Receiver output selectie

Pagina: 1
Acties:

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Een vraagje waar ik heel slecht antwoord op kan krijgen en waarbij ik veel rond zit te kijken.

Mijn vraagstelling:

Ik weet dat er 2 soorten receivers zijn:
1) Verschillende apparaten aansluiten (composiet, component en hdmi). Hierbij kan de receiver alles opconverteren naar de HDMI uitgang. (Dus alleen 1 hdmi kabel naar de TV)

2) Verschillende apparaten aansluiten (composiet, component en hdmi). Hierbij stuurt de receiver alleen alles door dus dien je ook de kabels (composiet, component en hdmi) weer aan te sluiten naar de TV

Optie 2 is niet handig dus is de meerwaarde voor een receiver die de signalen kan opconverteren veel gemakkelijker met schakelen tussen inputs.

Maar wat nou als je een TV hebt die geen HDMI ingang heeft?
Dan zou ik dus alle apparaten willen aansluiten en maar 1 composiet (video) kabel naar de televisie.
Als ik zo de Onkyo handleidingen doorlees zie ik in de plaatjes dat de output van een HDMI in nooit kan worden vertaald naar een composiet video out.
Is dit waar? Of zijn er receivers die wel HDMI kunnen converteren naar video (analoog).

Dit is voor een klant van mij die nu nog een projectietelevisie heeft en wel een receiver wil kopen en pas volgend jaar een tv.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Mijn Denon 3808 doet dat in elk geval wel. Ik kan de output selecteren, HDMI, Component en ik geloof zelfs composiet (maar dat wil je niet). In het menu kan ik nog kiezen of ik wil laten upscalen of niet.

Kortom, check de manual van je Onkyo (wellicht ook handig als je er een typenummer bijzet wat je in gedachte hebt...)

• lvrijn
Rataplan_ schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:48:
Mijn Denon 3808 doet dat in elk geval wel. Ik kan de output selecteren, HDMI, Component en ik geloof zelfs composiet (maar dat wil je niet). In het menu kan ik nog kiezen of ik wil laten upscalen of niet.

Kortom, check de manual van je Onkyo (wellicht ook handig als je er een typenummer bijzet wat je in gedachte hebt...)
Excuus, de TX-NR609.
Zie pagina 81 hier: http://www.nl.onkyo.com/d...0/21977484_c5c44f153e.pdf
(eerste helft is Nederlands)

Hieruit is te zien dat zowel composiet als component naar eigen output kan worden gestuurd of naar HDMI, maar bij HDMI staat alleen door sturen naar HDMI.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Maar wat nou als je een TV hebt die geen HDMI ingang heeft? Dan zou ik dus alle apparaten willen aansluiten en maar 1 composiet (video) kabel naar de televisie.
Even afgezien van of de receiver het uit kan sturen, heeft de tv geen betere (analoge) ingangsoptie, bv s-video, scart rgb of misschien zelfs component? Kan me niet voorstellen dat composiet er goed uit ziet op een (neem aan grote) projectie-tv.

• lvrijn
Nielson schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:53:
[...]
Even afgezien van of de receiver het uit kan sturen, heeft de tv geen betere (analoge) ingangsoptie, bv s-video, scart rgb of misschien zelfs component? Kan me niet voorstellen dat composiet er goed uit ziet op een (neem aan grote) projectie-tv.
Het is een tijdelijke oplossing. Deze tv heeft alleen 4 scart ingangen en composiet audio uit.
Zit zojuist in de handleiding van de allerduurste Denon receiver te kijken (de 5308) is het ook niet mogelijk om hdmi te downscalen naar video output.

Wanneer ik de goedkoopste denon receiver handleiding lees (de 1312), staat er wel een regel met: (pagina 4)
NOTE
• HDMI signals cannot be converted into analog signals (vpage 52).
• Analog signals cannot be converted into HDMI signals (vpage 52).

Of te wel, als ze vermelden dat HDMI signalen niet kunnen worden geconverteerd naar analoge signalen, is er dan een receiver die dit wel kan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

lvrijn schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:44:
Ik weet dat er 2 soorten receivers zijn:
1) Verschillende apparaten aansluiten (composiet, component en hdmi). Hierbij kan de receiver alles opconverteren naar de HDMI uitgang. (Dus alleen 1 hdmi kabel naar de TV)

2) Verschillende apparaten aansluiten (composiet, component en hdmi). Hierbij stuurt de receiver alleen alles door dus dien je ook de kabels (composiet, component en hdmi) weer aan te sluiten naar de TV
"Soorten receivers" vind ik persoonlijk een groot woord. Het is gewoon een optie van een receiver, namelijk het wel of niet beschikken over analog to digital converting (soms in combinatie met upscaling).
lvrijn schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:44:
Maar wat nou als je een TV hebt die geen HDMI ingang heeft?
Persoonlijk ben ik nog geen receivers tegen gekomen die van een signaal wat via HDMI binnen komt dit weer analoog uit kan voeren. Via component invoeren en dan via S-Video of composiet kan weer wel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lvrijn
FeaR schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:04:
[...]

"Soorten receivers" vind ik persoonlijk een groot woord. Het is gewoon een optie van een receiver, namelijk het wel of niet beschikken over analog to digital converting (soms in combinatie met upscaling).

[...]

Persoonlijk ben ik nog geen receivers tegen gekomen die van een signaal wat via HDMI binnen komt dit weer analoog uit kan voeren. Via component invoeren en dan via S-Video of composiet kan weer wel.
Soorten receivers was even om de vraag duidelijker te maken.
Het probleem is dat hij bijvoorbeeld een Apple TV heeft, en deze graag wilt aansluiten (heeft alleen HDMI) aan de receiver en dit dan wil zien via video (composiet) totdat hij zijn nieuwe tv koopt (wel via hdmi)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

lvrijn schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:06:
[...]
Het probleem is dat hij bijvoorbeeld een Apple TV heeft, en deze graag wilt aansluiten (heeft alleen HDMI) aan de receiver en dit dan wil zien via video (composiet) totdat hij zijn nieuwe tv koopt (wel via hdmi)
Zoals gezegd, ik ken geen receivers die dat kunnen. De vraag is al vaker voorbij gekomen en dat liep eigenlijk altijd op niets uit.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb nog even gecheckt, ook mijn Denon AVR3808 doet geen digitaal > analoog. Wel andersom (let op, dit doet ook niet eens elke versterker; ik weet dat met name de goedkope Onkyo setjes dit niet doen). Hij doet wel analoog > analoog, m.a.w. als je je bron met component aansluit, kan het wel naar composiet output, en ook naar HDMI dus. Als je de bron HDMI aansluit kan je dus NIET terug naar een analoog signaal.

Buiten dat lijkt het me sterk dat je projectietv niks beters heeft dan composiet, die zal toch wel op zn minst component input hebben?

Er zijn wel losse HDMI > analoog (meestal component) converters te krijgen, maar dan ben je toch tegen de 100 euro verder.

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan_ op 10-10-2011 14:40 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
mijn Onkyo SR507 doet dat inderdaad ook niet. Ben op zoek geweest naar een receiver die dat wel kon, maar dat is zo dun gezaaid dat ik maar een extra kabeltje heb gekocht voor het analoge signaal. Mijn beamer heeft nl. wel s-video én HDMI

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48
Er zijn HDMI naar s-video/composiet converters.
Deze dingen kosten rond de 250 euro en kunnen niet met blu-ray om gaan omdat de hdcp standaard niet wordt ondersteund. Voor bijvoorbeeld apple tv is dat geen probleem, maar in veel andere gevallen wel.
http://www.euroav.eu/inde...qsCFcZH3godTSNFrg&lang=nl

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

418O2 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:40:
mijn Onkyo SR507 doet dat inderdaad ook niet. Ben op zoek geweest naar een receiver die dat wel kon, maar dat is zo dun gezaaid dat ik maar een extra kabeltje heb gekocht voor het analoge signaal. Mijn beamer heeft nl. wel s-video én HDMI
Wat jij bedoeld is wederom die analoog naar digitaal conversie. Overigens kunnen redelijk veel receivers dit tegenwoordig. De TX-NR579 van Onkyo (en alles er boven) kan dit gewoon. Dus zelfs een instapreceiver kan dit voor elkaar krijgen. De TX-SR507 is echter een stuk ouder en toen lagen dit soort mogelijkheden nog net wat hoger. De TX-SR307 had zelfs nog maar HDMI Switching en geen HDMI Processing, maar dat is weer wat anders.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FeaR schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:04:
Persoonlijk ben ik nog geen receivers tegen gekomen die van een signaal wat via HDMI binnen komt dit weer analoog uit kan voeren.
Die zal je ook niet vinden, voor zover ik weet is dat immers verboden door HDCP... ;)
Wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 11-10-2011 13:15 ]

Pagina: 1