Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Spontane uitval, en niet meer aan.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een maand heeft mijn pc spontaan uitvallers, of hij gaat een paar uur niet meer aan.
Of een eens uit het niets dat hij aan springt. Alles is juist gemonteerd, DDR-geheugen heeft geen fouten.
Pc werkt perfect als hij aan staat, maar af en toe valt hij spontaan uit en gaat hij midden in de nacht weer aan. Iemand aan klein idee? Kast ligt het ook niet aan want dit is de 2de kast. Geheugen ook niet.
Moederbord ook niet niks staat bol ofzo. Voeding is al een keer vervangen.

De PC bestaat uit:
• ANTEC 300
• Asrock 770 Extreme 3
• AMD Phenom II X4 955 3,2Ghz Black Edition
• 1TB HDD Blue Caviar 7200 RPM
• 16GB 4X4GB DDR 3 Ripjaws F3 1333 CL9 G.SKILL
• Point Of View GT430 2GB DDR3 PCI-E(VGA-HDMI-DVI)
• LG 22X CD/DVD BRANDER
• Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2
• MS-Tech 750Watt Voeding

vriendelijke groeten,

Mark

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dan denk ik dat je voeding er de brui aan heeft gegeven... Kun je een andere voeding testen?

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al getest, zelfde probleem

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Met wat voor voeding heb je getest? Je standaard voeding is onverstandig. Die zou ik vervangen door een goede voeding. (dus door een a-merk)

Wordt je computer niet te heet? (met name de procesor en het moederbord)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Tens
  • Nu online
Geeft je event viewer wat meer info over wat er gebeurde op de momenten dat hij uitgaat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Alles blijft netjes op temperatuur onder de 42 graden.
Event viewer geeft aan dat alles goed gaat en dat er niks mis is gegaan.
Getest met een voeding van werk: be quiet! Pure Power L7 630W week lang gewoon zelfde probleem.
Mijn voeding geeft in andere pc's geen problemen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:39
[verwijderd]

[ Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:19 ]

• julianbtje
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien een heel simpel antwoord maar is er niet iets met het Aan/Uit knopje van de kast, dat ie een beetje stuck zit of dat die kabel er niet goed in zit.

Gr

Verwijderd

Topicstarter
Knopje kan niet aan liggen, zit al nieuwe kast om heen.
Tevens de kast is al keer kapot gegaan en vervangen door een nieuwe.
@mvdam hoe meet je die temperatuur?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heatsink is ongeveer temperatuur van kan me vinger er tegen aan houden maar kan eer geen eitje op bakken ronde 50 ongeveer voelt het.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:19 ]

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Intere grafische kaart.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Intergrated Graphics Processor (Onboard videochip). Deze zit vaak in de Northbridge en kan behoorlijk warm worden.

Echter staat er in de TS dat er een GT430 in het systeem zit, dus nee er is geen actieve IGP aanwezig.

Lees de temperaturen van je CPU eens uit met coretemp en realtemp. En stresstest je CPU met Prime95 terwijl je de temps in de gaten houd.

Lopen deze op richting de 75c of valt je PC uit terwijl je test is het een warmteprobleem met je CPU.

Edit:
Hetzelfde kan je doen met je videokaart door GPU-Z te gebruiken en Furmark op burn-in te testen. Hier geld dat als je GPU richting de 95c gaat en/of uitvalt dat het waarschijnlijk een hitteprobleem is. (GPU uitvallers kunnen ook het crashen van de drivers of een blue screen zijn).

Hebben geen van deze dingen resultaten raad ik je aan om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door te nemen (Verplicht leesvoer voor mensen met een kapotte PC ;) )

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 10-10-2011 09:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Om het probleem mogelijk op te lossen, reset de BIOS van je moederbord even (alle stroom eraf, CMOS batterij eruit, ff wachten, batterij er weer in) en configureer de BIOS even fatsoenlijk, let vooral op de power instellingen.

En om toekomstige problemen te voorkomen, flikker die MS-tech voeding in de kliko, want dat is eerste klas rotzooi

@ reacties hierboven: hij gebruikt een GT430, het ontgaat mij dus even waarom het nu ineens om een IGP gaat?

Temperaturen moet het niet aan liggen, ja, een pc valt uit als hij te warm wordt, maar dan mag hij niet spontaan weer opstarten na verloop van tijd.

Uitvallers en plotseling uit zichzelf opstarten verwijst vaak naar een probleem met de voeding, of met het moederbord. Voeding is uitgesloten door het een andere voeding te proberen (be quiet zijn wel goede voedingen) dus ik zou nu eens proberen om het moederbord uit te sluiten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 10-10-2011 09:32 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

FastFred schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:31:
Temperaturen moet het niet aan liggen, ja, een pc valt uit als hij te warm wordt, maar dan mag hij niet spontaan weer opstarten na verloop van tijd.
Veel moederborden (BIOS) tegenwoordig hebben een optie om automatisch weer op te starten na stroomuitval. Ik zou er niet raar van opkijken dat de PC automatisch weer opstart zodra de temperaturen weer op normaal niveau zijn.

Ik ben het verder wel met je reactie eens, en aangezien de TS al een andere (Kwalitatief hoog genoeg) voeding heeft geprobeerd zou het aan het moederbord kunnen liggen. En inderdaad, knikker die voeding weg en haal bijv een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W. (Ja 300w is RUIM voldoende voor dat systeem)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 10-10-2011 09:34 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
D4NG3R schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:32:
[...]

Veel moederborden (BIOS) tegenwoordig hebben een optie om automatisch weer op te starten na stroomuitval. Ik zou er niet raar van opkijken dat de PC automatisch weer opstart zodra de temperaturen weer op normaal niveau zijn.
Dat was mij niet bekend. In ieder geval, slechste optie die ooit in een BIOS gezeten heeft, mag toch hopen dat dat uit te schakelen is.

Situatieschets in zo'n geval:

- pc valt uit omdat temperaturen te hoog oplopen
- pc start na verloop van tijd opnieuw op om te checken of de temperaturen nu wel in orde zijn, dat zijn ze, want het systeem is "koud"
- temperaturen beginnen op te lopen
- pc valt opnieuw uit.

Punt is, dat hoge temperaturen nooit goed zijn, een pc valt uit als de processor over de 95 graden gaat, gewoon slecht voor je pc dus als hij zichzelf telkens opnieuw start

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 10-10-2011 09:40 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De optie zou normaal alleen de PC weer moeten opstarten na stroomuitval, echter ziet de BIOS een brakke voeding of het moederbord dat uitvalt ook als stroomuitval.

Deze optie is altijd uit te zetten trouwens.
FastFred schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:36:
- pc start na verloop van tijd opnieuw op om te checken of de temperaturen nu wel in orde zijn, dat zijn ze, want het systeem is "koud"
Nee, er word niks gechecked. Maar zodra het systeem afdoende is afgekoeld gaat er weer fatsoenlijk stroom lopen waardoor hij weer boot.

Het is mogelijk, ik zeg niet dat dit het geval is maar het is heel goed mogelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door D4NG3R op 10-10-2011 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Dankje voor jullie reacties. Ik heb verschillende testen gedaan zal hier onder even de resultaten neer zetten.

-Prime 95: 2 uur gelopen niks aan de hand.
-Orthos 2uur gelopen niks aan de hand.
-FURmark dik uurtje gedraaid max temp 52 graden.(videokaart).
-Memtest 3 rondjes niks aan de hand.
-Seagate seatools lange en korte test niks aan de hand.
-BIOS heeft laatste versie.
-Moederbord heeft een kleine 3 weken terug nog een mooi batterijtje gekregen van mij.
-Moederbord heeft standaard instellingen want het werkt nu al niet goed, waarom zou ik er dan wat aan veranderen.

Voeding dat klopt is een cheap ass voeding, maar heb er hier voor een gehad van OCZ zelfde probleem. Vandaar deze om te testen(ga geen dure voeding kopen om te testen). En tussen door nog eens een Be quiet er tussen gehad. Dus dan lijkt met her probleem ook al uit gesloten?

En ja klinkt raar, ben zelf monteur en heb op de TD gezeten bij verschillende bedrijven. Maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand\niemand ideeen?

• Tens
  • Nu online
Je komt eigenlijk alleen verder als je dingen uit gaat wisselen.
wat je nog kan doen:
bios in 'fail safe'
Kijk eens in je instellingen of er één of ander apparaat Windows in de slaapstand mag zetten, disable ook vergelijkbare opties in het bios.

Anders:
Begin eens met het geheugen halveren,
DVD eruit,
andere videokaart, of interne gebruiken als die aanwezig is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1