Webserver en rechtensysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Ben al geruime tijd bezig met het inrichten van een linux test webserver maar loop steeds tegen een gebruikers rechten probleem op en ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen sturen.
Het is een CentOS 6 distro met apache, php, mysql en een ftp deamon. Alles draait naar behoren, maar zodra andere ftp gebruikers bestanden of mappen wil inzien/bewerken hebben deze vaak geen rechten.

Wat zijn de "gebruikelijke" rechten in situaties als dit? Wat ik geprobeerd heb is het volgende;

FTP users toevoegen aan de groep :apache
- Gedachte hierachter was dat alle gebruikers uit de groep rechten hebben om bestanden in te zien en te bewerken (chmod 664), maar hierdoor heeft apache:apache geen rechten om de PHP te executen.
Het is natuurlijk de bedoeling dat iedere FTP user bestanden kan uploaden/inzien/bewerken, maar dat apache dit ook kan doen (via een PHP file upload bijvoorbeeld).

Hoe ik het ook probeer, de bovenliggende map (/var/www/html/site.nl in dit geval) dient execute rechten te krijgen (chmod 774)? Nu lijkt mij iedere 7 één te veel, dus zijn er slimmere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 22:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Directories moet je sowieso een 7 geven, zij het 755 of 775 anders mag je de directory niet in, en dat is niet een kwestie van 'teveel' of teveel rechten. Probeer het zelf maar, maak een dir aan, haal de executable bit weg, en voila, je mag er niet meer in.

In het geval van directories is de executable bit of je erin mag of niet. Het regelt of je iets in die dir mag executen (zoals een ls, of een cd etc) en niet of alle files in die dir executable zijn.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
Aha, duidelijk.

Is het dan verstandig alle directories recursive op 775 te zetten en alle bestanden (recursive) op 664? Of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

code:
1
man setfacl

De oplossing voor al je permissieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
Thanks, ik denk dat het probleem redelijk opgelost is. Ben althans (nog) geen problemen meer tegen gekomen.
Pagina: 1