B&O passive aansluiten op iphone/airport extreme?

Pagina: 1
Acties:

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
Goedenavond,

Ik heb hier 2 B&O passive versterkertjes staan die kleine zwarte kastjes, nu heeft deze een POWERLINK aansluiting. Nu heb ik op internet gelezen dat ik via een 5 din -> jack mijn iphone of beter mijn aitport extreme kan aansluiten op de B&O zodat ik muziek kan luisteren over de speakers in de badkamer en hal. Dus ik naar het dorp geweest om zoon kabel te kopen en aangesloten maar nu werkt het niet ook de tips zoals sluit de IR niet aan wilden niet baten. Heeft er iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Zou ik ook de MASTERLINK kunnen aansluiten om zo beide versterkers te koppelen en ik maar bij 1 versterker me iphone hoef aan te sluiten zodat ze het bij beide doen?

De 2 passive B&O versterkers zijn de enige B&O apparaten waarover ik beschik, ik zou dus geen andere link kunnen maken.

Bedankt alvast!

Verwijderd

Ik snap niet helmaal je verhaal maar je zegt dat het passieve speakers zijn. Dan kan je niet je Iphone daar op aansluiten en zal je er eerst een versterker tussen moeten zetten. Welke B&O's zijn het?

• sebasmac
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 20:17:
Ik snap niet helmaal je verhaal maar je zegt dat het passieve speakers zijn. Dan kan je niet je Iphone daar op aansluiten en zal je er eerst een versterker tussen moeten zetten. Welke B&O's zijn het?
Dat klopt het zijn passive speakers, maar de versterker is dus die B&O passive:

http://www.google.nl/imgr...429,r:19,s:56&tx=25&ty=71

En daar wil ik dus die POWERLINK (5din -> jack) aansluiten op me iphone en dat werkt dus niet, ik heb de speakers aangesloten op die B&O versterker en die 5din erin muziek aan op me iphone en je hoort niks over de speakers, het probleem is dus dat de versterker op standby blijft staan

Verwijderd

Ik lees dat er ir oogje bij zit. waarschijnlijk om hem met een remote aan te zetten. Heb je die?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
volgens mij moet je ook iets in de powerlink aansluiten om hem te foppen.
Volgens mij de gele draad van 5v voorzien.
En idd het oogje aansluiten om hem van een aan/uit-volume knop te voorzien.

Tijd van werken, tijd van rusten

• sebasmac
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:13:
Ik lees dat er ir oogje bij zit. waarschijnlijk om hem met een remote aan te zetten. Heb je die?
Ja die heb ik, het probleem is alleen als ik de IR aansluit ja of nee de versterker in beide gevallen op de standby blijft hangen :(
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:29:
volgens mij moet je ook iets in de powerlink aansluiten om hem te foppen.
Volgens mij de gele draad van 5v voorzien.
En idd het oogje aansluiten om hem van een aan/uit-volume knop te voorzien.
Waar op het gele draadje moet ik 5volt zetten? in dat IR kastje met die knopjes? en hoe dan 5volt erop zetten met een simpele adapter ofzo? en dan de - of de + van de 5 volt op de gele?

• Driek
sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:33:
[...]

Ja die heb ik, het probleem is alleen als ik de IR aansluit ja of nee de versterker in beide gevallen op de standby blijft hangen :(

[...]

Waar op het gele draadje moet ik 5volt zetten? in dat IR kastje met die knopjes? en hoe dan 5volt erop zetten met een simpele adapter ofzo? en dan de - of de + van de 5 volt op de gele?
nee, de powerlink heeft 3 draden + aarde, links, rechts en 5 volt.
In de kabels die ik vroeger gebruikte was geel altijd de 5 volt.
Door de 5 volt weet de passive dat hij aan moet.l

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:35:
[...]

nee, de powerlink heeft 3 draden + aarde, links, rechts en 5 volt.
In de kabels die ik vroeger gebruikte was geel altijd de 5 volt.
Door de 5 volt weet de passive dat hij aan moet.l
Oke, de powerlink bij mij is een 5DINS naar tulp waar vervolgens weer een tulp naar jack opzit en het is een kant en klare din, ik kan hem wel uit elkaar halen maar hoe krijg ik die 5 volt op 1 van die 5?

• Driek
oke, ik heb even mijn oude aantekeningen opgezocht, ik heb daar staan: Gebruik van Beolink Passive als MCL 2P (wat jij wilt); autmotach ingeschakeld worden als er een audio signaal wordt aangeboden: Bij de powerlinkstekker moet pin 4 op pin 1 worden omgesoldeerd.

oftewel solderen. overigens is pin 1, van achteren gezien de gene op 3 uur, en pin 4 die daar onder (dus tussen 3 en 6 uur)

Oja, dit is dus de 5volt waar ik het over heb. (die je dus moet aanbieden via een adapter nu)

[ Voor 11% gewijzigd door Driek op 08-10-2011 21:43 ]

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:42:
oke, ik heb even mijn oude aantekeningen opgezocht, ik heb daar staan: Gebruik van Beolink Passive als MCL 2P (wat jij wilt); autmotach ingeschakeld worden als er een audio signaal wordt aangeboden: Bij de powerlinkstekker moet pin 4 op pin 1 worden omgesoldeerd.

oftewel solderen. overigens is pin 1, van achteren gezien de gene op 3 uur, en pin 4 die daar onder (dus tussen 3 en 6 uur)

Oja, dit is dus de 5volt waar ik het over heb. (die je dus moet aanbieden via een adapter nu)
Okeej, maar ik hou mijn 5din met het halve rondje naar beneden dan is helemaal rechts is rechts audio die daaronder is links audio en dan helemaal in het midden is (6uur) aarde en die daarnaast is nummer 4 maar het is dus de bedoeling dat ik 1 en 4 omdraai? dus dat er rechts (1) helemaal niks meer zit en dat ik op 7 uur de rechts audio maak? (srry begrijp het niet zo heel goed :$)

• Driek
sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:47:
[...]

Okeej, maar ik hou mijn 5din met het halve rondje naar beneden dan is helemaal rechts is rechts audio die daaronder is links audio en dan helemaal in het midden is (6uur) aarde en die daarnaast is nummer 4 maar het is dus de bedoeling dat ik 1 en 4 omdraai? dus dat er rechts (1) helemaal niks meer zit en dat ik op 7 uur de rechts audio maak? (srry begrijp het niet zo heel goed :$)
Je had het bijna goed. Alleen kijk ik andersom.

Bovenin de inkeping.
dan is 9 uur linker kanaal
die daaronder rechter kanaal
6 uur is de massa, dus van links, rechts en de 5 volt massa.
op 3 uur komt dan de 5 volt, ipv waar hij hoort te zitten, en dat was daaronder.

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 08-10-2011 21:52 ]

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:51:
[...]

Je had het bijna goed. Alleen kijk ik andersom.

Bovenin de inkeping.
dan is 9 uur linker kanaal
die daaronder rechter kanaal
6 uur is de massa, dus van links, rechts en de 5 volt massa.
op 3 uur komt dan de 5 volt, ipv waar hij hoort te zitten, en dat was daaronder.
Okee, dan ga ik vanavond even proberena alles te solderen. Ik heb alleen nergens een 5Volt adapter zou ik met een usb kabel ook 5volt kunnen aftappen? Dus van een oude muis de USB loshalen en dan de stroom van de USb gebruiken ik heb wel ergens een USB adapter liggen en desnoods gebruik ik mijn iphone lader ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:57:
[...]

Okee, dan ga ik vanavond even proberena alles te solderen. Ik heb alleen nergens een 5Volt adapter zou ik met een usb kabel ook 5volt kunnen aftappen? Dus van een oude muis de USB loshalen en dan de stroom van de USb gebruiken ik heb wel ergens een USB adapter liggen en desnoods gebruik ik mijn iphone lader ;)
An sich wel een leuke oplossing zou je met een airport expres gaan werken, die heeft USB met 5v uit (waar ik een optisch>coax digital converter aan heb hangen, dat werkt bij mij prima, en als die 5V alleen om te schakelen werkt het vast ook wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

An sich wel een leuke oplossing zou je met een airport expres gaan werken, die heeft USB met 5v uit (waar ik een optisch>coax digital converter aan heb hangen, dat werkt bij mij prima, en als die 5V alleen om te schakelen werkt het vast ook wel.
Ik heb uitgezocht dat pin 1 op de USB de 5 Volt is en pin 4 de massa dus als ik die samen op de 5din soldeer zou ik er moeten zijn toch? hopen dat het werk :$ :$

En jaa idd ik was al van plan om met de airport extreme te gaan werken ;) dan kan ik gewoon de USB van de airport extreme gebruiker :)

[ Voor 11% gewijzigd door sebasmac op 08-10-2011 22:06 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

eerst meten, en als je bedoelt met samen solderen dat ... ? Wat bedoel je daarmee? Je gaat ze niet kort sluiten lijkt me hoop ik.
Bij die DIN weet ik zo snel niet wat de aarde is? je wil geen 5V op een audio ingang zetten denk ik?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:11:
eerst meten, en als je bedoelt met samen solderen dat ... ? Wat bedoel je daarmee? Je gaat ze niet kort sluiten lijkt me hoop ik.
Bij die DIN weet ik zo snel niet wat de aarde is? je wil geen 5V op een audio ingang zetten denk ik?
Ik ga straks beginnen met solderen maar eerst even zekerheid!

Zo ziet het er nu uit

pin1 RECHTS
pin2 AARDE
pin3 LEEG
pin4 LINKS
pin5 LEEG

Na het solderen komt het er zo uit te zien

pin1 RECHTS
pin2 AARDE
pin3 LEEG
pin4 LINKS
pin5 LEEG

Kan iemand na het solderen voor mij invullen, bedankt!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Driek kan dat beter aangeven denk ik aangezien ie meer ervaring met &O heeft dan ik:
edit2:// Verkeerde schema denk ik

edit:// dit schema is dus van de soldeer zijde (binnenkant of achterkant)

[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 08-10-2011 22:31 ]

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:23:
Driek kan dat beter aangeven denk ik aangezien ie meer ervaring met &O heeft dan ik:
[afbeelding]

3,5 en 2 zitten goed maar ik weet dus niet waar ik die 5V van die USB kan aansluiten (de USB heeft trouwens 3 uitgangen) de + en de - (zwarte en de rode) en de aarde maar die aarde kan bij pin 2 er wel bij toch?

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:23:
edit2:// Verkeerde schema denk ik

Okee, volgens B&O moet het zo:

http://www.beoworld.org/beotech/mclconn2.htm

OP 3,5,2 dus die rechts, links, aarde en dan op 4 de speaker on dus ik denk dat dat de + van de USB is en dan op 1 de start up is dat dan waarschijnlijk de - op de usb? en dan de aarde van de USB gewoon bij 2 van de DIN erbij?

• Driek
uit de link was de 5 volt de "speaker on" pin 4, maar dit moet dus de "start up" pin 1 worden.
Alle massa gaat over pin 2

5 volt is dus om normaal de speaker aan te zetten, nu dus voor de start up.

[ Voor 25% gewijzigd door Driek op 08-10-2011 22:41 ]

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:40:
uit de link was de 5 volt de "speaker on" pin 4, maar dit moet dus de "start up" pin 1 worden.
Alle massa gaat over pin 2
Dus ik ga het nu zo solderen:

PIN3: LINKS
PIN5: RECHTS
PIN2: Aarde geluid + aarde USB
PIN4: USB - (zwart)
PIN1: USB + (rood)

Nog een laatste vraag heeft die die 5 volt alleen nodig om aan te gaan? anders is het ampere van de USB te laag of maakt dit niks uit? ik ga als het bovenstaande goed is :$ het straks solderen en testen ;)

BEDANKT!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ehh USB heeft maar 1 aarde? http://pinouts.ws/usb-pinout.html

De data (D1 en D2, + en -) gebruik je niet, alleen de aarde en de spanningslijn. Als je de - draad gaat gebruiken sluit je een data lijn aan en dat wil je niet (zal niet gelijk je airport opblazen denk ik, maar het is niet nodig en zelfs onwenselijk)

edit: ik heb even mijn kabel bekeken maar die zit dubbel in de krimpkous (voor mijn doen erg netjes) maar ik weet daarvan 100% zeker dat ik maar twee aders heb aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 08-10-2011 22:55 ]

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:53:
Ehh USB heeft maar 1 aarde? http://pinouts.ws/usb-pinout.html

De data (D1 en D2, + en -) gebruik je niet, alleen de aarde en de spanningslijn. Als je de - draad gaat gebruiken sluit je een data lijn aan en dat wil je niet (zal niet gelijk je airport opblazen denk ik, maar het is niet nodig en zelfs onwenselijk)

edit: ik heb even mijn kabel bekeken maar die zit dubbel in de krimpkous (voor mijn doen erg netjes) maar ik weet daarvan 100% zeker dat ik maar twee aders heb aangesloten.
Ik ben net klaar met me solderen ik heb van de USB de blote koperen en de rode aangesloten meer niet moet ik dan ook die zwarte de ground nog ergens op aansluiten?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ahh auf so einer fahhrad : de blote is waarschijnlijk de mantel/shield? Dan kan je de zwarte beter ook meenemen (want dat is de werkelijke aarddraad), mits je er maar twee overhoudt (wit en groen). Die mantel kan je ook los laten als ie aan de andere kant wel vast zit, maar dat is wat audiofiel voor een schakeldraad ;) En aangezien ik denk dat ie al vast zit, lekker laten zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 08-10-2011 23:00 ]

• Driek
sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:43:
[...]

Dus ik ga het nu zo solderen:

PIN2: Aarde geluid + aarde USB
PIN4: USB - (zwart)

Nog een laatste vraag heeft die die 5 volt alleen nodig om aan te gaan? anders is het ampere van de USB te laag of maakt dit niks uit? ik ga als het bovenstaande goed is :$ het straks solderen en testen ;)

BEDANKT!
met pin 1 doe je dus niks!

• sebasmac
franssie schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:58:
ahh auf so einer fahhrad : de blote is waarschijnlijk de mantel/shield? Dan kan je de zwarte beter ook meenemen (want dat is de werkelijke aarddraad), mits je er maar twee overhoudt (wit en groen). Die mantel kan je ook los laten als ie aan de andere kant wel vast zit, maar dat is wat audiofiel voor een schakeldraad ;) En aangezien ik denk dat ie al vast zit, lekker laten zitten.
Okee, dan is die klaar ik heb de zwarte ook bij de PIN2 erbij gedaan (aarde) dus ik heb aleen nog pin4 over daar zit niks op het ziet er nu zo uit:

PIN2: Aarde geluid + aarde USB (shield) + USB zwart (ground)
PIN4: NIKS

Goedgekeurd :) ?? :$

Ja srry voor de vele vragen, ik ben helemaal niet bekend met electronica ik hou meer van de software (programeren etc..) maar solderen kan ik een beetje vandaar het solderen nu maar die schema's etc snap ik niks van dus srry dat ik het niet begrijp :$ :$

• Driek
sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:03:
[...]

Okee, dan is die klaar ik heb de zwarte ook bij de PIN2 erbij gedaan (aarde) dus ik heb aleen nog pin4 over daar zit niks op het ziet er nu zo uit:

PIN4: NIKS

Goedgekeurd :) ?? :$

Ja srry voor de vele vragen, ik ben helemaal niet bekend met electronica ik hou meer van de software (programeren etc..) maar solderen kan ik een beetje vandaar het solderen nu maar die schema's etc snap ik niks van dus srry dat ik het niet begrijp :$ :$
4 en 1 omdraaien

• sebasmac
Hij zit nu onderstaand gesoldeerd:

PIN4: USB + (rood)
PIN1: NIKS

Ik ga hem zo testen in mij passive de USB sluit ik aan met mijn HP USB adapter en later in de Airport extreme als het goed werkt, ik houd jullie even op de hoogte ;)

Super bedankt jongens!

• sebasmac
Ik heb net alles aangesloten op mijn passive versterker, en mijn iphone op play gedrukt en zowel op de IR als de versterker blijft die nog steeds op standby staan.... ondanks dat ik die USB 5 volt heb aangesloten moet het dan nog anders worden aangesloten?

• Driek
sebasmac schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:24:
Ik heb net alles aangesloten op mijn passive versterker, en mijn iphone op play gedrukt en zowel op de IR als de versterker blijft die nog steeds op standby staan.... ondanks dat ik die USB 5 volt heb aangesloten moet het dan nog anders worden aangesloten?
ik denk dat je de ir niet meer nodig hebt, weet ik niet zeker.

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:31:
[...]

IR eruit geplugt daqn blijft die nog steeds in ze standby hangen... ook al geprobeerd paar x aan en uit zetten denk je dat het ligt aan het feit dat er 3 dingen op de aarde zitten de zwarte en de aarde van de USB dus die maken sluiting kan dat?

• sebasmac
Driek schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:31:
[...]

HET WERKT! ;) de versterker blijft nu wel constant aanstaan ik heb 1 en 4 weer omgewisselt de de start op zit nu op de 5 volt en de speaker aan niet, ik ga morgen weer verder knutselen en even een heel nieuw setje kabels en connectors bestellen, jullie allemaal bedankt voor het meedenken!

• Driek
Hmmz, ik zie nu idd dat ik het alsnog verkeerd zei....
Mooi dat het werkt, Gaat hij niet uit als de 5 volt wegvalt?

• sebasmac
Driek schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 00:17:
Hmmz, ik zie nu idd dat ik het alsnog verkeerd zei....
Mooi dat het werkt, Gaat hij niet uit als de 5 volt wegvalt?
De versterker blijft nu wel altijd aanstaan ook als ik me iphone op stop zet of hem zelf unplug, als ik me iphone unplug dan komt er een onwijze herrie over de speakers :( is er misschien een manier om die 5Volt te schakelen over het signaal van de jack?

Verder wertk het perfect, ik ga denk mijn airport express maar opnieuw instellen
Pagina: 1