Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:15
Ik heb een vraagje over Virtual Reality en wat hierin ondertussen mogelijk is. Nu geloof ik niet dat iets onmogelijk is, de vraag is alleen of het een beetje te betalen is om een dergelijk plan uit te voeren. Ik zal het verhaaltje kort proberen te vertellen.

Inleiding
Mijn klant verkoopt reizen naar Noord-Amerika. Ook veel camper reizen. Nu wil hij klanten graag laten beleven hoe zo'n camper is. Daarvoor heeft hij bij zijn kantoor al een Amerikaanse camper staan waar klanten in kunnen om het te ervaren. Echter wil hij wat vaker naar beurzen en dergelijke toe, dat gaat lastig met deze camper omdat deze nog op Amerikaans kenteken staat. Natuurlijk is keuren een optie, maar dan zit je ook met het bijkomende onderhoud en dergelijke. Daarom zijn we na gaan denken over alternatieven.

Kan het?
Het idee ontsproot om dit te laten zien in een Virtual Reality wereld. Technisch kan er op dit gebied al vrij veel natuurlijk. Een dergelijke bril kost rond de 400 euro, dus dat is te overzien. Echter moet de camper nu nog 'ingescand' worden. Wat voor oplossingen zijn hiervoor beschikbaar? Natuurlijk kunnen we zelf of een ander bedrijf de camper na gaan tekenen in 3DS max of Maya, echter zal dit nog wel wat werk zijn. Zelf vroeg ik me af of het mogelijk is om een interieur in te kunnen scannen of dmv foto's een soort 3D wereld te genereren (of een combinatie), om een redelijke basis te krijgen. Deze kan natuurlijk vervolgens nog wel aangepast worden.

Deze manier bied meerdere voordelen:
- Verschillende campers tonen
- Geen onderhoud camper
- Eenvoudig mee te nemen
- Leuke technische publiekstrekker

We hebben al contact gehad met een bedrijf, deze wist ons te vertellen dat VR zeker mogelijk is. Echter zou het rondlopen moeten gebeuren dmv een joystick, kan dit niet op een andere manier, bijv door 3 bakens neer te zetten en zo echt door de camper te kunnen lopen, of bij Augmented Reality. Dan zou je daadwerkelijk met 3 mensen in de camper kunnen staan. Ook het interieur zou volgens dit bedrijf gewoon helemaal ontworpen moeten worden in een 3D pakket.

Wellicht zijn hier tweakers die al eens iets vergelijkbaars gedaan hebben of leuke creatieve ideeën hebben.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

volgens mij gaat de beste (en goedkooptste) manier het nabouwen zijn 1:1 van het interieur. (hoeft niet met werkende keuken, toilet etc te zijn), welke als bouwpakket van beurs naar beurs kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dat had is inderdaad ook een optie die op tafel ligt.
Echter is VR ook iets wat je onderscheid en is een publiekstrekker op beurzen. En je kunt heel eenvoudig een kleine en een grote camper laten zien, wat een behoorlijk verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

True, maar bij gebruik van een helm, heb je dus voor alle personen een helm nodig op het moment van een rondleiding. Dus al minimaal 3 (man + vrouw + verkoper) en dan ga je beestig lange rijen krijgen of, gezien het publiek waarschijnlijk toch al wat ouder is, mensen die met een enorme boog om die vage helmen/schermen stapt. Bovendien ervaar je dan niet de "knusheid" van een echte camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Jep, plus dat een duidelijk zichtbaar interieur ook bekijks trekt, iemand die met een helm rondloopt ziet er een stuk minder boeiend uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Goed, dat punt is duidelijk en is zeker een optie. Toch blijf ik benieuwd naar de mogelijkheden van VR en naar tweakers die hier ervaring mee hebben. Ik heb een jaar of 14 geleden al door een huis gelopen met een brilletje op bij KLM, zou zeggen dat dit toch al behoorlijk vereenvoudigd zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een tijd geleden een sollicitatiegesprek gehad bij dit bedrijf: Fometrix . Men gebruikt daar 3d scanners welke zowel vorm als kleur vastleggen van omgevingen (in point clouds) welke vervolgens om worden gezet in werkbare 3d modellen in 3ds max. Het kan dus wel, maar ik denk niet dat het goedkoop is.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Thnx De Hupie, goedkoop is natuurlijk ook maar relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind de optie om de wagen na te bouwen, nog niet eens zo gek. Je kunt zoiets laten doen door een goede standbouwer. Die zal de wagen zo nabouwen dat hij in delen in elkaar te zetten is, uit elkaar te halen, en op te slaan bij hen in een loods. Op beurzen kunnen ze hem dan zo in een dag voor je in elkaar zetten.

Andere optie is dat je een panoramafoto laat maken. Nu gaat het om campers, dus vraag ik me af of dat wel zo rooskleurig uitpakt. Volgens mij word je van een panoramafoto in een 'grote caravan' behoorlijk claustrofobisch.
In ieder geval een voorbeeld van mensen die het aanbieden: http://www.sarno.biz/arch...60-panorama-interior.html

Je zou ook een deel van je wagen kunnen nabouwen, met wat degelijke apparatuur erin en een mooie natuurlijke achtergrond achter de ramen. Op een paar plaatsen in de stand (locatie van televisie, magnetron) kun je dan een scherm plaatsen waarop zo'n panoramafoto draait.

Ik denk dat mensen met een VR-bril laten rondlopen inderdaad echt afschrikt, in plaats van dat ze het gaaf vinden.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

VR was imho halverwege de nineties een leuke gimmick maar is totaal ongeschikt om voorbijgangers op een beurs iets te tonen, omdat er niks te zien is tot je een VR-bril op hebt. Een fysiek model is zo gek nog niet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Laatst online: 26-07 00:34
Misschien kan je iets doen met 3D TV? Bv een filmpje met 3D beelden dat bezoekers liefst zonder bril kunnen bekijken en dit in combinatie met een nagebouwd interieur. Dan heb je een hedendaags gimmick en men kan er zelf in rondlopen.
In theorie kan je de bezoeker dmv een joystick of iets dergelijks laten rondlopen op de TV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
We hebben een offerte binnen van een partij, welke voor ongeveer 1500 euro een 3D model kan maken van het interieur en de software erbij kan leveren (op basis van een plattegrond en foto's die ze komen maken). Er komen natuurlijk nog kosten bij voor de brillen. Dit valt mij eerlijk gezegd wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dan moet je het doen.

Maar de vraag is, zoals hierboven ook al enkelen terecht noemden: is dit wat je wil?
Denk aan je doelgroep: 1500 reislustige yuppen tot gepensioneerden, verspreid over 3 dagen beurs.
Hoeveel van deze mensen zullen
* stilstaan bij het zien van je stand?
* je stand en je verkopers benaderen?
* zich een VR-bril op het hoofd willen laten zetten?
* je campers kunnen vergelijken met fysiek opgebouwde modellen?
* de degelijkheid van de wagen kunnen voelen?
* zich je campers herinneren?
* een camper van jou willen aanschaffen?

Daarmee zeg ik niet dat je moet afzien van deze oplossing, integendeel; misschien ben jij wel de meest innovatieve beursstand waar men nog weken over napraat. Maar alleen de oplossing van ca. 1500 euro die je nu geraamd hebt is misschien niet genoeg om mensen überhaupt over de drempel te krijgen om jouw campers eerst eens virtueel te zien.

Je zult wellicht nog een hoop aankleding - foto's, brochures, verkopers (the social schmuck) - en stukken showmodel nodig hebben in de stand zelf om de aandacht te trekken en een indruk te maken. Vergeet het belang daarvan niet, en de kosten die dat met zich meebrengt :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

^ met DB.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1