Toon posts:

nieuwe gpu -> cmos checksum bad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oude gpu: xfx 8800 gts
nieuwe gpu: asus eah5450 silent
mobo: asus a8s-x
psu: SeaSonic S12 SS-430HB 430W
cpu: amd athlon 3800+

managementsamenvatting:
oude gpu is gaar, nieuwe gekocht. die geeft cmos checksum bad. vervolgens met de oude gpu win7 reinstall maar dat lukt niet want de boel crasht uiteindelijk. met nieuwe gpu dus niet mogelijk om win7 te installen. bios settings blijven niet behouden en rare delays bij power on (lijken gelinkt aan monitor).

epistel:
na een dikke 5 jaar trouwe dienst heeft mijn systeempje dan toch de geest gegeven. ik was hoe dan ook al een tijdje de bbg guides in de gaten aan het houden maar nu is de nood dan opeens wel heel hoog. toch wil ik het oude systeem levend houden als dat mogelijk is voor een paar tientjes (altijd handig natuurlijk)

de 8800gts begon kuren te vertonen, strepen/vlekken in het scherm en bsods (nvlddmkm.sys). een echte tweaker ben ik niet dus de laatste schoonmaak beurt ligt eerder in de orde van jaren dan maanden. ik ga er dus van uit dat de kaart oververhit is geworden en daardoor beschadigt. zeker weten doe ik dat niet want na een schoonmaak beurt kreeg ik de boel nog even aan de praat en temperaturen waren redelijk normaal (maar voor het schoonmaken dus nooit gemeten). enfin, ik dus een goedkope kaart gekocht: asus eah5450 silent

de nieuwe kaart er in gepropt, werkt naar behoren en drivers geinstalleerd. bij de eerst volgende reboot kreeg ik dus cmos checksum bad, overclocking failed. ik heb nooit zitten overclocken. ok 8800 er weer in en de boel boot gewoon, zij het met artefacts in het scherm. gezien de regelmatige bsods met die kaart ben ik voor een reinstall van win7 gegaan.

installatie verloopt voorspoedig met de oude kaart. maar na de reboot als windows voor de 1x wil starten en de installatie wil completen gaat het scherm op zwart en gebeurt er dus niets meer. hard reset, start windows normally, installation cant complete want unexpected shutdown. in safe mode kan de installatie niet completen. 2e poging zelfde verhaal.

met de 5450 kom ik dus niet voorbij POST en kan dus ook windows niet installen. resultaat is dus dat ik met de hardware tot mijn beschikking niet meer in windows kan komen.

psu is 430W, 8800gts verbruikt rond de 150W en de 5450 minder dan 20W
Wikipedia: GeForce 8 Series
Wikipedia: Evergreen (GPU family)

CMOS gereset met jumper. batterij niet vervangen want met de 8800 doet het mobo niet moeilijk.

vreemd en waarschijnlijk essentieel:
power on, ledje gaat branden en cpu fan draaien maar verder niets voor vele secondes. dan opeens gaat de boel "normaal" booten met het bekende piepje en krijg ik gauw de cmos error. ik verander settings in bios, save & exit en weer lange tijd niets totdat de monitor uitschakelt, dan begint de boot weer. bios settings zijn niet gesaved. verandering in de time settings blijft wel behouden. ik neem aan dat ie dus de default settings steeds laadt. schiet niet op dus.

ik ben out of ideas behalve de 5450 terugbrengen naar paradigit. ik wil eigenlijk niet nog meer euros spenderen hier aan want die spaar ik liever voor de bbg van november...