Oog vriendelijk beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425806

Topicstarter
Hé,

Ik ben Jannick en kamp reeds enkele jaren met een hoge irritatie aan de ogen bij gebruik van beeldschermen. Na tientallen oogartsen bezocht te hebben is nog steeds geen uitsluitsel wat het probleem juist is. Aangezien lezen van een blad etc geen probleem vormt heb ik besloten een zoektocht te starten naar beeldschermen die ik eventueel wél zou kunnen verdragen. Nu heb ik weinig verstand van beeldscherm technologie dus leek het mij nuttig op een forum als deze te vragen of er iemand eventueel een advies heeft over beeldschermen die eventueel een oplossing zouden kunnen bieden.

Overigens is het misschien een nuttig detail dat ik vandaag de dag slechts één beeldscherm verdraag en dat is dat van een nokia 5100 of 6100; hebben deze eventueel een speciaal type beeldscherm?

Ik hoop van harte dat iemand enige informatie kan verschaffen hieromtrent,

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn een aantal dingen die kunnen bijdragen aan irritatie, maar kun je omschrijven wat die irritatie precies inhoudt?

Hoe dan ook, een aantal dingen die ik zelf altijd doe
- zorg voor genoeg verlichting
- zet de brightness van je monitor zo laag mogelijk, zodat je niet in een grote bak licht aan het kijken ben
- zet cleartype en andere soortgelijke dingen uit die je letters blurry maken
- gebruik een hoge refreshrate (als je nog een CRT gebruikt)
- stel de native resolutie in, zodat alles scherp is
- koop een fatsoenlijke monitor met een goed paneel. TNs zou ik afrijden door hun mindere inkijkhoek, bij een goed paneel zoals een IPS heb je amper kleurverschil in een andere kijkhoek, waardoor je aanzienlijk rustiger kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je zou eens (letterlijk en figuurlijk) kunnen kijken naar een Philips Lightframe; die heeft een blauwe lichtgevende rand die rustiger zou moeten zijn voor de ogen.
Ken 1 iemand met migraine die dat scherm een stuk prettiger vindt dan 'traditionele' schermen, maar goed, dat blijft persoonlijk.

Hier in ieder geval wat meer info:
nieuws: Nieuwe Philips LightFrame-monitor krijgt lichtgevende rand
http://www.p4c.philips.co...00/220x1sw_00_pss_nld.pdf (PDF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
het is nu natuurlijk gissen aangezien zelfs oogartsen niet weten waar het aan ligt.
Wat je zou proberen is om een 120Hz monitor te nemen (dus zo'n 3d scherm, maar indien ie normaal gebruikt wordt kan ie op 120 hz, ik heb er zelf eentje en die vindt ik een stuk "rustiger")
Of misschien een plasma tv gebruiken als scherm ? Een van onze achterburen had een neiuwe LCD tv gekocht maar kreeg altijd na een half uur last van zijn ogen en koppijn. Vervolgens geswitched naar een plasma tv en daar kan ie uren naar kijken zonder problemen, blijkbaar zijn bepaalde mensen daar toch net iets gevoeliger voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Is een plasmascherm niets voor jou? Wel een investering om als computerscherm te gebruiken, maar dan heb je wel wat.
Er waren in het crt-tijdperk van die voorhangschermpjes die een soort grijs folie waren...

Edit: die nokia's hebben gewoon een lcd schermpje, misschien ligt het aan de refreshrate dan??

[ Voor 19% gewijzigd door Bartjezz op 09-10-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moet toch wat meer informatie geven. Op welke resolutie werk je? Is dat de natieve resolutie? Ik krijg ook koppijn van LCD schermen die op de verkeerde resolutie staan, van LCD schermen die analoog aangesloten zijn (dwz via d-sub), en van CRT schermen met lage refreshrate. Maar een goede TFT monitor met de juiste resolutie, DVI-aansluiting is geen probleem.

Dus: informatie hoe je dingen aansluit, en wat voor hardware je gebruikt, en de instellingen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

TIGER79 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:31:
het is nu natuurlijk gissen aangezien zelfs oogartsen niet weten waar het aan ligt.
Wat je zou proberen is om een 120Hz monitor te nemen (dus zo'n 3d scherm, maar indien ie normaal gebruikt wordt kan ie op 120 hz, ik heb er zelf eentje en die vindt ik een stuk "rustiger")
Volgens mij is dat een fabeltje. Een non-CRT scherm knippert niet. Het beeld wordt gewoon refresht, in tegenstelling tot een CRT welke welke 1/60e seconde een fractie van een seconde licht laat zien.

Het enige wat knippert aan een scherm tegenwoordig is het backlit. Op maximum helderheid staat het backlit het grootste gedeelte van de tijd aan, op lagere helderheid knippert het backlit om een lagere helderheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een blad leest of een telefoon kijk je naar beneden gok ik. Als je een computerscherm bekijkt kijk je rechtuit. Het zou dus met de lichtinval te maken kunnen hebben dat je zo'n last hebt.
Misschien heel stom, maar probeer eens of het helpt als je een polariserende (zonne)bril op zet. Dan krijg je het licht maar in 1 richting binnen.
Totaal geen idee of het echt zou helpen, maar proberen kun je het zo; haal een polaroid zonnebrilletje en test het. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
The Eagle schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:55:
Als jij een blad leest of een telefoon kijk je naar beneden gok ik. Als je een computerscherm bekijkt kijk je rechtuit. Het zou dus met de lichtinval te maken kunnen hebben dat je zo'n last hebt.
Misschien heel stom, maar probeer eens of het helpt als je een polariserende (zonne)bril op zet. Dan krijg je het licht maar in 1 richting binnen.
Totaal geen idee of het echt zou helpen, maar proberen kun je het zo; haal een polaroid zonnebrilletje en test het. Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Of probeer eens je scherm op tafel te leggen, zodat je er van bovenaf op kijkt, net zoals je telefoon en dergelijke... Misschien een stom idee, maar ik heb een tijdje terug bij een vriend van mij gegamed die zijn scherm onder een glazen bureaublad had geplaatst vanwege rug/nekklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Laatst online: 03-06 09:17
Anoniem: 303530 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is dat een fabeltje. Een non-CRT scherm knippert niet. Het beeld wordt gewoon refresht, in tegenstelling tot een CRT welke welke 1/60e seconde een fractie van een seconde licht laat zien.

Het enige wat knippert aan een scherm tegenwoordig is het backlit. Op maximum helderheid staat het backlit het grootste gedeelte van de tijd aan, op lagere helderheid knippert het backlit om een lagere helderheid te krijgen.
jah, dat zeggen ze ook van spellen, dan nog zie je bepaalde mensen (die er blijkbaar gevoeliger voor zijn) een hogere fps wel merken.. Ikzelf ervaar mijn 120hz scherm rustiger dan mijn normale lcd scherm op het werk, de ene die ik hiervoor had en die van mijn vriendin... En met rustiger bedoel ik eigenlijk dat ik na een uur scherm kijken minder branderige ogen heb.... Ik zit ook de hele dag voor het scherm voor me werk dus enige ervaring op dat gebied heb ik nog :P
Uiteindelijk blijft het leuk dat er bepaalde refresh-rates voor het menselijke oog gekozen worden, maar hou wel rekening dat dat een leidraad is en zeker geen vast gegeven voor elk oog ! Hoe je het wendt of keert er blijft een bepaalde percentage mensen die gevoeliger zijn of net afwijkend zijn (geldt btw ook voor gehoor maar ook voor smaak)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik een game zul je het wel merken hoor, maar ik heb het gevoel dat de TS het niet over game situaties heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

tja, het probleem is nog niet vastgesteld (bij een oogarts), edoch hoop je van ons een sluitend advies te krijgen over de kwaliteit van een gepaste monitor? Dat blijft toch heel persoonlijk denk ik dan. Kan je iets meer vertellen over je problematiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je hebt het over nokia telefoons, maar ik neem aan dat het met name om computer beeldschermen gaat.
Met welke monitors heb je last?

Zo te zien heeft de nokia een STN display. Blijkbaar heeft STN een beter contrast dan een TN scherm die (helaas) gangbaar zijn.

Ik zou zeker eens kijken naar een IPS scherm kijken (i.p.v. goedkope en populaire TN schermen) .Deze hebben een beter contrast en meer kleuren.
Meer kleuren is belang want wanneer een monitor te weinig kleuren heeft (zoals TN) wordt dithering (een soort ruis) toegepast, waardoor beeld onrustig wordt.

LED zou ik niet voor gaan, want dat is vaak erg fel, zelfs op de laagste stand.

Verder zou ik een proberen om de lettergrootte te vergroten, door bijv. een lagere resolutie te kiezen waardoor alles groter wordt.

Wellicht is de grootte van een monitor ook nog van invloed.

Wat is zelf ook vervelend vind, is dat tegenwoordig altijd zwarte tekst op een witte achtergrond gebruikt wordt. Daardoor is het scherm al snel erg fel (en verbruikt veel stroom). Helaas is dit niet makkelijk op te lossen.

Tenslotte, vergeet niet te knipperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een TN verbruikt niet significant meer stroom als het scherm wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 11:11
Ik zou Slogra's advies opvolgen, probeer het eens met een monitor die gebruik maakt van een andere techniek. Vrijwel alle schermen maken gebruik van een tn-paneel maar er zijn ook schermen met een IPS-paneel of een VA-paneel. Op pchardwarehelp worden de verschillen uitgelegd.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425806

Topicstarter
Eerst en vooral hartelijk dank voor de vele reacties, doet deugd ook te horen dat er alternatieven zijn die eventueel werkbaar zouden kunnen zijn.

Om even te pogen een antwoord te geven op enkele van bovenstaande vragen:

Wat betreft mijn irritatie, dit is enkele jaren geleden plots begonnen ten gevolge van veelvuldig pc gebruik. Dat begon met jeukende ogen bij blootstelling aan een beeldscherm maar naarmate de jaren vorderde is dit verergerd. Vandaag is een beeldscherm haast niet leefbaar daar ik kamp met een constante irritatie (zelfs zonder gebruik van het beelscherm kamp ik met brandende, en jeukende ogen, slechts na enkele dagen vermindert de irritatie om dan weer te verergeren bij een volgende blootstelling). Ik heb reeds oogdruppels, zonnebrillen, etc geprobeerd maar tot dusver zonder resultaat. Ik hoop dat ik hiermee wat meer informatie heb kunnen verschaffen omtrent mijn probleem.

Wat betreft mijn beeldscherm, ik heb zelf niet zo'n groot verstand van beeldschermen, maar het beeldscherm dat ik momenteel hanteer thuis is een Samsung SyncMaster 2243, de resolutie is 1680 x 1050, ik lees hier 60Hz, kan dat? Misschien ook interessant te weten is dat ik eveneens geen projector verdraag, dus geen powerpoints, bioscoop, .. .

Ik ga eens peilen naar IPS- en VA-panelen of eventueel daar een oplossing kan bieden. Nogmaals hartstikke dank voor de reacties ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22-06 08:02
Dat klinkt alsof je misschien eens een goede (andere, als je er al een hebt) oogarts moet zoeken.

Verder zijn er wel verschillende soorten platte schermen
CCFL backlit (plasma, lcd)
LED backlit (nieuwere LCD schermen)
OLED, elke pixel = 1 mini LED (nieuwere telefoons en tablets van bvb samsung)
e-papier. gebruikt geen lichtbron aan de achterkant, maar reflecteerd licht net als papier. gebruikt in ebook readers zoals de kindle.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Er zijn ook beeldschermen met een lichtsensor er bovenop, die hun helderheid aanpassen aan de omgeving. Misschien werkt zoiets ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
En hoe is de verlichting in de ruimte waar je zit. Ik kreeg op een stage bedrijf knallende hoofdpijn van het kijken naar 17" TFT (TN) schermen op 1280x1024 native reso (zowel DVI als VGA), onder TL-verlichting die speciaal voor kantoorruimte's was ofzo, en onzichtbare snel knipperde. Zo snel dat je niet zag dat hij knipperde, maar het was er wel

Oplossing voor mij: m'n lenzen weer gaan dragen ;)

Edit @ laatste reactie van TS. Kans bestaat dus ook dat je ogen permanent fucked zijn door te veel naar een scherm te zitten staren....

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 10-10-2011 08:30 ]

Pagina: 1