2e gebruiker aangemaakt; problemen met toegangsrechten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Afgelopen vrijdag heb ik in Ubuntu 11.04 op een XPS-15 laptop een 2e gebruikersaccount aangemaakt (voor een vriend die hier regelmatig is en dan op mijn laptop van alles in de war gooit). Dat is prima gelukt.

Naast de laptop heb ik 2 NMT's in gebruik (PCH-A110- en HDX-1000) met in elk apparaat 1 HD van 1TB. Omdat ik mij gek erger aan de langzame verbinding over internet bij het verplaatsen van videobestanden (als ik geluk heb haal ik ca 3 MB/s heb ik een HDD-dockingstation van Sharkoon gekocht met intern SATAII en extern een USB 3.0 aansluiting. Deze is afgelopen vrijdag bezorgd.

Vanmiddag heb ik de HDD van de HDX in het dockingstation geplaatst om eens wat testjes te doen hoe snel het verplaatsen van videobestanden tussen nu dus externe HD en laptop zou gaan.
Tot mijn verbijstering zag ik bij de diverse mappen op deze schijf opeens slotjes zitten. Vervolgens bleek ik geen bestanden te kunnen verplaatsen. Bij rechten blijkt nu dat die 2e gebruiker eigenaar is geworden!!!!!

Ik snap niet hoe dit zo kan zijn gekomen maar erger is dat geen idee heb hoe ik dit weer terug kan krijgen zoals het was.
Ik heb geprobeerd om de mappen op "delen" in te stellen, maar dat krijg ik niet voor elkaar vanwege onvoldoende rechten. Ik heb de laptop al uitgezet en opnieuw opgestart. Ik heb het HDD-dock uitgezet en opnieuw opgestart. Ik heb de schijf teruggeplaatst in de HDX. In dat geval blijken de rechten op de mappen "onbekend" te zijn; ik kan dan wel weer lezen en schrijven in mijn eigen acoount (admin) maar dan zit ik weer met die tergend langzame verbinding.

Ik weet eerlijk gezegd niet in welke hoek ik de oplossing voor dit probleem moet zoeken. Ik zou die 2e gebruikersaccount kunnen verwijderen, maar ik weet niet of ik mij daar een buil aan zou kunnen vallen. Ik durf dat niet te doen zonder dat ik weet wat ik aan het doen ben.

Op Internet is het wat lastig zoeken op dit probleem, omdat je zit met de combinatie van Ubuntu met netwerk en gebruikersaccounts, laptop/HDD-dock en NMT.

Iemand een idee hoe ik weer de rechten terugkrijg op mijn eigen bestanden? |:(

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Naar mijn ervaring als je opstart zijn bepaalde schijven onder Ubuntu nog niet gemount, de user die deze mount krijgt automatisch de rechten. Het mounten begint als je, uit m'n hoofd, naar Locations en dan een desbetreffende schijf klikt. Daarvoor, doordat ik ooit een link naar een folder van een hdd in mijn home folder heb gezet, kon ik die link niet volgen; de schijf in de link was niet gemount. Ik ben ook een newbie op het Linux gebied, maar je moet dus automatisch als je start de schijven laten mounten via een opstart scriptje alleen heb ik daar geen ervaring mee, dus moet je ff op internet zoeken. :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik heb nu vanuit de 2e gebruikersaccount de HDD losgekoppeld (ge-unmount) en in mijn eigen account weer aangekoppeld, maar dit maakte geen enkel verschil voor de gebruikers rechten. Ik ben dus nog steeds de schrijf- en verplaatsrechten op mijn eigen bestanden kwijt. :(

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17
Kan je niet gewoon als root in loggen en de rechten juist zetten? Als het goed is mag dit geen probleem zijn. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt.

Welke rechten staan er momenteel ingesteld?
Ga eens naar een terminal en geef de volgende commando's in:

ls -all # Laat de huidige rechten zien van de files/folders.

chown username:group foldername/filename # Hiermee kan je de eigenaar aanpassen.

chmod 770 foldername/filename # Hiermee kan je de rechten instellen, in dit geval rwx voor eigenaar en groep.

https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions

[ Voor 24% gewijzigd door ddkiller0900 op 11-10-2011 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
ddkiller0900 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 07:25:
Kan je niet gewoon als root in loggen en de rechten juist zetten? Als het goed is mag dit geen probleem zijn. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt.

Welke rechten staan er momenteel ingesteld?
Ga eens naar een terminal en geef de volgende commando's in:

ls -all # Laat de huidige rechten zien van de files/folders.

chown username:group foldername/filename # Hiermee kan je de eigenaar aanpassen.

chmod 770 foldername/filename # Hiermee kan je de rechten instellen, in dit geval rwx voor eigenaar en groep.

https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions
Ik heb gisteravond laat een gokje gewaagd en heb nu een provisorische oplossing voor het probleem. Ik heb met behulp van Krusader die 2e gebruiker in dezelfde groep gezet als mezelf. Weliswaar heb ik dan nog steeds de eigendomsrechten niet op mijn eigen account staan, maar ik kan wel alles met die bestanden doen.

Ik gebruik Ubuntu sinds begin 2009 en heb al veel bijgeleerd, maar in die tijd heb ik maar een paar keer van het terminalvenster gebruik gemaakt om iets te installeren. Dan volgde ik een stappenplan vanaf een webpagina, zonder echt te weten wat ik aan het doen was.

Maar nu is het kennelijk de hoogste tijd voor een volgende stap!

Ik ga vandaag de door jou voorgestelde stappen proberen te volgen. Zou je vanavond de volgende dagen nog even dit topic willen bekijken voor als ik er toch niet uitkom????
Op internet was ik wel al termen tegen gekomen zoals jij ze noemt, maar er werd ook bijgezegd dat je er goed mee op moest passen omdat je er bij foute stappen veel voor jezelf mee kon verpesten.
In heb nu ook in mijn systeeminstellingen aangevinkt dat de rechten van bestanden moet worden weergegeven en zag toen in Krusader het type benamingen zoals jij ze hierboven noemt, met rwx e.e., maar ik snapte niet hoe dat verder te duiden.

En nog een vraag:
Weet jij wat er gebeurt als ik die 2e gebruiker verwijder? Krijg ik dan de eigendomsrechten ook terug??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De rechten op de schijf is ook afhankelijk van het gebruikte file system. Ik neem even aan dat dit een Linux based file system is, wat de rechten wat anders maakt dan wanneer het FAT of NTFS zou zijn.
Met deze aanname krijg je niet de rechten terug op je schijf als je die gebruiker verwijdert. Dit omdat de UID owner namelijk 1001 is, en dat verandert niet als je de gebruiker verwijdert.

Waar je wel goed op moet letten is dat je de schijf uit een ander systeem hebt gehaald die met deze schijf, en de bijbehorende rechten, werkt. Hier dingen van aanpassen kan desastreus zijn voor de werking van het systeem. Let dus goed op wat er op 't andere systeem gebruikt wordt. Als je daar met SSH of dergelijke op kan komen, is het verstandig om daar te kijken van hoe of wat. Het is namelijk mogelijk dat de gebruiker waar die NMT mee werkt het ID 1001 heeft. Als je het verandert naar 1000, dus van jouw eigen gebruiker op je desktop, heeft die gebruiker geen schrijfrechten meer en kan je er dus ook geen aanpassingen op maken.

Ik volg nu ook dit topic, dus je hebt hoe dan ook meerdere mensen met kennis van zaken die je kunnen helpen. Dat is HET voordeel aan een forum, zeker hier :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
nvm ubuntu

[ Voor 89% gewijzigd door sjaakwortel op 11-10-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit heeft idd niks te maken met de 2e gebruiker op je PC, maar puur met de gebruiker op de NMT waaronder de file transfers (of bewerkingen op bestanden) gedaan worden. Die wordt eigenaar van de bestanden en heeft toevallig hetzelfde id als jouw eigen gebruiker. Hiermee heb je ook gelijk het grootste manco van je huidige oplossing te pakken. Je zult er altijd voor moeten zorgen dat je of dezelfde uid's hebt aan beide kanten, of de rechten wat verder open zetten, om in ieder geval bewerkingen te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik heb de HDD uit het dockingstation gehaald en weer in de NMT (HDX-1000) gestopt. De HDD is geformatteerd in ext3. Ik moest de laptop wel eerst opnieuw opstarten, maar toen zag ik de NMT weer verschijnen in het netwerk en kon ik aankoppelen.
Via het netwerk heb ik 1 bestand gekopieerd naar mijn laptop en dat bestand heeft nu mezelf als eigenaar.

Via Krusader kan ik zien dat de rechten van de share-mappen "r-x" zijn en die van de bestanden "r--". Op mijn laptop-HD is dat rwx voor mappen en rw voor bestanden.

Ik kan verder alle bewerkingen op de Share uitvoeren vanaf de laptop.

Wat is nu een goede volgende stap om de rechten weer helemaal goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je moet doen is verifiëren wat het UID is van de NMT gebruiker. Als er SSH toegang is, gebruik dat. Als je het wachtwoord niet weet van de user waarmee de NMT werkt, gebruik dan een andere waar je het wel van weet. Via het commando 'id' kan je achterhalen wat de UID nummers zijn van de gebruiker. Als je met een andere gebruiker bent aangemeld, voeg dan de gebruiker er achter van wie je 't wilt weten. Zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
$ id
uid=1000(sasquatch) gid=1000(sasquatch)

$ id root
uid=0(root) gid=0(root)

Als je dan de rechten helemaal op orde wilt krijgen, moet je zorgen dat de NMT vlekkeloos werkt. Daarna kan je op je desktop het een en ander proberen (zoals je eigen UID veranderen), of veilig blijven en met root bestanden erop plaatsen en de rechten er daarna gelijk aanpassen zodat die weer in orde zijn voor de NMT.

Er zitten dus wat haken en ogen aan als je alles gelijk wilt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Hero Of Time schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:35:
Wat je moet doen is verifiëren wat het UID is van de NMT gebruiker. Als er SSH toegang is, gebruik dat. Als je het wachtwoord niet weet van de user waarmee de NMT werkt, gebruik dan een andere waar je het wel van weet. Via het commando 'id' kan je achterhalen wat de UID nummers zijn van de gebruiker. Als je met een andere gebruiker bent aangemeld, voeg dan de gebruiker er achter van wie je 't wilt weten. Zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
$ id
uid=1000(sasquatch) gid=1000(sasquatch)

$ id root
uid=0(root) gid=0(root)

Als je dan de rechten helemaal op orde wilt krijgen, moet je zorgen dat de NMT vlekkeloos werkt. Daarna kan je op je desktop het een en ander proberen (zoals je eigen UID veranderen), of veilig blijven en met root bestanden erop plaatsen en de rechten er daarna gelijk aanpassen zodat die weer in orde zijn voor de NMT.

Er zitten dus wat haken en ogen aan als je alles gelijk wilt trekken.
De NMT is altijd alleen bereikbaar geweest via de standaard inlogcodes (gebruikersnaam: nmt, wachtwoord: 1234). Toegang via het netwerk vindt altijd met dezelfde inlogcodes plaats, vanaf elk apparaat in huis (heb ook nog een pc staan).
Het uid van mijzelf is 1000 en van de 2e gebruikersaccount 1001.
Blijft de vraag hoe ik het eigendom van de mappen en bestanden weer op mijn eigen accountnaam krijg.
Ik heb er in ieder geval erg veel spijt van dat ik die 2e account heb aangemaakt, want ik het er meer last dan gemak van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan nog moet je kijken of die gebruiker het UID 1001 heeft, of 1000.

En die 'vriend' van je, die je systeem altijd om zeep hielp, heeft die niet iets gedaan met de schijf waar je niets van weet? Ik zou hoe dan ook mijn vrienden niet achter mijn PC laten als ze schade kunnen aanrichten. Voornamelijk omdat het Windows gebruikers zijn en ze niet zo super zijn met computers. Ze kunnen wel wat, maar als het op Linux aan komt, nee, dan laat ik echt niemand achter mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Hero Of Time schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:33:
Dan nog moet je kijken of die gebruiker het UID 1001 heeft, of 1000.

En die 'vriend' van je, die je systeem altijd om zeep hielp, heeft die niet iets gedaan met de schijf waar je niets van weet? Ik zou hoe dan ook mijn vrienden niet achter mijn PC laten als ze schade kunnen aanrichten. Voornamelijk omdat het Windows gebruikers zijn en ze niet zo super zijn met computers. Ze kunnen wel wat, maar als het op Linux aan komt, nee, dan laat ik echt niemand achter mijn systeem.
Nou, systeem om zeep helpen is wat veel gezegd, maar wel websites sluiten en kleine aanpassingen waar je dan toch weer een hele tijd mee bezig bent om het weer te krijgen zoals het was (en inderdaad Windows-gebruiker).

Ik ben nu bezig om wat testbestanden te maken, om daarna wat opdrachten op los te laten richting chown.

Als ik in het terminalvenster "ls -all #" intyp krijg ik een lijst te zien met 7 kolommen
1e kolom: de rechten
2e kolom: een cijfer
3e kolom: gebruiker
4e kolom: groep
5e kolom: een cijfer
6e kolom: datum+tijdstip
7e kolom: naam bestand; in deze kolom hebben de bestanden verschillende kleuren, ze zijn wit, blauw of groen

Mijn testbestanden staan er ook tussen, op de volgende manier:
drwxr-xr-x 2 gebruiker groep 4096 tijdstip Testbestanden (kleur blauw)

Hoe kan ik dan de gebruiker hiervan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Update

Via de Nederlandstalige Ubuntu-wiki ben ik op het idee gekomen om Gnome-commander te installeren (zij raadden Midnight Commander aan, maar dat programma stond niet in het keuzelijstje van 11.04). Dat zou makkelijker werken dan de terminal-opdrachten als je die nog niet goed in de vingers had.
En inderdaad bleek het na toegang als root via inloggen dat ik met dit programma zeer gemakkelijk de eigendom en groep kon wijzigen naar mezelf.
*O* *O* *O*

Dit heb ik gedaan met de HDD van de NMT in het Sharkoon-dock. Nu moet ik morgen nog uitproberen of alles nog goed werkt als de schijf weer in de NMT zit. Zo ja, dan is het probleem opgelost.
Ik laat het morgen nog weten en iedereen bedankt voor alle moeite en het meedenken.

Ik ga me nu toch wat meer verdiepen in het opdrachtregel-gebeuren. Het is niet verkeerd om daar wat meer in thuis te raken zonder dat er veel druk op de ketel staat.

Blijft ook nog de vraag staan hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan, want daar breekt me echt helemaal de klomp. Nadat ik het dock vrijdagavond heb aangenomen van de postbode, heb ik alleen zelf nog maar op de laptop gewerkt. Ik denk dat het toch iets met het dock te maken heeft en de manier waarop je in Ubuntu afsluit als je meerdere gebruikers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Louise525 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 01:46:
Update

Via de Nederlandstalige Ubuntu-wiki ben ik op het idee gekomen om Gnome-commander te installeren (zij raadden Midnight Commander aan, maar dat programma stond niet in het keuzelijstje van 11.04). Dat zou makkelijker werken dan de terminal-opdrachten als je die nog niet goed in de vingers had.
En inderdaad bleek het na toegang als root via inloggen dat ik met dit programma zeer gemakkelijk de eigendom en groep kon wijzigen naar mezelf.
*O* *O* *O*

Dit heb ik gedaan met de HDD van de NMT in het Sharkoon-dock. Nu moet ik morgen nog uitproberen of alles nog goed werkt als de schijf weer in de NMT zit. Zo ja, dan is het probleem opgelost.
Ik laat het morgen nog weten en iedereen bedankt voor alle moeite en het meedenken.

Ik ga me nu toch wat meer verdiepen in het opdrachtregel-gebeuren. Het is niet verkeerd om daar wat meer in thuis te raken zonder dat er veel druk op de ketel staat.

Blijft ook nog de vraag staan hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan, want daar breekt me echt helemaal de klomp. Nadat ik het dock vrijdagavond heb aangenomen van de postbode, heb ik alleen zelf nog maar op de laptop gewerkt. Ik denk dat het toch iets met het dock te maken heeft en de manier waarop je in Ubuntu afsluit als je meerdere gebruikers hebt.
Je leest duidelijk niet wat hierboven gezegd wordt, sterker nog, met het veranderen van de rechten kan het zijn dat je nu het 'probleem' hebt verschoven van je lokale PC naar de NMT, aangezien die nog steeds verwacht dat de bestanden van user met id 1001 zijn ipv 1000.

Wat er gebeurd is en nog steeds gebeurd is dat de 2 besturingssystemen die je gebruikt, die van de NMT en die van je PC, beide een andere lijst met users met elk hun eigen id hebben. Deze id's worden gekoppeld aan de bestanden die je bewerkt of aanmaakt. Doordat jij de schijf verplaatst van het 1e systeem naar het andere, gaan de verwijzigingen scheef lopen. Nu alle rechten terugzetten zodat het klopt voor je PC lost je probleem dan ook niet op, maar verplaatst het alleen naar de NMT.

Makkelijke manier om dit overigens te toetsen is: Verwijder user #2 van je lokale machine en zet daarna de schijf er weer bij (met de rechten die eerder verkeerd stonden). Je zult zien dat de rechten nu niet naar je 2e gebruiker wijzen maar naar 1001:1001, waar op dat moment geen verwijzingen naar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 12-10-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het allemaal niets mee te maken. Het heeft echt te maken met jouw gebrek aan kennis over het rechten systeem onder Linux. Als je het echt goed wilt oplossen zou ik je adviseren daar eerst eens even over te gaan lezen, zo ingewikkeld is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik heb de HDD weer in de NMT (HDX-1000) gezet en kan via het netwerk de HDD als vanouds benaderen. In mijn beleving is het probleem daarmee opgelost. Ik begrijp dat sommigen dat heel anders zien.

@gsmurf
Ik heb absoluut onvoldoende kennis van het rechtensysteem onder linux. Ik heb die kennis nooit eerder nodig gehad. Zo'n probleem is een goede aanleiding om me daar in te verdiepen en inzicht in de materie te krijgen. Zeg maar crisis als uitdaging.

@Sander
Ik heb alles gelezen wat is aangereikt, sterker nog, zelfs meerdere keren! Het aangereikte was zodanig nieuw dat ik het voelde kraken in mijn bovenkamer. Een terminal-oplossing is op dit moment voor mij te moeilijk. Zo'n chown-gebeuren is moeilijk te bevatten en te onthouden totdat je weet dat het staat voor 'change ownership'.

Misschien zijn er mensen die denken dat ik mijn NMT's aankoppel via NFS. Dat is niet het geval. Ik gebruik de standaard inlogcodes, net als op bijvoorbeeld mijn iPhone (0 0 0 0). Ik heb sinds eind mei een nieuwe laptop met eigen gebruikersnaam en wachtwoord (dual boot gemaakt van Win7 en Ubuntu 11,04) en kon toch meteen mijn NMT's benaderen. Ik heb me er zelfs niet over verbaasd dat dat zomaar kon.
Wat zou er mis zijn aan het opvolgen van de Nederlandse Ubuntu-wiki? Zie
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Pagina: 1