realtime audio streamen vanaf server naar meerdere smartphon

Pagina: 1
Acties:

• otherwise777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik wil een server opzetten die realtime audio kan verzenden naar mobiele apparaten zoals smartphones,
Hiervoor zat ik te denken aan Wifi met Voip.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar mogelijkheden om dit te realiseren, onderweg kwam ik Asterisk tegen, hier heb ik nu enige tijd aan besteed maar ik ben aan het twijfelen of dit wel de beste keus is om mijn project te realiseren.
Heeft iemand suggesties voor bepaalde programma's die ik kan gebruiken om realtime audio te streamen naar meerdere smartphones?

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 17:58
Wil je een radio station opzetten of wil je je muziek library kunnen benaderen met je telefoon.
Voor het laatste geval zou ik subsonic of ampache gebruiken. Ik vind zelf subsonic fijner.

• otherwise777
Nee,
Het gaat hier om realtime audio, als je de muziek library benaderd met je telefoon komt er een buffer tussen te zitten.
Een radio station opzetten lijkt me niet zo handig, je mag niet zo maar radio frequenties in de lucht gooien right?

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 17:03
waarom niet gewoon shoutcast ? dan kun je op je eigen IP verbinden om de muziek te luisteren.

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 17:58
Met radiostation bedoelde ik idd ook shoutcast. Maar ook shoutcast is voor zover ik weet niet realtime.

Wat wil je er precies mee? Dat helpt met het meedenken.

• otherwise777
Wat ik ermee wil,
Als ik in mijn microfoon praat dat iedereen realtime kan luisteren wat ik zeg, die binnen het bereik van mijn WIFI is.

Je kunt het vergelijken met een silent disco, daar word ook audio realtime gestreamed naar koptelefoons

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
otherwise777 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:46:
Wat ik ermee wil,
Als ik in mijn microfoon praat dat iedereen realtime kan luisteren wat ik zeg, die binnen het bereik van mijn WIFI is.
Is iets Skype-achtigs niet afdoende?

Of denk ik te simpel?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

otherwise777 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:46:
Wat ik ermee wil,

Je kunt het vergelijken met een silent disco, daar word ook audio realtime gestreamed naar koptelefoons
Realtime over een (wifi) netwerk is een begrip wat niet mogelijk is.
Er is altijd een latency, al was het alleen maar om jitter tegen te gaan. Misschien een latency die te verwaarlozen is, maar je moet heel knap klussen (met speciale dedicated hardware), dan kom je onder de 20 msec uit.
Ga je het allemaal softwarematig doen, en dat is de bedoeling voor zover ik dat zie, dan is de minimale latency (natte vinger) zomaar 1 seconde of meer. Kans op jitter is dan relatief groot.
Gebruik je SHOUTcast, dan is je kans op jitter veel kleiner/nihil, vanwege de latency van >10 seconden.

Barix heeft kastjes waarmee je een line-in signaal op een netwerk kunt multicasten met RTP.
http://www.barix.com/Instreamer/301/ kosten: €395,-.
En dan zijn er vast wel apps op smartphones te vinden die die stream kunnen oppakken.
Geen idee of dat werkt op wifi netwerken. Delay zal op z'n minst 300 msec zijn, ter voorkoming van Jitter. Bij goed georganiseerde netwerken kan dat lager worden ingesteld.

Daarnaast zit je met samplerate verschillen. De clients zullen nooit zo snel lopen als de server en ook nog eens niet zosnel als elkaar, dus vroeg of laat gaat de boel hikken of bufferen en ongelijk lopen. Op zich een normale zaak. Dat is overigens ook zo bij SHOUTcast en eigenlijk altijd een probleem bij dit soort toepassingen.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 11-10-2011 14:12 ]

Alles kan stuk.

• otherwise777
Als je het zo redeneert bestaat het hele begrip " realtime" niet online, omdat alles latency heeft,
Ik weet dat een kleine latency moeilijk is, vooral op Wifi, maar er zijn verschillende toestellen die wel Wifi gebruiken voor audio transport. Zoals verschillende soorten DECT telefoons, die worden verbonden met Wifi naar het home station. Ook gebruikt Bosch Wifi voor hun draadloze conference systems (al spelen hun een beetje vals) dat zijn beide systemen met een latency van <10ms.

Ik ben echter tevreden met een latency van <2sec
Ik ga me de komende tijd even in shoutcast verdiepen, maar ik had al een vermoeden dat die een latency had van >10 secs, aangezien dit hetzelfde werkt als radio online beluisteren, en hier zit ook altijd een flinke buffer + latency bovenop.

Bedankt voor de link van Batrix, hier ga ik ook even een blik op werpen, misschien word dat nog wat.

Ik was me bewust van het probleem met samplerate, dit wou ik voor later bewaren omdat dit nogal complex is, en omdat er ook nog andere oplossingen mogelijk zijn als het systeem eenmaal werkt.

iig bedankt voor de tips en de informatie!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1