955 black edition wordt (te) heet door videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:29
Beste tweakers,

sinds kort ben ik de eigenaar van een pricewatch: MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC en een pricewatch: Cooler Master CM 690 II en twee extra casefans, had hiervoor een 5770 in een CM Elite 335.

Probleem is dat mijn CPU nogal aan de hete kant wordt als ik deze gebruik icm de 6950, idle is de temperatuur 46-50 graden en met load (BF3 beta, full hd, alles op 't hoogst, tests zoals Prime durfde ik niet aan) maximaal 62 graden, gemiddeld 59. Zet ik echter mijn oude 5770 in hetzelfde systeem, dan wordt mijn CPU idle gemiddeld maar 37-38 graden.

Hoe kan dit? Is het omdat de CPU de GPU niet kan bijbenen? Ik had graag de 955 nog wat willen overclocken voor net nog wat meer performance en om het overclocken wat in de vingers te krijgen, ik ging ervanuit dat de temperaturen niet veel hoger zouden worden maar dat is dus niet het geval.

Ik heb de stock AMD Phenom II koeler, ook naar aftermarket koelers zitten te kijken, wilde eerst natuurlijk voor een Mugen 2 Rev. B gaan maar deze is EOL en nergens meer te koop, alleen bij CDROMLAND voor 60 euro dacht ik, maar dat is me te duur. Daarom verder gekeken dan m'n neus lang is en uitgekomen op de pricewatch: Scythe Mugen 3 en de pricewatch: Cooler Master Hyper 612S.

Ik begrijp dat een aftermarket koeler het warme probleem op zou kunnen lossen, maar dan is het me nog niet duidelijk waarom mijn CPU idle tien graden warmer wordt.

Kan iemand mij helpen? :)

edit: zie mijn inventaris voor de rest van de hardware

[ Voor 3% gewijzigd door Gurrif op 09-10-2011 20:10 ]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Moet zeggen dat ik die temps nog niet heel indrukwekkend vind, deed mijn X4 635 ook met de stock koeler. Heb nu de AC Freezer XTREME Rev. 2 en kom niet boven de 45c uit op full load.

---RAWE CEEK!!!---

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 19:59

muhda

Time & Space traveler

De 6950 van MSI heeft een open design met 2 fans der op. De hete lucht van de GPU blijft dus vermoedelijk in de kast hangen, waardoor je CPU nog warmer van wordt.

De 6950 is natuurlijk ook een krachtigere kaart dan de 5770 en produceert ook meer warmte.

Je kan je probleem oplossen door een aftermarket koeler te kopen. Die kunnen meestal de CPU beter koelen omdat ze sneller en beter de lucht kunnen afvoeren. Of meerdere fans in je case, zodat je airflow verbetert en niet vergeten je kabels in je case goed vast zetten en ordenen (cabel management) scheelt soms.

[ Voor 8% gewijzigd door muhda op 09-10-2011 20:12 ]

• Gurrif
Kabels zijn bijna allemaal weggewerkt, sommigen waren te kort om achterlangs te gaan. Zou het misschien aan de plaatsing van mijn fans kunnen liggen? Ik edit deze post zometeen met een plaatje die laat zien hoe mijn fans zitten atm. ;)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.roflsaurus.com/users/Hidde/airflow.png
+ op het paneel nog een 140mm fan die lucht erin blaast

de 140mm fan en de fan op de bodem draaien op 5volt, moederbord zit al vol, had wat molex naar 3pin dingetjes liggen maar deze kunnen alleen maar op 5volt draaien (rood en zwart draadje, geen geel).

[ Voor 41% gewijzigd door Gurrif op 09-10-2011 20:20 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

oorzaak: twin frozr blaast warme lucht de kast in ipv uit en omdat deze onder je CPU hangt trekt de CPU-fan deze warme lucht aan.

de temp blijft onder stress ruim binnen de grenzen van stabiliteit. zou me er niet druk om maken, et doch: je cpu koeler vervangen door iets Amerkerigs kan de temp weer wat om laag brengen mocht het je nachrust bevorderen.

d:)b :henk d:)b

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Als je kabels allemaal al zijn weggewerkt dan zou ik ook naar de anderen punten kijken:
  • Aftermarket koeler aanschaffen, die zijn stiller en koelen de CPU beter.
  • Airflow, moeten er fans bij? of op een ander positie?
Ik zie dat je nu een plaatje hebt toegevoegd met hoe je airflow er uit ziet.
Heb je al je systeem getest met de bodem fan als air in, je zijpaneel en top fan als air uit ?

[ Voor 26% gewijzigd door muhda op 09-10-2011 20:22 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

muhda schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:17:
[...]
Ik zie dat je nu een plaatje hebt toegevoegd met hoe je airflow er uit ziet.
Heb je al je systeem getest met de bodem fan als air in, je zijpaneel en top fan als air uit ?
warme lucht stijgt op; help de natuur een handje en draai de onder en bovenste fan om, dus onder aanzuigen en boven wegtrekken

• Gurrif
Nog niet. Is het misschien handiger om die bottom fan dan op 12V te laten draaien en de fan aan de achterkant op 5V? e: en komt er dan nog wel genoeg koele lucht bij de processor? Aangezien alle fans daar in de buurt lucht wegzuigen

[ Voor 33% gewijzigd door Gurrif op 09-10-2011 20:29 ]

• muhda

muhda

Time & Space traveler

MrJayMan schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:28:
[...]

warme lucht stijgt op; help de natuur een handje en draai de onder en bovenste fan om, dus onder aanzuigen en boven wegtrekken
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

Voor de rest hoef je nog niet met de volt en snelheden van de fans te spelen.

• Gurrif
Ik ga ermee bezig. :)

Fans geïnstalleerd zoals aanbevolen, heb de bottom fan toch maar op 12V laten draaien omdat hij op 5V echt weinig lucht verplaatst. Top fan draait nu op 5V. Terwijl ik dit bericht type (met Queen aan in Spotify :Y ) is m'n CPU 44 °C. Verschil van 4 graden, mooi meegenomen, maar het wordt toch een nieuwe koeler. Ik denk dat ik voor de Hyper 612S ga. Hoeveel graden zou ik er (idle) dan nog vanaf kunnen halen en wat schatten jullie dat mijn 100% load temp zal zijn (prime), en mijn 100% load temp als ik hem overklok naar 3,7GHz?

Bedankt! :)

Edit: CPU is weer gewoon 48 graden met firefox en een paar tabbladen aan.

[ Voor 98% gewijzigd door Gurrif op 09-10-2011 22:02 ]

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Ik zou toch gaan kijken of die scyte mugen 3 niet een beter keus is.
Zoals je hier kan zien is ie toch een stuk beter:
Cooler vergelijking/revieuw door tweakers

Heb je in je Cooler Master CM 690 II Case dat onderste HD rekje der in zitten?
Als je toch niet meer dan 2 HD's hebt. Dan kan je even de rekje weg halen
en kijken of de airflow nog verder verbetert?

Je temps bij een overklock kan niet geschat worden, bij elke proc is dat anders.

Verwijderd

Probeer de ventilator in de bovenkant van je kast eens uit te laten blazen ipv in, en tegelijkertijd andersom de fan onderin je kast in in plaats van uit. Andersom als nu zeg maar.

Waarom ? Simpel: Warme lucht stijgt. Dus wat je nu doet is tegen de natuurlijke luchtbeweging in. Het is efficienter om met de natuurlijke luchtbeweging mee te werken.

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:14:
[...]

Probeer de ventilator in de bovenkant van je kast eens uit te laten blazen ipv in, en tegelijkertijd andersom de fan onderin je kast in in plaats van uit. Andersom als nu zeg maar.

Waarom ? Simpel: Warme lucht stijgt. Dus wat je nu doet is tegen de natuurlijke luchtbeweging in. Het is efficienter om met de natuurlijke luchtbeweging mee te werken.
Beste man, lees de topic even door, dat is namelijk al voor gesteld en de TS ( Gurrif dus) heeft dat al gedaan.

Verwijderd

muhda schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:16:
[...]

Beste man, lees de topic even door, dat is namelijk al voor gesteld en de TS ( Gurrif dus) heeft dat al gedaan.
Swa dan. Das dan gefikst niet ?

• Gurrif
Heb de 140mm weer als intake, rest nog hetzelfde. Nu ongeveer 45 graden idle. 't Is maar wachten op de postbode met een Hyper 612S :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:16

thijsco19

KTM 990 SMT

dus tog voor de hyper 612s gekozen?

wil je als hij het doet even je temps posten?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:56
Waar maak je je in godsnaam druk om met 62 graden.... Prima temperatuur, ver binnen de grenzen, lekker zo laten
Gurrif schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:12:
edit:
[afbeelding]
+ op het paneel nog een 140mm fan die lucht erin blaast
De fan onderin moet een intake zijn. De fan bovenin een outtake ;) De 140mm in het zijpaneel lekker zo laten zitten.

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 09-10-2011 23:38 ]

• Gurrif
(enigszins late, ivm toetsweek) update: 612S zit erin, net halfuur Prime laten draaien en maximaal 45 graden! Gemiddeld tussen de 43 en 44 graden. Ben er erg blij mee, mijn temperaturen met Prime aan zijn lager dan met de oude koeler + Firefox.

Terwijl ik dit bericht typ schommelt de temperatuur tussen de 31 en 32 graden. Top koeler, kan hem zeker aanraden, heb gewoon de bijgeleverde koelpasta gebruikt. Misschien dat de temp met AS5 o.i.d. zelfs nog 29 wordt. :) :)

edit: Ook het geluid valt me dik mee, hij draait nu op 1300RPM en is niet onhoorbaar, ja, je hoort hem wel, maar niet storend en als ik in-game zit hoor ik 'm toch niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gurrif op 14-10-2011 20:43 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

das mooi, deze toch?
Afbeeldingslocatie: http://www.pcgamingbuzz.com/wp-content/uploads/2011/09/review-cooler-master-hyper-612s.jpg

• Gurrif
Jup. Ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/Handlers/ProductImage.ashx?ProductId=1197149&ImageSize=pd&ImageSequence=3

(plaatje van MyCom)

groot ding hoor :o
Pagina: 1