FreeBSD, FAMP & IPV6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hallo,

Ik ben net begonnen aan het ontdekken van Linux, dit gebeurt op een VPS server van TransIP.
Nu heb ik alles werkend (FreeBSD, Apache, PHP & MySql) alleen wil ik graag een begin maken met het starten op IPV6

Vrijwel alles wat je kan vinden op internet is het volgende:

Bewerk /usr/local/etc/apache22/httpd.conf en voeg de volgende regel toe:
Listen [2a01:7c8:aaaa:153::1]:80

En het zou moeten werken, mooi niet dus.

Via http://ipv6-test.com/validate.php en ik een test gedaan en blijkt dat mijn domein wel een AAAA record heeft, dat is dus mooi.

Nu heb ik alleen de volgende gegevens ontvangen van TransIP:
IPv6 Ranges:
2a01:7c8:aaaa:153::/64

Maar heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat mijn website ook via IPV6 bereikbaar word?

Google levert vrijwel niets op, en anders is niet eigelijk niet voor FreeBSD.

in /etc/hosts staat ipv6_enable="YES"

Ter Info:
System hostname
romey.nl

Operating system
FreeBSD 8.2

Apache
2.2

Eventueel heb ik nog een VPS ter beschikking voor test doel einde.

Via sysinstall is ipv6 wel geïnstalleerd, vermoed ik

Tnx

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 09-10-2011 21:04 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Vergeet Linux, FreeBSD is geen Linux.
Neem even het volgende door over FreeBSD en IPv6. Hetgeen in je /etc/hosts staat hoort niet op die plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Excusses, ik doe nu eerst een clean-install, gezien het toch een VPS is en dan ga ik eerst eens beginnen met alleen apache en ipv6. Tenslotte heb je daar geen PHP voor nodig.

Zal gelijk ff een snap maken, dan hoef ik niet steeds opnieuw te installeren...:p

Even ter info, MOET bind gebruikt worden of niet? het lijkt mij zinloos?

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 09-10-2011 22:36 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Om ipv6 te gebruiken zal je machine eerst een IPv6 adres moeten hebben, geconfigged op de normale manier zoals gebruikelijk is in freebsd (zie de link van d1ng, en als ik het zo snel zie is het hoofdstuk 31.11.5.1). Vervolgens moet je het adres in een AAAA record zetten (optioneel uiteraard, want je kan ook op ip surven, maar met ipv6 is dat net even minder handig). En als laatste moet je apache ook laten luisteren op ipv6, en dat doe je door bv 'Listen [::]:80' op te geven in je apache config ([::]:80 laat apache op alle ipv6 adressen luisteren, wat wel zo handig is).

Ipv6 aanzetten heeft dus vrijwel nada, niets met apache te maken, behalve dat je apache moet vertellen dat hij erop kan luisteren. De config etc wordt allemaal gedaan door het OS, en het maakt dus ook niet uit of je PHP aanzet of niet. Dat is net zoiets als denken dat je je windows een netwerkconfig kan geven via Firefox, of dat Firefox de netwerkconfig kan beinvloeden.

[ Voor 24% gewijzigd door Kees op 10-10-2011 08:50 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan