• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 11:02
Hallo allemaal!

Ik ben mijn eerste pc aan het bouwen. Het gaat tot dusver goed, maar bij het aansluiten van de connectors loop ik op dit moment vast.

Ik heb een Asrock 970 Extreme4 moederboard. Verder heb ik een Antec 300 behuizing. Als ik de audio ports wil connecten, lukt het me alleen om de HDA panel te connecten. Is het de bedoeling dat ik de AC'97 ook nog ergens in prik? Het stukje draad wat ik overhoud is heel erg kort. Ik hoop dat jullie snappen wat mijn probleem is! De AC'97 connector bungelt nu maar wat,

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01
Nee, HD Audio is het huidige systeem, AC97 de voorloper.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt maar een van de twee nodig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
Volgens mij moet je kiezen welke je wilt, of HDA of AC'97. Ik geloof dat de AC'97 wat beter is, ik heb die in ieder geval aangesloten dacht ik :) Nee, toch niet, doe maar HDA :P Staat als het goed is ook wel in het boekje van je moederbord uitgelegd overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 09-10-2011 16:12 ]

The devil is in the details.

• Loekoe
Wow, wat een snelle reacties! Bedankt! Ik kan nu lekker verder met bouwen.

Wat een forum is dit..!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-02 23:23
AC97 is oud, HD audio is nieuwer.

HD audio aansluiten de andere niet.

• Loekoe
Owh, ik loop gelijk op een ander probleem vast!

Ik ben nu the GPU Fans aan het aansluiten op het moederboard, althans; dat wil ik. Ik kan nergens vandaan halen waar ik die in moet prikken.

EDIT:
Volgens mij snap ik het al.. Ik moet eerst de fan coolers met elkaar verbinden, vervolgens vastklikken aan de bijgeleverde kabel en dan weer aan de de twee uiteinden aan de GPU_Fans op het moederboard klikken?

[ Voor 36% gewijzigd door Loekoe op 09-10-2011 16:25 ]

• Nielson
Bedoel je cpu of gpu fans? Gpu fans zitten naar mijn weten meestal gewoon op de header op de vgakaart zelf aangesloten, de cpu fan op het mainboard.

• Loekoe
Sorry, ik bedoel idd cpu fans. Ik heb een 4 pin connector, en ik ga ze op de cha_FAN1 en 2 vastklikken. Dan komt echter weer mijn volgende vraag, er zitten 3 pinnetje op het moederboard. Welke moet ik dan 'overslaan'? De linker of de rechter?

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Niet om het af te schuiven, maar zulke dingen staan meestal erg goed vermeld met plaatjes erbij in het moederbord boekje... Tuurlijk als het over de GPU gaat ander verhaal MAAR zoals hierboven al vermeld zitten die coolers vast op de kaart zelf..

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Past maar op een manier.
Misschien zou het verstandig zijn dit te doen samen met iemand die het al eens eerder heeft gedaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Nielson
Loekoe schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:31:
Sorry, ik bedoel idd cpu fans. Ik heb een 4 pin connector, en ik ga ze op de cha_FAN1 en 2 vastklikken. Dan komt echter weer mijn volgende vraag, er zitten 3 pinnetje op het moederboard. Welke moet ik dan 'overslaan'? De linker of de rechter?
CHA_FAN is zoals de naam (en de handleiding ws) al zegt voor de fans in de behuizing, voor de cpu fan zal vast een (4pin) header beschikbaar zijn.

Post anders even een lijstje met je hardware.

• Loekoe
Nielson schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:32:
[...]
CHA_FAN is zoals de naam (en de handleiding ws) al zegt voor de fans in de behuizing, voor de cpu fan zal vast een (4pin) header beschikbaar zijn.

Nielson schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:32:
[...]

Oh sorry, ik ben even in de war. De processor-cooler is allang gelukt! Het gaat om de coolers in de behuizing die ik moet connecten. Het probleem is echter dat de connector '4 gaatjes' heeft, terwijl de CHA_FAN... 3 pinnetjes hebben. Eentje moet er dus 'in de lucht hangen' (ik weet even geen beter taalgebruik :P)

EDIT:
Pfff, het staat heel klein in de handleiding, op een lullige plek maar ik ben eruit! Je moet pin 1-3 connecten. Ik ga weer door. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Loekoe op 09-10-2011 16:46 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Het past maar op één manier altijd. Op je moederbord zitten 3 pinnen dan met daarachter een verticaal plastic plaatje, die past maar op één manier op de 4 pins connector van je fan (PWM fan). Er kan weinig mis gaan, behalve dat je fan bijvoorbeeld niet opstart als hij niet goed zit... en dat is niets ergs (ff veranderen in dat geval en klaar) ;).

Edit:
Zoiets krijg je dan (het verticale plastic plaatje zit in de afbeelding hieronder achter de pinnen):

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Aardwolf op 09-10-2011 16:52 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Waarschijnlijk werkt de pwm aansturing dan niet en draait de fan voluit op 12V Als de stekker gewoon pas op die 3 pins, kun je hem gewoon insteken. Er zijn 2 draden nodig voor voeding, 1 draad voor het toerensignaal terug te voeren en de 4e voor de pwm-aansturing.

• Loekoe
De allerlaatste vraag! Eigenlijk hoort het hier niet, maar ik heb het topic toch geopend..

Op de videokaart zitten 2 6-pinsslots (HD radeon 6950). Moeten daar dan ook twee voedingkabels ingeprikt worden? Ik zie dat ik dan geen kabels meer overhoudt voor een latere eventuele tweede videokaart, maar dat wil ik voorlopig niet hoor.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ja, ze zitten er niet voor niets op. Je kunt eventueel met een 2e videokaart een molex->pci-connector verloopje gebruiken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bartjezz schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:30:
Ja, ze zitten er niet voor niets op. Je kunt eventueel met een 2e videokaart een molex->pci-connector verloopje gebruiken.
Dat kan wel ja maar het is dan maar net de vraag of de voeding dat wel aan kan want niet voor niks zitten er bij een voeding dan bv alleen 2 van die pci-e connectoren. Bij bv mijn Corsair HX750 zitten standaard 4 pci-e kabels erbij hetgeen betekent dat er ook 2 videokaarten gebruikt kunnen worden, althans ook tot een bepaalde hoogte dan.

On topic en @Loekoe : al deze vragen staan ook in de handleiding van je moederboard en misschien de volgende keer ook eens het forum door spitten want bijna elke vraag die je stelt ben ik al eens ergens tegen gekomen.

Evenzogoed succes met de bouw !
Pagina: 1