Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,
ben op het moment op zoek naar nieuwe pc speakers.
Ben de trotse bezitter van een Dell XPS 17 (waar al redelijk wat geluid uit komt! :P) maar wil toch wat meer.
Ik weet dat het lastig is om advies over goede speakers te vragen; want de een vind dit mooi, de ander dat. ;)

Ik wil graag speakers die ongeveer het zelfde klinken als die van mijn neef:
Mijn neef heeft 2 sony SS-F600P speakers. Ik vind dat hier goede kwaliteit geluid uit komt. _/-\o_
Die sony speakers zijn vloerstaande speakers en ik wil graag het Boekenplank formaat...

Mijn budget is ongeveer €200. {Dat is dan voor 2 hoofd-speakers +versterker}
Heb op het moment de Teufal Concept B 200 USB Speakers op het oog.
Nu kosten de 2 speakers + versterker €199.
Is dit ongeveer van dezelfde kwaliteit geluid denken jullie als die sony speakers?
Of zijn er misschien wel zulke speakers voor een lagere prijs te verkrijgen?

Graag hulp & tips :)
Welke speakers raden jullie aan?!

Groetjes,

{Edit: mijn budget is inmiddels vergroot; zit nu te denken aan speakers en versterker, beide voor ronde de €150}

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:24
Persoonlijk zou ik de Teufel Concept B 200 USB geen boekenplank model noemen, het is eerder een een groot uitgevallen melkpakje. Een boekenplank is over het algemeen een stuk groter (vooral breder) dan de Teufel Concept B 200 USB en heeft daarmee ook plaats voor grotere drivers. Want de Sony van je neef en de Teufel kan je eigenlijk niet vergelijken. Sowieso al niet qua formaat aangezien de Sony veel meer laag zal hebben, maar ook de sound van de speakers zal niet te vergelijken zijn. Dit omdat de Teufel gebruik maakt van een plastic behuizing.

Met 200 euro zou ik voor een paar tientjes een leuke stereoversterker van Marktplaats of de lokale Kringloop scoren. En dan de rest van het geld uitgeven aan een paar leuke speakers. Speakers die vaak voorbijkomen hier zijn bijvoorbeeld de Eltax Monitor III. Dan ben je zelfs al voor 150 euro klaar. Andere optie is een paar actieve studiomonitoren. Die zijn er ook voor 200 euro voor het paar. Denk dat deze opties beide beter zijn dan de Teufel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Hey, ik heb precies dezelfde vraag als TS. Wegens mijn kleine kamer zoek ik ook kleinere speakers met relatief goede geluidskwaliteit. De Eltax Monitor III lijken me goed, alleen daar moet nog een losse versterker bij. Nu kun je voor 200 ook actieve studiomonitoren halen, maar heb ook weleens gelezen dat het geluid daarvan tè neutraal kan klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan verandert mijn vraag misschien wel een beetje...
Wat zijn voor €200 kwaliteit speakers?
Graag eentje waarbij je de lage tonen ook wel een beetje hoort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Lage tonen en speakers op je bureau is altijd lastig. In de meeste gevallen staat een bureau tegen de muur, wat betekend dat je speakers ook dicht op een muur komen te staan. Vooral speakers met reflexpoort aan de achterkant, kunnen hierdoor de lage tonen niet optimaal kwijt. Dat resulteert in een slechte weergave van je lage tonen (of te hard op bepaalde frequenties, of je hoort amper wat). Een subwoofer erbij kan helpen, maar ook dan blijf je zitten met plaatsing, instellen en een matige akoestiek. Bovendien zijn subwoofers (die een beetje muzikaal klinken) gewoon duur.

Eigenlijk heb je maar twee mogelijkheden:

1. Een setje passieve luidsprekers met een reflexpoort aan de onderkant/voorkant. Daar vallen de Eltax monitor III speakers ook onder. Ze zijn simpelweg onverslaanbaar in haar klasse, aangezien ze gewoon lekker klinken op een bureau. Je kan er elke versterker aan hangen die je maar wilt en je kan je set dus ook nog upgraden na verloop van tijd. Door de hoge gevoeligheid van de Eltax zou je ze ook makkelijk kunnen laten spelen op een klasse D versterker (die vaak lekker klein zijn). Op de site van Hi-stands.eu hebben ze veel voorbeelden van dat soort versterkers. Ook op Ebay is redelijk wat te vinden (ik heb ooit een HLLY AMP90 versterker gehad, en dat klonk heel behoorlijk). Je kan het qua prijs zo bont maken als je zelf wilt, maar een degelijk instapset zou je compleet wel voor €200 kunnen krijgen (met een leuke tweedehands versterker van MP)

2. Een setje actieve speakers. Ze zijn vaak goed op elkaar afgesteld en zijn ontworpen voor gebruik op een bureau, maar er valt weinig aan te upgraden/veranderen. Goede actieve speakers om lekker muziek naar te luisteren (dus geen studioweergave) onder de 200 zijn er vrijwel niet. Het enige wat mij nog wist te roeren waren de AudioEngine A2, die (zeker qua formaat) nog aardig lekker geluid wisten te plaatsen. Die zijn te krijgen voor ronde de €180, maar ik zou de desktop stands (waardoor ze iets meer op je gericht worden) er wel bij nemen. Kom je dus net boven de €200 uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Ik heb een paar maanden gelden dezelfde vraag hier rondgestuurd, ook Jordy heeft me hier goed mee geholpen.

Ik ben eigenlijk wel voorstander van een algemeen PC Speaker-topic hier op GoT. Dat is er namelijk nog steeds niet en dezelfde vragen blijven herrijzen. Zo hebben we 1 topic voor vragen en eventuele meningen/adviezen voor speakers in verschillende prijsklasses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 09:36
Jordy van e schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:30:

2. Een setje actieve speakers. Het enige wat mij nog wist te roeren waren de AudioEngine A2, die (zeker qua formaat) nog aardig lekker geluid wisten te plaatsen. Die zijn te krijgen voor ronde de €180, maar ik zou de desktop stands (waardoor ze iets meer op je gericht worden) er wel bij nemen. Kom je dus net boven de €200 uit :)
Ik heb hier de AudioEngine A2 met desktop stands staan. Ben er zeer tevreden over en voor 200 euro een absolute aanrader. Tip: bestel de desktop stands erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
De Eltax Monitor III speakers, daar heb ik wat ervaring mee. Erg prettige speaker, zeker een hele hoge prijs/kwaliteit verhouding! Speelt zeer goed, ook met een redelijk basale versterker (op MP inderdaad genoeg van te krijgen voor weinig geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Chris5488 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:35:
Ik ben eigenlijk wel voorstander van een algemeen PC Speaker-topic hier op GoT. Dat is er namelijk nog steeds niet en dezelfde vragen blijven herrijzen. Zo hebben we 1 topic voor vragen en eventuele meningen/adviezen voor speakers in verschillende prijsklasses.
Ik houd je niet tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
heb even rond gekeken naar die Eltax Monitor III speakers, deze zijn er in 2 "uitvoeringen":
- Monitor III
- Monitor III SE.
Zou iemand mij het verschil hiervan kunnen uitleggen? :)

Dan zit ik met het volgende, 2e hands versterker lijkt me een goede optie.
Ik heb hier alleen totaal geen kennis over. {Dus wat goede kwaliteit is etc.}
Wat raden jullie een beetje aan/waar moet ik naar kijken?

Groetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
SE zal wel een nieuw model zijn van de Monitor 3, second edition ofzo. Denk dat daar wat verbeteringen inzitten t.o.v. de eerste versie (die al niet slecht is). Als je nieuw gaat kopen, dan kom je vermoedelijk automatisch in de SE versie.

Qua versterker, ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van de Eltax speakers, hoeveel geld heb je ongeveer nog over voor die versterker? Ik neem aan dat je een stereo-versterker gaat nemen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Dit is een goede versterker in deze prijsklasse: http://link.marktplaats.nl/487103378

De combi Yamaha / Eltax doet het op zich goed. Voordeel is hier dat je ook meteen een tuner hebt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door GoeiedagEem op 09-10-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stereo, kan het wel mee toe ja.
Ik denk dat die €75 dan echt wel de max. prijs is.
Of ik moet de speakers ook 2e hands kunnen vinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Kijk eens aan: http://link.marktplaats.nl/491059127

Kun je altijd een mailtje aan wagen. Over het algemeen zit er in het audio gedeelte van MP niet veel schorriemorrie die de boel oplicht, meerdere zaken gekocht op die manier. :)

Het frontje is er alleen niet meer bij...

[ Voor 8% gewijzigd door GoeiedagEem op 09-10-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:23:
Kijk eens aan: http://link.marktplaats.nl/491059127

Kun je altijd een mailtje aan wagen. Over het algemeen zit er in het audio gedeelte van MP niet veel schorriemorrie die de boel oplicht, meerdere zaken gekocht op die manier. :)

Het frontje is er alleen niet meer bij...
Mijn ervaring is, wat audio betreft moet je er vaak wel een (kleine) reparatie aan uitvoeren. Meestal is het een kleinigheid. Daarom wordt het ook via MP van de hand gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Tsjah, deze speakers missen een frontje en de coins die bij de spikes horen, maar ik kan dat geen defect noemen. Daarnaast is de prijs er ook vaak naar.

Als TS persé nieuw wil, is dit misschien een optie: http://www.wehkamp.nl/bee...-2%29/C26_6F2_F25_715121/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Één topic op één forum niet genoeg? http://www.helpmij.nl/for...659939-nieuwe-Pc-speakers

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Wat maakt dat nou uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo krijg ik verschillende antwoorden van verschillende mensen.
Ben hiervoor verkeerd ingelicht voor iets, dus heb een "miskoop" gedaan.
Alles is dan wel opgelost, maar ik wil goed advies. :)

Heb wel erg het idee dat ik dat hier krijg hoor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Haha sorry, ik kwam dat topic gewoon toevallig tegen toen ik Google-de op sony SS-F600P :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
GoeiedagEem schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:00:
SE zal wel een nieuw model zijn van de Monitor 3, second edition ofzo. Denk dat daar wat verbeteringen inzitten t.o.v. de eerste versie (die al niet slecht is). Als je nieuw gaat kopen, dan kom je vermoedelijk automatisch in de SE versie.

Qua versterker, ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van de Eltax speakers, hoeveel geld heb je ongeveer nog over voor die versterker? Ik neem aan dat je een stereo-versterker gaat nemen he?
De Eltax Monitor SE zijn precies hetzelfde als de 'normale' alleen dan in hoogglans uitvoering wegens het 50-jarig bestaan van Eltax :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Jordy van e schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:30:
Lage tonen en speakers op je bureau is altijd lastig. In de meeste gevallen staat een bureau tegen de muur, wat betekend dat je speakers ook dicht op een muur komen te staan. Vooral speakers met reflexpoort aan de achterkant, kunnen hierdoor de lage tonen niet optimaal kwijt. Dat resulteert in een slechte weergave van je lage tonen (of te hard op bepaalde frequenties, of je hoort amper wat). Een subwoofer erbij kan helpen, maar ook dan blijf je zitten met plaatsing, instellen en een matige akoestiek. Bovendien zijn subwoofers (die een beetje muzikaal klinken) gewoon duur.

Eigenlijk heb je maar twee mogelijkheden:

1. Een setje passieve luidsprekers met een reflexpoort aan de onderkant/voorkant. Daar vallen de Eltax monitor III speakers ook onder. Ze zijn simpelweg onverslaanbaar in haar klasse, aangezien ze gewoon lekker klinken op een bureau. Je kan er elke versterker aan hangen die je maar wilt en je kan je set dus ook nog upgraden na verloop van tijd. Door de hoge gevoeligheid van de Eltax zou je ze ook makkelijk kunnen laten spelen op een klasse D versterker (die vaak lekker klein zijn). Op de site van Hi-stands.eu hebben ze veel voorbeelden van dat soort versterkers. Ook op Ebay is redelijk wat te vinden (ik heb ooit een HLLY AMP90 versterker gehad, en dat klonk heel behoorlijk). Je kan het qua prijs zo bont maken als je zelf wilt, maar een degelijk instapset zou je compleet wel voor €200 kunnen krijgen (met een leuke tweedehands versterker van MP)

2. Een setje actieve speakers. Ze zijn vaak goed op elkaar afgesteld en zijn ontworpen voor gebruik op een bureau, maar er valt weinig aan te upgraden/veranderen. Goede actieve speakers om lekker muziek naar te luisteren (dus geen studioweergave) onder de 200 zijn er vrijwel niet. Het enige wat mij nog wist te roeren waren de AudioEngine A2, die (zeker qua formaat) nog aardig lekker geluid wisten te plaatsen. Die zijn te krijgen voor ronde de €180, maar ik zou de desktop stands (waardoor ze iets meer op je gericht worden) er wel bij nemen. Kom je dus net boven de €200 uit :)
Hmm en de Eltax Monitor icm een leine buizenversterker? Zoiets lijkt me wel leuk, maar volgens mij zijn buizenversterkers echt ver boven een budget van 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ga denkt ik mijn Z-5500 verkopen en de Eltax halen, ben echt overtuigd. Iemand een suggestie voor een niet al te dure versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Er staat op V&A ook een heel aardig setje Tangent speakers met de bijpassende amp. Dat is tevens een zeer leuk setje voor weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Jordy van e schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:03:
Er staat op V&A ook een heel aardig setje Tangent speakers met de bijpassende amp. Dat is tevens een zeer leuk setje voor weinig :)
Beter dan de Eltax Monitor III ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Wat is beter...geluid is persoonlijk. Maar als we even gaan vergelijken:

Evo E4 heeft een 10 cm woofer met een reflexpoort aan de achterkant, maar dit is wel een van de weinige speakers in zijn klasse die wel aardig klinkt dicht bij een muur. De eltax zal waarschijnlijk lager gaan en iets meer lage tonen weten te produceren, maar de Evo E4 klinkt zeker niet slecht (zeker als je hem laten zou aanvullen met een subwoofer). Wellicht dat je de verkoper kan vragen iets van zijn prijs af te halen en een eventueel wat geld opzij leggen voor een leuke tweedehands subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Jordy van e schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:47:
Wat is beter...geluid is persoonlijk. Maar als we even gaan vergelijken:

Evo E4 heeft een 10 cm woofer met een reflexpoort aan de achterkant, maar dit is wel een van de weinige speakers in zijn klasse die wel aardig klinkt dicht bij een muur. De eltax zal waarschijnlijk lager gaan en iets meer lage tonen weten te produceren, maar de Evo E4 klinkt zeker niet slecht (zeker als je hem laten zou aanvullen met een subwoofer). Wellicht dat je de verkoper kan vragen iets van zijn prijs af te halen en een eventueel wat geld opzij leggen voor een leuke tweedehands subwoofer.
Tsja dan blijf je bezig met dingen aanvullen. Heb liever een simpel 2.0 setje.
Heb een paar leuke versterkers gevonden onder de 100 euro:

Pioneer A 209 R
Pioneer VSX-709rds
Marantz PM4001

Nu zijn deze allemaal wat ouder,vooral de VSX-709RDS, maar welke zou het beste zijn icm de Eltax?
De VSX-709 heeft wel lekker uitgebreide ingangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
n0elite schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:33:
Ga denkt ik mijn Z-5500 verkopen en de Eltax halen, ben echt overtuigd. Iemand een suggestie voor een niet al te dure versterker?
Ik heb exact dat gedaan. Had altijd een Z5500 bij mn bureau, maar toen mn vriendin introk hier en haar computer naast de mijne kwam te staan zat zij met die sub tussen haar benen.

Z5500 verkocht voor ik geloof 170 euro ofzo en een setje Eltax Monitor III's gekocht.
Door de hoge gevoeligheid van de Eltax zou je ze ook makkelijk kunnen laten spelen op een klasse D versterker (die vaak lekker klein zijn).
Ik heb zo een klein versterkertje erbij gekocht in het begin.
Hoewel dat leuk klonk merkte ik toch dat de speakers meer zouden moeten kunnen dan wat ze met dat luciferdoosje konden laten horen.

Ik heb toen tweedehands een Marantz PM53 gekocht en die eraan gehangen.

Verschil van dag en nacht :Y

Ik ben er nog altijd erg tevreden over en heb geen moment spijt gehad van dat ik de Z5500 weggedaan heb :)

=edit=
http://link.marktplaats.nl/488503060

Die versterker heb ik eraan hangen. Gekocht voor de helft, heeft sinds kort wat kuren, maar heel fijn geluid wat ie uit de Eltaxjes haalt :Y

[ Voor 8% gewijzigd door vosss op 11-10-2011 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel interesse in de Pioneer A-209R...
Mijn vraag is nu; kan ik deze aansluiten op mijn Dell xps 17?

Zoja, met welke kabel? :)

En deze versterker geeft toch niet mindere kwaliteit geluid uit de Elax speakers dan ze eigenlijk kunnen?

Groete

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Denk niet dat je echt grote verschillen in kwaliteit gaat merken, mijn voorkeur zou wel meer uitgaan naar Marantz of Yamaha, maar voor 100 euro kun je je geen breuk vallen aan de Pioneer denk ik.

Je kunt wel verschil merken in de "kleur" van het geluid, dus warmer of juist wat harder / scheller, maar dit zul je gewoon zelf moeten beluisteren om je voorkeur te bepalen.

Als het puur om beluisteren van Windows bleepjes en misschien games gaat, dan hoef je je niet druk te maken om verschillende soorten geluid, maar als je meer muziek gaat beluisteren, dan kan dit wel degelijk een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze speakers wel degelijk gebruiken voor muziek! :)

Ik denk dat mijn voorkeur gaat naar speakers waar een lekker warm geluid uit komt...
Dus je raad een andere versterker aan?

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Met mijn Marantz komt er in elk geval een heerlijk geluid uit.
Verder heb ik alleen ervaring met zo een klein chinees versterkertje van 2x20W ofzo, hoewel dat ook niet echt heel verkeerd klonk merk je toch overduidelijk een verschil.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Je moet meer van je eigen smaak uitgaan, ik kan niet bepalen of het ene beter klinkt dan het andere. Mijn advies is om gewoon een keer een aantal versterkers te beluisteren. Dit kan heel verhelderend werken. Vaak hebben winkels wel een luisterruimte waar je verschillende merken versterkers kunt beluisteren. Dat je zo'n versterker vervolgens op MP koopt moet je er natuurlijk niet bij zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ben nu toch van plan de Sony STRDH100 versterker te kopen.
En dan de Eltax Monitor III set 90 - 150 Watt, Biwiring Wit er op aan te sluiten.
Deze kan ik dus ook aansluiten op mijn Dell xps 17 laptop?
Wat voor kabel levert dan de beste geluidskwaliteit?

Weer wat vragen, alvast bedankt voor de antwoorden! :)
Gegroet

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
De Sony heeft diverse ingangen waar je uit kan kiezen. Maar simpel gezegd heb je twee keuzen:
- Digitaal
- Analoog

Analoog gaat altijd werken. Dat is een kwestie van een 3,5mm jack naar Stereo RCA kabel kopen. De 3,5mm jack gaat in de laptop en de twee maal RCA in de receiver.

Digitaal is er op de Sony in twee smaken: optisch en digitale coax. Digitale Coax kan je vergeten, want ik ken geen één laptop die digitale coax uit heeft. Laptops met optisch uit zijn er wel. Veelal als flex-jack, dus gecombineerd met een andere uitgang. Via een adapter kan je dan van 3,5mm naar optische toslink gaan. Of je dan kan gebruiken hangt van je laptop af, dus even zoeken of de Dell S/PDIF ondersteunt.

Wat de beste kwaliteit geeft hangt van wat factoren af. Onder andere de geluidskaart in de laptop en de DAC in de Sony. Met digitaal heb je sowieso geen last van storingen, dat is één ding wat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt!

Ik kan voor die ,5mm jack naar Stereo RCA kabel mannelijk en vrouwelijk kiezen.
Welke moet ik hebbe?

Is deze bijvoorbeeld goed?
http://www.djelectronics....l-hqss345825-p-12409.html

En dan zal ik maar ook meteen even vragen welke audiokabel je aanraad.
(Van de versterker naar de speaker)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silasje1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinito
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:55
Heeft iemand hier trouwens ervaring met de Eltax Monitor I? Over de III is veel te vinden, maar over de I vrijwel niks.
Ik kon de III namelijk alleen in beuken vinden en vind zwart toch wat mooier + de I is kleiner (mooier op bureau) en goedkoper (natuurlijk altijd mooi meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:41:
Oke, bedankt!

Ik kan voor die ,5mm jack naar Stereo RCA kabel mannelijk en vrouwelijk kiezen.
Welke moet ik hebbe?

Is deze bijvoorbeeld goed?
http://www.djelectronics....l-hqss345825-p-12409.html

En dan zal ik maar ook meteen even vragen welke audiokabel je aanraad.
(Van de versterker naar de speaker)
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

Dennis1812

Amateur prutser

Niets mis mee, tenzij je zoon enorme audiofiel bent dat je een verschil hoort per kabeltje... Maar ik neem aan dat dat niet van toepassing is.
http://www.allekabels.nl/...9/1066840/Tulp-Kabel.html
Die heb ik zelf liggen, mocht je nog wat goedkoper willen gaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Ik wou ook graag weten of dat wel precies de goede kabel is. (Dus of hij de goede uiteinden heeft)
Het gaat om van laptop naar versterker.

Groetjes,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

je kan echt beter optisch aansluiten. Geen last van storing en veelal beter geluid omdat je alle "audio verbeteraars" zo omzeilt. Zoiets dus:

http://www.kabeltje.com/h...luitkabel-15m-pf-632.html

Kijk wel even of de Dell een optische uitgang heeft (meestal wel), zoals FeaR al aangaf, zit hij meestal samen met de 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting. In W7 kan je dan kiezen welke van de twee uitgangen je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een van de uitgangen van de dell xps 17 is de volgende:
- Hoofdtelefoon/digitale S/ PDIF combi connector:
Hiermee sluit u versterkers, luidsprekers of tv's aan voor digitale audio-uitvoer. Kan ook worden gebruikt om een hoofdtelefoon aan te sluiten.
N.B.: U dient een S/PDIF (mini-TOSLINK) adapter te gbruiken om een S/PDIF-kabel aan te sluiten. De S/PDIF (mini-TOSLINK) adapter van het draadloze beeldscherm wordt niet bij de computer meegeleverd en moet apart worden gekocht.
Dus deze heb ik dan nodig, en past er ook op?
(Sorry voor al mij vragen maar ben gewoon echt een leek op dit gebied ;))

De Sony STRDH100 - Receiver heeft geen optische uitgang.
Gaat dit dan wel werken?

Hier meer info over de Sony STRDH100:
http://www.sony.nl/produc...0#pageType=TechnicalSpecs

(Natuurlijk is een andere versterker ook nog een optie, heb namelijk nog niets gekocht)

M.V.G.
Kojomobo

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:07:
De Sony STRDH100 - Receiver heeft geen optische uitgang.
Nope, gaat niet werken. Net de manual van de Sony gedownload en de ingangen bovenin die ik aanzag als digitale coax en optische toslink zijn aansluitingen voor de antenne (AM en FM radio). Aangezien de Sony dus geen digitale ingangen heeft zal je analoog moeten gaan werken. Een 3,5mm jack naar RCA kabel is dan wat je nodig hebt. Aansluiten op de laptop moet wel lukken, op de Sony kies je gewoon één van de vele ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jongens, geweldig dat jullie bereid zijn om mij steeds weer te helpen! :D

Ik denk dat er nu nog ff een noob vraagje aankomt:
Ik heb deze (http://www.allekabels.nl/...rkabel-Professioneel.html) kabel toch nodig om van de Eltax speakers naar de Sony versterker te gaan?

Edit: Ergens gelezen dat je het beste een doorsnede van 2,5 mm² kan hebben.
Dus dan kan ik beter deze (http://www.allekabels.nl/...rkabel-Professioneel.html) nemen, of niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Ja, 2,5 mm is beter. Alleen deze opstelling is nu niet bepaald echt super high-end (no offence), dus als je dunner koper gebruikt, denk ik niet dat het super veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,
ben nu toch eindelijk eens van plan alles aan te schaffen.
Het gaat uiteindelijk om:
- De Eltax Monitor III speakers,
- Sony STRDH100 - Receiver.

Stuit ik weer op het volgende:
De speakers hebben een 2-weg downfiring bas reflex systeem, {4 in/uitgangen in de speakers}
De genoemde versterker heeft maar 2 audio uitgangen...

Dus om optimaal van het geluid (de bas) te kunnen profiteren, zou ik eigenlijk een andere versterker moeten kiezen om te kopen?

...Kojomobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die speakers kunnen hooguit ge BI-amped worden. Leuk, maar niet nodig. Aangezien de receiver stereo kan uitsturen kun je ze dus ook gewoon met 1 kabel elk aansluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor je antwoord! :P

Dan koop ik dit "geweldige spul" binnenkort maar eens... ;)

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Zeker doen. En laat ook weten hoe het bevalt. :)

Overigens, wat men bedoelt met downfiring basreflex is dat de baspoort aan de onderkant van de speaker zit. Daarom zitten er ook spikes bij die de speaker een eindje omhoog tilt zodat de lucht weg kan komen.

Dit staat los van de bi-amping / bi-wiring mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:06:
Dus om optimaal van het geluid (de bas) te kunnen profiteren, zou ik eigenlijk een andere versterker moeten kiezen om te kopen?
Gewoon aansluiten op de Sony. Enige wat ik wel zou doen is de metalen bruggen tussen de terminals van de speaker vervangen door een stukje speakerkabel, dat geeft over het algemeen toch wel een verbetering en kost haast niets.

Bi-Amp en Bi-wire heeft verder niets te maken met de bas. Bi-wire en Bi-amp zijn twee manieren van aansluiten. Waarbij Bi-Amp tegenwoordig een andere betekenis heeft dan het is bedoeld. Bi-Amp is het werken met twee versterkers, eentje voor het hoog en eentje voor het laag. Tegenwoordig kan je ook de rear kanalen bij de fronts zetten om zo te Bi-ampen, echter wordt alles nog steeds door een zelfde voeding geregeld en kan er dus over gediscussieerd worden of dit nog wel echt Bi-Amp is. Maar goed, dat gaat voor een stereoreceiver niet op aangezien die geen rear kanalen heeft. Er zijn wel stereoversterkers met meerdere uitgangen zodat je ook kan "Bi-ampen". In theorie zou je met Bi-amp twee maal zo veel vermogen hebben, maar dat gaat lang niet altijd op. Doordat de versterker meer kanalen aan moet sturen (één speaker wordt dan twee kanalen) kan de voeding wat inzakken. Vooral bij de goedkopere versterkers zie je dit gebeuren. Bij sommige modellen zo erg dat je beter single wire aan kan sluiten omdat de voeding bij zeven kanalen te erg inzakt. Bi-wire is het aansluiten van beide terminals op de speaker naar één versterker, dat ziet er eigenlijk alleen leuk uit en heeft geen meerwaarde.

Lange verhaal kort, aansluiten kan altijd. Als je speaker Bi-wire/-amp ondersteunt worden er altijd metalen bruggen meegeleverd waardoor beide terminals toch vermogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de Eltax Monitor 3 nu zo goed als uitverkocht is...,
heb ik de vraag of de opvolger (Eltax Shine 4) dezelfde geluidskwaliteit heeft?

Natuurlijk had ze al veel eerder moeten bestellen, maarjah.... ;)

Of bestaat deze speaker helemaal niet? 8)7
Groetjes, kojomobo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 18:52 ]

Pagina: 1