OCZ Agility 3 120GB - prestaties liggen te laag?

Pagina: 1
Acties:

• Infinito
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-08-2025
Hallo,

ik heb sinds vandaag de OCZ Agility 3 van 120GB binnen, en bijna alles loopt tot nu toe soepel en snel maar..
Bij de aankoop stond er dus 525MB/s en 500MB/s (lees en schrijfsnelheid)

Jammer kom ik hier nog niet eens in de buurt,
Ik ga niet uit van de 500 MB/s maar teminste wel boven de 300MB/s..

Hier is een foto van een HD Tune test:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/wmk0sj.jpg

Mijn moederbord:
MSI P55-GD65

Heeft iemand hier ervaring mee, en/of ideeën hoe ik dit probleem kan oplossen?

Met vriendelijke groet,
Tobie

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ya know... google... reviews lezen, forums lezen...

Het grote SSD topic ~ Deel 9

Daarbij, P55 moederbord, Sata-300? max snelheid 250 MB/s
Als het Marvell sata-600 controller is, max 400 MB/s

Maar Agility 3 is gewoon een brakke SSD.

[ Voor 71% gewijzigd door Swordlord op 08-10-2011 17:04 ]

• Infinito
Swordlord schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:00:
Ya know... google... reviews lezen, forums lezen...

Het grote SSD topic ~ Deel 9

Daarbij, P55 moederbord, Sata-300? max snelheid 250 MB/s
Als het Marvell sata-600 controller is, max 400 MB/s

Maar Agility 3 is gewoon een brakke SSD... klaar...
Bedankt voor je reactie,

maar ik heb toch daadwerkelijk personen gezien die met de zelfde HDD rond de 250 - 270MB/s zitten..

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Advertentie snelheid is nogal een Hoax, dit wordt alleen gehaald in speciale situaties...

HD tune is een enorm brakke test voor SSD's ook.
Betere tests zijn AS-SSD, Crystal Disk mark, of ATTO.

Uit dit rijtje van benchmarks, is ATTO die voldoet aan de speciale situatie waar de agility 3 zijn maximale snelheid haalt.
Maar deze speciale situatie is letterlijk, een speciale situatie en zal in real life niet vaak behaald worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 08-10-2011 17:12 ]

Verwijderd

darkrogue schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:51:
Ik ga niet uit van de 500 MB/s maar teminste wel boven de 300MB/s..
dat is dan jammer. Zelfs dat haalt hij niet. In de topicstart van Het grote SSD topic ~ Deel 9#specs staat hier uitleg over.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qmIO4DaEGVSAMNLQzjhqVnnq/full.jpg
De 120GB versie schrijft sneller, trouwens. Leessnelheid ligt gelijk.

Je moet HDtune niet gebruiken voor SSD's, HDtune is ontwikkeld voor harede schijven en geeft vertekende cijfers voor een SSD. Zie in de gelinkte topicstart hierboven welke benchmarks je dan wel moet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 17:07 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Darkroque heeft dit forum te laat ontdekt en likt nu zijn wonden....

Aan de ene kant is het wel waar wat Swordlord zegt, aan de andere kant zou OCZ toch ook een flinke draai om de oren moeten krijgen. Zoveel mensen zijn teleurgesteld (opgelicht) nadat ze misschien toch wel onderzoek hebben gedaan voor aankoop (wellicht de fabrieks specs vergeleken en dan springt OCZ er waanzinnig goed uit).
En dan komt de teleurstelling hard aan.

Verwijderd

Alleen dat is al de reden dat ik OCZ zo veel mogelijk afraad. Het gaat er bij mij niet in dat een fatsoenlijk bedrijf zulke truuks moet uitvoeren om hun spul te verkoper, terwijl elke andere fabrikant het gewoon eerlijk speelt.

• Infinito
Bedankt voor alle reacties,

Is er nog een mogelijkheid het geld terug te eisen op gronde van valse informatie?

mvg,
Tobie

Verwijderd

De wet kopen op afstand geeft je het recht om binnen 7 werkdagen het product kosteloos te retouneren. Je betaalt alleen de verzendkosten naar de shop terug. Dat geld uiteraard alleen voor een koop in een webshop.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb ook de agility 3 en hetzelfde mobo. Ik ben er overigens tevreden mee. Maar ik snap de reacties hierboven volkomen. Dus als je hem kan terugsturen zou ik dat doen.

Ik heb denk ik zelf mazzel dat die van mij niet zoveel problemen geeft.

Als je hem niet kan terugsturen, moet je de firmware updaten van je SSD. Firmware 2.13 geeft een redelijke prestatiewinst. De Drivers van je MOBO updaten kan ook werken.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Exact zelfde situatie hier, ook brakke snelheden, maar al een stuk sneller als mijn Raptors hiervoor. Updaten kan ik nog niet, heb geen AHCI dus windows ziet hem niet goed zeg maar.. wel af en toe een freeze, en dan reset ik de pc, en herkent ie de SSD niet meer. Eerst stroom er af en er weer op dan.

Maar goed, november nieuwe setup kopen, en dan eerste wat ik doe is die SSD flashen ;) Wordt het vast beter van!

Professioneel Heftruck Syndroom

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb dezelfde ssd maar dan 60 Gb ook getest op een H61 mb met AHCI en haalde rond de ±250 MB/s wat mij verbaaste omdat er werd geschreven dat het rond de ±500 MB/s zou zijn. Het opstarten met W7 was wel echt heel erg rap met 8 Gb binnen 20 sec starten en 7 min installatie.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• EJPostema
NeFoRcE schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:51:
Exact zelfde situatie hier, ook brakke snelheden, maar al een stuk sneller als mijn Raptors hiervoor. Updaten kan ik nog niet, heb geen AHCI dus windows ziet hem niet goed zeg maar.. wel af en toe een freeze, en dan reset ik de pc, en herkent ie de SSD niet meer. Eerst stroom er af en er weer op dan.

Maar goed, november nieuwe setup kopen, en dan eerste wat ik doe is die SSD flashen ;) Wordt het vast beter van!
Zodra ik hem had geflashed waren de freezes enzo over. Hij werkt nu zonder problemen. Dus even geduld hebben ;) want het is wel echt over na de updates

• EJPostema
itsalex schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:00:
Ik heb dezelfde ssd maar dan 60 Gb ook getest op een H61 mb met AHCI en haalde rond de ±250 MB/s wat mij verbaaste omdat er werd geschreven dat het rond de ±500 MB/s zou zijn. Het opstarten met W7 was wel echt heel erg rap met 8 Gb binnen 20 sec starten en 7 min installatie.
Zoals hierboven ook staat geschreven. De 500 mb/s wordt nooit gehaald in reële situaties. Bij geen enkele SSD trouwens. 250 MB/s is een prima snelheid voor deze SSD denk ik. En in real life merk je het verschil ook niet zo heel erg denk ik

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

EJPostema schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:09:
[...]

Zoals hierboven ook staat geschreven. De 500 mb/s wordt nooit gehaald in reële situaties. Bij geen enkele SSD trouwens. 250 MB/s is een prima snelheid voor deze SSD denk ik. En in real life merk je het verschil ook niet zo heel erg denk ik
En daar ga je de fout in kerel...

Sandforce gebasseerde SSD's halen in realistische dingen niet de 500 MB/s omdat hun een methode gebruiken om data anders op te slaan door middel van compressie.
Compressie is gebasseerd op methodes zoals Wikipedia: Run-length encoding

Hierdoor krijg je dus, dat grote serie's aan data als kleinere data wordt opgeslagen in principe, waardoor de snelheid hoger lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Omdat er uiteindelijk minder data wordt geschreven en daar hoeft minder lang over gedaan te worden.

Maar zodra deze compressie niet gebruikt kan worden, dus als alle data willekeurig is en deze ook allemaal letterlijk moet geschreven of gelezen moeten worden, dan zie je opeens de werkelijke prestaties van een Sandforce drive.

Drives zoals de Crucial M4, maken geen gebruik van compressie methodes, deze drives lezen werkelijk met een snelheid van 500 MB/s.
Dus in een real life situatie, kunnen deze drives de 500 MB/s halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 09-10-2011 20:55 ]

Verwijderd

Leuk bedacht, maar nee :P

Het is onbekend welke compressie er wordt gebruikt. Ik gok echter op Wikipedia: LZ77. Ik heb het zelf ook geimplementeerd op een z80, en dat werkt erg goed, voornamelijk omdat het decomprimeren razendsnel gaat en je geen aparte dictionary nodig hebt. Het is bovendien extreem simpel te implementeren in hardware.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Pas je topic SSD topic start dan maar es aan kerel...

Verwijderd

Er staat nergens dat sandforce die methode gebruikt, alleen een uitleg van wat compressie is.

Verwijderd

Sandforce gebruikt niet alleen compressie maar ook de-duplicatie. En juist dat laatste zorgt denk ik voor veel problemen. In feite slaat Sandforce niet je data op maar alleen verwijzingen naar je data. Sla je dus een MP3 op die niet te comprimmeren valt en maak je daar twee kopiën van, dan staat de data maar 1x op je SSD. Of nog minder, omdat bepaalde datapatronen ook in andere files voorkomen.

@EJPostema: de Vertex 3 240GB, Intel 510 en Crucial M4 zijn alle drie in staat om echte 500MB/s+ sequential read te halen. De Agility 3 60GB is de langzaamste moderne SSD die nu op de markt is, schat ik zo. En vanwege de Sandforce controller ook het meest onbetrouwbaar.

Daarnaast heeft de 60GB Agility 3 geen RAISE, omdat je dan op 55GB ruimte uit zou komen en dat had OCZ het er niet voor over omdat ze daarmee veel gezeik kregen. RAISE vangt bitfouten op en iets vergelijjkbaars kom je ook tegen op de Intel 320 series. De Marvell controllers hebben een dergelijke functie niet. Op papier is de Intel 320 dus het meest betrouwbaar, gevolgd door de Marvell en dan de Sandforce.

• EJPostema
Volgens mij heeft OCZ nog een lijn die nog iets langsamer is.

Maar je hebt wel gelijk. De OCZ agility is geen high end product en zijn dus iets langsamer.
Maar het blijft een verademing tov een 7200 rpm schijf.
Pagina: 1