Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Beste tweakers,

In het samenstellen van een nieuwe te bouwen pc loop ik tegen het in de topic title genoemde vraagstuk aan. Allereerst wat gegevens:

Processor van toepassing is een Intel i5-2500k: http://tweakers.net/price...2500k-boxed.html#tab:info
Moederbord is een Asus P8Z68V-PRO: http://tweakers.net/price...p8z68-v-pro.html#tab:info
Videokaart is een 2GB Sapphire Radeon HD6950: http://tweakers.net/price...gddr5-pci-e.html#tab:info
Behuizing is een Fractal Design Arc Midi Tower: http://tweakers.net/price...-midi-tower.html#tab:info

Ik probeer te weten te komen of ik een extra ventilator zou moeten aanschaffen voor de processor. In veel voorbeeld-builds wordt de Scythe Mugen 2 Rev. B genoemd (link: http://tweakers.net/price...gen-2-rev-b.html#tab:info). Ik betwijfel echter de noodzaak hiervan, aangezien ik niet van plan ben te gaan overklokken, en er een standaardkoeler bij de processor zit. Daarnaast zitten er bij de kast 3 meegeleverde fans, en ik zou verwachten dat dit alles mijn systeem van genoeg hitte-afvoer voorziet.

Ik heb echter niet genoeg technische kennis om deze inschatting goed te kunnen maken. Daarom aan jullie de vraag: Kan ik volstaan met de bovengenoemde opstelling, of is de aanschaf van een Scythe 2 toch verstandig? Past die overigens wel gemonteerd en wel in mijn kast?

Over dit laatste melden Tweakers-reviews overigens het volgende: "Er is een uitsparing zodat je goed bij je CPU backplate kan komen" en "In de moederbord-tray is een uitsparing gemaakt rondom de positie van het socket. Deze uitsparing biedt een verbeterde toegankelijkheid tot het monteren en demonteren van een backplate van een koeler, aangezien alleen het zijpaneel aan de rechterkant van de behuizing verwijderd hoeft te worden. Zonder deze moederbord-tray was het noodzakelijk geweest om eerst het moederbord volledig te demonteren om toegang te krijgen tot de backplate. De uitsparing is ruim van vorm en zal in de meeste situaties niet tot problemen gaan leiden met betrekking tot een gedeeltelijke bedekking van de backplate."

Dus, standaard-koeler of niet? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Een aftermarket - koeler is over het algemeen ontworpen om temperaturen verder te verlagen. Is dat nodig in jou geval?

edit:
sig. je hebt de pc nog geeneens :F

[ Voor 18% gewijzigd door warhamstr op 10-10-2011 13:14 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-07 18:51
Hangt ervanaf of je gevoelig bent voor de geluidsproductie van de Stock koeler van Intel.
Die kan onder load best wat herrie maken. Ik persoonlijk stoor mij hieraan.
Dat is ook de reden dat ik sowieso een aftermarket koeler erop zet, alleen al vanwege de stilte.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 21:04
Als je toch niet gaat overklocken waarom dan wel een unlocked processor?

Standaard cooler van intel is in principe voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Veel aftermarket-coolers zijn ook stiller, dat kan ook een overweging zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Als je twee fans (120mm) wilt gaan gebruik voor intake en outflow van je case, zou je er ook aan kunnen denken om een kant en klare waterkoeling oplossing te gebruiken zoals de antec 620 h2o of corsair h60. Deze hebben beiden een dun rad en dat zou dan op 1 van je 120mm fans moeten passen. Alleen moet je dan nog even bepalen of je temperaturen het beste zijn als je het rad achter in de intake of achter de outflow van je case monteert.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 15:48

Singular1ty

EV Evangelist

Als je niet gaat overklokken, waarom dan in de eerste plaats een K-processor :?

Verder, de aftermarket koeler zal prima voldoen, anders zou Intel die niet bij z'n CPU's leveren. Echter staan deze er niet om bekend erg stil te zijn, waardoor het investeren van een paar tientjes in bijvoorbeeld een CoolerMaster Hyper TX-3 icm een stille 120mm voor het geluidsniveau van de pc vaak geen overbodige luxe is. Het is dus maar net wat je wilt. Een Mugen of dure waterkoeling (Gizzy, daar heeft 'ie toch niks aan?) zou ik in elk geval niet aanraden, aangezien je toch niet overklokt is stilte de enige reden voor jou om een aftermarket koeler te monteren, dan heb je geen prestatiemonster als dat van Scythe nodig.

Die onzin met een uitsparing in de backplate moet je je niks van aantrekken. Normaal gesproken monteer je gewoon de koeler voordat je het moederbord in de case zet, zware air coolers als bijvoorbeeld de Mugen zijn vrij lastig vast te zetten met de kast in verticale positie dus zo fantastisch is zo'n uitsparing in veel gevallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Hartelijk dank allen voor de reacties tot zover.

Stilte/geluidsproductie is voor mij niet zo heel belangrijk. Wat dat betreft ga ik liever uit van de standaardkoeler, en voer ik als het moet een upgrade uit als het me te veel herrie maakt, of is dit niet aan te raden?

Over de processor het volgende. Ik wil nu nog niet overklokken, maar wellicht op termijn wel. Nu beschik ik nog niet over genoeg kennis, en bovendien wil ik een pc bouwen die vandaag de dag goed meekan en waarbij het dus nu nog niet zo nodig is. Tegelijkertijd houd ik wel rekening met het feit dat mijn hardware veroudert en het over een jaar of twee veel interessanter is om over te klokken, en dat ik tegen die tijd ook meer kennis van zaken en ervaring heb opgedaan. Zodoende wil ik een systeem bouwen dat wel degelijk ruimte biedt voor overklokken, maar tegelijkertijd op zich al zeer goed is. De i5-2500k leek een goede optie qua prijs/prestatie en omdat het zowiezo één van de betere cpu's van het moment leek te zijn. In dat opzicht zijn alle tips en adviezen natuurlijk meer dan welkom.

Ik ga voorlopig uit van de standaardkoeler.

[ Voor 0% gewijzigd door ShortsNL op 10-10-2011 14:02 . Reden: foutje met de d-tjes en de t-tjes :s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 19:42
ik zou aanraden op een coolermaster hyper 212 te nemen, vrij goedkoop 120mm koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

sjaakwortel schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:04:
ik zou aanraden op een coolermaster hyper 212 te nemen, vrij goedkoop 120mm koelblok.
Volledig mee eens, stuk stiller dan iedere stock koeler en houdt de boel goed koel. Verder nog eens best goedkoop: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus

Ook kan je natuurlijk even in de V&A spieken, er gaan vaak zat vergelijkbare koelers in de verkoop. Kosten zijn dan laag, maar qua stilte ga je er een stap op vooruit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 19:24
ShortsNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:00:
Stilte/geluidsproductie is voor mij niet zo heel belangrijk. Wat dat betreft ga ik liever uit van de standaardkoeler, en voer ik als het moet een upgrade uit als het me te veel herrie maakt, of is dit niet aan te raden?
De stock-cooler is ontworpen om een niet overclockte CPU voldoende koel te houden, ook onder load. Zoals anderen al gezegd hebben staan stock coolers er echter om bekend dat ze onder load veel herrie maken. Er zijn daarom twee mogelijke redenen om een aftermarket cooler te installeren: Om de niet-overclockte CPU met minder geluid koel te houden, of om een overclockte CPU toch nog op acceptabele temperatuur te houden (maar wellicht met evenveel of meer geluid als met de stock cooler in niet overclockte toestand).

Als je dus niet gaat overclocken en je geeft ook niks om geluid is er dus geen reden om een andere cooler aan te schaffen. Je CPU gaat in ieder geval niet langer of korter mee met de stock cooler.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
jeroen94704 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:11:
[...]

De stock-cooler is ontworpen om een niet overclockte CPU voldoende koel te houden, ook onder load. Zoals anderen al gezegd hebben staan stock coolers er echter om bekend dat ze onder load veel herrie maken. Er zijn daarom twee mogelijke redenen om een aftermarket cooler te installeren: Om de niet-overclockte CPU met minder geluid koel te houden, of om een overclockte CPU toch nog op acceptabele temperatuur te houden (maar wellicht met evenveel of meer geluid als met de stock cooler in niet overclockte toestand).

Als je dus niet gaat overclocken en je geeft ook niks om geluid is er dus geen reden om een andere cooler aan te schaffen. Je CPU gaat in ieder geval niet langer of korter mee met de stock cooler.
Dat is wat ik noem een definitief antwoord. Als ik ga overklokken schaf ik t.z.t. wel een betere koeler aan.

Hartelijk dank allemaal het advies, mijn vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-08 11:23

Fordox

00101010

nog 1 ding dat jullie vergeten. als de processor langdurig warm is, gaat de leeftijd ook naar beneden. met een goeie koeler gaat je processor voor eeuwig mee.
maargoed, het ik een kwestie van 2 maand op een paar jaar :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Fordox schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:14:
nog 1 ding dat jullie vergeten. als de processor langdurig warm is, gaat de leeftijd ook naar beneden. met een goeie koeler gaat je processor voor eeuwig mee.
maargoed, het ik een kwestie van 2 maand op een paar jaar :P
Dit verandert de zaak! Met mijn huidige XP-pc doe ik ondertussen alweer een jaar of zes, en mijn nieuwe systeem wil ik ook wel een aantal jaartjes laten meegaan, voorzover ik hem niet uitbouw. Als het daadwerkelijk qua levensduur vanaf het begin wat uitmaakt ben ik veel meer geneigd om alsnog voor een betere koeler te gaan, danwel de Scythe Mugen 2 Rev. B of de Coolermaster Hyper 212. Met overklokken op de lange termijn in het achterhoofd, kan het dan waarschijnlijk zelfs bijdragen aan de levensduur om hem nu alvast aan te schaffen.

Wat dat betreft heb ik de 20-30 euro er graag voor over... wat is hierin jullie advies?

Natuurlijk hartelijk dank voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Neem alsjeblieft niet dat luidruchtige stuk ellende van een stock cooler en koop zoals eerder al gezegd is een CM hyper 212. En als je op de lange termijn toch wilt OCen neem dan de Mugen 2. Dat ding is nog steeds de koning qua prijs kwaliteit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 10:25
ShortsNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:22:
[...]

Dit verandert de zaak! Met mijn huidige XP-pc doe ik ondertussen alweer een jaar of zes, en mijn nieuwe systeem wil ik ook wel een aantal jaartjes laten meegaan, voorzover ik hem niet uitbouw. Als het daadwerkelijk qua levensduur vanaf het begin wat uitmaakt ben ik veel meer geneigd om alsnog voor een betere koeler te gaan, danwel de Scythe Mugen 2 Rev. B of de Coolermaster Hyper 212. Met overklokken op de lange termijn in het achterhoofd, kan het dan waarschijnlijk zelfs bijdragen aan de levensduur om hem nu alvast aan te schaffen.

Wat dat betreft heb ik de 20-30 euro er graag voor over... wat is hierin jullie advies?

Natuurlijk hartelijk dank voor je tip
Misschien dat het qua levensduur 1 jaar uitmaakt van de 100 jaar die een processor mee gaat hier hoef je echt geen rekening mee te houden.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Redblader schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:36:
[...]

Misschien dat het qua levensduur 1 jaar uitmaakt van de 100 jaar die een processor mee gaat hier hoef je echt geen rekening mee te houden.. 8)7
100 jaar is iets overdreven. Een processor gaat denk ik 8-10 jaar mee op zijn minst en met een aftermarket koeler erop, kun je er misschien nog een jaartje bij plakken. Ik zou dan zeggen dat een cooler master tx3 al voldoende is om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 22:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Fordox schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 07:49:
[...]

100 jaar is iets overdreven. Een processor gaat denk ik 8-10 jaar mee op zijn minst en met een aftermarket koeler erop, kun je er misschien nog een jaartje bij plakken. Ik zou dan zeggen dat een cooler master tx3 al voldoende is om dat te bereiken.
Doe eens een onderbouwing van deze uitspraak aub... ik geloof er geen ruk van. Het is wel leuk dat je een keer gehoord hebt dat teveel hitte-ontwikkeling niet goed is voor de levensduur, maar ik heb er nog geen harde data van gezien, en dan is het ook niet echt nuttig om in zo'n topic iemand angst aan te gaan jagen. Sowieso, als het een minimumlevensduur is, van 8 jaar zoals jij stelt, lijkt me het economisch ook volslagen onrendabel om een dure koeler te kopen. Wat is een 8 jaar oude processor nu nog waard?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

http://www.computing.net/...ens-life-of-cpu/7523.html
vanaf antwoord 6.

je hebt inderdaad gelijk, het is een kwestie van mening. er word al een tijd over gediscussieerd, net als overdruk en onderdruk in een kast. ik heb inderdaad geen harde feiten dat het klopt, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Ik geloof erin dat het slecht is om je processor standaard op 40-50 graden te draaien, maar niet zeer significant is.
het is maar wat je gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
De stock koeler van Intel is erop berekend om in de meeste situatie's de processor koel te houden. Daarbij snap ik niet hoe er mensen kunnen zijn die de huidige stock koelers van Intel veel lawaai vinden maken. De Intel stock koelertjes zijn gewoon stil, ik hoor ze nooit.

Inderdaad als de processor belast wordt hoor je de koeler ietsje harder draaien ja. Maar ik erger me er totaal niet aan, meestal toch muziek aan ofzo, of aan het gamen, dan merk je daar niets van.

EDIT @ levensduur processor: Daar zijn geen echte betrouwbare test resultaten van, die uitspraak is nergens op gebaseerd, gewoon uit de duim gezogen :) Ik heb thuis pc's/laptops staan van 14 jaar en ouder en die werken nog prima, geen enkel probleem.

Ja inderdaad, een vaak hoge temperatuur heeft een negatieve invloed op de levensduur van een processor, maar dat zal hooguit een jaartje zijn op.... zoals gezegd nog geen betrouwbare tests daarvoor.

Ga er maar vanuit dat voordat de processor van ouderdom stuk gaat er al condensatoren op het moederbord geknapt zijn, en tegen de tijd dat dat gebeurt ben je 7 a 8 jaar verder en heb je al een andere pc.

Ik zeg: totaal verwaarloosbaar

[ Voor 63% gewijzigd door FastFred op 11-10-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

FastFred schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:30:
De stock koeler van Intel is erop berekend om in de meeste situatie's de processor koel te houden. Daarbij snap ik niet hoe er mensen kunnen zijn die de huidige stock koelers van Intel veel lawaai vinden maken. De Intel stock koelertjes zijn gewoon stil, ik hoor ze nooit.
dit is ook een kwestie van mening, en of je een goed gehoor hebt of niet.
en de fannetjes van intel zijn niet van enorm kwaliteit. ze slijten sneller dan andere fans, waardoor ze meer lawaai maken na een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Wat vind jij een bepaalde tijd? M'n ouders zijn na 7 8 jaar afgelopen zomer van een 2.4Ghz Pentium 4 afgekomen, daar zat de socket 478 stock koeler op, en ja, dat is inderdaad een herrie schopper, ontdoe het koelertje even van het stof en hij is gewoon stil. Sterker nog, ze hebben mij een nieuwe pc laten bouwen omdat de voeding van hun stuk antiek kapot ging, niet de cpu koeler.

Pc werdt 78 jaar lang dagelijks gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 11-10-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Ik ga alsnog voor een aftermarket-koeler. Het feit dat ik op termijn wil kunnen overklokken speelt hierin mee. De reden waarom ik niet dan pas een nieuwe koeler koop is toch vanwege de levensduur. Ook al is het niet onomstotelijk van toepassing zoals jullie zeggen, de schijn van mogelijke levensduur verlenging is wat mij betreft voldoende om nu al die dertig euro neer te tellen in plaats van over een jaar of 2-3. In dat opzicht vind ik de winst op de contante waarde van zo'n klein bedrag niet de moeite waard :P. Simpel gezegd, waarom niet nu alvast bij installatie als ik het straks toch al van plan ben?

Ik heb me even ingelezen in de Scythe Mugen 2 Rev. B en de Cooler Master Hyper 212 plus, en ik ga denk ik voor de eerste. Highflow heeft ze allebei voor respectievelijk 34 euro en 26 euro. De Scythe levert zo te zien net iets betere prestaties en dat vind ik het prijsverschil van 8 euro op de investering wel waard.

Mijn vraagstuk is compleet beantwoord, dank aan allen voor de adviezen. Ook het lezen van de posts over de context van levensduur was erg leerzaam!

[ Voor 0% gewijzigd door ShortsNL op 11-10-2011 09:57 . Reden: typefoutje :o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

FastFred schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:30:
Degene die de stock Intel cooler stil vindt, mag gelijk een afspraak maken met de huisarts... Srsly, dat ding schopt me toch een partij herrie! Nou ben ik wel kritisch als het op geluid aankomt maar dat ding stil noemen gaat me toch te ver, dat koelblok heeft gewoon niet genoeg 'body' om warmte enigzins goed af te voeren.

Daarbij, aftermarket koeling koop je voor de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-08 15:19
3XPER7 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:10:
[...]

Degene die de stock Intel cooler stil vindt, mag gelijk een afspraak maken met de huisarts... Srsly, dat ding schopt me toch een partij herrie! Nou ben ik wel kritisch als het op geluid aankomt maar dat ding stil noemen gaat me toch te ver, dat koelblok heeft gewoon niet genoeg 'body' om warmte enigzins goed af te voeren.

Daarbij, aftermarket koeling koop je voor de stilte.
Tenzij je een Noctua NH-D14 er op zet, dan is de stock cooler redelijk stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 19:48
kan je de vragen uit je andere topic niet combineren in één topic? In een aankoopadvies topic? Vier topics over dezelfde aankoop is een beetje overbodig.

[ Voor 14% gewijzigd door mcsluis op 11-10-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Solictice schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:16:
[...]

dat is standaard bij een pwm koeler, zo een heb ik ook :P levert wel betere koelprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
mcsluis schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:20:
kan je de vragen uit je andere topic niet combineren in één topic? In een aankoopadvies topic? Vier topics over dezelfde aankoop is een beetje overbodig.
Had gekund inderdaad, maar daarbij liep ik tegen het probleem dat mijn vragen van nogal verschillende aard waren, en ik dan mogelijk in de knel zou komen met de vraag op welk forum het moest. Bovendien kan ik op deze manier makkelijker in detail treden per onderwerp, in plaats van één mega-post, en lopen er niet meerdere discussies door elkaar in hetzelfde topic. Alle reacties zijn positief tot nu toe en hebben me een heleboel geholpen, dus wat mij betreft is het effectief :)

Overigens ben ik er bijna doorheen, ik heb nog slechts één vraagstuk nog niet gesteld. Vervolgens heb je er geen last meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShortsNL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:00:
. De i5-2500k leek een goede optie qua prijs/prestatie en omdat het zowiezo één van de betere cpu's van het moment leek te zijn. In dat opzicht zijn alle tips en adviezen natuurlijk meer dan welkom.
De i5-2500 is PRECIES dezelfde processor, maar dan zonder unlockte mutliplier (wat je alleen gebruikt bij OC'n).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaggy
  • Laatst online: 19-06-2021
danog, voor "maar" 5 euro extra heb je de unlocked processor. Waarom zou je voor die 5 euro dan geen unlocked processor kopen? Weet bijna wel zeker als hij een after-market cooler erop heeft en ziet dat het beestje erg koud is hij toch wel misschien zal overwegen om te gaan overclocken.

Vaak kun je met de 2500k toch nog een mooi overclockje bereiken zonder uberhaupt de voltages aan te raken....

Als ik zou moeten kiezen tussen de 2500 en de 2500k zou ik iig ook zeker weten voor de K gaan puur om het feit dat die 5 euro "niks" is vergeleken met de prijs die je zoiezo al betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Solictice schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:16:
[...]

Deaud aan pwm en fancontrollers ftw! :Y
Pagina: 1