Toon posts:

Printer via 2 routers delen. Maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in een netwerk een drietal routers staan. Zie tekening.

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/8513/schemac.jpg

Via M3 komt de internetverbinding binnen en deelt deze de IP adressen uit aan M2 en M1. Nu wil ik via M1 de printer benaderen welke gekoppeld is aan M2. Is dit een kwestie van de poort 9100 van de routers forwarden? Dit lukt me namelijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2011 14:18 ]

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

No13

/me was here

Als alle 3 de routers NAT gebruiken zal je inderdaad de poorten voor je printer moeten forwarden (welke protocollen gebruikt de printer? 9100 is wel een veel voorkomende poort maar zeker niet de enige optie) en dan het IP van de router aanspreken als printer

Rest mij alleen de vraag, "Waarom 3 routers?"

[ Voor 9% gewijzigd door No13 op 10-10-2011 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn alle 3 linksys WRT54G routers. Deze hebben alle 3 wifi en omdat we hier een redelijk ruim terrein hebben, hebben we 3 routers nodig om overal wifi te kunnen ontvangen.

Sorry voor mijn onwetendheid, maar heb je een klein voorbeeld hoe in de basis de programmering eruit zal zien?

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

No13

/me was here

Het feit dat je 3 linksys routers hebt, wil niet zeggen dat je ze ook overal als router moet inzetten. Wanneer je alleen op M3 de WAN poort gebruikt en DHCP aan zet (op M1 en M2 dus DHCP uit en de WAN poort leeg laten)
zal alles in 1 en hetzelfde netwerk draaien.

Ik weet niet of dit acceptabel is voor je (functioneel) maar zal het aansluiten zoals je in je plaatje vermeld een stuk eenvoudiger maken.

Alles zit dan in 1 ip-reeks (zowel bedraad als wifi) en alleen M3 gebruik je als router, de overige 'routers' gebruik je als switch en/of access-point

Van alle apparaten in je netwerk zal je via DHCP dan een adres van M3 ontvangen met ook het ip van M3 als default gateway

[ Voor 10% gewijzigd door No13 op 10-10-2011 15:21 ]