een vraagstuk.

De klant wil gefaseerd over naar onze omgeving. Het gaat in het begin om xx werkplekken wat naar xxx werkplekken gaat als de 1e fase goed is doorlopen.

Klant heeft echter een eis. De data moet op hun (fysieke) locatie blijven tot de laatste werkplek gemigreerd is.
Ik heb dus een tijdelijke oplossing nodig om de data beschikbaar te maken op de fysieke klantlocatie en virtuele klantlocatie.

Het opbouwen van trusts is uitgesloten.
Waar ik aan zat te denken is een replicatie tussen beide omgevingen. De data moet immers uiteindelijk toch geheel over? Over hoeveel data het gaat kan ik niet zeggen, de wijzigingen ook niet.

Nu heb ik 0 ervaring met soortgelijke vraagstukken. Ik hoeft het ook niet voorgekauwd te krijgen, maar zou graag input willen of praktijkvoorbeelden. Waar moet ik naar kijken en/of rekening mee houden?

Alle input is welkom.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
als er al gerepliceerd moet worden, ben je sowieso gebonden aan je internetpijp. In hoeverre is het mogelijk om via VPN de nieuwe server in het oude domein te hangen en via DFS eea in te regelen?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ze hebben mij altijd geleerd dat data maar op één plek mag bestaan.
Anders is het vragen om problemen (welke versie is nu de goede).

Ik zou dan eerder kijken naar een manier om op de gevirtualiseerde lokatie door te verwijzen naar de fysieke data. Bijv met een VPN achtige oplossing.

En goed rekening houden met fallback scenario's.

Abort, Retry, Quake ???

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou het zoeken in de richting van een VPN verbinding maken naar de klant en dan via die VPN hun storage in je eigen omgeving beschikbaar maken. In elk geval zou ik geen replicatie tussen locaties gaan doen, dat is vragen om problemen. Denk bijvoorbeeld eens wat er gebeurt als de link tussen de locaties wegvalt en gebruikers op beide locaties dezelfde (verouderde) bestanden gaan bewerken.

edit: Eens met ^^ dus

[ Voor 47% gewijzigd door ik222 op 10-10-2011 23:39 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DFS kan replicatie van data voor je verzorgen, en repliceerd zelfs op blocklevel niveau. Het enige nadeel van DFS is dat het geen support heeft voor record-locking waardoor dezelfde data op verschillende lokaties bewerkt kan gaan worden. Bij replicatie wordt dit simpelweg "opgelost" door een "last-write-wins".

Er zijn 3rd-party uitbreidingen op DFS te krijgen waarmee wel record-locking verkregen gaat worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

_Arthur

blub

nielsl schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:30:
als er al gerepliceerd moet worden, ben je sowieso gebonden aan je internetpijp?
En dan voornamelijk de internetpijp (upload) aan de klant kant. Ik gok dat de hosted oplossing genoeg bandbreedte voorhanden zal hebben.

Verwijderd

Wat was de strategie geweest als de klant had gekozen om data op 1 enkele locatie wel toe te staan?
Big-bang xxx werkstations migreren of ?

Aangezien het straks om een hosted VDI oplossing gaat ligt er toevallig niet een glasverbinding tussen jullie DC en klant locatie?

Is het gezamenlijke data of is er een verdeling per afdeling oid?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik lees net de TS nog een keer, en onderstaand valt me op.
BP_LOZ schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:26:
Het opbouwen van trusts is uitgesloten.
Kennelijk gaat het dan om verschillende domeinen, hoe ga je om met rechten op de filedata? Er zullen vanwege de verschillende domeinen een verschil in ACL's zitten op de data.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur

_Arthur

blub

Question Mark schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:17:
Ik lees net de TS nog een keer, en onderstaand valt me op.

Kennelijk gaat het dan om verschillende domeinen, hoe ga je om met rechten op de filedata? Er zullen vanwege de verschillende domeinen een verschil in ACL's zitten op de data.
Interoperabiliteit is in deze het lastigste vraagstuk; vandaar denk ik ook dit topic van de TS.

Als de klant nu een SBS omgeving heeft staan, zijn trusts inderdaad niet mogelijk.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

_Arthur schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 09:47:
[...]

Interoperabiliteit is in deze het lastigste vraagstuk; vandaar denk ik ook dit topic van de TS.

Als de klant nu een SBS omgeving heeft staan, zijn trusts inderdaad niet mogelijk.
als het SBS betreft, zou xxx werkstations ook niet kunnen....

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_Arthur schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 09:47:
[...]
Dat snap ik, maar als er verschillen in ACL's bestaan tussen beide datasets dan wordt de scope iets groter dan alleen maar "data replicatie".

• _Arthur

_Arthur

blub

Oid schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:12:
als het SBS betreft, zou xxx werkstations ook niet kunnen....
Helaas verduidelijkt de TS niets hier in.

Het zou bv zomaar kunnen dat van de SBS omgeving wordt weg-gemigreerd om naar meer dan 75 devices/computers te kunnen uitbreiden in de toekomst.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom hebben we het over trusts?

Er wordt toch niet gezegd dat dit een Windows domain betreft? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nâh, anders had het topic wel in Non-Windows Operating Systems gestaan. :P

/me rent

• _Arthur

_Arthur

blub

alt-92 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:52:
Waarom hebben we het over trusts?

Er wordt toch niet gezegd dat dit een Windows domain betreft? :P
Omdat de TS het volgende meld in de OP: Het opbouwen van trusts is uitgesloten.

Verwijderd

Is nog geen bevestiging ;). Kan me goed voorstellen dat in een Shared?? Hosted omgeving een trust leggen een beveiliging risico is... TS kan misschien wat meer info geven

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2011 20:30 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Arthur schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:24:
[...]

Omdat de TS het volgende meld in de OP: Het opbouwen van trusts is uitgesloten.
Ja en?
Trusts kun je ook niet tegen een Linux domain maken ;) Er wordt nergens een OS versie genoemd, dus aannemen dat het om Windows of meer specifiek SBS gaat is nogal voorbarig :P

Het mag duidelijk zijn: need moar input van BP_LOZ ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 13-10-2011 20:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 22:13
Als het om windows gaat kun je misschien gewoon shared folders gebruiken, en die op locatie 2 cachen met Branchcache, zodat niet alles ontzettend langzaam gaat omdat je over de WAN link moet. Combineer dat met een VPN tunnel voor de veiligheid en je hebt een makkelijke, maar functionele oplossing denk ik.

I'm a photographer, not a terrorist

• _Arthur

_Arthur

blub

alt-92 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:35:
Trusts kun je ook niet tegen een Linux domain maken ;) Er wordt nergens een OS versie genoemd, dus aannemen dat het om Windows of meer specifiek SBS gaat is nogal voorbarig :P
Windows aanname: zie post history van de TS.

Of het om SBS aan de klant kant gaat of niet is, is inderdaad niet duidelijk. Maar de TS doet weinig moeite om het te verduidelijken. Iets wat zo te zien ook in al z'n andere topics gebeurt ;)
Pagina: 1