Qnap NAS en KPN Experia box

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 16:54
Ik heb laatst de keuze gemaakt om een NAS aan te schaffen. Ik wilde deze eerst zelf bouwen, maar kon aan een HTK apparaatje komen, namelijk de Qnap TS-439 II Pro. Deze is gevuld met een paar Hitachi 5K3000 2TB schrijven.

Ik wil een mappenstructuur, met daarin allerlei .doc, .xls en andere diverse kleine bestandjes, extern beschikbaar maken voor verschillende gebruikers. Benaderen en/of bewerken: 1 a 2 x per dag

Mijn thuisnetwerk:
ADSL komt binnen via de KPN Experia box.
Deze voert het internet direct door in mijn Linksys WRT54G (Oud beestje, maar functioneerde altijd prima om via mac adres beveiliging wireless ip's te distribueren naar de apparaten op mijn thuisnetwerk)
Er loopt 1 utp kabel naar een Netgear gig. switch die de verbinding verdeeld over de NAS, één PC en een PS3.

Nu is er een mogelijkheid op de NAS om te kijken of alle poorten te openen zijn via UPnP, hij checkt dan of er een UPnP router op het netwerk te vinden is. Als ik via de Linksys werk, dan zegt hij dat er geen UPnP router is te vinden (terwijl UPnP op beide aangevinkt staat en alle poorten ook handmatig geopend zijn op beide apparaten). Plug ik de utp direct in de Experia box, dan vind hij wel een UPnP router. Echter als ik de NAS probeer te benaderen (bijvoorbeeld via MyQloudNAS) dan weigert hij alle medewerking. Het lijkt alsof hij door de Ex. box geblockt wordt.

Iemand ervaring of problemen met poorten te openen of je netwerk extern te benaderen met deze Experia box? Iemand die een NAS heeft draaien icm deze box en deze extern kan benaderen??

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 34% gewijzigd door virtualJac op 12-10-2011 13:29 . Reden: ingekort ]

there's no tweak without the tweaker

• virtualJac
Niemand met een soortgelijke set-up :?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Via welk protocol probeer je de bestanden van buitenaf beschikbaar te maken, FTP/HTTP/Webdav? Twee routers achter elkaar is iig niet aan te raden, maakt dit soort dingen alleen maar extra complex. Je kan de tweede router als accesspoint instellen of mogelijk de experiabox in bridgemode (weet niet of dat kan).

• virtualJac
Ik zit er aan te denken om de Linksys er maar helemaal tussenuit te halen. Dan maar de uitermate on-gebruiksvriendelijke setup van de Experiabox.

De modem fungeert nu volgens mij als bridge. Enige wat deze doet is het WAN doorgeven aan de Linksys en deze verdeeld het (bekabeld en onbekabeld).

Ik heb de bestanden proberen te delen via de 'Web file manager'. Dit is een standaard Qnap functionaliteit om webbased bestanden te delen. Deze heb ik proberen te benaderen via de MyQloudNAS website. Dit was zomaar om te testen.

Uiteindelijk zie ik het liefst een optie waarbij ik bij mijn gebruikers gewoon een netwerklocatie kan toevoegen die ze altijd kunnen benaderen en dan in de shared folder terecht komen die ik toegewezen heb. Inloggen met gebruikersnaam + ww lijkt me logisch. Ik wil het aantal handelingen zoveel mogelijk beperken.

Wellicht dat dit lukt via FTP, echter heb ik geen ervaring met FTP of manieren om dit veilig te maken.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

No way dat de experia in bridge staat.... ;)
Het enigste wat je hoeft te doen is de betreffende protocol ports open te zetten en te forwarden intern.
dus voor HTTP is het 80 en bij forwarding doe je port 80 ----> 192.168.2.1:80

Sowieso kun jij lokaal het niet extern benaderen vanwege de NAT LOOPBACK

[ Voor 14% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-10-2011 16:09 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• virtualJac
Ik heb deze via 3G op mijn laptop + iPad proberen te benaderen. Dus wel extern...

In de Qnap kun je een lijstje van de poorten zien met hun functies. Al deze poorten heb ik zowel in de Linksys als de Experiabox open gezet. 1 op 1 overgenomen van het lijstje van de Qnap. Echter heb ik ze naar het intern IP adres van de NAS gezet.

IP van de Experia box is .254 en de IP's verdeeld door de Linksys vallen allemaal tussen 192.168.1.101 - 120

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

is het 2.254 of 1.254?
Welke Experiabox praten we trouwens over?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• virtualJac
Het is de TG787v met Softwareversie: 8.2.2.1
Jouw nummers vind ik nergens terug, niet op het apparaat zelf en niet in de omgeving.

Pagina: 1