Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Velgschade door blok op de weg. Wie is aansprakelijk

Pagina: 1
Acties:

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Afgelopen vrijdagavond reed ik over de A28 naar Utrecht. Toen ik een vrachtwagen ging inhalen hoorde ik een harde bonk en begon ik te slingeren. Links van mij was een vangrail en rechts de vrachtwagen. Best een schokkende ervaring over de versmalde rijstroken. Ik heb mijn auto aan de kant gezet en verderop stonden nog minstens vijf andere andere auto's; de meeste met klapband.
Ik had "slechts" een bult aan de zijkant van mijn band. Voor de zekerheid maar gewisseld met mijn reserveband.
De volgende dag met meer licht zag ik dat mijn (aluminium) velg "plat" is. Mijn stuur staat ook een beetje scheef en scherpe bochten maken is lastiger geworden.
Ik heb originele, maar redelijk exclusieve velgen en wil deze graag laten repareren. Is dit mogelijk met een alu velg? Zo ja; waar kan ik dit laten doen (omgeving Utrecht)?
Kan ik Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen? Ik ben bang dat de kosten behoorlijk gaan oplopen met het uitlijnen en repareren van de velg en ik ben daar niet voor verzekerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

Volgens mij is de beheerder van deze weg aansprakelijk voor de geleden schade, zeker als er nog meerdere auto's voor je stonden met vergelijkbare schade.

Ik zou sowieso een brief schrijven en hierin uitleggen hoe en wat er gebeurd is, en wat de eventuele kosten worden voor jouw als jij de schade zelf moet betalen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik neem aan dat "de minstens 5 andere personen" gegevens uit hebben gewisseld om dit collectief te regelen?

Ken zo'n zelfde verhaal met een Stalen H-profiel. zijn hele velg + band was gewoon weg, en reed verder over de spaken van zijn alu velg.

En dat was ook inderdaad "aanschuiven op de vluchtstrook" bij de rest van de "slachtoffers".

20*350ZO45°

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb zelf eens aan de kant van de weg gestaan met meerdere slachtoffers van betonijzer op de snelweg. Nadeel was dat er niemand heeft aangegeven dat het zijn betonijzer was, dus de schade is niet vergoed door iemand. Hoop voor jou dat jij meer geluk heb.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
We hebben helaas geen gegevens uitgewisseld. Wel is de ANWB langs geweest om banden te wisselen van de andere auto's.

Hier een linkje op de website van RWS: http://www.rijkswaterstaa...lgemeen/schade/index.aspx

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

In dat geval zou ik even contact opnemen met de ANWB voor eventueel bewijsmateriaal? Als jij van hun een bevestiging kan krijgen dat er op dat moment meerdere bestuurders waren met vergelijkbare problemen, gaat dit een eventuele schadeclaim flink vermakkelijken. Ik weet niet of ze dit mogen en/of willen doen, maar zonder te proberen ga je het nooit weten :) .

Edit: Nu ik de TS en reactie onder mij (opnieuw) lees zie ik dat het gaat om een blok wat zo op de weg lag, en niet een brok steen van de weg zelf. Dit is toch echt een verzekeringskwestie, en laat jij die nou net niet hebben :/ ...

[ Voor 56% gewijzigd door D4NG3R op 10-10-2011 09:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
timovd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:00:
Kan ik Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen? Ik ben bang dat de kosten behoorlijk gaan oplopen met het uitlijnen en repareren van de velg en ik ben daar niet voor verzekerd.
Voor zover ik weet kan dit niet, omdat de wegbeheerder niet de tijd/kans heeft gehad het probleem te verhelpen. Degene die het blok verloren is is wel aansprakelijk, maar die zal niet te vinden zijn.
Hoe lang heeft het blok er trouwens gelegen? Nadat de eerste auto schade had, waren de overige schades in principe overbodig...

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als het afvallende lading is geweest en je kunt dit aannemelijk maken en je hebt getuigen kun je proberen de schade vergoed te krijgen via het waarborgfonds.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Faxe schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:59:
Als het afvallende lading is geweest en je kunt dit aannemelijk maken en je hebt getuigen kun je proberen de schade vergoed te krijgen via het waarborgfonds.
Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.
Een houten plank viel van een vrachtwagen (dat denk ik tenminste, ging allemaal erg snel), en kwam tegen mijn bumper.
Mistlamp stuk en scheur in bumper.

Helaas deed de politie hier niks mee, en het waarborgfonds ook niet. Dat is namelijk alleen voor directe schade van bijv. aanrijdingen. (en je hebt ook altijd nog het eigen risico, en voor dat bedrag kon ik het ook laten repareren bij een niet-erkende schade hersteller ;))

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 10-10-2011 10:07 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Ik ga het eerst proberen via RWS; als dat niet lukt wil ik een beroep doen op het WBF. Vanmiddag rijd ik langs de garage om te kijken of het meer is dan alleen uitlijnen. Velg repareren kost €70,- tot €180,- (afhankelijk van de schade en positie). Rubber ca. €80,-.
Vrijdagavond was een duur ritje.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RemcoDelft schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:23:
[...]

Voor zover ik weet kan dit niet, omdat de wegbeheerder niet de tijd/kans heeft gehad het probleem te verhelpen. Degene die het blok verloren is is wel aansprakelijk, maar die zal niet te vinden zijn.
Hoe lang heeft het blok er trouwens gelegen? Nadat de eerste auto schade had, waren de overige schades in principe overbodig...
Is het niet zo dat de wegbeheerder aansprakelijk is en dat zij eventueel de geleden schade moeten verhalen op de veroorzaker? Dus dezelfde constructie als de NS hanteert bij vertragingen veroorzaakt door derden?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58
Heb jij of iemand van de mensen die langs de kant van de weg stonden bij Rijkswaterstaat gemeld dat er iets op de rijbaan ligt zodat ze bijvoorbeeld de rijstrook af kunnen sluiten voor het overige verkeer.

Volgens mij kan Rijkswaterstaat pas aansprakelijk worden gesteld vanaf het moment dat ze op de hoogte zijn gebracht van het feit dat er iets op de rijbaan ligt. Als ze niet weten dat er iets op de weg ligt kunnen ze er ook niks aan doen.

Aan alles komt een eind.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-11 22:13
Toevallig is er een kennis van mij vorige week op de snelweg over een vrachtwagen band heengereden (Klapband, in het donker).

Bij de eerste de beste parkeerplaats gaan staan, en achter elkaar kwamen er nog 8 auto's bij, de vrachtwagen in kwestie stond er al.

Politie en alles erbij, aantal auto's zijn weggesleept.

Hier werden alle kosten verhaald op de vrachtwagen chauffeur (of zijn bedrijf lijkt me), omdat er duidelijk een schuldig was.

Probeer dus om de eigenaar van *insert waar je overheen gereden bent* te vinden, dan heb je grote kans dat je niks hoeft te betalen ;)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Het blok hout lag op de linker rijbaan en ik denk dat er geen bedrijfsnaam of telefoonnummer op zat.
@Jaapio_B. Ik heb de politie gebeld en even later kwam RWS met een busje langs. Die heeft er vervolgens niets aan gedaan; alleen de _rechter_ baan afgesloten om de wegenwacht ruimte te geven.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Schokbreker gebogen; schade is ruim €500,- (incl. BTW, excl. velg en band)

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
Hier wat info over rijkswaterstaat aansprakelijk stellen: http://www.rijkswaterstaat.nl/rws-loket/schade_verhalen/

Je betaald toch niks voor niks wegenbelasting. Ik betaal zelf €75,- per maand voor me auto dus dan kan ik toch wel verwachten dat ik dan een vergoeding kan verwachten als zoiets gebeurd. Waar betaal ik anders wegenbelasting voor?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De wegenbelasting is officieel voor het onderhoud / aanleg van wegen. Als er een blok hout op de weg ligt valt dit niet onder onderhoud. Als jij je schokbreker molt door een gat in de weg wel. ;)
Voor het eerste kun je RWS dan ook niet aansprakelijk stellen, voor het tweede wel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RemcoDelft
deepbass909 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:42:
[...]
Is het niet zo dat de wegbeheerder aansprakelijk is en dat zij eventueel de geleden schade moeten verhalen op de veroorzaker?
Nee, dat is niet zo.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:13:
De wegenbelasting is officieel voor het onderhoud / aanleg van wegen.
Sterker nog: wegenbelasting bestaat officieel niet, het is motorrijtuigenbelasting. En lang niet elk voertuig betaald dat. Maar dat heeft niets met aansprakelijkheid te maken.

Ik weet wel dat ik blij ben dat ik er niet op de motor reed, dan kan het heel anders aflopen dan blikschade. En zonder groot licht zie ik niet genoeg om blokken op de snelweg 's avonds te kunnen ontwijken...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar alles wat niet hoger is dan je as, daar kun je met de motor gerust overheen hobbelen. Uiteraard vergt dat heel veel zelfbeheersing om je instinctieve reactie van remmen/ontwijken te onderdrukken!

Toch zou ik dat het liefst niet zelf uitproberen, een schuivertje dankzij wat grind vond ik al spannend genoeg...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RemcoDelft
DrivinUCrazy schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 07:42:
Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar alles wat niet hoger is dan je as, daar kun je met de motor gerust overheen hobbelen.
Heb je hier een Youtube-filmpje van? Want je maakt mij niet wijs dat je "gerust" over een 10-15 cm dik "blok" heenrijdt op de motor... Als het autobanden/velgen/schokbrekers sloopt, doet dat hetzelfde met de motor. En dan is er niks meer "gerust", dat wordt 99% zeker een crash.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar alles wat niet hoger is dan je as, daar kun je met de motor gerust overheen hobbelen. Uiteraard vergt dat heel veel zelfbeheersing om je instinctieve reactie van remmen/ontwijken te onderdrukken!

Toch zou ik dat het liefst niet zelf uitproberen, een schuivertje dankzij wat grind vond ik al spannend genoeg...
Tis idd alleen makkelijk gezegd maar zoals hierboven ook al gezegd wordt ligt je wiel volledig in de kreukels met zo'n betonblok.
Je moet niet alles al te letterlijk nemen wat een instructeur tegen je zegt.

Jij hebt het over stukken autoband tot hele autobanden dat is idd geen probleem.

Sterker nog ik heb het eens onvrijwillig getest met 100 km/u. :X

Maar een betonblok ga ik echt niet proberen. vol in de ho-ijzers en hopen dat je kan ontwijken.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar alles wat niet hoger is dan je as, daar kun je met de motor gerust overheen hobbelen.
Op lage snelheid ongetwijfeld, met 100Km/H denk ik dat je wat schade hebt en dat je waarschijnlijk niet meer op je fiets zit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1