UPC modem i.c.m. Zyxel router/adsl-modem en Airport Extreme

Pagina: 1
Acties:

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Op dit moment maak ik gebruik van Telfort ADSL. Binnenkort stap ik over naar UPC kabel internet. Mijn bestaande netwerk ziet er als volgt uit.
  • ADSL Modem/router (Zyxel Prestige 2600) ---- Airport Extreme ---- Wireless Clients
  • De router functie wordt door e Zyxel verzorgd. De Airport staat in bridge mode
  • De Zyxel staat in de meterkast. De Airport 1 verdieping hoger.
  • Op elke verdieping zijn enkele aansluitpunten voor netwerkkabel. Deze zijn verbonden via de poorten van de Zyxel
  • Op de Zyxel heb ik een NAS aangesloten
Mijn vraag is hoe ik het beste mijn UPC internet aan kan sluiten en mijn nieuwe netwerk kan inrichten.
  • Kan ik de router functie van de Zyxel blijven gebruiken?
  • Of kan de router functie beter door de Airport worden verzorgd (heeft mijn voorkeur)?
  • Als dit mogelijk is, kan (of moet) ik de Zyxel dan blijven gebruiken als switch? Er moet immers in de meterkast een "verdeelstation" zijn om het netwerk te verdelen tussen de aansluitpunten op de verschillende verdiepingen.
  • Als ik de Zyxel blijf gebruiken als switch, hoe kan ik mijn nieuwe netwerk dan het beste inrichten?
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
De ZyXELs van Telfort zijn allemaal ADSL modem routers. De WAN interface word niet extern aangeboden, dus daadwerkelijk als router gebruiken gaat je niet lukken (zonder flink te hacken). Daarnaast is de kans aanwezig dat je ZyXEL modem een bruikleen exemplaar is ;)

Ik zou gewoon een Airport Extreme gebruiken als router. De ZyXEL kun je wel gebruiken als switch als je het red om DHCP etc uit te zetten. Ik denk dat je je Airport Extreme en ZyXEL met elkaar kunt omwisselen en klaar.

• Laohu
  • Niet online
Xudonax schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:42:
Ik zou gewoon een Airport Extreme gebruiken als router. De ZyXEL kun je wel gebruiken als switch als je het red om DHCP etc uit te zetten. Ik denk dat je je Airport Extreme en ZyXEL met elkaar kunt omwisselen en klaar.
Dank voor je reactie. Bedoel je met omwisselen fysiek omwisselen (airport in meterkast, zyxel verdieping hoger)? Of functies omwisselen?

Ik heb even gekeken in het coniguratiescherm van de Zyxel.
  • Onder "Lan setup" kan ik onder DHCP invullen "none" (of relay).
  • Er blijft dan nog wel een IP-adres staan (van de router). Die moet ik leeghalen?
  • Onder "Wan setup" (dit is het modem neem ik aan) staat nu "routing", die kan ik in brige mode zetten
  • NAT mode kan ik ook uitzetten
Denk jij dat ik op basis van het bovenstaande de Zyxel als switch kan gebruiken?

Edit: Ik kwam de volgende tekst tegen op deze pagina, is dat wat ik nodig heb?

http://www.akadia.com/services/zyxel_transparent_mode.html

Bridge Mode

In Bridge mode, you must either have another device (a Router/Firewall or your PC) to use that can be configured for PPPoE authentication. The Public IP-Address (93.251.44.193) is forwarded to the Router/Firewall. In Bridge Mode, the Zyxel Router, delegates the main functions PPPoE, Routing and NAT to the connected Router/Firewall. This configuration is useful if you have a DMZ and a Router/Firewall which can handle the PPPoE authentication. The Zyxel configuration is again very simple, just click the Bridge Switch, but now you have to configure the Router/Firewall.

Edit2: Of is het eenvoudiger om in de meterkast een eenvoudige switch te plaatsen zoals deze: http://www.informatique.n...105-5p-10-100-switch.html

Ik krijg dan:

UPC modem (meterkast) --- switch (meterkast met aansluiting op NAS en aansluiting op aansluitpunten andere verdiepingen) --- Airport (eerste verdieping).

Of moet de NAS altijd achter de Airport zitten?

[ Voor 40% gewijzigd door Laohu op 09-10-2011 13:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis hier een vrij relevant punt:

Wat voor modem/modem-router verwacht/wil je van UPC krijgen? :o

Het is doorgaans maar de vraag welke modem je krijgt, het hangt af van welk pakket je neemt, maar wat bij welk pakket geleverd wordt lijkt bijna wekelijks te veranderen...

Grof gezegd twee mogelijkheden:
1) Cisco EPC3208 of EPC3212 modem ZONDER routerfunctionaliteit (bridge only)
2) Thomson TWG-870 of Cisco EPC3926 met VERPLICHTE routerfunctionaliteit (GEEN bridge mode mogelijk)

Binnen elke categorie is het redelijk een pot nat (EPC3208 vs EPC3212, TWG-870 vs EPC3925), maar het is dus verschil als dag en nacht tussen de categorieen. Als je zeker wilt zijn welke je krijgt, UPC aanvragen in een van de shops en gelijk installatiepakket met gewenste modem meenemen. Als je geen router zou krijgen maar wel wilt kan er een eenmalig prijskaartje aan vastzitten, andersom niet.

Zo te horen zou je prima een van de routers van UPC kunnen nemen en dan gewoon de Zyxel met het door UPC geleverde uit kunnen wisselen. Dan hoef je verder niets te veranderen.

Zelf ben ik voorstander van losse modems en routers, omdat routers veel sneller verouderen dan modems (moet er niet aan denken om nog te moeten werken met een single-band WiFi-n geval zoals 3 jaar teurg gangbaar, terwijl m'n modem van toen nog prima bruikbaar is voor 120Mb/s). Idealiter zou ik je dus aanraden om een bridged modem van UPC te vragen en er een goede losse router naast te kopen (bjiv een WNDR3700 ofzo). Maar dat kost je wel tientallen EUR meer dan een alles-in-een optie van UPC af te nemen.

Wel een grote kanttekening: alles wat ik hierboven schrijf geldt alleen als je coaxkabel in de meterkast binnenkomt. De modem van UPC moet namelijk bij eerste aansluitpunt staan. In de meterkast hoeft niets te veranderen, maar vaak komt de kabel in de woonkamer binnen. Dan moet de modem daar ook staan. In dat geval wil je minimaal een switch in de meterkast en valt er nog meer te zeggen voor alleen modem in woonkamer en router in meterkast.

Oslik blyat! Oslik!

• Laohu
  • Niet online
[quote]dion_b schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:06:
Ik mis hier een vrij relevant punt:

Wat voor modem/modem-router verwacht/wil je van UPC krijgen? :o

Goeie :P

Ik heb geen idee. De bestelling al geplaatst dus daar ga ik morgen even over bellen. Aangezien je bij tweede optie brigde mode niet kan inschakelen, zal ik proberen voor de optie zonder routerfunctionaliteit te gaan (ik heb immers al een router in de vorm van de Airport Extreme).

De UPC kabel komt keurig in de meterkast binnen, dus dat gaat gelukkig werken. Blijven twee vragen over.
  • Ga ik de Zyxel als switch gebruiken of een losse switch?
  • Moeilijkste vind ik of de netwerkopstelling die ik hierboven beschrijf, waarbij de Airport/router boven staat en de switch (waarin ik de netwerkkabels moet prikken voor de netwerkaansluitpunten op 3 verdiepingen) beneden in de meterkast.
Jij enig idee?

Edit Op deze pagina lees ik dat als je de Zyxel in bridge mode zet, de switch het niet meer doet. Dit zou betekenen dat ik moet kiezen voor ofwel (i) Modem only UPC + switch + Airport Extreme, danwel (ii) Modem/router UPC + verplichte bridge + Airport Extreme in bridge modus.

[ Voor 17% gewijzigd door Laohu op 09-10-2011 21:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modem only - switch - devices gaat niet werken, je krijgt maar een publiek IP adres van je ISP, dus moet er een router tussen voor je met een switch gaat werken.

Ik zou afraden dat DSL-geval als switch te proberen te gebruiken, fatsoenlijke switches kosten geen drol tegenwoordig, 100Mb gevallen liggen letterlijk in de kringloop voor EUR 2.50 (zag gisteren een HP geval bij "De Lokatie" in A'dam Oost), Gb heb je voor minder dan twee tientjes.

Snap niet wat je bedoelt met "verplichte bridge" bij optie 2, je kunt daar prima de Airport direct op modem/router van UPC aansluiten, waar al 4 UTP poorten op zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• Laohu
  • Niet online
Ik ben niet helemaal duidelijk :P

Ik bedoelde als tweede optie de gecombineerde UPC modem/router die ik in bridge mode zet.

Ik heb geprobeerd mijn huidige netwerk te tekenen, zie deze link. Voor de duidelijkheid: met switch bedoel ik de ingebouwde switch in de Zyxel.

Zoals je ziet heb ik de Airport op de eerste verdieping staan (naast de printer). Deze laat ik daarom bij voorkeur daar staan.

Mijn vraag is nu:
  • Kan ik Zyxel vervangen door optie 1? Dus UPC modem + losse switch. Airport verzorgt de routerfunctie. Dit heeft mijn voorkeur. Of kan dit niet omdat de Airport in feit achter de switch staat?
  • Zo nee, moet ik dan gaan voor de gecombineerde UPC modem/router, waarbij de Airport in bridge mode blijft staan? In feite is dit mijn huidige set-up.
Hoop dat het zo duidelijker is. Alvast dank voor je hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Laohu op 10-10-2011 22:21 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laohu schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:19:
Ik ben niet helemaal duidelijk :P

Ik bedoelde als tweede optie de gecombineerde UPC modem/router die ik in bridge mode zet.
Zoals ik al aangaf, dat kan dus niet, als je een combogeval hebt zit hij onwijzigbaar in routed mode, heb je een losse kabelmodem zit hij onwijzigbaar in bridged mode.
Ik heb geprobeerd mijn huidige netwerk te tekenen, zie deze link. Voor de duidelijkheid: met switch bedoel ik de ingebouwde switch in de Zyxel.

Zoals je ziet heb ik de Airport op de eerste verdieping staan (naast de printer). Deze laat ik daarom bij voorkeur daar staan.

Mijn vraag is nu:

[list]
• Kan ik Zyxel vervangen door optie 1? Dus UPC modem + losse switch. Airport verzorgt de routerfunctie. Dit heeft mijn voorkeur. Of kan dit niet omdat de Airport in feit achter de switch staat?
Vrij logisch: je router is afbakening WAN-LAN. Alles op je LAN moet achter de router staan. Als dingen voor de router hebt staan zitten ze niet in hetzelfde netwerk (lees anders in wat een router exact doet...)
• Zo nee, moet ik dan gaan voor de gecombineerde UPC modem/router, waarbij de Airport in bridge mode blijft staan? In feite is dit mijn huidige set-up.
Dat zou prima moeten werken, al zit je dan wel vast aan beperkingen van de UPC modem/router, net zo goed als dat je nu vastzit aan de beperkingen van de Zxyel.

Oslik blyat! Oslik!

• Laohu
  • Niet online
Ik hoorde vandaag van UPC dat ze een modem/router combi opsturen. De dame aan de telefoon kon me niet zeggen welk type, behalve dat het "Cisco 3.0" was (?). Ik wacht het gewoon even af en installeer hem zoals de Zyxel nu ook staat. Mocht het niet bevallen, dan kan ik altijd nog omruilen en kijken of de Airport in de meterkast kan hangen.

Dank voor je hulp.
Pagina: 1