[SSD] ssd kapot, sata controller mee?

Pagina: 1
Acties:

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023
Mijn macbook wilde niet meer opstarten na een week gebruik van mijn nieuwe crucial m4 ssd.
De ssd bleek kapot (disk utility kan deze niet repareren, met ufs explorer op pc kan ik geen data zien - raw filesystem). Formatteren lukt ook niet.

Nu plaatste ik mijn oude 2.5" hdd met mac os terug in de macbook en wilde deze nog niet opstarten.
Het blijkt dat het kanaal waarop de boot disk zit uberhaupt geen schijven meer wil herkennen. Ik gebruik een optibay-hdd converter, dus heb daar de 2.5" boot hdd ingezet. Nu kan ik wel weer opstarten..

Kwestie hier is, hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat het kapot gaan van de ssd ervoor gezorgd heeft dat het sata kanaal ook kapot ging. In hoeverre is het verantwoordelijkheid van crucial om in te gaan op een garantieclaim?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 22:52
daan08 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:12:
Kwestie hier is, hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat het kapot gaan van de ssd ervoor gezorgd heeft dat het sata kanaal ook kapot ging. In hoeverre is het verantwoordelijkheid van crucial om in te gaan op een garantieclaim?
Misschien is het hele verhaal wel andersom, dat door een defect in je sata kanaal je SSD kapot is gegaan.

Met andere woorden, niet eenvoudig te zeggen, als op de macbook nog garantie zit zou ik die ook claimen. Als dat niet het geval is wordt het een lastige zaak gok ik zo.

• daan08
Daar heb je een goed punt inderdaad. De macbook is van september 2009, dus officieel geen garantie meer. De schade is aan beide units. Grote kans dat ik pech heb, en een heel klein beetje geluk dat mijn optibay-hdd oplossing werkt dan :/

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 08:52
Misschien aanspraak maken op de wettelijke garantie? Ik dacht dat je HDD vervangen gewoon mocht, even als je geheugen.
Ik ga ervan uit dat een macbook van 1000+ E langer mee gaat dat een jaar :)

Weet niet hoelang je de ssd hebt, maar op mijn vertex 2 (bij myoom gehaald) heb ik 3 jaar garantie.

Daarnaast dacht ik ook dat de doorvoersnelheid van je optibay minder is dan die van de aansluiting bij je HDD...

Waar heb je je macbook vandaan btw?

• daan08
Wettelijke garantie inderdaad, de economische levensduur van een macbook moet toch langer zijn, deze schade devalueert bovendien mijn laptop die ik misschien wel wil verkopen. :(
Toch geeft apple 'officieel' maar 1 jaar garantie. Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden.

2 jaar garantie op de crucial en ik verwacht ook minimaal een nieuwe disk.

Wat betreft de doorvoersnelheid: ik had dat ook gelezen, en daarom baal ik nog wel meer. Dan heb ik ook minder aan een nieuwe ssd.

Mbp komt van de apple store zelf.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 08:52
Er is op het grote wereld wijde web veel meer gepost over de wettelijke garantie van een laptop, zoek daar is op. En neem dat uitgeprint mee naar een apple reseller of macstore oid. Die ssd zou ik overmorgen als ik jou was al wegbrengen, mijn vertex 2 had ook kuren en bij mycom kreeg ik direct een nieuwe mee, omdat ik had verteld dat ik niet zonder kon!

Ik weet niet wat voor een macbook je hebt, maar ervan uitgaande dat hij meer kostte dan 1000 euro, zou ik veel hommeles maken om hem gerepareerd te krijgen.
Pagina: 1