pc valt uit tijdens file copy over lan

Pagina: 1
Acties:

• hdejongh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-02 08:53
Hallo,

Mijn computer bestaat uit de volgende specs:

I7-950
asus p6x58d-e
kingston d3 6g 1333-777
Vertex 1 120gb
samsung HD103UJ 1Tb
ati 4870 x2
windows 7 x64 ultimate

Mijn computer doet sinds een paar dagen vreemd, tijdens het copieren VAN de computer NAAR een externe bron (nas/laptop) valt mijn computer uit en herstart. Dus alsof de stroom er een stroom onderbreking is.
Het maakt niet uit vanaf welke bron ik kopier en of hoe groot/klein de file is.
Dus zowel vanaf de ssd, sata disk en usb disk.

Echter als ik NAAR de computer kopieer gaat het wel goed.

Als ik vanaf een laptop een file kopieer VAN de computer NAAR de laptop dan crasht hij ook.
Als ik vanaf een laptop een file kopieer NAAR de computer VAN de laptop dan crasht hij niet.

Het gebeurt niet als ik onderling op de computer kopier tussen dezelfde lokale disks.

Soms valt hij ook uit tijdens het opstarten maar dat komt sporadisch voor, wel gaat hij soms in een reboot loop. Echter als ik in safe mode ga en daarna weer opnieuw opstart dan komt hij weer goed op.

de problemen komen niet voor als ik in safe mode met lan ondersteuning boot. Dan kan ik dezelfde files op eens wel kopieren e.d.

Ik heb tevens geprobeerd met msconfig alle non microsoft services uit te zetten. Echter dan wordt de computer flink onstabiel en crasht constant..

Het vreemde is dat mijn bios vorige week op eens gereset was naar factory default.

Ik heb ook geprobeerd om in de bios vanalles uit geschakelen zoals bijvoorbeeld geluidskaart e.d.
Tevens alle overbodige usb dingen los getrokken. Maakt allemaal niks uit.

Ik heb ook de lan drivers geupdate.

het enige wat ik vorige week heb geinstalleerd is een beta van itunes, echter die is er door een systemrestore weer af.

Als ik een spel speel zoals anno 1404 dan gaat dat zonder problemen.
Ook downloaden gaat zonder problemen.

Mijn antivirus (microsoft security essentials) is uptodate.

Eventviewer geeft alleen maar aan dat de herstart onverwacht was...

Ik heb getracht een volledige scan te doen maar dan crasht de computer ook.. (virus?)

help?

Thanks

Hans

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

hdejongh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:57:
Het vreemde is dat mijn bios vorige week op eens gereset was naar factory default.
Dat zou op zoiets simpels als een leeg CMOS backup batterijtje kunnen duiden waardoor bepaalde BIOS instellingen 'van slag' zouden kunnen zijn geraakt.

Even dat celletje meten en zonodig vervangen gevolgd door een CMOS reset en opnieuw instellen van de BIOS zou misschien voldoende kunnen zijn.

Zou mooi zijn als het zo eenvoudig zou zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Als ik vanaf een laptop een file kopieer VAN de computer NAAR de laptop dan crasht hij ook.
Als ik vanaf een laptop een file kopieer NAAR de computer VAN de laptop dan crasht hij niet.
Bovenstaande regels begrijp ik niet?

Hoe heb je de pc geinstalleerd, bijv de chipset drivers?

Logfile, wat zegt deze? En hiermee op google gaan zoeken. Dan krijg je tips.

Fout bij opstarten is niet normaal, dus meer actie van jou, zo een fout moet je altijd uitzoeken, je kan meer hardware defect maken.

Memtest, 24 uur lang, wat komt hier uit.

Tijdens booten doen sommige moederborden, de snelheid testen en steeds anders instellen, dit kan fout gaan, waardoor de pc 2x boot, en dan pas opstart. Kontroleer je bios handleiding, om deze instellingen vast te zetten.
Kan soms heten normaal, turbo, soms anders.

Internet loskoppelen, dan virus scanner, spyware scanner en firewall verwijderen, en dan kopieren, werkt dit?

Schone installatie doen of een oude backup terug zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 10-10-2011 19:26 ]

• hdejongh
ok, ik heb de bios al geflashed, het was een oude bios versie.. Tevens alles gereset en opnieuw ingesteld..
Die batterij is toch niet boeiend als de computer aanstaat?
Hij onthoudt nu ook gewoon weer alle instellingen..

• hdejongh
jan99999 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:25:
Bovenstaande relles begrijp ik niet?

Hoe heb je de pc geinstalleerd, bijv de chipset drivers?

Logfile, wat zegt deze? En hiermee op google gaan zoeken. Dan krijg je tips.

Fout bij opstarten is niet normaal, dus meer actie van jou, zo een fout moet je altijd uitzoeken, je kan meer hardware defect maken.

Memtest, 24 uur lang, wat komt hier uit.

Tijdens booten doen sommige moederborden, de snelheid testen en steeds anders instellen, dit kan fout gaan, waardoor de pc 2x boot, en dan pas opstart. Kontroleer je bios handleiding, om deze instellingen vast te zetten.
Kan soms heten normaal, turbo, soms anders.

Internet loskoppelen, dan virus scanner, spyware scanner en firewall verwijderen, en dan kopieren, werkt dit?
Log file is het eerste wat ik onderzocht windows krijgt niet de kans iets in de logfiles te zetten. Het lijkt op een hw probleem aangezien hij compleet gewoon uit is in 1x. De meldingen die dus in de eventviewer staan zijn van na de crash met de melding dat de reboot onverwacht was...

De computer blijft in een boot loop ver in het windows start up process. Pas als ik 1x in windows safe mode boot en direct er na weer herstart kom ik daar uit..

Er loopt nu een usb boot scanner van microsoft "standalone system sweeper"

Zojuist probeerde ik de antivirus te updaten waarna ik in een bootloop kwam. Even naar safemode geboot en herstart, daarna kon ik de antivirus updaten. Echter tijdens het scannen crashte hij weer.

Het rare is dat die crashes bijna niet voorkomen. Ik kan uren werken op mijn VM in ons datacenter via rdp op deze computer zonder problemen. Echter zodra ik een file kopier van de computer crasht hij gelijk en ook altijd.

Daarmee heb ik het gevoel dat ik hw kan uitsluiten. Immers waarom alleen bij het kopieren van de computer een crash en niet als ik naar de computer kopieer...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is het Gigabit? 100Mbit? Werkt Gb in veilige modus eigenlijk nog? Full/Half Duplex verschil in veilige modus? Jumboframes? Andere netwerkkabel? Directe kabelverbinding zonder switch/router ertussen? (defecten, aarding, statische elektriciteit etc.)

On-board netwerkpoort neem ik aan. Heb je een losse netwerkkaart? Interne uitschakelen en insteekkaart proberen?

Dat zijn zo enige zaken waar ik o.a. rekening mee zou houden.

En toch dat batterijtje even doormeten. Kleine moeite. Ik kan me wel degelijk iets voorstellen waarom dat een factor zou kunnen zijn. Het kost alleen bijna meer tijd om dat uit te leggen dan om het door te meten. ;)

• hdejongh
virusscan heeft niks opgeleverd..

• hdejongh
ik zal t batterij omwisselen, ik heb geen idee hoe ik dat moet doormeten..
De rest van je punten lijkt me niet te verklaren waarom het 1 kant wel goed op gaat en de andere kant niet.
Tevens waarom het alleen bij smb verkeer is...

Ik gebruik geen jumbo frames.. m`n switches ook niet (dell powerconnects).

100mbit of GB, auto of full maakt allemaal niks uit.

Ik moet het nog even goed testen maar het lijkt alsof als ik via RDP redirected drives iets kopieer het wel goed gaat...

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Intel RST drivers geïnstalleerd? Verwijder die eens en vervang door de standaard Microsoft AHCI driver en kijk of je verschil merkt. Heb onlangs een PC gehad met vergelijkbare rare verschijnselen en de RST drivers zorgden voor instabiliteit. Poging waard.

• hdejongh
kom nu alleen nog maar in safe mode....wat ik ook doe hij wil niet meer opstarten....

• hdejongh
hmm system restore (hij had automatisch 2 updates geinstalleerd en nu kom ik er weer in.)

sp1 eens installeren kijken wat dat doet...

[ Voor 20% gewijzigd door hdejongh op 10-10-2011 22:24 ]

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 14:27
hdejongh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:08:
De rest van je punten lijkt me niet te verklaren waarom het 1 kant wel goed op gaat en de andere kant niet.
Tevens waarom het alleen bij smb verkeer is...
Aardpotentialen en slechte kabels kunnen hele vreemde verschijnselen veroorzaken...
Ik denk ook dat het wel eens een software probleem kan zijn, maar bekabeling is heel makkelijk te testen zodat je het zeker weet. Sluit de PC, switch en NAS, verder niets ook geen internet e.d, met goede elektriciteit- en netwerkkabels aan. Alles op hetzelfde stopcontact met randaarde. Kijk dan eens wat er gebeurd. Als het probleem er nog steeds is dan switch er tussenuit en met een kruiskabel naar de NAS nog eens testen.

Als dat nog steeds problemen geeft zou ik niet verder gaan zoeken maar gewoon heel de PC herinstalleren. Na elke installatie stap kijken of het probleem nog steeds voorkomt en hopen dat het wegblijft. Als het toch terugkomt dan heb je de dader waarschijnlijk gevonden.

Er is ook nog een mogelijkheid dat de hardware van je PC defect is, maar die kans is klein.

• hdejongh
computer opnieuw geinstalleerd (complete opnieuw gepartitioneerd), installatie zonder problemen gegaan.
Direct na de eerste boot crash tijdens t opstarten. Dus windows was het in ieder geval niet lijkt mij..

dan bllijft hw probleem over. Blijf ik het vaag vinden dat ik vanuit safe mode geen enkel probleem heb (net 60GB gekopieerd..) Ik zal netwerkkabel vervangen (switchen met een andere computer aan dezelfde switch die geen problemen heeft..

Ik ben nu eerst maar evne m`n backup aan het terugzetten want reinstall heeft toch geen zin..

Oh ik bedenk me net, ik heb al een keertje een crash gehad zonder netwerkkabel er in tijdens het booten.. Dus dan lijkt me dat ook wat onwaarschijnlijk als oorzaak..

Kan de stroomkabel eventueel gaar zijn maar dat vind ik wel heel erg ver gezocht. Lijkt het me toch eerder een MB probleem...

alleen blijf ik met de vraag zitten hoe het kan dat in safe mode alles geod gaat en in normale mode niet......
Irritant probleem zeg...

[ Voor 28% gewijzigd door hdejongh op 11-10-2011 19:01 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In veilige modus zijn allerlei services/drivers of wellicht driverdeelfuncties niet actief. Al die services en drivers werken samen met de hardware/sturen die aan. Als een functioneel deel van hardware dat problemen heeft niet aangestuurd kan worden in veilige modus omdat de daarvoor benodigde service/driverfuncties niet actief zijn zul je op dat moment de hardwarestoring niet kunnen ervaren. Het feit dat een probleem niet optreedt in veilige modus hoeft wat mij betreft dan ook niet gezien te worden als een gegeven dat een mogelijk hardwareprobleem uitsluit.

Ik zeg niet DAT dit hier het geval is maar ik kan me in elk geval voorstellen dat iets als dit het geval zou kunnen zijn. Het troubleshooten van dit soort problemen is nu eenmaal in belangrijke mate een proces van eliminatie. Vandaar dat je de al genoemde mogelijke bronnen dus allemaal stuk voor stuk wilt kunnen uitsluiten hoe vervelend dat klusje ook is.

• hdejongh
weer van alles geprobeerd: nieuwe kabels, bijna geen usb devices (alleen keyboard/mouse).
Het blijft gebeuren, hij crasht bij kopieren....

alle schijven behalve bootdisk er af.. zelfde probleem..., cd speler er uit zelfde probleem..

denk dat ik maar gewoon een nieuw mb moet gaan halen

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je een losse netwerkkaart die je kunt proberen in plaats van de on-board?

• hdejongh
ja zijn we nu aan het proberen...

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:31

Pos

Het is al eerder ter sprake gekomen, maar gezien het verloop van de reacties is er nog niets mee gedaan.

Probeer eens een memtest sessie van een aantal uur. En verder zou ik zelf ook eens een HDD tool gebruiken om te kijken of de HDD zelf niet het probleem is. Desnoods hang je de HDD even aan een andere pc om die te testen.

• hdejongh
>:) mem test is gedaan, niks aan de hand, hdd is ook getest, op dit moment wordt er windows opnieuw geinstalleerd op een andere hd.

Andere netwerkkaart maakt ook niks uit.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je had met die andere netwerkkaart de on-board poort in de BIOS ook uitgeschakeld?

Enne... dat CMOS batterijtje? Nog even gemeten hoeveel Volt daar nog uitkomt? Met evt. vervanging met 'echte' CMOS reset (jumpertje op moederbord neem ik aan - zie handleiding).

Ik meen nog niet gelezen te hebben dat je het met een Live Linux CD/USB stickje geprobeerd hebt. Ook potentieel interessant.

• hdejongh
hdd vervangen, maakt niks uit...
Linux live cd nog niet geprobeerd.. maar alles begint er op te lijken dat het een hw probleem is...

Verwijderd

Als ik een beetje analytisch begin te denken:

kopiëren van je PC naar een extern apparaat (Q: is dit enkel via netwerk of bv. ook NAAR een extern apparaat dat lokaal is aangesloten, i.e. een usb-stick e.d., je gaf wel aan VAN een usb-disk maar niet NAAR), welke delen van je PC (HW) gebruikt deze actie vooral?

Voor zover ik weet worden hierbij vooral het RAM geheugen en de opslagmedia belast. Maar omdat je al aangaf dat het zowel van je SSD, sata disk en usb disk problemen geeft kan het niet aan de opslagmedia liggen.

Behoudens storingen/defecten in elektronische componenten kan ik maar 3 dingen vinden waar je nog eens naar zal moeten kijken nl.

-RAM geheugen (actie: probeer eens andere sticks in te pluggen?), en ja er zijn dingen die zelfs een memtest van 24h niet ziet
-SATA poorten en perifere onderdelen (actie: vrij omslachtig maar probeer eens een ander mobo)
-Netwerk (Ik neem aan dat je de ethernet poort van je mobo gebruikt, probeer eens een draadloos netwerk kaartje, of zelfs een ethernet kaartje via PCI)

Ik weet dat het vrij omslachtig is, maar als je deze 3 acties uitvoert zal je in 95% van de gevallen weten bij welk hoofdonderdeel het probleem zich voordoet. Als het zich op het mobo zou voordoen is verdere testing gewenst, tenzij je bereid bent het te vervangen.

Verwijderd

nt

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 00:35 ]

• hdejongh
na een dag testen, andere netwerkkaarten, andere sata poorten, andere alles ongeveer probleem niet gevonden...
dus MB en proc blijft over. Was het zat dus heb nieuwe spullen gehaald: i7 2600k / p6z68 / vertex 3 en wat geheugen..
nu doet tie t wel.. Bedankt voor jullie hulp

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hij haalt gewoon nieuwe spullen:P Wil je m'n rekeningnummer hebben? Ik spaar al 2 jaar voor een laptop:P

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Als je nog garantie hebt zou ik wel het oude spul RMA sturen. Zo niet had je inderdaad weinig keus om nieuw spul te halen..

specs

• hdejongh
goed het hele verhaal is inmiddels erg interessant geworden:

Ik heb compleet nieuwe HW gehaald (behalve mijn PDU).
Compleet nieuwe installatie etc.

Het probleem treed nog steeds op.
Echter als ik dezelfde files naar dezelfde locatie kopieer maar dan met FTP dan heb ik geen problemen???

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Probeer eens een andere voeding (/inkoppertje).
Post eens de uitkomst van hijackthis.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 14:27
Kan nog steeds met de aarde en dergelijke te maken hebben.
Gebruik je wel randaarde ? en heb je al eens alles op 1 tafel bij elkaar gezet en alles op hetzelfde WCD met randaarde aangesloten ? (zie vorig bericht)
Pagina: 1