Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb gisteren een lange draaidag gehad voor het opnemen van een reclamefilm. We hadden een field monitor gehuurd waar ik niet bekend mee was, maar het werkte allemaal prima.

Thuis aangekomen merkte ik dat de field monitor alles toch wat 'brighter' aangaf dan het eigenlijk was. Toen ik net de filmbestanden opende met VLC player / Media player schrok ik ervan hoe donker ze waren...

Ik opende ze in Premiere CS5 om te kijken wat ik er aan zou kunnen doen door wat kleurcorrectie toe te passen, maar tot mijn grote (positieve) verbazing zag het er in Premiere al ineens goed uit, zonder iets te doen!
Veel lichter, veel beter.

Ik exporteerde een clipje zonder er verder iets aan te doen en nu wordt hij in VLC / MP ook ineens goed en lichter weergegeven.

Hoe kan dit?
Voert Premiere een soort 'auto kleur correctie' uit ofzo?

Extra info:
Op de Imac van mijn collega zagen de beelden er ook veel te donker uit.

Iemand die weet hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Waarschijnlijk voert Adobe Premiere inderdaad een automatische gamma-correctie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:52

SomerenV

It's something!

alex3305 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 21:08:
Waarschijnlijk voert Adobe Premiere inderdaad een automatische gamma-correctie uit.
Lijkt me sterk. Ik werk al sinds Premiere Pro 1.5 met het programma (heb nu CS5) en heb dat echt nog nooit meegemaakt :| Voor zover ik weet heeft Premiere ook geen autocorrectie ingebouwd ofzo, in wat voor vorm dan ook. Heb je al eens gezocht op Google naar vergelijkbare gevallen?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je geeft niet veel informatie over de gebruikte hardware/codecs, maar je kunt er van uitgaan dat je field monitor en Premiere het weergeven zoals het 'is', en VLC Player en Media Player dat niet doen. Waar heb je mee geschoten? En waar heb je naartoe geëxporteerd vanuit Premiere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het is maar zo mogelijk.
Windows Paint en IE gaven vroeger ook PNG bestanden donkerder weer als Mozilla en Photoshop.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
hfos schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 07:13:
Je geeft niet veel informatie over de gebruikte hardware/codecs, maar je kunt er van uitgaan dat je field monitor en Premiere het weergeven zoals het 'is', en VLC Player en Media Player dat niet doen. Waar heb je mee geschoten? En waar heb je naartoe geëxporteerd vanuit Premiere?
Geschoten op Canon 60D = 1920x1080 MOV files. Volgens mij compressed deze camera de beelden met h.264 compressie.
Het is me nog nooit eerder opgevallen dat de beelden er anders uitzien in premiere dan op media player eigenlijk. Let op: Ze zagen er al anders uit nadat ik ze importeerde gebruik makende van de Canon DLSR preset die in het programma zit, speciaal gemaakt voor mijn camera.

Maar het lijkt inderdaad absoluut op een auto gamma correctie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Stab schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:27:
[...]

Geschoten op Canon 60D = 1920x1080 MOV files. Volgens mij compressed deze camera de beelden met h.264 compressie.
Het is me nog nooit eerder opgevallen dat de beelden er anders uitzien in premiere dan op media player eigenlijk. Let op: Ze zagen er al anders uit nadat ik ze importeerde gebruik makende van de Canon DLSR preset die in het programma zit, speciaal gemaakt voor mijn camera.

Maar het lijkt inderdaad absoluut op een auto gamma correctie ofzo.
Zelf heb ik een 550D en de Canons filmen met een AVCHD codec voor zover ik weet. Zelf ben ik het probleem in ieder geval nog niet tegengekomen en ik kijk ook regelmatig even beelden terug met VLC of MPC om ze vervolgens in Premiere te gooien. Is het je al vaker gebeurd of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
SomerenV schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:56:
[...]

Zelf heb ik een 550D en de Canons filmen met een AVCHD codec voor zover ik weet. Zelf ben ik het probleem in ieder geval nog niet tegengekomen en ik kijk ook regelmatig even beelden terug met VLC of MPC om ze vervolgens in Premiere te gooien. Is het je al vaker gebeurd of niet?
Nee, eerste keer dat ik het zie. Ook de eerste keer dat ik zo'n onderbelichte shots heb gemaakt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Ik heb zojuist een oude clip geopend in Premiere en dat vergeleken met wat Media Player laat zien en ook nu is het weer ietsie lichter. Het verschil is daar minder groot omdat die niet zo onderbelicht was.

Ik zou dit graag uit willen zetten... Dit bekent dat Premiere mij niet laat zien hoe de clips er eigenlijk uit zien, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Stab schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:19:
Ik heb zojuist een oude clip geopend in Premiere en dat vergeleken met wat Media Player laat zien en ook nu is het weer ietsie lichter. Het verschil is daar minder groot omdat die niet zo onderbelicht was.

Ik zou dit graag uit willen zetten... Dit bekent dat Premiere mij niet laat zien hoe de clips er eigenlijk uit zien, toch?
Ik heb het thuis even bekeken. In Media Player Classic, QuickTime en Premiere CS5 heb ik dezelfde clip geopend en ben tot de conclusie gekomen dat MPC het beeld anders weergeeft (meer contrast) dan de werkelijk. Quicktime geeft wel het werkelijke beeld weer, evenals Premiere. Vanavond zal ik een screenshotje plaatsen. Mij was het nog nooit eerder opgevallen en vind het dan ook raar, maar ik denk dat MPC er een fliter overeen gooit ofzo.

Pagina: 1