Ik ben in onderhandeling met een werkgever voor een arbeidsovereenkomst. Daarin zie ik echter het volgende staan:
Ik ga dit zeker nog even verder bespreken, want ik heb wel het gevoel dat dit mij ook in de toekomst kan beperken om een nieuwe werkgever te vinden. Immers wil een volgende werkgever ook gewoon het recht op octrooien hebben, maar daar kan ik het eerste jaar dan niet aan voldoen.
Hoe denken jullie over een dergelijk beding?
Het is natuurlijk logisch dat een werkgever recht wil hebben op octrooien die voortvloeien uit mijn werkzaamheden. Maar ik vind het een beetje vreemd dat dat ook nog geld tot een jaar na het beëindigen van het dienstverband.Aan Werkgever komt in binnen- en buitenland het recht toe op de octrooien, voortvloeiende uit uitvindingen, die
de werknemer tijdens de dienstbetrekking en gedurende een jaar na afloop daarvan mocht doen op het
technisch gebied waarop Werkgever werkzaam is, of op dat, waarop de werknemer tijdens zijn
dienstbetrekking werkzaam is geweest.
Ik ga dit zeker nog even verder bespreken, want ik heb wel het gevoel dat dit mij ook in de toekomst kan beperken om een nieuwe werkgever te vinden. Immers wil een volgende werkgever ook gewoon het recht op octrooien hebben, maar daar kan ik het eerste jaar dan niet aan voldoen.
Hoe denken jullie over een dergelijk beding?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”